Annons
Ådalsskolan i Kramfors vägrar anpassa sig till IT-bolagen.

Skolan som utvecklar en skräddarsydd plattform – efter lärarnas behov

Publicerad 5 februari 2019

Relaterat

På kommunala Ådalsskolan är lärarna med och avgör precis vad som ska ingå i den digitala plattformen och hur den ska fungera.
– Många IT-system i skolan har alldeles för många klick innan man hittat rätt. Här är vi hela tiden med i utvecklingsprocessen, säger Anna-Karin Sjödin, lärare på skolan.

Sedan i höstas använder alla medarbetare på Ådalsskolan i Kramfors ett specialutvecklat system för all dokumentation och administration. Nästa steg är att inkludera pedagogiska delar och vidareutveckla verktyget till en fullfjädrad IT-plattform för skolan. Men redan nu upplever lärarna på skolan att systemet har positiva effekter.

– Det är effektivt – ett snabbt klick in. Det är vi själva som har avgjort vilka funktioner som behöver finnas med. Men också utifrån lagtexten förstås; det är bara det som vi redan är ålagda att dokumentera som ska in. Därför finns det ganska lite textyta att skriva på. Allt finns på ett ställe och det går snabbt att lägga upp ett ärende. Det sparar tid att informationen inte ligger i en mapp i en annan mapp på min dator och att jag inte behöver skicka fem olika mail, säger Anna Karin Sjödin.

Hon känner stor lättnad över vetskapen att all information är samlad på ett och samma ställe.

– Det är en trygghet att allt finns där. Om jag ska ha möte med vårdnadshavare eller elevhälsoteamet så finns all information, jag behöver inte jaga på olika ställen. När man delar information med andra vet man också att det hamnar där det ska hamna – att skicka ett mail känns betydligt mer osäkert, säger hon.

Verktyget utvecklas kontinuerligt efter önskemål från lärarna och andra medarbetare.

Peyman Vahedi.Personen bakom idén, och den som tampats med såväl huvudmannen som IT-entreprenörer för göra verklighet av den, är skolans rektor Peyman Vahedi.

Han ville komma tillrätta med det han betraktar som grundläggande problem när det kommer till skolans användande av IT-system.

– Nummer ett är att vi inte är självbestämmande när vi köper in en färdig lärplattform från en stor leverantör – vi är i deras händer. På pappret äger vi all data som läggs in i en sådan plattform, men i praktiken kostar det väldigt mycket pengar att få ut den datan i andra ändan, om man ens hörsammas av företaget. Att köpa en färdig lärplattform är som att köpa en bil som man får fylla med sina egna saker, men sen måste man betala igen för att ta ut sakerna ur bilen. Ingen skulle acceptera det, säger han.

Det var inte helt lätt att som rektor frångå det gängse sättet att upphandla system, berättar han.

– Jag gjorde mig otrevlig. Men i slutändan handlar det om att inte acceptera något annat än full kontroll över processen. Vi anlitar en entreprenör som bygger systemet åt oss, men det är vi som bestämmer vad de bygger.

Och i slutändan handlar det ju också om hur systemet fungerar i praktiken. Det ska vara lättanvända och innehålla allt som medarbetarna behöver, men inte komma med en massa onödiga funktioner som krånglar till det. Och färdiga sådana system finns inte på marknaden, menar Peyman Vahedi.

­– När vi utvecklar vår egen lärplattform sitter fackets representanter med och bedömer, utifrån ett arbetsmiljö-perspektiv: Vad är det i ett IT-system som vi behöver i skolan? Och vad leder snarare till stress? Jag räknar med att det kommer landa på mindre än 10% av det som normalt ingår i ett färdigt system, när det t.ex. handlar om lärplattformen vi utvecklar, säger han.

Fortfarande är lärplattformen på idéstadiet, och planen är att börja använda den färdiga plattformen hösten 2020. Men redan nu visar flera skolor intresse för det mer begränsade dokumentationsverktyget, och det går bra att ta del av – mot självkostnadspris.

 – Intresset för det här är stort. Jag har kontaktat staten kring det, för det är staten som ska tillhandahålla sådana här saker, inte en liten kommun i norr. Men responsen har varit begränsad hittills, säger Peyman Vahedi.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Coronaviruset

Corona i skolan: Pressat läge efter stort personalbortfall

Corona

Tio medarbetare på Bredaredskolan har insjuknat, flera i Covid-19. 

Annons
Annons

LR: Även mellanstadiet ska kunna övergå till distans

Corona

Facket öppet för distansundervisning i tidigare årskurser: ”Men det är en väldigt komplicerad fråga”.

Annons

Coronaeffekt: Så slår inställda lektioner mot högstadiet

Rapport

Praktiska ämnen värst drabbade. 

Politik

SD: Lärare och elever ska bara prata svenska i skolan

Politik

”I skolan ska svenska språket vara det talade språket.”

Annons
Annons
Idrott och hälsa

Panelen: Så tycker lärare i tre heta frågor

Panelen

Fyra idrottslärare svarar på tre aktuella frågor.

Annons
Lärarnas arbetsmarknad

Här är läraregenskaperna arbetsgivare rankar högst

Lista

15 mest efterfrågade kompetenserna.

Betyg

Riksdagsbeslut: Skolor får ge betyg i årskurs 4

Betyg

”Det är olyckligt att man behandlar skolan på det sättet.”

Forskaren om tidiga betyg: ”Politikerna har inte lyssnat på oss”

Betyg

”Betyg i årskurs 4 används som en bricka i det politiska spelet.”

YRKESLÄRARE

Granskning: Så ser kvaliteten ut på yrkeslärarutbildningarna

Yrkeslärare

UKÄ har granskat kvaliteten på landets yrkeslärarutbildningar. 

SFI

Otydliga riktlinjer slår hårt mot SFI-elever

SFI

”Som lärare känner jag en samvetsstress över att inte räcka till.”

Fackligt

Vab, vobb eller välgörenhet – detta gäller när lärare är hemma

Expertråd

LR:s ombudsman Fredrik Alm reder ut vem som ansvarar för undervisning och bedömning när du är borta från jobbet

Forskning

Forskare: Musiklyssning till läxorna skadar studierna

Forskning

"Musiken gör det svårare att förstå innebörden i en text".

Coronaviruset

Nya munskyddsråd får facklig kritik: ”Frustrationen stiger”

Corona

”Det finns ingen logisk förklaring till varför försiktighetsprincipen inte ska gälla även i klassrummen.”

Lärarpris

Frigjord från räkneboken – lärare prisas för kreativ undervisning

Prisad

”I matematik glöms det ofta bort att alla inte har samma utgångsläge.”

Nationella prov

Skolverkets besked: Digitala nationella prov försenas

Nationella prov

EU-dom försenar införandet av digitala nationella prov. 

Fackligt

Kravet på brottsmisstänkt lärare slopas efter fackliga protester

Fackligt

"Det känns bra eftersom kravet saknar laglig grund"

Lärare tvingas berätta om brottsmisstankar

Fackligt

"Det strider mot grundlagen."

Särskilt stöd

Nytt lagförslag: Krav på specialpedagog eller speciallärare i elevhälsan

Utredning klar

Bristen på utbildade lärare, speciallärare och -pedagoger försvårar lagförslag i ny utredning.
– Det är huvudmännens ansvar, säger utbildningsminister Anna Ekström.

2 av 3 lärare: Elever får inte särskilt stöd

Särskilt stöd

Samtidigt har lärarnas dokumentation ökat – trots att den skulle minska.

Saknas: 5 000 speciallärare för att täcka behovet

Speciallärare

Kravet: Att staten tar ansvar för finansieringen av skolan.

”Lärarna har väldigt svårt att möta behovet”

Speciallärare

Tidsbrist vanligaste orsaken till att alla elever inte kan få stöd.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons