jenny_s_larsson
Foto: Karl Gabor

”Vi måste visa att vi är stolta över skolan”

Eleverna påverkas jättemycket av allt negativt prat om skolan. Det säger läraren Jenny Söderhjelm Larsson som fått nyinstiftade priset Pennsvärdet.
 – Vi måste visa upp det som går bra och allt vi är stolta över i skolan.

Jenny Söderhjelm Larsson
  • Lärare i svenska och svenska som andraspråk sedan 17 år tillbaka.
  • Arbetar på Östbergaskolan i Stockholm.
  • Undervisar i svenska och svenska som andraspråk på mellanstadiet och håller i läsgrupper i årskurs F–6. Mentor på mellanstadiet.

Pennsvärdet 2018 tilldelas Jenny Söderhjelm Larsson med följande motivering:

  • ”Jenny Söderhjelm Larsson imponerar med sin uppfinningsrikedom, drivkraft och förmåga att bjuda in sina elever och kollegor till ett livslångt lärande. Genom att kombinera ledarskap, frihet och kreativitet har hon skapat en språkutvecklande miljö i hela skolan som kommer alla till gagn, såväl barn som vuxna. Hon utmanar och inspirerar sina elever till att upptäcka och utveckla sitt språk och hitta glädje i dess komplexitet. Jenny är en sann förebild som värnar om varje barns individuella engagemang och på så sätt lyfter hela klassrummet.”

Ett nytt pris ”Pennsvärdet” vill hylla lärare, verksamma i socioekonomiskt utsatta områden. Bakom priset står Berättarministeriet. 

– Vi jobbar väldigt nära lärare i de mest utsatta områdena. Vi vill lyfta dessa lärares dagliga arbete, deras professionalitet och det mod och engagemang som de visar för sina elever. Det finns mycket kreativitet där som kanske inte syns och hörs så mycket och då tänker vi att då kan vi göra det, genom en form där lärarnas profession lyfts, berättar Dilsa Demirbag-Sten, generalsekreterare för Berättarministeriet.

I år går Pennsvärdet till Jenny Söderhjelm Larsson, lärare i svenska och svenska som andraspråk på Östbergaskolan i Stockholm. En F–6-skola som, ur en språklärares perspektiv, främst utmärker sig av elevernas mycket varierande språkbakgrunder, en del har svenska som modersmål, många är flerspråkiga.

– Det är fantastiskt kul, säger Jenny Söderhjelm Larsson om priset. Jag är otroligt stolt över detta.

Det var en kollega som nominerade men under nomineringsprocessens gång har Jenny Söderhjelm Larsson också själv fått sätta ord på hur hon arbetar. Det hon valt att lyfta fram är att hon sedan några år tillbaka strukturerat upp arbetet med skolans läsgrupper.

Två gånger i veckan, tillsammans med mentor i halvklass, träffar hon alla elever från förskoleklass till årskurs 6 för att jobba med läsförståelse och inte minst – läsglädje.

– Vi samarbetar med cirkulationsbiblioteket och har beställt klassuppsättningar med böcker som vi läst. Till nästan varje gång har jag gjort frågor till kapitlen på olika nivåer för att fånga in hela gruppen. Det är frågor för att få fatt i textkopplingar, för att se om man förstått nya ord av sammanhanget men också väldigt enkla frågor för att fånga in dem som tycker att komplexa frågor är för svåra.

– Alla ska kunna delta och det fungerar! Jag tycker att det varit både meningsfullt och framgångsrikt. Eleverna är jätteintresserade av att läsa.

I hennes uppdrag ligger också att vidarebefordra sina kunskaper om läsutveckling, läsning och hur man fångar läsglädjen till kollegorna. Jenny Söderhjelm Larsson betonar att det inte är någon ny kunskap hon kommer med.

– Jag har läst mycket, tittat på Skolverkets material och gjort ett koncentrat av det bästa. Så arbetet sker på två plan, både med elever och med kollegor. Det viktigaste är att förmedla läsglädje och att precis alla elever har möjlighet att delta.

Språkvariationen är stor i klassrummen och gör att undervisningen måste vara på hög nivå, säger hon.

– Men det är en väldig tillgång när man får till det, när alla bidrar med sin del.

För Jenny Söderhjelm Larsson själv handlar mycket om att göra eleverna trygga i språket.

– Vi ska ge eleverna ett ordförråd så att de vågar prata, vågar ta plats, vågar orientera sig i samhället. Vi har jättestora möjligheter att göra just det i skolan. Vi har en superchans att lyfta självförtroendet genom språket i skolan. Där vi måste sätta fokus! Läsa och samtala om texten – hela tiden.

Hon betonar vikten av att lyfta goda exempel från skolans värld. Och inte bara fastna i det som inte fungerar.

– Titta på de skolor och klassrum i Sverige med pedagoger som precis som jag tycker att detta är världens viktigaste jobb. Vi måste dela med oss av det som går bra. Eleverna påverkas jättemycket av att hela tiden höra om att skolan inte bra. Vi måste visa upp det vi är stolta över i skolan. Det är därför det känns så bra att ha fått det här priset.

Berättarministeriet

Berättarministeriet stöttar barn, elever och lärare i socioekonomiskt utsatta områden.  Tanken med  ”Pennsvärdet” för att uppmärksamma låg- och mellanstadielärare, verksamma i dessa områden.

Kommentera