Annons
Lärarna "Kalle" Orhammar och Birgit Ehn. Foto: Markus Marcetic

Frustration öppnade för helt nytt arbetssätt

Publicerad 23 oktober 2013

Fakta

Stallarholms- modellen i korthet

Är en modell för att arbeta med barn med särskilda behov som rektor och lärare på Stallarholmsskolan håller på att ta fram i samarbete med företaget Domiga.Grundtanken är att koppla ihop anknytning och lärande och stämma av var i en behovstrappa eleven befinner sig och anpassa insatserna efter det.

Steg 1 handlar om OBSERVATION.

Lärarna tränas i att lära sig tyda tecknen på att en elev brister i anknytningen. Det kan handla om att han/hon har dålig impulskontroll, språkliga problem eller inte är närvarande. Det viktigaste i detta läge för skolan är att börja bygga upp ett förtroende och få eleven att knyta an till någon lärare eller annan personal på skolan. Finns inte denna grund kommer heller inte kunskapsinhämtningen att funka, är tesen.

Steg 2 rör STRUKTURERING.

Ett grundförtroende har byggts upp. Nu är eleven på plats, slutar att testa gränser och vågar börja tänka framåt. Förhoppningen är att eleven ska få insikt i att han/hon ska någonstans i livet.

Steg 3 handlar om ANSVAR.

Eleven fortsätter att utvecklas och det blir allt mer fokus på lärande, kunskap och färdigheter.

Relaterat

Tillgången till särskilt stöd är en het fråga just nu. Likaså kostnaderna för det. Men prislappen för att inte ge elever det stöd de behöver talas det mindre om.
På Stallarholmsskolan har frustrationen över att inte nå fram till alla elever öppnat för ett helt nytt arbetssätt. Trygghet och anknytning ska lägga grunden för lärandet.

– Kunskapsuppdraget är fortfarande vårt huvuduppdrag. Vi ser bara att det kan finnas en annan väg dit, förklarar Mimmi Sandberg.

Hon är rektor på Stallarholmsskolan, en kommunal F–9-skola med strax över 400 elever i Strängnäs kommun i Södermanland. Skolan är genomsnittlig vad gäller behovet av särskilt stöd; tre–fyra elever i varje klass har någon form av extrastöd medan totalt åtta elever denna termin har så stora behov att tilläggsbelopp utgår.

På skolan finns många lärare och annan personal med lång erfarenhet av att jobba med elever i behov av särskilt stöd. När Mimmi Sandberg tillträdde som rektor för ett par år sedan upptäckte hon att de delade hennes frustration över att inte se resultat. Varför fortsatte vissa elever att skolka och varför stagnerade deras skolresultat trots elevvårdskonferenser, åtgärdsplaner och extraundervisning?

– Det är lätt att hamna i tankar som”vad är det för fel på eleven?”. Men ansvaret ligger hos oss. Vi kommer ingenstans genom att skuldbelägga eleven och familjen, säger Mimmi Sandberg och konstaterar att det inte är lätt att få en tonåring som ser svart på framtiden att göra läxor. 2012 hade Mimmi Sandberg ett möte med några medarbetare från företaget Domiga, som arbetar med barn och ungdomar med svår beteendeproblematik och bland annat har terapeuter, socionomer och skolutvecklare bland sina anställda. De var i Stallarholmen för att följa upp en familjehemsplacering.

– Jag kände snabbt att de har kompetens som vi inte har men tänkte att om vi gör något tillsammans, de som terapeuter och vi som pedagoger, kanske det går att nå fram där vi tidigare inte lyckats. Vi vill väva ihop den pedagogiska delen med det man på vetenskaplig grund vet fungerar i arbetet med trasiga ungdomar.

Specialpedagogiska skolmyndigheten har gått in med 700 000 kronor till arbetet med att utveckla Stallarholmsmodellen, som inleddes med att Domiga djupintervjuade 20 av skolans lärare om deras arbetsvardag. Under hösten hålls seminarier och handledare från Domiga finns ute i klassrummen.

En viktig beståndsdel i Stallarholmsmodellen är att bygga från grunden. Är en elev otrygg, utåtagerande och inte känner tillit till någon lärare eller vuxen på skolan – ja, då är förutsättningarna att han eller hon ska nå kunskapsmålen inte särskilt goda.

Modellen trycker också hårt på samverkan, dels inom skolan, dels också på elevhälsa och socialtjänst.

”Kalle” Orhammar, lärare i svenska och tyska, tycker att det nya arbetssättet lyfter en skuldbörda från lärarnas axlar.

– Det här har fått mig att inse att behöver inte vara jag som undervisar fel om en elev inte når målen. Det här sättet att jobba gör att jag som pedagog snabbare märker när det inte går längre och när det behövs hjälp utifrån. Vi har jobbat nära elevhälsoteamet tidigare också, men nu är det på ett annat sätt. Vi har fått ett bättre språk för att föra fram vad vi ser och det har gjort att jag lättare vet var jag ska vända mig vidare, oavsett om det är till en annan kollega eller till skolpsykologen, säger "Kalle" Orhammar.

– All personal på skolan är viktig i detta, även vaktmästaren som träffar på elever i korridorerna eller på skolgården. Vi vet bättre varför vissa elever agerar som de gör och blir bättre på att fånga upp det vi ser i skolsituationen, tillägger Birgit Ehn, som är pedagogiskresurs i årskurs 8. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Storvretskolan

Så räddades problemskolan: ”Lever upp till lagen nu”

Botkyrka

Myndigheten var på plats på Storvretskolan i åtta månader – nu lever skolan upp till lagens krav.

Utredare i färsk rapport: ”Problem sopas under mattan”

Storvretskolan

Hur kunde situationen gå så långt? Det har oberoende utredare granskat.

Annons
Annons
Annons
Hot och våld mot lärare

Skyddsombudet: ”Våld mot lärare börjar redan i förskoleklass”

Arbetsmiljö

Irene Ziverts, huvudskyddsombud för LR i Stockholm, upplever att våldet mot lärare har gått ner i åldrarna.

Likvärdighet

Prisade föreningen Tamam: ”Vi jobbar för vänskap utan gränser”

Likvärdighet

De vill göra skolungdomar till aktiva samhällsmedborgare. Nu får Tamam Lärarnas Riksförbunds likvärdighetspris. 

Annons
Annons
BEO-anmälde läraren

Kritiserade fallet med BEO-anmälde läraren prövas i HD

Lärarbefogenheter

Det uppmärksammade fallet där en lärare lyfte en elev med NPF-diagnos har nu drivits hela vägen till Högsta Domstolen som tar upp ärendet.

Annons

Lärare vann i rätten – ändå kräver BEO skadestånd

Lärarbefogenheter

Läraren som ingrep fysiskt mot en stökig elev har friats i såväl tingsrätt som hovrätt, men BEO fortsätter att driva frågan om skadestånd till eleven.

BEO-anmälde läraren berättar: ”Ingen vill utsätta sig i onödan”

Lärares befogenheter

Läraren som ingrep mot en elev och anmäldes av BEO berättar själv om händelsen för Skolvärlden.

Skolmarschen

Här möter Anna Ekström personerna bakom Skolmarschen: ”Jag är bekymrad”

Nedskärningar

Här möts Skolmarschens initiativtagare och Anna Ekström för att diskutera nedskärningarna i skolan.

Ny i yrket

Mentorsnätverk stöttar nyexade lärare

Ny i yrket

Lärarna Anette Malby och Eva Rosell har på egen hand startat upp ett mentorsnätverk som ska hjälpa nyutbildade lärare. 

Arbetsmiljö

Fuktskadad skola fick stänga igen: ”Halva personalen mår dåligt”

Arbetsmiljö

Andningssvårigheter, torra ögon och eksem. Den dåliga luften på särskolan i Lysekil har fått skyddsombudet att stänga verksamheten. 

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Andria Zafirakou fick många erbjudanden efter Global Teacher Prize men har valt att jobba kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Kritik mot AcadeMedia

Efter kritiken: ”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons