ylva_pettersson_skolforum_guldapple_web
Foto: Mårten Färlin
Undervisningstips

”Eget skapande ger källkritiska elever”

Låt eleverna i så hög utsträckning som möjligt producera istället för att konsumera material. Det är läraren Ylva Petterssons strategi för att skapa källkritiska elever.

Lärarpodden

Ylva Pettersson pratar mer om källkritik i avsnitt 12 av Lärarnas Riksförbunds podserie ”Lärarpodden”. Klicka här för att lyssna. 

Gymnasielärare måste bli bättre på att träna eleverna i källkritik. Det visar en granskning av Skolinspektionen, där man tittat på 421 gymnasiearbeten som elever på naturvetenskap- eller ekonomiprogrammet gjort.

Ylva Petterson undervisar i historia och kulturhistoria på Katedralskolan i Skara. Hon menar att källkritik hör till de viktigaste delarna av elevers dagliga träningsarbete.

– Förr kunde lärare bestämma vilket material eleverna skulle använda under en lektion, men i dag har man inte samma möjlighet. Anledningen är internet, där elever kan söka sin information i en obegränsad mängd källor, säger hon.

Det här, menar Ylva Petterson, innebär att källkritik inte längre är ett avsnitt i en bok – utan att källkritik är varje lektion. Och det måste man ha tydliga strategier för.  

Ylva Petterssons strategi går ut på att ha ett skapande förhållningssätt.

– Jag försöker låta elever i så hög utsträckning som möjligt producera istället för att konsumera material.  Om man konsumerar andras information så hamnar man lätt i en lite gammaldags källkritik, det vill säga att klistra på källkritik i efterhand, säger hon.

­Men om man istället producerar eget material, till exempel skriver artiklar och insändare på nätet med publika verktyg, så vet eleven att det som skrivs kommer att granskas av andra, menar Ylva Petterson. 

– Då innebär källkritik att verifiera det jag själv påstår. Det gör att eleverna frågar sig ”hur väljer jag källor som gör att min publik kan se att jag lutar mig mot ett verifierbart och relevant material”? På så sätt blir källkritik en given förteckning istället för efterkontroll.

Behöver lärarna mer stöd för att få bättre möjligheter att arbeta med källkritik?

– Jag tror att väldigt många har bra strategier för källkritik. Men det finns också många som behöver stöd, utveckling och tydliga strategier för smala områden, som hur man jobbar med källkritik på nätet. Och där har huvudmännen ett stort ansvar för att ge relevant och kvalitativ fortbildning samt tillhandahålla lärarna rätt verktyg.

Skolvärlden har tidigare skrivit om Ylva Petterssons arbete med Wikipedia som pedagogiskt verktyg. Här kan du läsa artikeln.

Kommentera