debatt_tid
Debatt

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt. ”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Man kan säga att jag är uppväxt med läraryrket. Båda mina föräldrar är lärare och varje eftermiddag under min barndom satt jag vid köksbordet och lyssnade när de berättade om sin glädje, sorg och frustration över skolan, föräldrar och elever. Man borde kunna tänka att jag visste vad jag gav mig in på när jag också valde att bli just lärare.

Jag valde att bli lärare trots att min mamma så ofta avrådde mig. Anledningarna till att hon ansåg att jag skulle välja en annan bana var många, men den hon ofta återkom till var att det är alldeles för lätt att jobba ihjäl sig i det här yrket. Själv blev hon ofta kallad bakåtsträvare när hon vid skolstart påminde de lärare som hon såg tog på sig alldeles för mycket att de skulle orka i november också. Du blir inte populär genom att påminna en lärare som precis fått sitt nya schema i augusti att arbetsuppgifterna på ett nästan övernaturligt sätt kommer öka under året. Att när du pigg och fräsch efter sommarlovet med entusiasm börjar planera skolresor och ämnesövergripande projekt inte kommer känna samma glöd när mörkret smyger sig på och utvecklingssamtalen står dig upp i halsen.

Min mamma har alltid hävdat att lärare är ett egoistiskt släkte. Det är kanske svårt att förstå. Gör vi inte allt för våra elever? Vänder vi oss inte ut och in för att alla ska ha det bra? För att det ska vara arbetsro i klassrummet, för att trösta elever och kollegor, för att lära eleverna allt vi kan? Jo. Såklart vi gör.

En trygghet att kunna säga: Nej, nu räcker det.

Samtidigt kommer jag ihåg hur frustrerad och arg mamma kunde vara när hon kom hem efter jobbet och berättade om att allt de bestämt på mötet dagen innan redan skrotats. Om hur de suttit där och tillsammans bestämt att eleverna inte skulle få ha på sig kepsar inne, tugga tuggummi på lektionerna eller något annat trivialt som ingen egentligen brydde sig om, men som ändå skulle vara en regel på skolan. Om hur alla lärare nickat och hållit med om att nu skulle det bli hårdare tag. Nu skulle alla stå på sig. Om hur hon insåg dagen efter att det inte spelade någon roll att alla var överens, för det var ändå några lärare som tänkte att äsch, jag gör som jag vill i mitt eget klassrum, och plötsligt blev det tusen gånger svårare för alla andra att genomföra något, bara för att de inte höll ihop. 

I min kommun kämpar vi för att lärarna på högstadiet ska ha samma förutsättningar som de som arbetar på gymnasiet. Vi vill ha ett verktyg där vi kan skriva in våra arbetsuppgifter, tiden de ska ta och sen kunna se att nu kan vi faktiskt inte ta på oss fler arbetsuppgifter utan att få övertid. Nu är det fullt. 

Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa det som min mamma alltid varnat för: att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre. Jag är inte naiv. Visst kommer arbetsbördan att variera ändå. Mentorselever som behöver mer stöd än vad det finns tid till, stökiga klasser och föräldrar som kräver möten och så vidare. Men i det stora hela tror jag att det hade varit till stor hjälp, en trygghet att kunna säga: Nej, nu räcker det. Min tjänst är full. 

Problemet är att för att vi ska kunna få igenom sådana förslag, som av förklarliga skäl inte är särskilt populära hos arbetsgivaren, så måste vi stå enade. Det kommer inte gå om några går med på att ta på sig extra arbetsuppgifter utan ersättning i tid eller pengar. Det kommer inte gå om inte alla vill det. Det är dags för lärare att sluta vara egoistiska. Det spelar ingen roll om du har ett bra schema och känner att du orkar hela året. Alla måste göra det. Annars riskerar du att få ta på dig din utbrända kollegas arbetsuppgifter i november ändå.

Emelie Johansson, lärare i svenska och SO, Thorildskolan, Kungälv

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm