Annons

Ny satsning ska stärka skolans sexualundervisning

Publicerad 15 januari 2019

Fakta

Mer om satsningen:

Det är första året som RFSU arrangerar ”v.SEX”, som i år arrangeras i Malmö, Uppsala och Stockholm.

Läs mer om RFSU:s satsning här.

Relaterat

Sex- och samlevnadsundervisningen är en utmaning för många lärare och behovet av kompetensutveckling är stort.
För att vända trenden satsar RFSU på riktade insatser till lärare för att höja kunskapen inom området.

Under 2018 släppte Skolinspektionen rapporten ”Sex- och samlevnadsundervisning” där man granskade hur landets skolor bedriver sex- och samlevnadsundervisning.Resultaten pekar på att många av lärarna tycker att det är svårt att undervisa om sex- och samlevnad och att skolorna i stort brister i arbetet. 

Granskningen visade också att det finns ett stort behov av kompetensutveckling när det kommer till lärarnas arbete med sex- och samlevnadsfrågor, normer och HBTQ. 

För att vända trenden har RFSU valt att satsa på en temavecka för att stötta lärare i deras sexualundervisning. Satsningen går under namnet ”v.SEX” och innebär en koncentrerad vecka med workshops och seminarier riktade till lärare, lärarstudenter och annan skolpersonal som vill öka kunskapen på området. 

– Tittar man på Skolinspektionens senaste rapport så ser vi att lärarna efterfrågar mer fortbildning på området. Det här är ett sätt att uppmärksamma sexualundervisningen och visa hur viktig den är i skolan. Vi gör en liten kraftsamling under en vecka för att lyfta frågan, och det kan ses som startskottet för årets sexualundervisning, säger Hans Olsson, sakkunnig för sexualupplysning på RFSU och tidigare lärare.

RFSU anser inte att man bara ska ha sexualundervisning under en vecka per termin, utan tvärtom – undervisningen ska vara utlagd över terminen eller läsåret och finnas med betydligt mer i skolan än vad den gör i dag. 

Framförallt vill man ha mer systematiskt arbete kring ämnet och att skolorna planerar lite bättre så att alla elever får en bra undervisning. 

– I dag skiftar kvaliteten, dels mellan skolor men också inom samma skola. Planerar man det här lite bättre, men också mer tillsammans, så får alla elever bättre kunskaper, säger Hans Olsson.

Förutom en bristande likvärdighet i undervisningen ser RFSU att man behöver prata och fokusera mer på andra frågor i sexualundervisningen. 

– Vi vill att den undervisningen som man redan har i dag kompletteras mer med samtal kring värderingar, normer, relationer, kommunikation och den typen av områden. Många elever är missnöjda med undervisningen i dag och jag kan tänka mig att missnöjet framför allt grundar sig i frånvaron av just de samtalsområdena. För när elever är nöjda nämner de att de haft mycket samtal och diskussioner.

Under temaveckan i februari lanserar RFSU även en webbplats med stödmaterial för lärare. Sedan december finns också Facebookgruppen ”Sex på schemat - för dig som jobbar med sexualundervisning” för att höja lärarnas kunskaper om kropp och sex – och gruppen har vuxit snabbt de senaste veckorna.

– Det har varit ett enormt intresse för gruppen. Det är redan runt femhundra lärare som har gått med i gruppen, det känns väldigt kul. Det är redan igång med att dela med sig av varandras erfarenheter av hur de arbetar med frågor som rör sexualundervisning.

Hans Olsson. Foto: Daniel Ivarsson.

Men fortfarande är undervisningen för ojämn på många skolor, menar Hans Olsson.

– Det finns ingen som riktigt leder det arbetet ute på skolorna i dag, tyvärr. Man har generellt väldigt få skrivna mål kring detta. Det verkar som att lärarna jobbar separat ofta i sina olika ämnen. Här behöver rektor gå in och styra mer och bland annat se till att lärarna får fortbildning, säger han och tillägger:

– Metoo har gett en skjuts i arbetet kring de här frågorna och fler inser i dag att om man jobbar bra med sex- och samlevnadsfrågor med ett främjandeperspektiv då kommer det att ge effekt i stämningen på skolan. Man ser mer från skolledarhåll att det här är frågor man behöver tittar mer systematiskt på. Jag ser en förbättring, men det kan också bli ännu bättre.

Hans Olsson påpekar att det är viktigt att ge eleverna inflytande sexualundervisningen, det vill säga att ta in deras frågor och behov, så att eleverna känner en delaktighet i sexualundervisningen. 

– Bjud in eleverna mer. Det är lätt att man hamnar i ett risk-perspektiv när man undervisar i detta och fokuserar för mycket på negativa konsekvenser av sexualitet, som våld eller könssjukdomar. Det blir inte relevant, framförallt när man jobbar med elever på mellanstadiet eller i åldern 14–15. I stället måste man ha ett främjandeperspektiv och fokusera på hur man kan stötta eleverna i deras utveckling och utgå från en positiv syn på sexualitet och relationer. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Skolmarschen

Här möter Anna Ekström personerna bakom Skolmarschen: ”Jag är bekymrad”

Nedskärningar

Här möts Skolmarschens initiativtagare och utbildningsminister Anna Ekström för att diskutera nedskärningarna i skolan.

Annons
Annons
Ny i yrket

Mentorsnätverk stöttar nyexade lärare

Ny i yrket

Lärarna Anette Malby och Eva Rosell har på egen hand startat upp ett mentorsnätverk som ska hjälpa nyutbildade lärare. 

Annons
Arbetsmiljö

Fuktskadad skola fick stänga igen: ”Halva personalen mår dåligt”

Arbetsmiljö

Andningssvårigheter, torra ögon och eksem. Den dåliga luften på särskolan i Lysekil har fått skyddsombudet att stänga verksamheten. 

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Andria Zafirakou fick många erbjudanden efter Global Teacher Prize men har valt att jobba kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

Efter kritiken: ”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons