Annons
Björn Sjödén, forskare som ligger bakom avhandlingen om vad vi bör kräva av digitala lärverktyg. Foto: Jenny Loftrup

Forskare underkänner digitala lärverktyg

Publicerad 28 september 2015

Vad bör vi kräva av digitala lärverktyg?
Betydligt mer än vad som görs i dag, enligt forskaren Björn Sjödén.
– Uppskattningsvis 90 procent av de digitala lärverktyg som finns på nätet i dag är bara testverktyg, de testar kunskaper eleven redan har och ger dålig feedback, säger Björn Sjödén.

Fakta

Vad är ett digitalt lärverktyg?

Björn Sjödéns avgränsning:

"De är ämnesdedikerade, interaktiva datorprogram (på vanliga elevdatorer eller pekplattor) som ger feedback för att uppnå ett visst kunskapsmål."

Detta utesluter Word, Excel, Facebook och andra sociala nätverk.

Lärverktyg är en översättning från engelskans educational tools. 

Fakta

Avhandlingen

Forskare: Björn Sjödén

Var: Lund universitet, kognitionsvetenskap vid Filosofiska institutionen.

Avhandling: What makes good educational software?

Uppbyggnad: Fem forskningsartiklar, varav fyra bygger på klassrumsstudier över lång tid; Hur eleverna faktiskt jobbar med de digitala lärverktygen, skillnaden mellan intentionerna i verktygen och hur eleverna i praktiken arbetar med dem, relationen mellan hur eleverna presterar i lärspel jämfört med i prov som baserats på nationella proven, hur spelen kan lära genom att lära ut med hjälp av en digital agent, en digital kompis, samt en översiktsartikel om hur lärverktygen fungerar kognitivt.

Offentlig: 25 september, på lu.se 28 september.

Disputation: 23 oktober.

Relaterat

Med fokus på lärande processer och med en bakgrund inom bland annat spelbranschen har Björn Sjödén skrivit en avhandling om vad vi bör kräva av digitala lärverktyg.

– Ett bra digitalt lärverktyg gör att eleven får ny kunskap och även vågar utmana sig själv. Det viktigaste för oss i dag är att skilja på testverktyg och verkliga lärverktyg. Vi bör samtidigt öka medvetenheten om hur de fungerar kognitivt, säger Björn Sjödén.

Hans avhandling på detta tema är just klar och han ingår i den tvärvetenskapliga forskargruppen ETG, Educational Technology Group, vid Lunds universitet.

När forskargruppen skulle göra en genomgång av de 100 populäraste utbildningsapparna inom matte och svenska hittade de bara 47 som föll inom deras avgränsning. Av dessa gav bara 17 procent någon form av informativ feedback utöver rätt svar och några av dessa 47 var riktig direkt dåliga:

– Många var så dåliga att vi aldrig, som forskare, ens skulle testa dem i klassrummen.

Vilket råd ger du lärare i det här sammanhanget?

– Det är viktigt att försöka göra en distinktion. Nyckelfrågan är om det handlar om digitala tester eller om verktyget verkligen ger något mer.

I början av sommaren deltog 30 lärare i en workshop, som Björn Sjödén och hans kollegor arrangerat kring just utbildningsappar. Han hade väntat sig att lärarna skulle ha med sig appar för att få råd om hur de bäst kunde användas.

– Men lärarna kom för att få reda på vad de skulle välja överhuvudtaget. Efterfrågan var enorm. Workshopen var fullbokad långt i förväg.

Den senaste Pisa rapporten visade att Sverige ligger efter när det gäller effekten av den digitala satsningen. 

– Jag kan spekulera kring den ironiska baksidan av att vi är så duktiga på teknik. Vi har liksom trott att det bara är att ta gamla läroböcker och lägga in dem i en digital miljö. Då blir det bara bok på burk. Vi ligger klart efter i det som kallas "educational technology".

Digitaliseringen av skolan har skapat en bransch som utvecklas otroligt snabbt. Marknadsföringen gentemot framförallt lärare är stenhård.

– Lärare tar kanske för givet att kvaliteten är god när tekniken marknadsförs av stora välkända producenter. Jag tycker att man ska ställa sig djupare frågor om användningen och effekten.

– Vi behöver ett smalare utbud med högre kvalitet. Kanske behövs ett nationellt ämnesråd, som i Danmark, för att hjälpa lärarna på vägen. De ska inte behöva ägna sin fritid åt att "gissa" vilka läromedel som fungerar bra.

Hur ser framtiden ut?

– De första storskaligt testade och vetenskapligt beprövade nya generationens digitala läromedel kommer snart att användas i Sverige. Vår forskargrupp samarbetar bland annat med Stanford och vi skapar tre mjukvaror, två i matematik och ett i historia. Det vi utvecklar blir ickekommersiellt och gratis. Men från forskarhåll rör det sig alltså ännu om ett fåtal. Här finns en enorm kommersiell potential. Den läromedelsutvecklare som gör det första riktiga digitala läromedlet skulle få 100 procent av marknaden, säger Björn Sjödén.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Skolmarschen

Här möter Anna Ekström personerna bakom Skolmarschen: ”Jag är bekymrad”

Nedskärningar

Här möts Skolmarschens initiativtagare och utbildningsminister Anna Ekström för att diskutera nedskärningarna i skolan.

Annons
Annons
Ny i yrket

Mentorsnätverk stöttar nyexade lärare

Ny i yrket

Lärarna Anette Malby och Eva Rosell har på egen hand startat upp ett mentorsnätverk som ska hjälpa nyutbildade lärare. 

Annons
Arbetsmiljö

Fuktskadad skola fick stänga igen: ”Halva personalen mår dåligt”

Arbetsmiljö

Andningssvårigheter, torra ögon och eksem. Den dåliga luften på särskolan i Lysekil har fått skyddsombudet att stänga verksamheten. 

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Andria Zafirakou fick många erbjudanden efter Global Teacher Prize men har valt att jobba kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

Efter kritiken: ”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons