Annons
Lanny 8 år och Hanna 13 år. Foto: Alexander Vannevik

Elevernas brev till Fridolin: Har du hört talas om särskilt begåvade elever?

Publicerad 6 december 2017

De särbegåvade eleverna Lanny och Hanna skriver i ett öppet brev till utbildningsminister Gustav Fridolin om sina erfarenheter av skolan och hur de tycker att den borde fungera i stället.
”Vi vill gärna berätta för dig hur särskilt begåvade elever i Sverige har det. Vissa mår bra och det går bra för dem i skolan. Men inte alla.”

Fakta

Brainchild

Lanny och Hanna föreläste under rubriken: ”Detta önskar vi att lärare visste om särskild begåvning” vid konferensen Brainchild

Relaterat

Öppet brev till utbildningsministern.

Hej Gustav Fridolin!

Har du hört talas om särskilt begåvade eller högbegåvade elever? Det är vi som har en högre inlärningshastighet än genomsnittet. Vi är 2–5 procent av alla elever i hela Sverige – cirka 200 000 barn.

Vet du Gustav, att i många andra länder får särskilt begåvade elever anpassad undervisning på det sätt de behöver? I Sverige får vi inte det (bara vissa som har tur) och vi förstår inte varför!?

Vi vill gärna berätta för dig hur särskilt begåvade elever i Sverige har det. Vissa mår bra och det går bra för dem i skolan. Men inte alla. Vissa lider svårt av intellektuell understimulans och drabbas av depression, beteendeproblematik, förlorad tilltro till vuxenvärlden, tvångstankar och tvångsbeteenden, och till och med självmordstankar. För att de inte får lära sig på det sätt som de behöver.

Vi har samlat in några barns tankar om sin skolgång och vi vill gärna att du läser dem så att du förstår hur de mår i skolan.

"Jag har så mycket jag måste lära mig innan jag hamnar i jorden. Så berätta för mig.” 5-åring.

"Jag lär mig ingenting. Det är som att jag har flyttat från ett dagis till ett annat." Elev 5 år i F-2 klass.

”Skolan är som ett fängelse. Jag önskar jag vore en fågel och kunde flyga bort från allt.” Anonym elev.

”Hej skolministern. Jag vill så gärna ha svårare saker i skolan. Jag gråter väldigt mycket när jag ska dit. Jag vill så gärna trivas i skolan. Det är så himla jobbigt att gå dit. Jag får nästan bara räkna jättelätta saker, och läsa för lätta saker också. Kan du snälla skolministern göra så att jag får lära mig mer i skolan, det har inte funkat på ett helt år. Jag klagar i skolan men mina fröknar lyssnar inte för de har mer lust att hjälpa andra som har svårt för saker än mig. De förstår inte hur mycket jag kan – till exempel 5879+4198, istället får jag räkna typ 8+3 innan jag får göra svårare saker.” Tuva snart 7 år i årskurs 1.

”Skolan är som en tjock vägg som man måste pressa sig igenom och jag fastnar i mitten.” Anonym mellanstadieelev.

”Jag anser att det nuvarande skolsystemet inte fungerar. Vi särskilt begåvade blir inte intellektuellt stimulerade. Jag tror att den svenska utbildningen skulle bli otroligt bra om vi delade upp eleverna i olika grupper i olika ämnen. Då skulle vi bli intellektuellt stimulerade.” Zoi, 10 år.

”Jag passade inte in i fyran och nu passar jag inte in i sjuan heller. Jag passar inte in någonstans!” Elev som flyttat från årskurs fyra direkt till årskurs sju och sedan blev sjukskriven på grund av utmattningssyndrom/uttråkningssyndrom.

”Det går så fruktansvärt långsamt på mattelektionerna, jag är klar efter två minuter men vi ska hålla på med samma tal i 20 minuter och jag får bara sitta och vänta och vänta och vänta. Jag orkar inte leva då.” Elev, 10 år.
 

”Det har varit så här tråkigt i fyra år, jag hatar mitt liv, jag orkar inte mer!” Elev, 10 år.

”Jag vill lära mig något i skolan! Inte bara sitta där och slösa bort mitt liv.” Arvid, 13 år.

”Ända sedan i fjärde klass har jag suttit i väntrummet och nu har jag bara kommit till ett nytt väntrum.” Elev som hade stora förväntningar på gymnasiet men som efter några veckor gick in i en djup depression.

 

"Varför måste dom ge mig så uppstyrda uppgifter? Ge mig bara EN uppgift: forska om atomer - då kommer dom få veta allt om atomer och mycket mer." Anonym elev

”Varför ska klasserna delas in efter ålder? Borde det inte vara vad man behöver lära sig som bestämmer vilka som samlas i samma rum?” Anonym elev

”Varför har man inte en skola där alla elever gör nån slags test inför varje termin och sen går med dem som ligger ungefär lika i de olika ämnena? Man kanske vill plugga mer eller behöver mindre tid eller är olika snabb i olika ämnen, så jag förstår inte varför alla ska vara i samma grupp år efter år.” Elev, 12 år.

 

Förälder till särskilt begåvad elev
Det är ett omöjligt uppdrag som åläggs pedagogerna, vissa lyckas ändå få till det bättre än andra. I min mellansons klass med 27 elever i årskurs 2 hålls det enstaka halvklasstimmar med obehörig fritidspersonal då läraren måste förbereda och efterarbeta bådas lektioner.

De har tre nyanlända som ej kan svenska språket. En elev har Downs syndrom med en outbildad personalresurs vilket innebär att läraren måste planera en helt annan undervisning för detta barn som är nästan helt utan språk. Sedan är det barn med en massa olika behov som ligger på olika nivåer. En dag när jag är i skolan ser jag läraren tvätta golvet på toaletten på rasten. Läraren berättar att han måste ta av sin förberedelsetid att torka golvet då vaktmästare saknas och något barn hällt vatten över golvet.

Pedagogens uppdrag är omöjligt! Dessutom ska pedagogerna dokumentera, redovisa alla förseningar över 1 minut centralt, olika planer ska hela tiden göras osv. Jag är fascinerad över att det finns pedagoger fortfarande som inte är utbrända eller jobbar i en annan bransch. Hjältar är ni! Hör ni det alla pedagoger! Jag ser att ni kämpar och ändå vill mitt barn dö för skolan fungerar så uselt för honom.

 

Lanny 8 år, Hanna 13 år och särskilt begåvade elever från hela Sverige och deras föräldrar som samlats genom sociala medier

Brevet överlämnades till personal på utbildningsdepartementet fredagen den 1 december.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

Annons
skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Annons
Annons
Annons
Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Efter inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons