robert_rasmussen_kristina_axen

Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Kristina Axén Olin följde läraren Robert Rasmussen under en arbetsdag på Glömstaskolan.

Skolpolitik

Politiker skuggade lärare: ”Känner inte igen mig i bilden av skolan”

För att kunna ta beslut om skolans värld, måste man känna till lärares vardag, menar Lärarnas Riksförbund. Inför Skolans dag skuggade därför 17 politiker lärare runt om i Sverige. Skolvärlden tog rygg på en av dem, Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Kristina Axén Olin.

Skolans dag infaller i år den 10 september i samband med riksdagens öppnande. Syftet med dagen är att uppmärksamma lärarnas och skolans betydelse och inför dagen har därför Lärarnas Riksförbund i år uppmanat politiker från Riksdagens utbildningsutskott att skugga varsin lärare.

En av dem är Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Kristina Axén Olin. Klockan kvart över åtta var hon på plats på den nybyggda Glömstaskolan för att följa med Robert Rasmussen som är lärare i svenska och SO.

Över dagens lunch, kyckling och ris, berättar Robert Rasmussen att han tycker att skoldebatten ofta hamnar långt från hans vardag.

– Den bilden som finns i media är ofta en vrångbild som jag inte känner igen mig. Jag ser jättemånga fina elever och jättemånga bra saker. För mig är det kanske det som är viktigast att visa politikerna, att det inte är så illa som det verkar utan att det finns en hel del lösningar på problemen, berättar Robert Rasmussen som också är biträdande ombud för Lärarnas Riksförbund i Huddinge.

Kristina Axén Olin poängterar att det är viktigt att politiker är ute i verksamheter som de fattar beslut om. 

–  Men sedan är jag inte säker på att skolan är det område som politiker generellt har dålig koll på. Min erfarenhet är att om det är något område som befolkningen har mycket synpunkter och erfarenheter kring så är det just skolan. Alla har synpunkter på skolfrågan.

Själv har Kristina Axén Olin kanske lite extra bra koll eftersom hon är utbildad musiklärare och har jobbat som rektor i flera år.

– Jag älskar att vara i skolan och det är fantastiskt att vara med en engagerad och duktig lärare som Robert. Men i klassrummet slås jag av att eleverna helt klart har koncentrationssvårigheter. Robert har stor konkurrens om uppmärksamheten. Det är otroligt splittrat, säger Kristina Axén Olin.

Om man för in något nytt i systemet måste man föra ut något, man kan inte bara lägga på en grej till

Robert Rasmussen fyller i:

– Jag förstår att ni politiker tvekar att fatta beslut kring frågan i riksdagen, för egentligen så hör den frågan inte hemma i skolan alls. Den borde vara löst på väg till skolan – av föräldrarna. Men det är en stor konkurrens med utbildningen och jag ser hellre ett beslut i riksdagen än inget alls. För jag vill ju undervisa.

En annan viktig sak som Robert Rasmussen vill lyfta med Kristina Axén Olin är det faktum att rektorer stannar allt kortare på sina arbetsplatser.

– Det är ett jätteproblem att de stannar i två-tre år. Min första chef som jag hade i fem år, sa att skolutveckling gör man på tio år och det tror jag det ligger mycket i. För det är en lång resa att vända kulturen. Det tar flera elevgenerationer.

Kristina Axén Olin håller med:

– Det tror jag att vi har pratat alldeles för lite om, för det är ofta A och O. Därför borde man höja lönerna också för rektorer. Det kan inte vara så att förstelärare tjänar mer, det blir väldigt konstigt.

Däremot är jag jätteorolig för att förstatliga nu.

Och så var det där med rimlig arbetsbörda…

– Det är en annan punkt på önskelistan. Om man för in något nytt i systemet måste man föra ut något, man kan inte bara lägga på en grej till – men så håller man hela tiden på idag, konstaterar Robert Rasmussen.

– Det du kan göra är att ge skolledningen och lärarna mera mandat att själva säga nej till saker. För när man börjar titta på vad det är för administration så kan det exempelvis ofta vara enkäter från kommunen som man inte ska behöva göra, säger Kristina Axén Olin.

– Men frågan är vem som håller den rågången. För kommuner som är ansvariga för sina medarbetare är ofta inget bra på det där, säger Robert Rasmussen.

Lärarnas Riksförbund har ju i många år drivit frågan om att det ska vara ett statligt ansvar för skolan…

– Och i den frågan är jag fortfarande tudelad. Jag förstår önskemålet om ett förstatligande och beslutet om kommunaliseringen kan ha varit felaktigt. Däremot är jag jätteorolig för att förstatliga nu. Dels så tror jag inte att det är lösningen men sedan är jag också väldigt orolig över vad en sådan gigantisk omorganisation gör, säger Kristina Axén Olin.

Själv har hon varit med i stora omorganisationer i kommunen och inte minst i Polismyndigheten.

– Jag tror inte att folk förstår hur mycket problem som uppstår bara för att du ska byta en huvudman, framförallt en massa papper och administration.

Robert Rasmussen tror ändå att förstatligandet kan vara lösningen på en del av skolans problem.

– Jag tror att det vore bra med förstatligande, inte minst för argumentet om likvärdighet. Sedan ser jag ett viktigt fackligt argument – vi får en arbetsgivare som kan sätta kraft bakom orden. För det kan inte SKL, de är värdelösa som motpart.  

Jag kan inte förklara hur man tänker.

Lokalt har mycket handlat om nedskärningar i kommunen. Vi träffade till exempel mycket folk från Huddinge som protesterade på Lärarmarschen…

– Och det är ju ännu värre nu, för nu sitter vi mitt i besparingarna, säger Robert Rasmussen.

Han vänder sig till Kristina Axén Olin.

– Vi får mer pengar om vi får fler elever, men vi får inga övriga uppräkningar. Vi får inte uppräkning för priser och inte för löner, så det betyder ett rejält sparkrav på ungefär 2,5 procent. Det är orimligt – för var ska vi ta det ifrån? Jag kan inte förklara hur man tänker.

Kristina Axén Olin har svårt att säga något på lokal nivå.

– Men det man kan säga är att skolan är grunden för hela vårt samhälle, när vi pratar om det som människor är bekymrade för nu – som kriminalitet, utanförskap och integration så är skolan grunden och en möjlighet att faktiskt förebygga och få med alla. Så i min värld borde skolan få kosta och jag tror att det är många år när vi i Sverige inte har prioriterat skolan tillräckligt väl, säger hon.

Robert börjar snegla på klockan. Lunchrasten är strax över och det är dags för ytterligare en SO-lektion. Vi skyndar genom den cylinderformade nybyggda skolan som prisats för sin arkitektur, men som också fått kritik från Skolinspektionen när det kommer till bland annat studiero och betygssättning.

– Nu är vi dock av kroken, häromdagen skrev Skolinspektionen att insatserna är tillräckliga, säger Robert Rasmussen.

Idag handlar lektionen om lag och ordning. Robert Rasmussen berättar om rättssystemet och påföljder vid brott, men först blir det frågor om Kristina Axén Olins jobb. Varför vill inte partierna i riksdagen samarbeta med SD? Och vad vill Moderaterna med sin politik?

Kristina Axén Olin svarar tålmodigt, innan hon ställer sig vid sidan och lyssnar till Robert Rasmussens undervisning. Ämnet väcker mycket diskussion, vad händer om man snattar? Vad betyder en prick i registret? Är det många som sitter i fängelse i Sverige?  

Men så smyger hon plötsligt längre bak i klassrummet, där en elev sitter och ritar på bordet. Hon tar honom på axeln, viskar något i örat. Han slutar omedelbart.

En gång lärare, alltid lärare.

*

Totalt är det 17 politiker från samtliga partier som valt att skugga en lärare.

Roza Güclu Hedin (S) besökte läraren Ulla Milstam på Lugnetgymnasiet i Falun där bland annat engelska och ensemble/körsång stod på schemat. ”Jag tror att denna ganska mångfacetterade och långa skoldag kan vara bra för en politiker att se”, menade Ulla Milstam. Roza Güclu Hedin höll med och var orolig över lärarnas ökande arbetsbörda och såg behov av avlastning. ”Det hände saker under lektionerna då jag tänkte att nu skulle man behövt en lärarassistent”, menade hon.

 

På Hamreskolan i Västerås var Roger Haddad (L) på plats för att följa Lina Lennartson. ”Jag tycker det är viktigt att vara ute så här en hel dag och se hur en lärare har det. Det är tufft att vara lärare i dag och de gör ett fantastiskt bra jobb men arbetsmiljön är en fråga som är viktigt att följa upp”, menade han. 

 

 

 

 

Även Vänsterpartiets Daniel Riazat följde en lärare, Victoria Vinsander på Årstaskolan i Stockholm. Han reagerade på det höga tempot under skoldagen: ”Det fanns verkligen inte mycket tid för för- och efterarbete av lektioner, då blir det att jobba hemma på kvällarna.”

 

 

 

 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm