aida_hadzialic_bredpuff
Foto: Mårten Färlin
Rättsosäkra betyg

Gymnasieministern: ”Det är en katastrof”

Tre elever lämnade in exakt samma uppgift men fick olika betyg.
– Det är en katastrof, säger gymnasieminister Aida Hadzialic (S):
Nu vill både S och M ändra hur betygen sätts.

Tre femtonåriga elever på Häggviksskolan utanför Stockholm lämnade in exakt samma uppgift till läraren men fick helt olika betyg tillbaka, rapporterar Aftonbladet. Två av eleverna har dessutom samma lärare. Anledningen säger eleverna var att de upplevde att lärarna satte godtyckliga betyg och de ville testa.

– Det är en katastrof. Vi måste veta att våra betyg är trovärdiga och rättsäkra. På en internationell marknad kan vi inte konkurrera med ihåliga betyg säger gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic (S) till Skolvärlden.

Vad behöver göras för att det här inte ska kunna hända?

– Ska vi bygga en jämlik skola i världsklass måste vi ha rättsäker betygsättning. Nationella prov ska ges tyngre betydelse, vi ändrar deras funktion för att stärka deras roll.

Hur väl rimmar det här med utredningens förslag om färre nationella prov?

– Vi ska analysera utredningen och komma med våra förslag inom kort. Vi har också en gymnasieutredning som ska leverera sitt slutbetänkande i oktober som undersöker möjligheten att göra om kursbetygen till ämnesbetyg.

Är det praktiskt möjligt att få till en helt rättsäker bedömning utan att alla prov och uppgifter rättas anonymt eller centralt?

– Det kan finnas en poäng att ha anonymisering av prov i samband med en övergång från kursbetyg till ämnesbetyg. Vi få se vad vi landar i.

Camilla Waltersson Grönvall, utbildningspolitisk talesperson (M) vill att prov ska digitaliseras och anonymiseras och rättas externt.

– Det säkerställer att alla elever får samma bedömning från Karesuando till Trelleborg, säger hon.

Och precis som gymnasie- och kunskapslyftsministern Aida Hadzialic (S) betonar Camilla Waltersson Grönvall vikten av de nationella proven för bedömningens rättssäkerhet.

– Vi har en annan kunskapssyn än regeringen, som vill montera ner de nationella provsystemen, säger hon.

Men Camilla Waltersson Grönvall ser också ett tillfälle att förändra lärarutbildningen.

– Det är klart att man har ett stort ansvar som lärare. Bedömning är svårt och det tycker jag att alla ska ha respekt för. Vi har en lärarutbildning som måste skärpas upp och skärpas till, även när det gäller detta.

Kommentera