nathat_artikel
Mobbing

Lektionerna avbröts efter näthatet på skolan

På Viskaforsskolan hade man stora problem med konflikter på internet.
Till slut fick rektorn Anette Lundgren nog och avbröt lektionerna –  för att prata med eleverna om nätetik.
– Någonstans måste vi sätta ner foten. Det får vara bra nu, säger hon.

Kränkningar, trakasserier och konflikter bland eleverna på sociala medier har blivit ett stort vardagsproblem på Viskaforsskolan i Borås. I fredags fick skolans rektor, Anette Lundgren, nog och agerade. Hon avbröt skolans samtliga lektioner för extrainsatta diskussioner kring nätetik och sociala medier.

– Någonstans måste vi sätta ner foten. Det får vara bra nu med sådant här, i stället ville vi köra en öppen kommunikation. Men inte på sociala medier, för där har inte alla tillgång, säger Anette Lundgren.

Men problemet är minst lika stort bland elevernas föräldrar, menar hon. I ett brev till föräldrarna riktar hon kritik mot retoriken i föräldragrupper på sociala medier där tonen är likartad.

– Det har varit små saker hela tiden. När jag gick från läraruppdraget till att bli rektor så har jag förstått att det inte finns några gränser. Man är väldigt gränslös hur man tror sig har rätt att prata om exempelvis lärare i deras uppdrag, andra elever och även skolledningen. Det blir ett problem i skolan.

Under en period har det varit mycket nätkonflikter som skolan inte har kunnat ta tag i. Detta på grund av att det har skett på fritiden och under helgerna, samtidigt som det har påverkat skolan enormt. Anette Lundgren berättar om hur lärarna har känt sig maktlösa och tagit med sig oron in i klassrummet.

För tillfället är problemet störst bland högstadieeleverna, men det förekommer även längre ner i åldrarna.

– Jag fick se texter som skrevs på sociala medier mellan mina elever och då bestämde jag mig för att det här klarar vi inte själva, utan vi måste uppmärksamma vårdnadshavare på och tillsammans agera.

Anette Lundgren avbröt, tillsammans med skolans lärare, lektionerna i fredags för att i stället prata med eleverna om nätetik.

– Det har varit väldigt positivt. Problemet när det är konflikter bland elever så blir det alltid en svans. Och i den här konflikten blev den väldigt stor. De har nu tagit till sig och förstått allvaret. Jag tror det var ett jättebra sätt för både personal och eleverna på samma bana, säger hon och tillägger:

– Av lärarna känner man att vi som skola agerar samstämmigt. Det är en trygghet för lärarna som står i den vardagen att känna att de har uppbackning i det som kan vara jobbigt för dem. Det är inte roligt att veta att de i föräldragrupper uttrycker sig väldigt kränkande i sociala medier på ett sätt som har varit helt oacceptabelt. När det kom till min kännedom om vad som utspelar sig i våra elevgrupper så fick det vara bra.

Är du förvånad över att inte fler skolor med liknande problem agerar på det här viset?

– Ja, lite kan jag bli det. Men alla kanske inte har det problemet vi har – och de kanske jobbar på något annat sätt. Vi har i vilket fall, efter det här, fått en positiv respons från vårdnadshavare. De har agerat och kommit med tips och idéer. En fantastiks respons och det är jag jättetacksam för. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm