Annons
Foto: Privat

Vikten av ett inte så främmande språk

Publicerad 17 december 2019

Relaterat

Debatt Valle Wigers, författare och presschef på tyska ambassaden i Stockholm skriver om hur han själv, på Charlottenburgs folkhögskola i Berlin, upplevde vikten av olika kulturer och främmande språk.

Debatten om vikten av att svenska elever lär sig andra språk utöver engelskan har gått varm de senaste åren, dock lyser politiska initiativ med sin frånvaro.

Samtidigt som språkintresset hos unga människor rasar – trots att världen de ska navigera vidare i är mer internationell än någonsin – höjs röster som förklarar vilka incitament som krävs för att vända utvecklingen.

Utöver exportstatistik och analyser om vilka språkområden som är av strategisk vikt efterlyser jag – särskilt i ljuset av att generationerna som står i startgroparna att ta över riskerar att gå miste om erfarenheten – personliga historier som berättar om hur det var för oss som vittnar om hur tragglandet av verb och prepositioner plötsligt tillåts blomstra i en ny omgivning.

Erfarenheter av smärta och skönhet, som handlar om mycket mer än bara språket, om att vidga världen, varefter ingenting är sig riktigt likt.

Utan dessa erfarenheter hade allt som följde aldrig inträffat:

24 augusti 1996, kvällskurs i tyska på Charlottenburgs folkhögskola. Vi var en liten men brokig skara.

Alida från Polen rättade oss andra så fort vi öppnade munnen, men under hösten blev hon min bundsförvant. Hennes far hade tvingat henne att söka lyckan i Berlin – enligt honom framtidens maktcentrum, vilket i mina ögon verkade minst sagt osannolikt. Mannen hon var förlovad med satt i fängelse, då han sålt plagierade märkesklockor.

Trots all olycka präglades hennes grundstämning av ett förtröstansfullt allvar och hon var den enda som uppmuntrade mig att fortsätta kämpa, särskilt när trösklarna var som högst.

Ashkan från Iran hade flytt sitt land med nio barn, det var nästan omöjligt att föreställa sig. Barnaskaran skulle klara sig med hjälp av pengarna han drog in på byggarbetsplatser i det forna Östberlin. Det fanns ingen tillit eller moral, förklarade han och jag instämde, samtidigt som jag skämdes, då jag inte hade någonting eget att bidra med till de stora frågorna, de som handlade om girighet, svaghet och drömmar.  

Giuseppe från Florens bjöd hem mig den tredje oktober. Kvällen till ära hade han dukat med vit duk, tända ljus och tyska pappersflaggor. Efter Saltimboccan lät han mig läsa tyska fraser, på mycket nära håll spanade han in min tungas placering i munnen och jämförde den med bilden i läroboken i fonetik som låg uppslagen mellan oss.

Ingenting kunde stoppa frenesin i tyskan som nu var vår att trolla med.  

När vi klarat av hälften av kursen firades detta med ett knytkalas. Giuseppe dukade fram smördegsknyten med köttfärs. Efterfrågan vann en förkrossande seger över utbudet. En hel Barilla-fabrik hade krävts för att förläna honom verklig hjältestatus, nu blev slutresultatet bitterljuvt. Alida hade tillverkat vodkamarinerade fikon som tyvärr inte gick att lösgöra från de turkosa servetterna de var inlindade i. Ashkan bjöd på lövtunna stenhårda brödskivor. Jag knaprade glupskt i mig samtidigt som han berättade om shahen av Irans statsbesök i Västberlin 1967. Ingenting kunde stoppa frenesin i tyskan som nu var vår att trolla med.  

Jag tittade ut på skolgården och undrade hur många elever som hade slussats ut i den tyska verkligheten via skolan och var i historieberättelsen jag kom in i. Jag tittade upp mot klassrummet på andra sidan gården, där en annan grupp kämpade med sina språkliga och kulturella utmaningar, skuggorna som rörde sig i ljuset från lysrören, verben, drömmarna och rädslorna vi alla för en kort tid delade.

23 år senare inser jag att utan dessa erfarenheter hade allt som följde aldrig inträffat, samtidigt som jag lägger sista handen vid ännu en rapport om främmande språk och exportstatistik.

Valle Wigers, författare och presschef på tyska ambassaden i Stockholm

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Annons
Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Annons
Annons
Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Annons

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

BETYG OCH BEDÖMNING

Efter inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons