lena_sjogren

Rektor Lena Sjögren vid ”Wall of fame” i kafeterian.

| Foto: Olof Olsson
Förändringsarbete

Höga förväntningar lyfter Vårby

Vårby vänder. Med tålamod, uthållighet och höga förväntningar är skolorna på god väg att höja resultaten och skaka av sig sitt dåliga rykte. De elever som förr kunde betraktas som hopplösa förortsungar får nu vara både uppfinnare och glittrande musikalstjärnor.

VÅRBY SKOLOR

Vårby skolor består av Vårbyskolan 4-9,

Vårbackaskolan F-6 och Grindstuskolan F-3

Antal elever: ca 500
Andel gymnasiebehöriga (2013/14): 58,6 procent
Genomsnittligt meritvärde (2013/14): 182
Andel nyinflyttade (senaste 4 åren): 31 procent 

”Det går inte, de är från Vårby”. Den synen på eleverna fanns när Lena Sjögren tog över som rektor för de tre skolorna i Vårby gård, 70-talsförorten vid Mälarens strand. Fyra år senare är det höga förväntningar på såväl elever som personal som gäller. Lena Sjögren hamrar in budskapet:

– I varje samtal ska vi lyfta eleverna, inte skälla och gnälla.

Morötter och stöd. Både de som kämpar för E och de med toppbetyg ska få sina behov tillgodosedda. Det har lett till att de hundra minuterna i veckan med ”skolans val” bytt karaktär. Speciallärare har frigjorts för att ge stöd med kvalitet till de som behöver lite extra. Bland dem finns många som nyligen kommit till Sverige. Samtidigt får övriga elever fördjupning där de får utveckla kreativitet och problemlösning – i enlighet med Lgr 11:s honnörsord ”entreprenöriellt lärande”. Just nu sätter en grupp elever upp en musikal, medan andra utvecklar produktidéer i ett uppfinnarprojekt.

Det pirrar i magen på de 35 elever som nu ser fram emot musikaldebut. De har skrivit manus och repar för fullt. I maj är det premiär. Publiken ska tas med på en tidsresa där de genom musiken möter såväl Elvis på 50-talet som Spice girls på 90-talet. SO-läraren Lisa Sjökvist pratar exalterat om vad det ger eleverna:

– De upptäcker nya sidor hos sig själva. De som varit så blyga att de inte klarat att redovisa står plötsligt på scenen och dansar. Sedan tar de med sig ett nytt självförtroende in i klassrummet.

Det har inte varit någon lätt match för Lena Sjögren. När hon tillträdde nådde knappt hälften av eleverna gymnasiebehörighet. I området gick snacket om kaosartade lektioner. Allt fler elever tog sin skolpeng med sig och gick. Det fanns kort sagt mycket att ta tag i.

Hon samlade personalen för de tre skolorna i området. Visade resultaten svart på vitt, från förskoleklass till årskurs 9. Nu fick det vara slut med blame game, där de olika skolorna skyllde på varandra. Nu skulle alla ha samma fokus. Matte, språk och IT skulle utvecklas, långsiktigt och enträget. Framför allt: varje elev skulle mötas med höga förväntningar. Ut åkte den studiegård där en lärare satt och väntade på utskickade elever som lärarna i klassrummen inte förmådde hantera. Även de små undervisningsgrupperna skrotades.

Projektet ”Ledaren i mig” sjösattes med ambitionen att göra såväl personal som elever till goda ledare, motiverade att ta eget ansvar. När lokaltidningen fick nys om att det rörde sig om ett koncept som köpts in av ett amerikanskt företag för nära 800 000 skrevs kritiska artiklar. Lena Sjögren försvarade satsningen och menade att det inte var mycket pengar för 85 anställdas fortbildning.

Nu syns goda tecken. Efter en dipp 2013 tog meritpoängen 2014 ett skutt uppåt och nära 6 av 10 nådde gymnasiebehörighet. Ännu långt ifrån alla, men Lena Sjögren påminner om de många nyanlända eleverna som räknas in i statistiken som alla andra. Hon är inte heller de snabba mirakelkurernas förespråkare. Det är uthållighet som gäller.

Det var inte alla medarbetare som gillade Lena Sjögrens förändringar. Några valde att sluta, men viktigare var att de som var kvar slöt upp bakom de grundläggande värdena.

– Vi tillverkar Volvo här, då kan man inte göra Renault, säger hon.

LR-ombudet och försteläraren Irene Pistol bekräftar att spiralen pekar uppåt.

– Det är en positiv anda på skolan. För varje år blir det färre och färre incidenter. Och ledningen är tydlig, man vet vad som förväntas av en som anställd, säger hon.

Det ska visa sig bli svårt att hitta kritiska röster på skolan.

Den dag vi följer Lena Sjögren är lugnet det bestående intrycket. Hon strosar runt i de ljusa och smått osannolikt rena, klotterfria korridorerna och småpratar med elever och personal. Tar sig tid. Var hittar hon lugnet?

– En rektor måste inte göra allt. Det finns så många duktiga människor här som växer när de får ansvar, säger hon.

Säg den skolledare som inte pratar om vikten av höga förväntningar. Men i Vårbyskolan möts man av budskapet från alla håll. Det väller över oss redan i entrén där tidningsklipp med rubriker som ”Därför är Vårbyskolan bäst på att höja betygen” samsas med skolans slogan ”Här lyckas du”, som en reklambyrå utformat. Närmare 100 000 kostade slogan och grafisk profil, men Lena Sjögren konstaterar att ett par extra elevers skolpeng räcker för att det ska betala sig.

Temat återkommer sedan i så gott som varje möte under dagen. Som i samtalet med pojken i fyran som sin vana trogen sticker in genom Lenas Sjögrens öppna dörr för att säga hej.

– Man är fri här, det finns stora som tror på en, säger han.

Han har gått på en annan skola och upplevt skillnaden.

Förebilder är en framgångsnyckel, tror man på Vårby skolor. Inte bara i form av landslagsmålvakten Magnus Hedman, radioprataren Ametist Azordogan och andra storheter som gått på skolan och nu blickar ner från ”wall of fame” i kaféterian. Också nuvarande elever som lyckas lyfts fram. Den pojke respektive flicka som når högst betyg får utmärkelsen ”årets elev” och får ståta med sitt porträtt i en av korridorerna.

En av pristagarna gick i en av de små undervisningsgrupperna när de togs bort.

– Jag glömmer aldrig hur hans mamma satt på skolavslutningen och grät när hennes son tog emot priset, berättar Lena Sjögren.

De flesta elever Skolvärlden talar med intygar också att det är tillåtet att lyckas, det är inte coolt att slarva med studierna. 

– I matte tror jag vi är bättre än på många andra skolor. Nivån höjs av att många elever är från Mellanöstern, där många är bra på matte, säger Ali Ammouri i årskurs 9.

Han är en av de många elever som lovordar skolan och sina lärare. Man kan nästan tro att eleverna fått medieträning. Kanske inser de betydelsen av en skolas rykte.

Lena Sjögren vårdar bilden av Vårby skolor ömt. Under den dag vi följt henne har hon öst ur sig positiva exempel. Men så händer det. Fem molokna pojkar släntrar in på hennes rum, bestulna på sina surfplattor. Lena Sjögrens ansikte blir en bergvägg.

– Det här är inte vår vardag. Så jag vill inte läsa något om att Vårby är en dålig skola, säger hon och spänner ögonen i Skolvärldens reporter.

Lena Sjögren vet hur lätt ett dåligt rykte får fäste. Hur mycket arbete som krävs för att tvätta bort det. Och vad en positiv mediebild betyder för en skola på en tuff marknad.

Det är därför hon låtit oss följa henne, fastän hon ogillar uppmärksamheten.

– Jag gör det för elevernas skull. Men jag slutar en dag. Då ska de positiva förväntningarna sitta i väggarna.

Kommentera