klass_larare_elever
Kompetensutveckling

Ny satsning ska stärka skolans sexualundervisning

Sex- och samlevnadsundervisningen är en utmaning för många lärare och behovet av kompetensutveckling är stort.
För att vända trenden satsar RFSU på riktade insatser till lärare för att höja kunskapen inom området.

Mer om satsningen:

Det är första året som RFSU arrangerar ”v.SEX”, som i år arrangeras i Malmö, Uppsala och Stockholm.

Läs mer om RFSU:s satsning här.

Under 2018 släppte Skolinspektionen rapporten ”Sex- och samlevnadsundervisning” där man granskade hur landets skolor bedriver sex- och samlevnadsundervisning. Resultaten pekar på att många av lärarna tycker att det är svårt att undervisa om sex- och samlevnad och att skolorna i stort brister i arbetet. 

Granskningen visade också att det finns ett stort behov av kompetensutveckling när det kommer till lärarnas arbete med sex- och samlevnadsfrågor, normer och HBTQ. 

För att vända trenden har RFSU valt att satsa på en temavecka för att stötta lärare i deras sexualundervisning. Satsningen går under namnet ”v.SEX” och innebär en koncentrerad vecka med workshops och seminarier riktade till lärare, lärarstudenter och annan skolpersonal som vill öka kunskapen på området. 

– Tittar man på Skolinspektionens senaste rapport så ser vi att lärarna efterfrågar mer fortbildning på området. Det här är ett sätt att uppmärksamma sexualundervisningen och visa hur viktig den är i skolan. Vi gör en liten kraftsamling under en vecka för att lyfta frågan, och det kan ses som startskottet för årets sexualundervisning, säger Hans Olsson, sakkunnig för sexualupplysning på RFSU och tidigare lärare.

RFSU anser inte att man bara ska ha sexualundervisning under en vecka per termin, utan tvärtom – undervisningen ska vara utlagd över terminen eller läsåret och finnas med betydligt mer i skolan än vad den gör i dag. 

Framförallt vill man ha mer systematiskt arbete kring ämnet och att skolorna planerar lite bättre så att alla elever får en bra undervisning. 

– I dag skiftar kvaliteten, dels mellan skolor men också inom samma skola. Planerar man det här lite bättre, men också mer tillsammans, så får alla elever bättre kunskaper, säger Hans Olsson.

Förutom en bristande likvärdighet i undervisningen ser RFSU att man behöver prata och fokusera mer på andra frågor i sexualundervisningen. 

– Vi vill att den undervisningen som man redan har i dag kompletteras mer med samtal kring värderingar, normer, relationer, kommunikation och den typen av områden. Många elever är missnöjda med undervisningen i dag och jag kan tänka mig att missnöjet framför allt grundar sig i frånvaron av just de samtalsområdena. För när elever är nöjda nämner de att de haft mycket samtal och diskussioner.

Under temaveckan i februari lanserar RFSU även en webbplats med stödmaterial för lärare. Sedan december finns också Facebookgruppen ”Sex på schemat – för dig som jobbar med sexualundervisning” för att höja lärarnas kunskaper om kropp och sex – och gruppen har vuxit snabbt de senaste veckorna.

– Det har varit ett enormt intresse för gruppen. Det är redan runt femhundra lärare som har gått med i gruppen, det känns väldigt kul. Det är redan igång med att dela med sig av varandras erfarenheter av hur de arbetar med frågor som rör sexualundervisning.

Hans Olsson. Foto: Daniel Ivarsson.
Hans Olsson. Foto: Daniel Ivarsson.

Men fortfarande är undervisningen för ojämn på många skolor, menar Hans Olsson.

– Det finns ingen som riktigt leder det arbetet ute på skolorna i dag, tyvärr. Man har generellt väldigt få skrivna mål kring detta. Det verkar som att lärarna jobbar separat ofta i sina olika ämnen. Här behöver rektor gå in och styra mer och bland annat se till att lärarna får fortbildning, säger han och tillägger:

– Metoo har gett en skjuts i arbetet kring de här frågorna och fler inser i dag att om man jobbar bra med sex- och samlevnadsfrågor med ett främjandeperspektiv då kommer det att ge effekt i stämningen på skolan. Man ser mer från skolledarhåll att det här är frågor man behöver tittar mer systematiskt på. Jag ser en förbättring, men det kan också bli ännu bättre.

Hans Olsson påpekar att det är viktigt att ge eleverna inflytande sexualundervisningen, det vill säga att ta in deras frågor och behov, så att eleverna känner en delaktighet i sexualundervisningen. 

– Bjud in eleverna mer. Det är lätt att man hamnar i ett risk-perspektiv när man undervisar i detta och fokuserar för mycket på negativa konsekvenser av sexualitet, som våld eller könssjukdomar. Det blir inte relevant, framförallt när man jobbar med elever på mellanstadiet eller i åldern 14–15. I stället måste man ha ett främjandeperspektiv och fokusera på hur man kan stötta eleverna i deras utveckling och utgå från en positiv syn på sexualitet och relationer. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm