Linda Mattsson forskar om elever med särskild matematisk begåvning.
– Det finns en stor okunskap, från politiker ner till lärare. Det viktiga är att vi ser dem som en tillgång, säger hon.
mattetalanger.ncm.gu.se
Det finns flera utmaningar med att undervisa särbegåvade matteelever. Dels att upptäcka dem, dels att utmana dem. Men också att kunna finna sig i att en elev har större kunskap än läraren.
– Många lärare blir stressade. De har inga problem med att få hjälp med en app, men matten fungerar inte likadant, säger Linda Mattsson, adjunkt vid Blekinge tekniska högskola.
Hon räknar med att fem procent av eleverna är särbegåvade. Linda Mattsson disputerade 2013 med avhandlingen ”Tracking mathematical giftedness in an egalitarian context”, och fortsätter arbeta med ämnet, bland annat på hemsidan ”mattetalanger”, som hon driver med kollegan Eva Pettersson.
Många särbegåvade elever far illa.
– Jag menar inte att de har tråkigt, utan att de mår riktigt dåligt. En del blir stökiga och gåpå-iga, när de egentligen är understimulerade. Den svenska skolan fokuserar på kollegiealt lärande, både bland barn och elever. Men de här eleverna får inget gehör för sina resonemang, eftersom de andra barnen inte förstår.