Annons

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Publicerad 7 oktober 2019

Relaterat

Debatt. ”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Man kan säga att jag är uppväxt med läraryrket. Båda mina föräldrar är lärare och varje eftermiddag under min barndom satt jag vid köksbordet och lyssnade när de berättade om sin glädje, sorg och frustration över skolan, föräldrar och elever. Man borde kunna tänka att jag visste vad jag gav mig in på när jag också valde att bli just lärare.

Jag valde att bli lärare trots att min mamma så ofta avrådde mig. Anledningarna till att hon ansåg att jag skulle välja en annan bana var många, men den hon ofta återkom till var att det är alldeles för lätt att jobba ihjäl sig i det här yrket. Själv blev hon ofta kallad bakåtsträvare när hon vid skolstart påminde de lärare som hon såg tog på sig alldeles för mycket att de skulle orka i november också. Du blir inte populär genom att påminna en lärare som precis fått sitt nya schema i augusti att arbetsuppgifterna på ett nästan övernaturligt sätt kommer öka under året. Att när du pigg och fräsch efter sommarlovet med entusiasm börjar planera skolresor och ämnesövergripande projekt inte kommer känna samma glöd när mörkret smyger sig på och utvecklingssamtalen står dig upp i halsen.

Min mamma har alltid hävdat att lärare är ett egoistiskt släkte. Det är kanske svårt att förstå. Gör vi inte allt för våra elever? Vänder vi oss inte ut och in för att alla ska ha det bra? För att det ska vara arbetsro i klassrummet, för att trösta elever och kollegor, för att lära eleverna allt vi kan? Jo. Såklart vi gör.

En trygghet att kunna säga: Nej, nu räcker det.

Samtidigt kommer jag ihåg hur frustrerad och arg mamma kunde vara när hon kom hem efter jobbet och berättade om att allt de bestämt på mötet dagen innan redan skrotats. Om hur de suttit där och tillsammans bestämt att eleverna inte skulle få ha på sig kepsar inne, tugga tuggummi på lektionerna eller något annat trivialt som ingen egentligen brydde sig om, men som ändå skulle vara en regel på skolan. Om hur alla lärare nickat och hållit med om att nu skulle det bli hårdare tag. Nu skulle alla stå på sig. Om hur hon insåg dagen efter att det inte spelade någon roll att alla var överens, för det var ändå några lärare som tänkte att äsch, jag gör som jag vill i mitt eget klassrum, och plötsligt blev det tusen gånger svårare för alla andra att genomföra något, bara för att de inte höll ihop. 

I min kommun kämpar vi för att lärarna på högstadiet ska ha samma förutsättningar som de som arbetar på gymnasiet. Vi vill ha ett verktyg där vi kan skriva in våra arbetsuppgifter, tiden de ska ta och sen kunna se att nu kan vi faktiskt inte ta på oss fler arbetsuppgifter utan att få övertid. Nu är det fullt. 

Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa det som min mamma alltid varnat för: att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre. Jag är inte naiv. Visst kommer arbetsbördan att variera ändå. Mentorselever som behöver mer stöd än vad det finns tid till, stökiga klasser och föräldrar som kräver möten och så vidare. Men i det stora hela tror jag att det hade varit till stor hjälp, en trygghet att kunna säga: Nej, nu räcker det. Min tjänst är full. 

Problemet är att för att vi ska kunna få igenom sådana förslag, som av förklarliga skäl inte är särskilt populära hos arbetsgivaren, så måste vi stå enade. Det kommer inte gå om några går med på att ta på sig extra arbetsuppgifter utan ersättning i tid eller pengar. Det kommer inte gå om inte alla vill det. Det är dags för lärare att sluta vara egoistiska. Det spelar ingen roll om du har ett bra schema och känner att du orkar hela året. Alla måste göra det. Annars riskerar du att få ta på dig din utbrända kollegas arbetsuppgifter i november ändå.

Emelie Johansson, lärare i svenska och SO, Thorildskolan, Kungälv

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Annons
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons
Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Annons

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons