maker_tour_tekniska_museet
Digital kompetens

Rosa bussen ska öka likvärdigheten i utsatta områden

En rosa buss ska få fler mellanstadieelever i utsatta områden att intressera sig för programmering och få upp ögonen för ny teknik.
– Vi vill bidra till en jämlik utbildning, säger Maria Olsson.

Ute på Djurgården i Stockholm ligger Tekniska museet. Här finns sedan länge en omfattande verksamhet för skolor, men ofta kommer klasserna från skolor i närheten.

– Får vi inte alla barn att komma hit så får vi komma till dem istället. Maker Tour är vårt sätt att ta verksamheten utanför huset, förklarar Maria Olsson som själv har arbetat som lärare i utsatta områden men idag jobbar som projektledare på Tekniska museet.

Sagt och gjort. Rosa bussar fylls med teknik och ett antal pedagoger åker ut till de skolor som deltar. Här hålls först en workshop med lärarna på skolan och sedan en workshop med eleverna.

– Vi gör massor av olika övningar. Det kan vara alltifrån att använda kretskort, till att programmera legorobotar eller koppla ihop sugrör med hjälp av teknik.

De är helt orädda och fortsätter tills de hittar en lösning.

Efter besöken på skolan, är det dags för skolan att komma till dem.

– När jag jobbade som lärare kändes det ofta otryggt att lämna skolan, det kunde saknas personal och därför ville jag inte gärna ge mig ut. Därför har vi sett till att förenkla för lärarna och hämtar dem med bussar, säger Maria Olsson.

Slutligen sker en avslutande workshop på skolan och därefter erbjuds alla elever att delta i Tekniska Museets lovverksamhet.

– Här försöker vi nå ut till föräldrarna genom skolans kanaler och kommer också informera på föräldramötena så att de tar med sina barn till oss. Det är ju så integration sker – genom möten, säger Maria Olsson.

Hon ser också fler integrationsaspekter med Maker Tour.

– Framförallt bidrar projektet till en jämlik utbildning. Idag rekryteras inte elever till teknikutbildningar från hela samhället och det här är ett steg i rätt riktning.

Den digitala kompetensen krävs dessutom för att förstå samhället, menar Maria Olsson.

– Digitaliseringen sker i allt snabbare takt och genomsyrar alla delar av samhället. Skolan ska förbereda eleverna för samhället. Därför ser jag digital kompetens som en demokratifråga, säger Maria Olsson.

Projektet bygger på stöd från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse och är därför kostnadsfritt för skolorna som deltar. Förutom i Stockholm kör de rosa bussarna också runt i Kronobergs och Gävleborgs län. Under hösten har det dessutom genomförts en pilot på Gotland. Alla terminer hittills är fullbokade och de skulle kunna dubblera verksamheten utan problem, menar Maria Olsson.

– När vi genomförde en Novus-undersökning bland lärare så uppger var tredje lärare att de inte har de verktyg de behöver för att stärka elevernas digitala kompetens och nio av tio vill stärka sin egen kompetens i någon grad. Så det är knappast förvånande att det finns ett otroligt sug efter den här typen av verksamhet, säger Maria Olsson.

Målsättningen är att lärarna ska få tillräcklig kunskap för att kunna ta vid när projektet är över.

– Vi märker att de snabbt får in vårt tänk och bygger ett tekniskt självförtroende på väldigt kort tid.

Och Maria Olsson har fått komma tillbaka till sin gamla skola i den rosa bussen.

– Det var häftigt att se att eleverna bara slänger sig över materialet och kör på. De är helt orädda och fortsätter tills de hittar en lösning. Det är svårt att sätta stopp, när det ringer ut för rast vill de fortsätta, berättar Maria Olsson.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm