ola_olsson

Ola Olsson sprider kunskap om särskilt begåvade elever. Foto: Peter Carlsson

Särbegåvning

Särskild lärare – för särskilt begåvade barn

Särskilt begåvade barn har fått en egen lärare. I alla fall i Simrishamns kommun där Ola Olsson har fått en förstelärartjänst för att sätta fokus på och sprida kunskap om de särskilt begåvade eleverna. 

Det här är Ola Olsson

Gör: Förstelärare, högstadielärare i matematik, de naturorienterande ämnena samt teknik i Simrishamns kommun. 

Aktuell med: Fått en tjänst där han ska handleda andra lärare och föreläsa om vad särbegåvning är och hur de eleverna kan upptäckas och undervisas. Ola Olsson är själv särbegåvad och medlem i Mensa, en ideell internationell förening som bildades i Storbritannien 1946. Föreningen lokaliserar intelligenta människor världen över via olika prov. 

Kontakt: Om du vill komma i kontakt med Ola når du honom på: ola.olsson@edu.simrishamn.se

Ola Olsson, högstadielärare i matematik, de naturorienterande ämnena och teknik, såg i våras en annons om att Simrishamns kommun ville tillsätta ett antal förste-lärartjänster som en del av den statliga satsningen kring karriärtjänster för lärare. Han skrev en ansökan om sin önskan att få arbeta med särbegåvade barn – om hur de ska upptäckas, bemötas och undervisas. I höstas började han sin nya tjänst, som han tror är den första landet. Tjänsten går ut på att han arbetar med handledning och kollegialt lärande. Kommunens lärare får under hans föreläsningar lära sig mer om vad särbegåvning är och hur de kan undervisa särskilt begåvade barn. 

– Jag blev mycket glad över att få ta det här karriärsteget. Det är ett erkännande och en chans att få utveckla något som jag har tänkt på väldigt länge. De här barnen behöver uppmuntran, utmaningar och stöd. 

Ola Olsson vet hur det är att vara särskilt begåvad. Han är medlem i Mensa och har tre söner, minst två är särbegåvade.

– Min egen skolgång var inget vidare. Jag visste ingenting om särbegåvning och lärarna tog inte vara på min begåvning. Det är mycket prestige i att erkänna att eleven är smartare än läraren, säger Ola Olsson och skrattar.

Han gick ut grundskolan med medelmåttiga betyg och gymnasiet med under medel. 

– Det var först när jag läste på universitetet som jag förstod att jag har lätt för att lära. Då lärde jag mig studieteknik och fick högsta betyg på alla tentor. Jag tror att mina tidigare dåliga betyg berodde på att skolan var ointressant och inget fångade mitt intresse, säger han.

Hur kan lärare identifiera ett särbegåvat barn?

– Genom att lära sig mer om det. Man räknar med att det finns mellan en och två elever i varje klass som är särbegåvade. De här eleverna kan vara lite stökiga och kritiska, de ifrågasätter ofta undervisningen och ställer hellre frågor än svarar på dem. Frågorna innehåller ofta avancerade resonemang. Det kan upplevas som att de redan kan allt. De löser uppgifter på ett annat sätt än sina kamrater och är ofta mycket kreativa. De kan verka något introverta och ha svårt med sociala kontakter – grupparbeten är jobbigt. En del umgås hellre med vuxna, säger Ola Olsson.

Ett särbegåvat barn kan vara duktigt i alla ämnen, eller i ett par. Några av dem kan räkna och läsa mycket tidigt. Särbegåvade barn kan ha en ovana att sällan plugga, de minns och kan allt ändå.

Vad är viktigast att tänka på i undervisningen av särbegåvade?

– Jag brukar rekommendera tre saker. Det första är att du som lärare kan accelerera tempot. Särbegåvade barn kan få jobba på en högre årskurs än sina jämnåriga. Det andra är att utmana med svåra uppgifter men då samtidigt plocka bort lätta uppgifter. Det tredje är att anpassa timplanen för de här eleverna. Om de har nått målen innan alla andra, sätt slutbetyg. Då kan de i stället läsa in andra ämnen om de vill. 

Under läsåret ska Ola Olsson fortsätta att informera och handleda kommunens grundskolelärare i ämnet. Sedan är hans önskan att även få handleda de särbegåvade barnen. 

– De behöver stöd för att de inte ska känna sig konstiga och annorlunda. Att få jobba med detta är väldigt, väldigt roligt, konstaterar Ola Olsson.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm