Annons
”Mitt mål vad gäller mina elever är att när de lämnar skolan så ska de känna att all litteratur är deras”, skriver svenskläraren Karin Herlitz..

”Låt inte eleverna läsa vad skräp som helst”

Publicerad 7 november 2019

Relaterat

Debatt ”När skärmar kräver så mycket av våra ungdomars tid måste vi vara modiga och våga viga mycket tid åt läsningen”, skriver svenskläraren Karin Herlitz.

”Tack för att du berättar att du läser på lektionerna! När jag sa det en gång var det någon som svarade att det är kriminellt att använda lektionstid till läsning.” Några snabba ord efter en kort föreläsning om hur jag arbetar med läsning i klassrummet med mina elever – både på högstadiet och gymnasiet. Ju mer jag funderar över orden, desto mer makabra ter de sig. Kriminellt att läsa i klassrummet?

Mary Ingemarsdotter (Högskolan i Kristianstad) sa vid en föreläsning om litteraturundervisning för ett par år sedan att “om vi inte har tid att läsa i klassrummet – vad har vi då tid med?”

Jag läser mycket med mina elever, och i princip all läsning sker på plats i klassrummet. Vi läser samma roman, och ingen lämnas ensam med sin läsning. Precis som så många andra lärare där ute så arbetar jag med det vi läser på olika sätt, allt för att skapa förståelse och sammanhang. Jag varvar läsloggar med gruppdiskussioner, andra typer av skrivövningar med korta reflektioner nedtecknade anonymt på papperslappar. Vi gör fördjupade analyser av det vi har läst. Vi jämför det som händer i boken med det som händer i andra böcker – eller i världen (vad har exempelvis boken ”Intet” gemensamt med ”Stanford Prison Experiment”?).

Jag lyssnar på och inspireras av mina kollegor när de berättar om hur de arbetar med litteratur. Och jag läser. Massor faktiskt, även då jag borde göra helt andra saker. Just nu läser jag Silvia Avallones ”Där livet är fullkomligt” och varvar med att lyssna på Jonas Karlssons ”Regnmannen”. Underbara båda två och jag rekommenderar dem varmt.

Min poäng är att läsningen är för viktig för att slarvas bort i en läxa. Om målet är att eleverna ska kunna diskutera, jämföra, analysera och relatera till litteratur så måste prio ett vara att de faktiskt läser det vi sätter i händerna på dem. Vi kan prata om eget ansvar, men den här metoden fungerade dåligt redan när jag gick i skolan för tusen år sedan. Jag var förvisso en av dem som gick hem och läste den anvisade romanen, men jag läste även min brors böcker och skrev recensioner till dem.

I en tid när skärmar kräver så mycket av våra ungdomars tid är det extra viktigt att se till att de får den oumbärliga läsningen i skolan. Vi måste vara modiga och våga viga mycket tid åt läsningen. Vi måste varsamt välja litteratur som är en bra utmaning och som tillför något nytt – som visar eleverna en bit av något annat. De uppgifter som vi skapar kring varje roman vi sätter i händerna på våra elever måste vara noga genomtänkta – vad vill vi få ut av läsningen? Var vill vi att eleverna ska landa när projektet är i land?

Ge eleverna reflektionsövningar att lösa utanför lektionssalen.

Att läsa i klassrummet är raka motsatsen till att slösa med tiden – det är att ta vara på den i allra högsta grad. När klassen och jag sitter försjunkna i samma bok och klockan långsamt tickar njuter jag av lugnet. Allt snurrar lite långsammare en stund vilket är viktigt när världen snurrar så fort alltid annars, särskilt för våra ungdomar.

Mitt mål vad gäller mina elever är att när de lämnar skolan så ska de känna att all litteratur är deras. De behöver inte nödvändigtvis gilla allt de läser – för vem gör det – men de ska aldrig vara rädda för att prova. De vet att de kan läsa, avkoda och förstå – oavsett genre eller författare. På köpet följer förstås ett långt större ordförråd och en större förståelse för språkets form än för de elever som googlade till sig sammanfattningar och andras resonemang istället för att läsa; och det är viktigt för att våra ungdomar i framtiden ska kunna delta aktivt i samhället och bidra till att den demokrati vi lever i fortsätter att existera.

Så, våga vara modiga! Låt inte eleverna läsa vad skräp som helst – det kan de göra på fritiden – utan utmana dem med väl vald litteratur som dels passar in i temat som du vill arbeta med och dels är lämplig för åldersgruppen. Istället för läsläxor så kan du ge eleverna reflektionsövningar att lösa utanför lektionssalen. Det klarar de lätt när du vet att de har läst och ni har bearbetat det lästa tillsammans. Ge dina elever ett gott språk och en nyckel till den fantastiska värld som finns i varje bok. Det är de verkligen värda!

Karin Herlitz, lärare i svenska och engelska, Nacka gymnasium
Författare och föreläsare, Helgepristagare 2019

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Annons
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons
Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Annons

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons