flyktinglarare

Fadi Abbas och Alaa Shubat har svensk lärarexamen i dag.

| Foto: Privat
Nya lärare

De tog lärarexamen i Sverige – här är deras berättelser

De hade olika roller inom skolan i sina hemländer. Efter flykten till Sverige har Alaa Shubat, Fadi Abbas och Ghufran Abdulsalm studerat och fått lärarlegitimation.
Här är deras berättelser.

Söktrycket till ULV

Intresset för ULV (utländska lärares vidareutbildning) är större än någonsin. Söktrycket till ULV – år för år:

  • 2009: 574
  • 2010: 480
  • 2011: 607
  • 2012: 543
  • 2013: 537
  • 2014: 643
  • 2015: 770
  • 2016: 904
  • 2017: 841
  • 2018: 1 030
  • 2019: 1 255
  • 2020: 1 612

Senaste regionala söktrycket – för HT 2020:

  • Göteborgs universitet: 138
  • Linköpings universitet: 104
  • Malmö universitet: 125
  • Stockholms universitet: 380
  • Umeå universitet: 50
  • Örebro universitet: 61

Källa: Stockholms universitet, nationell samordnare för ULV

Alaa Shubat var fortfarande student i Syrien när han flydde till Sverige. Nu är han klassmentor och lärare i engelska i Malmö.

– Det är en stor utmaning och ett stort ansvar då jag är en utländsk lärare i en svensk skola. Men vill man prestera så kan man prestera var än man är.

Han har utbildat sig via snabbspåret för lärare och har även tagit en master i hållbar utveckling i Sverige.

– Det svenska skolsystemet utmärks av en professionell dokumentation, digitalt arbete, grupparbete, regelbundna möten med andra lärare, utvecklingssamtal två gånger om året och olika aktiviteter både för eleverna, men också för läraren.

– En annan skillnad jag har märkt är att en lärare i Sverige blir tilltalad med sitt namn. I Syrien kallar man läraren för ”min lärare/min fröken”. I Syrien hade läraren mer makt över sina elever och det var ganska svårt att få till en vänlig relation mellan lärare och elev.

Vad har du fått för reaktioner efter att du berättat?

– Många positiva kommentarer. Jag är en person som tycker om att påminna mig själv om alla mina utförda prestationer och planera inför mina kommande. Så att berätta i en så stor grupp som #jagär2015 var en bra chans att dela min ödmjuka historia med andra.

* * *

”Matematik är samma i hela världen – det är bara skillnad i hur man lär ut”

I Damaskus jobbade Fadi Abbas som lärare och var med och skrev läroböcker i matematik.

Nu är han resurslärare och läxhjälp på Sofielundsskolan i Malmö – med målet att ta lärarlegitimation även i Sverige.

– Det är många som kommenterat till mig och sagt: ”Bra jobbat!” efter att jag skrev under #jagär2015, säger Fadi Abbas.

Fadi Abbas berättar att det i Syrien inte var ovanligt med 40–50 elever per klass, något som sätter press på läraren. I sitt inlägg på sociala medier berättar han att den brittiska tv-kanalen BBC intervjuade honom 2008 för en dokumentär om skolorna i Syrien.

– När jag kom till Sverige började jag läsa SFI och sen fick jag praktik på Sofielundsskolan. Jag är väldigt tacksam att rektorn har gett mig chansen.

Nu jobbar Fadi Abbas som resurslärare och läxhjälp.

– Mitt mål på sikt är att ta lärarlegitimation här. Det är mitt mål för att få jobba som lärare igen. Matematik är samma i hela världen, det är bara skillnad i hur man lär ut.

* * *

”Jag vill hjälpa Sverige eftersom jag vet att skolorna har lärarbrist”

Ghufran Abdulsalm var chef över engelsklärare på flera olika skolor under sin tid i tjänst i Syrien.

I Sverige har hon börjat om – och i höst ska hon läsa i Göteborg för att komplettera sin syriska examen för att kunna få lärarlegitimation i Sverige.

– Jag känner mig trygg i att jag når mitt mål. Att utbilda mig i ett nytt land på ett nytt språk och i en ny kultur gör mig väldigt stolt över mig själv.

Stolthet var också något Ghufran Abdulsalm kände efter att ha delat med sig i sociala medier med hashtaggen #jagär2015.

– Jag ser det som att om jag jobbar som lärare är det hjälp för Sverige eftersom jag vet att skolorna har lärarbrist. Jag vill att människorna här vet om att vi som kom hit gjorde det för att jobba och utveckla Sverige.

Hon har redan jobbat i den svenska skolan tack vare praktik på en skola på Orust. Men efter praktiken har det blivit en del andra jobb inom skolan, men också på hotell och som köksassistent. Men nu är det tillbaka i skolbänken som gäller. I september börjar Ghufran Abdulsalm läsa kompletterande program i tre terminer för att kunna få svensk lärarlegitimation.

– Jag hoppas få ett bra jobb och vara en bra lärare här i Sverige.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm