nykoping_larare_npf_stigtomta

Caroline Fondberg (till vänster) och Maud Pettersson arbetar på Stigtomta skola i Nyköping. Foto: Magnus Glans

Fysisk lärmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.
Nu, fem år senare, står den nya skolan färdig med siktet inställt på att skapa en tillgänglig lärmiljö för samtliga elever.

Stigtomta skola:
  • Stigtomta skola ligger i Nyköpings kommun och är ingen resursskola eller specialskola. Det är en vanlig kommunal skola med förskoleklass till årskurs 6.
  • Skolan är drygt 7 000 kvadratmeter stor och har plats för 380 elever och 120 förskolebarn.
  • Kostnaden för skolan var 189 miljoner.

Klockan är 09:52. Det är full aktivitet på skolgården.

Höstsolen tränger fram genom skogsdungen och lägger sig över rastboden. Några elever i årskurs fyra står samlade vid dörröppningen för att lämna tillbaka leksaker. I dag var hopprepet mest populärt.

Runt en elevs handled dinglar ett guldigt garn­armband. För Stigtomaeleverna råder det inga tvivel om vad snöret signalerar.

”Nu är jag på legend-nivån”, utbrister en av tjejerna som prestigefullt lyfter armen i skyn med en stoltserande posering framför vännerna.

Rastklockan klingar. Alla elever ska in på en sista förmiddagslektion före lunch.

När skolgården tömts finns bara två byggarbetare kvar som smälter gräsgrönt gummi vid de nya studsmattorna. Det är en av de sista detaljerna som alltjämt är kvar att ordna innan skolan är helt färdiggjord utvändigt.

I februari 2019 invigdes nya Stigtomta skola med plats för 380 elever och 120 förskolebarn.

I fem år pågick arbetet med att förfärdiga skolan, som ligger cirka 15 km nordväst om Nyköpings centrum, och det är ett speciellt byggprojekt på många sätt.

Stigtomta skola är in i minsta detalj planerad för att vara anpassad för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som exempelvis adhd eller autism – från det att eleverna anländer tills de lämnar skolan. Redan under ritprocessen av skolbyggnaden hade projektledningen neuropsykiatriska diagnoser i åtanke.

Madeleine Jansson är rektor på skolan sedan fyra år tillbaka. När kommunbeslutet kom för några år sedan, att det skulle byggas en ny skola, var hon snabb med att belysa vikten av att byggnaden i grunden skulle vara anpassad för alla elever.

Tillsammans med skolans lärare, fritidspersonal och elevhälsoteam har hon sett till så att personalens önskemål skulle bli verklighet när den nya skolan ritades. Politikerna valde att lyssna och satsade på deras vision.

– Det är inte så vanligt att man som rektor får påverka byggnadsprocessen av en kommunal skola så som vi fick göra, men det fick vi. Jag samlade min personal och våra elever som fick tycka till hur vi ville ha den nya skolan. I dag känns Stigtomta verkligen som vår drömskola, säger Madeleine Jansson.

Stigtomta skola. Foto: Magnus Glans

Precis innanför skolans huvudingång möts man av vad personalen kallar för skolans hjärta – entréhallen. Här välkomnas man av den moderna arkitekturen och den påtagliga tystnaden.

Är det alltid så här ljudlöst på skolan?  

– Ja, visst är det skönt? Det här är det viktigaste vi fick genom när skolan skulle ritas – god akustik som minimerar buller på hela skolan. Kommunen har verkligen lyssnat på skolans personal när det kommer till ljudet, säger Madeleine Jansson.

Tydligt strukturerad tavla i klassrummen på skolan. Foto: Magnus Glans

Skolans väggar är klädda med Gustafspanel, en träpanel i olika tjocklekar som har en absorberande ljudmatta bakom.

Det är högt i tak, väggarna har en neutral färgsättning och det blir ett stort ljusinsläpp i lokalen.

– Det finns en tanke bakom allt på skolan. Hela byggnaden är anpassad för elever med NPF. Färgvalen till exempel, är gjorda för att elever med synfel ska kunna navigera lättare.

”Kommunen har lyssnat på skolans personal när det kommer till ljudet”

I samband med att byggnaden ritades har skolan fokuserat mycket på att skapa trygghet och tydlighet för samtliga elever. Till exempel har alla årskurser har fått egna så kallade hemvister. Där har varje lärare varsitt klassrum, anslutande grupprum, toaletter och skåp för varje elev med täckta skåpsluckor för att minska intrycken i de gemensamma utrymmena.

– Annars brukar skolhallar på låg- och mellanstadiet vara fulla med vinterjackor och väskor i olika färger som hänger och stör eleverna. Vi har i stället valt att skala av, säger Madeleine Jansson.

I varje klassrum har man satt in höj- och sänkbara bord till eleverna, ljudabsorberande golvskärmar mellan borden, och möjlighet till bildstöd framme vid whiteboardtavlan för alla elever.

– Det är sådant som är bra för alla, men nödvändigt för vissa elever. Vi har inte fastnat i att det ska vara en skola bara för elever med NPF, utan det ska vara en skola för alla våra elever. Man får inte fastna i att lägga alla resurser på NPF-eleverna. Vi har ingen NPF-inriktning, men i samband med byggprocessen fick vi chansen att skapa en skola som är bra för elever med NPF, säger Madeleine Jansson.

Madeleine Jansson. Foto: Magnus Glans

Men trots att kommunen lagt drygt 189 miljoner på att bygga skolan är verksamhetens stora framgångsfaktor personalen, menar Madeleine Jansson.

– Jag är övertygad om att det egentligen inte spelar någon större roll vilka lokaler man har, även om det underlättar, utan det viktigaste verktyget är skolans personal, säger hon och fortsätter:

– Vi har lagt jättemycket tid på att utbilda personalen. Vi har ett gott samarbete med SPSM (Specialpedagogiska skolmyndigheten), som har varit på plats och bollat idéer och tankar i samband med ritandet och byggandet av skolan. Men de har också varit här efter att skolan var klar och hjälpt oss med möblering i klassrummet och handlett oss i frågor kring den fysiska lärmiljön.

Hur är det med utbildning av personalen? 

– På SPSM:s webbplats finns utförliga utbildningspaket kring NPF, som all personal och skolledning har gått. Det här kommer vi fortsätta med även framöver. Det gäller att all personal är med.

Där tänker jag att man kan stöta på problem om man inte har all personal med sig, säger Madeleine Jansson.

I skolans hemvister har eleverna sina skåp, detta för att minska intrycken i de gemensamma utrymmena. Foto: Magnus Glans

Det låter kostsamt att fortbilda all personal på skolan? 

– SPSM:s utbildningspaket, som vi har gått, är helt gratis.

Har miljonsatsningen på skolbyggandet påverkat lärarnas arbetssituation på något sätt?

– Nej, skolan har sin egen budget. Vi har inte fått dra ner på personal eller någonting sådant för att skolan skulle få finansieras. Det är kommunstyrelsen som tog beslutet på att skolan skulle byggas och hur mycket det skulle få kosta.

Caroline Fondberg (till vänster) och Maud Pettersson arbetar i samma hemvist på skolan. Foto: Magnus Glans

Caroline Fondberg och Maud Pettersson arbetar i samma hemvist på Stigtomta och undervisar den här terminen i årskurs 3. De är nöjda med slutresultatet.

– Det har blivit en väldigt bra skola. De nya lokalerna är jättebra för alla elever. Det är härligt att få ha de här förutsättningarna i vårt arbete, säger Caroline Fondberg.

Vad märker ni för skillnader om man jämför nya skolan med tidigare skolor som ni har arbetat på?

– Det är jättestora skillnader. Man märker direkt av den dämpade miljön när man kliver in på skolan. Det är aldrig stimmiga lektioner, som vi kunde ha förut. Det har blivit mycket lugnare på skolan med hemvisten också, säger Caroline Fondberg.

”Det är mycket mindre visuella intryck i klassrummet nu än på andra skolor jag har jobbat på”, säger läraren Maud Pettersson. Foto: Magnus Glans

I Maud Petterssons klassrum håller eleverna på att arbeta med bronsåldern. Barnen ritar seriestrippar av hur människorna levde på den tiden.

Maud Pettersson berättar att hon trivs bra i det nya klassrummet.

– Förut blev jag påverkad av andra klasser som sprang runt i korridoren och på skolgården. Men när man stänger dörren till klassrummet på den nya skolan så stänger man ute allt ljud. Det har blivit en bättre arbetsmiljö för oss lärare – det säger all personal, säger hon.

I klassrummens anslutande grupprum kan elever sitta avskilt och arbeta ostört. Foto: Magnus Glans

– Andra mer klassiska klassrum brukar se ut som röriga vardagsrum, tycker jag. Det är mycket mindre visuella intryck i klassrummet nu än på andra skolor jag har jobbat på. Det gör även att eleverna känner ett annat lugn.

Lärarna upplever att skolans nya miljö har lett till att de nu kan lägga mer tid på undervisningen, i stället för arbetet runtomkring.

– Eleverna har fått en bättre arbetsro i klassrummet. Det tror jag i förlängningen leder till att de lär sig mer. Nu kan vi anpassa undervisningen mer och ge vissa elever möjlighet att arbeta mer i lugn och ro. På så sätt utvecklas de mer kunskapsmässigt, säger Maud Pettersson.

Här är anpassningarna som gjorts på Stigtomta:
  • Få intryck/avskalad miljö i klassrum och övriga lokaler.
  • Tydligt strukturerad tavla.
  • Hemvist med anslutande grupprum och egna toaletter.
  • SOS-lådor (hjälpmedel i klassrummet, t.ex. stressbollar, bolldynor och avskärmare).
  • Förbättrad ljudmiljö.
  • Täckta skåpluckor.
  • Användning av visuellt stöd.
  • Tydlig start och avslut på lektionerna.
  • Fasta placeringar i klassrummen plus valbara platser.
  • Fasta placeringar i alla övriga salar t.ex. matsal, slöjdsalar och musiksal.
  • Möblering med hjälp av handledning från SPSM.
  • Skolans personal och ledning gått SPSM:s utbildningspaket kring NPF.
  • Nära samarbete med hemmet.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm