Annons
Maria Wiman, Östra grundskolan, Huddinge, skriver om Mikael Bruérs blogginlägg som handlade om bildning.

”Höj taket – låt en lärare andas!”

Publicerad 6 mars 2019

Relaterat

Debatt ”Och så är vi där igen i skoldebatten, i detta trånga syrefattiga rum där vi måste ta ställning och välja sida, där det finns ont och gott, lärare som gör rätt och lärare som ska skämmas. Det skaver inte – det kväver”, skriver läraren Maria Wiman.

Mikael Bruér tycker i ett blogginlägg 4/3 att skolan skaver. Skavandet är dock inte mitt största problem utan snarare hur lågt till tak det har blivit. Jag kan knappt röra mig längre och syret håller på att ta slut.

Bruér förfasas över dagens skola som, enligt honom, vill skapa medborgare som ska fogas in i ett ekonomiskt maskineri. Han jämför detta med de gamla bildningsidealen där kunskapen i sig var ett självändamål. Han pekar ut specifika lärare som han tycker gör fel och han dömer ut värdeskapande lärande som en motsats till bildning. Och så är vi där igen i skoldebatten, i detta trånga syrefattiga rum där vi måste ta ställning och välja sida, där det finns ont och gott, lärare som gör rätt och lärare som ska skämmas.

Mikael Bruérs blogginlägg.Det skaver inte – det kväver.

Bruér vill tona ner skolans roll att forma anställningsbara medborgare och istället lägga tonvikt på bildning för bildningens skull. Vackert, inte sant? Med en magisterexamen i litteraturvetenskap, Franz Kafkas samlade verk i bokhyllan och Edith Södergran tatuerad på axeln kan jag villigt erkänna att bildning är min grej också. Men jag är också ivrig förespråkare för värdeskapande lärande, just för att det ena inte utesluter det andra.

Bruér säger att värdeskapande lärande är bildningens antites vilket är en snitsig formulering om man väljer att se världen i svartvitt. För min del är värdeskapande lärande ett sätt att väcka elevernas lust att lära, att få dem att förstå att kunskap är viktigt, kunskap är makt. Värdeskapande lärande har nämligen visat sig ha lavinartad påverkan på elevers motivation och när det engagemanget väl är väckt blir kunskapstörsten svår att släcka.

Det finns ingen motsats här, bildning och värdeskapande lärande går hand i hand.

Men skolan behöver inte och bör inte välja sida här.

Dagens informationssamhälle är långtifrån Johann Von Goethes Weimarrepublik eller Wilhelm von Humboldts Preussen och måhända måste vi se på bildning ur ett annat ljus.

Dock går det att konstatera att bildning kanske är viktigare än någonsin i en värld där all fakta bara är två klick bort och det hela tiden gäller att orientera sig i flödet.

Men skolan behöver inte och bör inte välja sida här. Vi har en omvärld att förhålla oss till och behöver fostra elever som både besitter ädelt förnuft och kan ta sig an och utveckla sin omvärld. Båda delarna behövs, både kunskap för kunskapens skull och verktygen för att omsätta dessa kunskaper i praktiken om så skulle behövas. Det är så vi driver utvecklingen framåt och ger alla elever samma förutsättningar att hantera sitt liv och sin omvärld.

Att jobba som lärare i ett klassrum med 30 femtonåringar är ett hantverk. Här räcker det inte med att hänge sig åt snofsiga utbildningsideal. Här är det liksom skarpt läge och det gäller att ha en arsenal av verktyg för att få med alla på tåget. Klassisk bildning är viktigt men likaså att få alla att orka till skolan varje dag och göra vad som krävs. Detta kräver en komplex skicklighet som blir svår att foga in i en debatt där ramarna har skarpa hörn, lågt till tak och en inställning att är man inte det ena så är man det andra.

Gudars skymning – höj taket! Låt en lärare andas!

Maria Wiman, Östra grundskolan, Huddinge

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Coronaviruset

Corona i skolan: Pressat läge efter stort personalbortfall

Corona

Tio medarbetare på Bredaredskolan har insjuknat, flera i Covid-19. 

Annons
Annons

LR: Även mellanstadiet ska kunna övergå till distans

Corona

Facket öppet för distansundervisning i tidigare årskurser: ”Men det är en väldigt komplicerad fråga”.

Annons

Coronaeffekt: Så slår inställda lektioner mot högstadiet

Rapport

Praktiska ämnen värst drabbade. 

Politik

SD: Lärare och elever ska bara prata svenska i skolan

Politik

”I skolan ska svenska språket vara det talade språket.”

Annons
Annons
Idrott och hälsa

Panelen: Så tycker lärare i tre heta frågor

Panelen

Fyra idrottslärare svarar på tre aktuella frågor.

Annons
Lärarnas arbetsmarknad

Här är läraregenskaperna arbetsgivare rankar högst

Lista

15 mest efterfrågade kompetenserna.

Betyg

Riksdagsbeslut: Skolor får ge betyg i årskurs 4

Betyg

”Det är olyckligt att man behandlar skolan på det sättet.”

Forskaren om tidiga betyg: ”Politikerna har inte lyssnat på oss”

Betyg

”Betyg i årskurs 4 används som en bricka i det politiska spelet.”

YRKESLÄRARE

Granskning: Så ser kvaliteten ut på yrkeslärarutbildningarna

Yrkeslärare

UKÄ har granskat kvaliteten på landets yrkeslärarutbildningar. 

SFI

Otydliga riktlinjer slår hårt mot SFI-elever

SFI

”Som lärare känner jag en samvetsstress över att inte räcka till.”

Fackligt

Vab, vobb eller välgörenhet – detta gäller när lärare är hemma

Expertråd

LR:s ombudsman Fredrik Alm reder ut vem som ansvarar för undervisning och bedömning när du är borta från jobbet

Forskning

Forskare: Musiklyssning till läxorna skadar studierna

Forskning

"Musiken gör det svårare att förstå innebörden i en text".

Coronaviruset

Nya munskyddsråd får facklig kritik: ”Frustrationen stiger”

Corona

”Det finns ingen logisk förklaring till varför försiktighetsprincipen inte ska gälla även i klassrummen.”

Lärarpris

Frigjord från räkneboken – lärare prisas för kreativ undervisning

Prisad

”I matematik glöms det ofta bort att alla inte har samma utgångsläge.”

Nationella prov

Skolverkets besked: Digitala nationella prov försenas

Nationella prov

EU-dom försenar införandet av digitala nationella prov. 

Fackligt

Kravet på brottsmisstänkt lärare slopas efter fackliga protester

Fackligt

"Det känns bra eftersom kravet saknar laglig grund"

Lärare tvingas berätta om brottsmisstankar

Fackligt

"Det strider mot grundlagen."

Särskilt stöd

Nytt lagförslag: Krav på specialpedagog eller speciallärare i elevhälsan

Utredning klar

Bristen på utbildade lärare, speciallärare och -pedagoger försvårar lagförslag i ny utredning.
– Det är huvudmännens ansvar, säger utbildningsminister Anna Ekström.

2 av 3 lärare: Elever får inte särskilt stöd

Särskilt stöd

Samtidigt har lärarnas dokumentation ökat – trots att den skulle minska.

Saknas: 5 000 speciallärare för att täcka behovet

Speciallärare

Kravet: Att staten tar ansvar för finansieringen av skolan.

”Lärarna har väldigt svårt att möta behovet”

Speciallärare

Tidsbrist vanligaste orsaken till att alla elever inte kan få stöd.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons