Annons
De tysta och duktiga eleverna är de vuxnas ansvar, menar Linda-Marie Åsberg.

Läraren: Vuxna sviker de duktiga flickorna

Publicerad 17 mars 2017

Fakta

Så skapar Linda-Marie Åsberg arbetsro

  • Det råder ett slags diktatur i klassrummet. Om jag lämnar klassrummet så blir det oftast ett kaos. De söker alltid efter någon som kan leda och det ska vara läraren.
  • En auktoritär lärare gynnar alla, ett av de  största problemen med ett stökigt klassrum är att det är blir ett dåligt samarbete i klassen. Eleverna känner inte samhörighet med varandra om de pratar om olika saker, om vissa pratar om ämnet och andra om fritiden blir det svårare för klassen att vara ambitiös. Att skapa samhörighet i ett klassrum kan man göra genom att alla kan grunderna i ett ämne. Då kan alla elever känna delaktighet.
  • Kan man inte som enskild lärare skapa studiero så måste man ta hjälp av andra lärare. Det ska inte finnas någon prestige i det. Alla måste få sin undervisning, målet måste vara att man vill något med det man undervisar i. Att vara lärare handlar mycket om att vara envis och rättvis och behandla eleverna med respekt. Är de respektlösa mot mig så måste de be om ursäkt, alltid. Och om jag gör fel gentemot dem så ber jag också alltid om ursäkt.
  • Struktur är det viktigaste i undervisningen, att hålla välplanerade lektioner. Dels att lektionen är nästintill detaljplanerad. Dels att den måste ingå i en större struktur – vi jobbar med en tydlig linje från sjuan till nian.
  • Nöt in att ”när jag pratar är ni tysta” och ”undervisning är viktigt”. Sen vet de att jag tycker om dem och tycker om det jag gör.
  • Om man har studiero i klassrummet minskar utanförskapet om eleverna kan samma saker.
  • Medvetandegör att elever som stör tar tid och att alla har rätt till undervisning.
  • Säg att de duktiga eleverna är duktiga och ge dem plats, det är jätteviktigt.
  • De måste förstå att det är viktigt att kunna saker, oavsett ämne. Och som lärare måste man ha ett svar på varför de ska lära sig saker.

"Specialpedagogik för lärande" heter materialet från Skolverket som skolan Lust & Lära arbetar med. 

Relaterat

En auktoritär lärare gynnar alla, både bråkiga och tysta och duktiga elever. Det menar Linda-Marie Åsberg, lärare i samhällsvetenskap och svenska på högstadiet, som gett sig in i debatten om duktiga flickor.

Debatten om duktiga flickor har rullat sedan folkpartisten Birgitta Ohlsson släppte sin omläsning av fenomenet, och gav de tysta och högpresterande en röst i boken ”Duktiga flickors revansch”.

­

­

I debattsvansen följer Linda-Marie Åsberg, som menar att vuxna sviker de duktiga barnen genom att inte skapa studiero i klassrummet.

– Det är ett problem att vi inte ser deras potential och lyfter fram dem. Det är inte så kul att veta och se att man har ett gäng duktiga flickor som aldrig kommer till tals. Det skapar dåligt samvete hos lärarna, säger hon.

I sin bok talar Birgitta Ohlsson om kuddflickor, de elever som petas in bredvid de bråkiga och utagerande för att ha en lugnande effekt. På skolan där Linda-Marie Åsberg arbetar lärarna med att medvetandegöra de roller som elever får genom att använda ett material från Skolverket. De jobbar aktivt med att se eleverna som individer i en grupp.

– Jag var också en duktig flicka och fick ta väldigt mycket ansvar. Om jag ser det i klassrummet så blir jag provocerad. Och då måste jag försöka jobba bort det. Det läggs väldigt mycket vuxenansvar på vissa elever och det är ett ansvar som måste ligga på skolan och läraren, säger hon.
Samtidigt kan de duktiga, tysta eleverna ha positiva effekter på hela klassen. De vet och kan mycket. Men för att de ska bli en resurs krävs arbetsro.

– Man nöter ner dem och ger sig inte. Det är viktigt för alla elever: När jag pratar är ni tysta. Det kan ta lång tid, man kan få jobba i flera veckor med en klass. Nu kan jag till och med  hota mina elever med att jag inte undervisar om de inte är tysta, då får de själva läsa i böckerna. Man måste vinna fajten även om det krävs att man är tyst hela lektionen och bara fokuserar på arbetsron.

De duktiga flickorna syns tydligt i sjuan, menar hon.

– Om de har varit den tysta flickan så märks det ganska tydligt, de gör exakt som man säger, de tar inga risker. Har jag sagt tio ord så kan de tio ord. Om man har missat att aktivt jobba med den duktiga och tysta flickan är de tyst hela högstadiet. Som lärare tycker jag att det är jobbigt att se. Ofta beror det på att någon har varit väldigt stökig och de har fått backa och jobbar på i det tysta.

Men det finns exempel på motsatsen.
– Det finns klasser med väldigt många duktiga tjejer, då får inte killarna plats. Det är viktigt att tänka demokratiskt, att det är lika många. Och det är jätteviktigt att en eller två personer inte får förstöra för en hel klass, säger hon.

I Linda-Marie Åsbergs klassrum är det hon som bestämmer.

– Ibland måste man vara mer direkt och säga att ”nu tar ni jättemycket av min tid och tjejerna får ingen”. De bråkiga eleverna vet om det och de fattar att det inte är rättvist. Visst måste de andra acceptera att det finns elever med diagnoser, men man måste medvetandegöra att de tar upp tid och att alla har rätt till sin undervisning, säger hon.

Och även om det kan vara svårt tycker Linda-Marie Åsberg att det är värt att ta upp det man ser med klassen.

– Många lärare är rädda för att säga sanningen, man säger inte det som det faktiskt är. Vi ser väldigt mycket och jag jobbar hårt för att säga hur jag upplever något. Min upplevelse är att vuxna i skolan ofta pratar runt problemet. Jag tycker att vi borde kunna säga till klassen att flickorna inte får någon plats. Det händer häftiga saker när vuxna säger sanningen. Det är jobbigt första gångerna men sen går det av bara farten. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Annons
Annons

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Annons
Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons