distans_debatt
Debatt

”Listan på reformer som vill väl men som försämrat skolan kan göras lång”

”Distansundervisningen leder till motsatt effekt. De lärare som finns kommer få jobba hårdare och mer. Färre lärare vill ta jobbet. Och vips så har skolans läge blivit sämre”, skriver gymnasieläraren Peter Dahlgren.

Under flera år har de ständiga förändringarna av svensk skola kännetecknats av kvantitet och kontraproduktivitet. 

Listan kan göras lång på reformer som vill väl men som försämrat skolan. Senast i raden är den förment trevliga satsningen på distansundervisning i grundskola och gymnasium. Det låter ju bra men det blir så fel.

För det första råder inte reformen bot på lärarbristen. Tror verkligen någon på allvar att kommunerna, som ska erbjuda distansundervisning till skolor som inte har behöriga lärare eller elever som sitter hemma, kommer kunna anställa fler lärare? Det finns inte fler lärare bara för att undervisningen ska ske på distans. 

För det andra så är de elever som ska få distansundervisning för att de inte vill vara i skolan de elever som har störst behov av lärartid och resurser. Det är alltså inte en enkel distansundervisning. Den kräver hög kompetens och mycket tid för att bli bra. Tid och resurser som ju uppenbarligen inte finns idag, och väl inte dyker upp bara för att utbildningen ska ges på distans. 

För det tredje så hittar staten på reformer som någon annan ska genomföra (kommunerna). Dessutom är utförarna alltid lärarna. Det har visat sig att ekvationen med en reformglad regering plus kommuner med minusresultat oftast leder till lärare utan ork och kraft. 

Summan är att distansundervisningen leder till motsatt effekt. De lärare som finns kommer få jobba hårdare och mer. Färre lärare vill ta jobbet. Och vips så har skolans läge blivit sämre. Trots vackra ord och kraftfulla politiska satsningar från utbildningsdepartementet. 

Inget görs åt de grundläggande felen och systemfelen består. Lappa och laga en hink utan botten. Och så kan vi skälla på lärarna för att vattnet inte stannar kvar i hinken.

Peter Dahlgren, gymnasielärare i Mora

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm