Annons
Varannan lärare upplever en tystnadskultur på sin arbetsplats, visar Skolvärldens granskning. Foto: Erik Nylund

Granskning: Varannan lärare är tyst av rädsla för att straffas

Publicerad 9 december 2019

Fakta

Om undersökningen

Enkäten genomfördes under oktober och november bland ett representativt urval av LR:s medlemmar. 2 054 tillfrågades, varav 981 valde att delta (dvs. 48 procent). På frågan vad tystnadskulturen beror på fick de svarande välja upp till tre alternativ.

Relaterat

Enligt varannan tillfrågad lärare råder det en tystnadskultur inom den svenska skolan. Fyra av tio lärare uppger att de har straffats efter att ha framfört kritik mot verksamheten.
– Lärare som straffas av sin chef för att de framfört kritik kan göra en anmälan till JO. Med största sannolikhet blir chefen fälld, säger Vilhelm Persson, professor i offentlig rätt vid Lunds universitet.

Under hösten har Skolvärlden genomfört en enkätundersökning bland ett representativt urval av Lärarnas Riksförbunds medlemmar om en eventuell tystnadskultur inom svensk skola.

  • 50 procent av de svarande anser att det råder en sådan på deras nuvarande arbetsplats och 38 procent att det inte gör det. Tolv procent vet inte. Med tystnadskultur menas i det här sammanhanget exempelvis att en medarbetare undviker att kritisera sin arbetsgivare för att inte riskera att drabbas av repressalier.
  • 43 procent av de svarande uppger att de straffats för att de kritiserat verksamheten och 52 procent att de avstått från att lyfta problem på grund av rädsla för att drabbas av negativa konsekvenser.
  • Drygt hälften uppger att de övervägt att byta arbetsgivare på grund av tystnadskulturen, 27 procent har gjort det.
  • Det som många framför allt är rädda för är att kritik mot verksamheten ska påverka deras lön.

– I våra lönekriterier står det att vi ska vara lojala mot arbetsgivaren. Det innebär bland annat att vi inte ska kritisera kommunen publikt, säger en lärare.

Offentligt anställda har en långtgående yttrandefrihet.

Andra berättar om hur kritik kan leda till schemaförändringar eller ”korrigerande” samtal med rektor, om hur deras löneutveckling hämmats av att de kritiserat den egna skolans verksamhet, men också om hur chefer inom den kommunala utbildningsförvaltningen försökt ta reda på vem eller vilka lärare som försett media med negativa uppgifter om skolan eller vem som har skrivit kritiska insändare.

Vilhelm Persson.– Det får de inte göra. Offentligt anställda har en långtgående yttrandefrihet och rätt att offentligt kritisera den egna verksamheten, förutom att de omfattas av både meddelarskydd och meddelarfrihet. Det innebär bland annat att exempelvis en rektor inte får efterforska vem som anonymt har lämnat uppgifter till media om problem inom skolan. Vet rektorn vem uppgiftslämnaren är, får hen inte ge några repressalier eller sanktioner mot personen till exempel i form av sämre löneutveckling, säger Vilhelm Persson som är professor i offentlig rätt vid Lunds universitet.

– JO har dessutom slagit fast att det inte är okej att en chef kallar till sig anställda för ett allvarligt samtal efter att de offentligt kritiserat verksamheten. Skulle det ske, kan de anställda göra en JO-anmälan. Med största sannolikhet blir chefen fälld.

Om chefen vill ha fakta för att kunna agera mot missförhållanden?

– Det är okej om det är mycket tydligt att det bara är det som samtalet går ut på, om det inte finns någon som helst möjlighet att tolka det på något annat sätt. Chefen måste under samtalet då vara exceptionellt noggrann för att inte ge intryck av att det är frågan om en missnöjesyttring.

– Ur juridisk synvinkel finns det ingen anledning för offentligt anställda lärare att omfattas av en tystnadskultur.

För privat anställda lärare?

– Deras yttrandefrihet förbättrades häromåret bland annat när det gäller meddelarfrihet och meddelarskydd. Dock kan skyddet för yttrandefriheten för privat-anställda fortfarande vara lite svagare än för offentligt anställda. Men vi vet ännu inte riktigt hur den nya lagändringen slår igenom i praktiken. 

Många känner inte till vilka rättigheter de har.

Skolvärlden har under det senaste året varit i kontakt med mer än ett hundratal fackligt aktiva lärare som i varierande grad vittnat om en alltmer utbredd tystnadskultur på många – inte alla – skolor, privata såväl som offentliga.

Trots att det inte är ovanligt att arbetsgivaren återkommande får låga poäng i anonyma medarbetarenkäter, märks inget av det när det är dags för medarbetarsamtal, berättar till exempel ett fackligt ombud. 

– Jag tror att oron mot att öppet framföra kritik framför allt handlar om en rädsla för att begränsa möjligheterna till högre lön, fortbildning och liknande. Många känner dessutom inte till vilka rättigheter de har.

En annan fackligt aktiv lärare berättar om hur medlemmar ofta vill att facket ”ska agera” när något är fel, men absolut inte med dem själva som exempel eller källa. De vill inte ”bråka” med chefen.

Enligt Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén visar enkätundersökningen på betydande fel och brister inom svensk skola.

– Det tycks dessutom inte vara några skillnader mellan kommunala skolor och friskolor eller mellan grund- och gymnasieskolor.

Enligt en aktuell opinionsundersökning som Novus Opinion utfört på uppdrag av Saco anser var tredje akademiker att det råder en tystnadskultur på deras arbetsplats.

– Inom skolan är andelen alltså ännu större, vilket är problematiskt av många olika skäl förutom de rent arbetsmiljömässiga. Som lärare har vi bland annat i uppdrag att fostra våra elever att bli demokratiska medborgare. En viktig del i en demokrati är att man kan höja sin röst och säga ifrån när något är fel. Då måste vi självklart också själva kunna göra det, säger Åsa Fahlén.

– Att hälften av lärarna upplever att det råder en tystnadskultur på deras arbetsplats är superallvarligt. Skolan ska vara garanten för det öppna demokratiska samhället.

Lärare som protesterar upplevs som besvärliga.

Framväxten av en skolmarknad där kommuner, stiftelser, ideella föreningar, privata företag och andra konkurrerar med varandra och återkommande behöver locka till sig nya kunder – elever och deras föräldrar – ökar trycket på lärare och andra anställda att ge en positiv bild av den egna skolan.  

– Det är självklart att man i en marknadsutsatt skola inte kan lyfta problem på ett sätt som kan skada skolans rykte. Det skulle kunna leda till minskat antal sökande elever och i förlängningen mindre pengar till skolan, säger en lärare i undersökningen.

Det är en uppfattning som delas av Åsa Fahlén.

– Marknadstänket är en orsak till tystnadskulturen, men inte den enda. En annan viktig förklaring är lärarnas försämrade autonomi och minskade professionella utrymme. Det är hela tiden någon annan som ska tala om för oss hur undervisningen ska bedrivas, hur verksamheten ska vara, vad vi behöver göra för att förbättra resultaten. Lärare som utifrån sin professionella erfarenhet och kompetens inte tror på vad som sägs och kanske protesterar, upplevs som besvärliga.

Det är väl inte konstigt om en aktör på en marknad vill värna sitt varumärke?

– Tystnadskulturen är så otroligt dum, även ur ett marknadsperspektiv. Ett företag blir framgångsrikt om man har medarbetare som är med och tar ansvar för verksamheten. Att kritisera och lyfta problem är att göra just det, säger Åsa Fahlén.

– Som lärare har vi dessutom ett statligt uppdrag att se till att alla elever får en likvärdig och god utbildning. När det inte sker, måste vi få berätta om det.

Medarbetare måste känna en trygghet i att kunna föra fram synpunkter.

Skolvärlden har under ett par veckor utan framgång försökt få en intervju med utbildningsminister Anna Ekström (S) om tystnadskulturen i skolan och vad hon vill göra åt den. Via sin pressekreterare Anja Lindberg Sundberg säger ministern i en skriftlig kommentar att när skolor konkurrerar om elever, och de ses som kunder, påverkas lärarrollen.

– Om lärare förväntas marknadsföra snarare än informera sakligt och opartiskt, och om lärare förväntas tala väl om sin skola snarare än larma om missförhållanden så går det ut över undervisningen, skolmiljön, eleverna och kollegorna. Den utvecklingen arbetar jag för att bryta. Jag vill att lärare utan rädsla ska kunna kritisera och larma om missförhållanden. Kunskap och kvalitet i undervisningen ska stå i fokus i skolan – inte skolors varumärken, skriver Anna Ekström.

Roger Haddad (L), förste vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott, menar att tystnadskultur alltid är något negativt, oavsett arbetsplats.

– Medarbetare måste känna en trygghet i att kunna föra fram synpunkter. Det spelar ingen roll om det gäller den egna arbetsmiljön eller förutsättningarna för att kunna utföra sitt uppdrag på ett bra sätt. På alla skolor ska det finnas en rektor som har ett ledarskap som gör att medarbetarna kan och vågar föra fram sina synpunkter.

Hälften av lärarna i LR:s undersökning anser att det råder en tystnadskultur inom skolan.

– Det är ett tecken på att saker och ting inte är bra. Att lärare och andra känner att de inte tryggt kan framföra sina åsikter utan att riskera att bli bestraffade är inte acceptabelt.

Behövs det några förändringar av lagstiftningen?

– Nej, jag tror inte på några lagändringar. Att återupprätta Sveriges lärare sker inte genom att ändra en paragraf, säger Roger Haddad.

Vilken betydelse har framväxten av en skolmarknad haft för tystnadskulturen?

– Det är klart att det finns en sådan aspekt. Men det är inget giltigt skäl för skolledning eller rektor att sätta munkavel på lärarna. De måste kunna föra fram kritik.

Ett väldigt dåligt betyg på det svenska skolsystemet.

Åsa Fahlén är överraskad av att mer än fyra av tio lärare i Skolvärldens undersökning uppger att de straffats för att de kritiserat den egna verksamheten.

– Det tyder på att något har hänt under de senaste åren. Det har länge pratats om att den som är kritisk missgynnas lönemässigt. När jag för några år sedan var fackligt aktiv på lokalplanet och löneförhandlade, var det dock mycket sällan som vi kunde se att det verkligen var så.

– Då var det dessutom inte fyra av tio som ens upplevde att de straffades för att de framfört kritik.

Enligt undersökningen har drygt hälften av lärarna funderat på att byta jobb på grund av tystnadskulturen.

– Jag tycker samtliga resultat i undersökningen är mycket allvarliga och leder fram till ett väldigt dåligt betyg på det svenska skolsystemet.

Vad kan man göra åt det?

– I dag är det många som inte vågar protestera för att de är rädda för att bli straffade. Den ökade individualiseringen i samhället, och att många främst ser till sig själva, bidrar också till tystnadskulturen och ökar arbetsgivarnas möjligheter att spela ut arbetstagarna mot varandra. Svaret är därför ökat fackligt engagemang, det vill säga att man går samman och kollektivt driver frågor. Men tyvärr minskar den fackliga aktiviteten på många håll. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Annons
Annons

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Annons
Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons