Annons
På Johannesskolan i Malmö ger lärarna Linda Sikström och Daniel Prsa läraren Flemming Lindenberg handledning i hur han blir en bättre ledare i klassrummet. Foto: Erik Malmborg

Här coachas lärarna för att bli bättre ledare

Publicerad 25 november 2015

Måndag eftermiddag och Flemming Lindenberg har som vanligt biologi med klass 8A på Johannesskolan i Malmö. Men allt är inte som vanligt.
Två extra par ögon och öron noterar allt han säger och allt han gör.

Fakta

Punkter i protokollet om bedömning

Har läraren skapat rutiner för hur eleverna tas emot när de kommer in i klassrummet?

Har läraren förberett lektionen?

Är lektionens innehåll kopplat till kunskapsmålen?

Ställer läraren utvecklande, öppna frågor?

Görs en anknytning till nästa lektion?

Använder läraren olika arbetsmetoder, till exempel grupparbete och enskilt arbete?

Skapar läraren trygghet i klassrumsmiljön?

Visar läraren respekt gentemot eleverna och deras arbetsinsats?

Uppmärksammas elever som är passiva eller oengagerade?

Upprätthålls studieron i klassrummet?

 

TIPS!

skolinspektionen.se finns ett schema som kan laddas ned och användas under en lektionsobservation.

Relaterat

Ämnet för dagen är psykisk hälsa och läraren Flemming Lindenberg har förberett en övning där eleverna ska lära sig berätta, lyssna och reflektera över varandras historier. Lektionen går bra. De åtta pojkarna i klassrummet lyssnar uppmärksamt och tar uppgiften på allvar. Flemming Lindenberg är engagerad och dialogen med eleverna är konstruktiv.

Trekvart senare sitter han själv i en av skolbänkarna. Mitt emot sitter lärarna Linda Sikström och Daniel Prsa.

– Förra året när vi var här stod du upptryckt mot tavlan, nu rör du dig ut i rummet och tar plats på ett helt annat sätt. Det innebär att du äger ledarskapet. Det är en helt fantastisk utveckling! berömmer Daniel Prsa.

– Du ser varje elev och får alla att engagera sig. Ett stort plus! lägger Linda Sikström till.

Men Flemming får också kritik. Han borde ha kollat att alla eleverna hade det nödvändiga materialet med sig innan lektionen började, han borde ha specificerat lektionsmålet tydligare och uppgiften blev aningen otydlig till en början.

– Och varför är klassrummet så kalt? frågar sig Linda Sikström. Det här är inte en lärmiljö som stimulerar till nyfikenhet och konstruktivitet. Tvärtom!

Det är så här det brukar gå till när Linda Sikström och Daniel Prsa gör en så kallad auskultation. Feedbacken är konstruktiv och kan innehålla både beröm och kritik. Det kan handla om allt från lektionstider eller rutiner för hur eleverna tas in i klassrummet till lektionens mål eller kopplingen till kunskapsmålen.

Projektet ”Lärare som ledare” smygstartade i våras som ett pilotprojekt, då med 15 lärare, och har nu utökats till att omfatta 38 lärare i Malmö stad. Daniel Prsa och Linda Sikström arbetar båda heltid med att observera, coacha och handleda lärare och det var också de båda som kläckte idén till projektet.

– Under de senaste åren har det varit väldigt mycket fokus på lärarnas ämneskunskap. Det är det som har diskuterats och lyfts fram från politikerhåll och det har satsats stort på exempelvis Lärarlyftet och Matematiklyftet. Det didaktiska har hamnat lite i skymundan. Det känns som att det är upp till varje enskild lärare att utveckla sitt ledarskap i klassrummet och det är en stor brist, menar Linda Sikström.

För drygt ett år sedan började de före detta kollegorna Daniel Prsa och Linda Sikström diskutera de här frågorna och lyfte idén om ett ledarskapsprojekt till kommunens grundskoleförvaltning. De diskuterade med andra lärare och rektorer och tillsammans med förvaltningen och Pedagogisk inspiration utarbetades en modell.

Projektet har väckt stort intresse. En hel del lärare har själva hört av sig för att delta, men anmälningarna görs av respektive lärares rektor. Reaktionerna från de deltagande lärarna har varit till största delen positiva, men det finns också exempel på motsatsen.

Det kan vara känsligt att bli bedömd och kritiserad.

– Första gången vi ses försöker vi alltid avdramatisera situationen. Det är otroligt viktigt att vi får lärarna att förstå att vi inte bedömer dem som personer utan att vi bedömer de verktyg de använder sig av i undervisningen, säger Daniel Prsa.

– Dessutom är det ju så att alla kan bli bättre och fortsätta utvecklas. Jag har själv varit lärare i 15 år och känner att jag har massor kvar att lära. Ingen är fullärd.

Grunden för auskultationerna är Skolinspektionens observationsschema som dock har anpassats för att fungera i det här sammanhanget. Förutom tre observationstillfällen följda av skriftlig eller muntlig uppföljning ingår även ett par nätverksträffar för varje lärare då man arbetar praktiskt med frågor och övningar kring ledarskap.

– Grunden för alltsammans är att bygga sunda relationer, mellan lärare och elev och mellan elev och elev. Vi arbetar med strategier och metoder för att åstadkomma detta och meningen är att det ska vara så konkret som möjligt. Lärarna ska få tips och idéer med sig som de kan testa redan nästa dag, säger Linda Sikström.

Det grundläggande målet med projektet är dels att öka måluppfyllelsen, dels att slå ett slag för likvärdigheten.

Daniel Prsa och Linda Sikström har båda bakgrund som lärare på skolor där de socioekonomiska förutsättningarna är sämre och de grundar hela sitt engagemang i att alla elever oavsett bakgrund har rätt till bra utbildning.

– Det är eleverna som är vårt fokus i slutändan, lärarna är egentligen en parentes. Det är elevernas rätt till en likvärdig och bra undervisning som är det viktiga, säger Linda Sikström.

Flemming Lindenberg har varit lärare i två år. När hans rektor föreslog att han skulle delta i projektet tyckte han genast att det var en bra idé.

– Jag hade rätt stora problem för bara ett år sedan. Jag var osäker i min roll och visste inte riktigt hur jag skulle göra. Jag är otroligt tacksam över att ha fått den här hjälpen, det har underlättat otroligt. Linda och Daniel är väldigt bra på att förmedla sin kritik på ett konstruktivt sätt. Och så har de humor och det hjälper!

Han har nu en auskultation kvar. Han hoppas dock att det inte är sista gången hans ledarskap i klassrummet blir bedömt av någon utomstående.

– Det idealiska vore förstås om man som kollegor kunde hjälpa varandra då och då genom att sitta med under en lektion. Det behöver inte vara så dramatiskt eller allvarligt. Jag tror att många lärare skulle må bra av det, även de som har 20 års erfarenhet. Det är så lätt att fastna i gamla hjulspår, säger Flemming Lindenberg.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Granskning: lärarbristen

”Obehöriga lärare är billigare att anställa”

Lärarbrist

Många skolor söker inte aktivt efter legitimerade och behöriga lärare till tjänster som innehas av obehöriga, framför allt inte under terminerna.

Annons
Annons

Granskning: Klasskillnader hamnar i skymundan

Studie

Trots skillnader i betyg och tillgång till utbildade lärare – klassernas samlade resultat inte i fokus. 

Annons

Minskad lärarstress efter treårigt forskningsprojekt

Arbetsmiljö

Lokalombudet: ”Nu slipper vi uppfinna hjulet flera gånger”.

Satsningen ska få fler att bli lärare: ”Inte ett så stort steg”

Lärarutbildning

Omställningsorganisationen TRR och Beredskapslyftet inleder samarbete för att locka fler att omskola sig till lärare.

Annons
Annons

Lärare fick fel lön – i tre år

Lön

Får 60 000 kronor efter registreringsmiss.

Annons

Sara Bruun: Tvinga eller locka – vi måste se till att unga läser mer

Blogg

”Om vi inte lyckas inspirera, motivera eller locka unga till frivillig läsning, ja, då måste vi sätta ner foten och faktiskt tvinga dom”, skriver Sara Bruun.

Bokmässan 2020

Följ Skolvärlden live på Bokmässan

Webb-tv

I fyra direktsända studioprogram bevakar Skolvärlden de viktigaste skolfrågorna och vägleder lärare bland intressanta seminarier på Bokmässans bildningshubb.

Forskare: Unga skriver inte sämre

Svenska

Elevers bristande skrivförmåga har väckt het debatt. Men Karin Forsling tror inte att unga skriver mindre, eller sämre. 

Kritiken mot FHM: Lärare kan vara ett riskyrke

Corona

"Läraren förtjänar att veta det mest troliga". 

Studie- och yrkesvägledning

”Vi vill öka samarbetet mellan skola och arbetsliv”

SYV

På Dalängskolan i Lidköping får eleverna sin lunch serverad med en framtidstanke.

Debatt: ”Kunskap och bildning – nej tyvärr!”

Debatt

”Fokus på kunskap och bildning” är en god ambition men tyvärr, den fullföljdes inte. Nu får vi väl dras med dessa kursplaner i tio år”, skriver professorn Hans Albin Larsson.

Kommentera
Arbetsmiljö

Ökad risk för utbrändhet bland socialt engagerade lärare

Forskning

Lärare som engagerar sig mer med elever och kollegor utöver själva undervisningen riskerar att bli utbrända i större utsträckning än lärare som är mindre engagerade. 

Rekordstor vikariebrist tär på lärarna i grundskolan

Arbetsmiljö

Kommunombudet: ”Det blir nödlösning på nödlösning”.

Debatt

”Ingen vinner på att lärare arbetar för mycket”

Debatt

"Vi måste lita på vår förmåga att värdera elevernas kunskaper utan att vi samlar in så mycket material att vi går under", skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera
Lön

Skolorna nobbar lärarpengar – för att undvika orättvisa

Stadsbidrag

Ulricehamn tackar nej till lönetillägg på 10 000 kronor i månaden åt fyra lärare.

”Skolans besparingskrav får förödande konsekvenser”

Debatt

"Så länge besparingskraven sitter i kommunens väggar, likt fossiler i berggrunden, kommer utbildning inte ses som viktigt", skriver läraren Elsa Jensen.

Kommentera

1,6 skolmiljarder i budgeten – ”Viktigt att de går till rätt saker”

Budget

Regeringen lägger 1,6 miljarder kronor på skolan i budgeten för 2021.

Skolinspektionen

LR om förslaget: ”Ett plåster på en öppen fraktur”

Förslag

Lärarnas Riksförbund välkomnar hårdare tag mot oseriösa aktörer, men menar att grundproblemet är ett annat.

Förslag: Gör det lättare att stänga skolor

Nya regeländringar ska stoppa oseriösa skolaktörer, menar utbildningsminister Anna Ekström. 

Debatt

Astrid: ”Jag är inte som de andra”

Debatt

”Jag är annorlunda. Jag är inte som de andra. Men jag är väl fortfarande lika mycket värd som de andra eleverna i klassrummet?”, skriver Astrid som har adhd och går andra året på gymnasiet.

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Efter kritikstormen: Regeringen släpper på hemligstämplingen

Sekretess

Nytt förslag ska öppna Skolverkets register.

Skolverkets register hemligt i Sverige – men offentligt i EU

Sekretess

Skolverkets hemligstämplade register kan enkelt laddas hem via EU-kommissionens hemsida.

Idéburna friskolor: ”Uppgifterna ska självklart vara offentliga”

Offentlighetsprincip

Offentlighetsprincipen bör även omfatta friskolor. Det menar Håkan Wiclander som är ordförande i Sveriges idéburna friskolor (ISR).
 

Skyddsombudens larm: Elev till sjukhus och avbrutna lektioner

Arbetsmiljö

Den dåliga luften på en skola i Gällivare kräver snabba åtgärder, enligt en anmälan till Arbetsmiljöverket.

Debatt

”Tidsbudgetera för bättre arbetsmiljö”

Debatt

”Ett första steg för att hjälpa våra medlemmar vore att driva frågan om tydliga, tidsbudgeterade tjänstefördelningar”, skriver Anne-Catherine Ernehall, gymnasielärare och biträdande kommunombud och lokalombud för LR i Göteborg.

Kommentera
Fackligt

LR inleder nytt samarbete med Skolledarförbundet

Lärarfacken

Men att samverkan skulle ske istället för den omtalade organiseringen med Lärarförbundet, tillbakavisas av LR:s ordförande.

Debatt

Skolverket: Nationella proven ska genomföras som planerat

Replik

I en replik skriver Skolverket att planen är att genomföra de nationella proven som planerat.

Kommentera

”Det finns igen logik i att ställa in proven”

Debatt

"Att Skolverket skulle sakna adresser till Sveriges skolor är inte ett rimligt skäl att ställa in nationella proven", skriver debattörerna.

Kommentera
Läromedel

Lärare kan inte köpa läromedel: ”Dramatiskt olikvärdigt”

Rapport

Var femte lärare saknar nödvändiga läromedel.

Lärarförbundet röstar ja: ”Hoppas LR kommer tillbaka”

Lärarfacken

På onsdagen beslutade Lärarförbundets kongress att utreda nya sätt att organisera lärarkåren fackligt.

LR-kongressen 2020

LR: Ingen annan ska tala om för oss hur vi ska utreda

Lärarfacken

Lärarnas Riksförbund tillsätter en alternativ utredning av lärarnas organisering – Eva Dekany-Ström: "Jätteviktigt att vi gör det här på vårt eget sätt."

Beslut: LR utreder lärarnas organisering

Lärarfacken

Lärarnas Riksförbunds kongress röstade på måndagen ja till att utreda en ny organisering av lärarkåren.

Per Kornhall: ”Rätt hanterat kan det bli en nystart för lärarkollektivet”

Kongress

Per Kornhall om LR:s beslut att utreda en eventuell ny organisering av Sveriges lärare.

”Trappsystem ska ge lärare lön efter beprövad erfarenhet”

Kongress

Förslag på en ny lönemodell för att säkra lärares kompetensutveckling. Det blev resultatet av LR-kongressens beslut.

Så ska LR bli mer demokratiskt

Kongress

Tätare förbundsmöten, en ny mandatfördelning och en ny avtalsdelegation ska bidra till att ge fler medlemmar mer inflytande i förbundet.

Här är LR:s nya styrelse

Kongress

Fem nya ledamöter valdes in i Lärarnas Riksförbunds styrelse på söndagen.

Årets språkliga eldsjäl

Prisade modersmålsläraren: ”Inget jag förväntat mig”

Utmärkelse

Dina Geraki har blivit utsedd till Årets språkliga eldsjäl.

NPF

NPF-krav på lärarutbildningen: Alla ska lära sig mer om adhd

NPF

Regeringen inför nya examensmål för lärarutbildningen.

Skyttes fem råd: Så ska lärare bättre förstå elever med NPF

NPF

Alexander Skytte vill hjälpa andra lärare att förstå NPF-elever bättre. 

Debatt

"Mindre undervisning och mer bedömning är en ekvation som inte går ihop"

Debatt

Elever undviker att ställa frågor i klassrummet på grund av rädslan att bli bedömd, skriver läraren Sophie Zail.

Kommentera
Lärarlegitimation

Kämpade för krav på legitimation – nu förlorar han själv jobbet

Behörighet

Sebüktay Kaan har kämpat för legitimationskrav på modersmålslärare. Nu förlorar han själv jobbet – medan icke-legitimerade lärare får ha kvar sina tjänster.

Sex och samlevnad

Läraren: ”Vi måste våga problematisera vad som händer”

Sexualundervisningen

Beslutet om att alla blivande lärare ska utbildas i sexualkunskap kan leda till en mer jämlik skola, menar Annika Sjödahl. 

Utsatta områden

Läraren om gängkriminaliteten: Saknas resurser att hjälpa elever

Brott

"Det börjar redan i lågstadiet."

Nedskärningar i skolan

Läraren om skolans sparkrav: ”Vi bryter mot lagen och barnen far illa”

Nedskärningar

När Borlänge kommun sparar på skolan står elever utan särskilt stöd och stöd på modersmål – i strid med skollagen.

Lärare smittade: Så är corona-läget i skolorna

Corona

Sex anställda på en grundskola i Lund har smittats av corona.

Så ser svensklärarna på bristande skrivkunskaper

Svenska

Unga vuxna skriver för dåligt. Konsekvenserna är att de väljs bort i arbetslivet eller får svårt att klara högre studier, enligt en ny dokumentär från UR.

Ny bok: Tvålärarsystem behöver inte kosta mer

Tvålärarsystem

I tider av nedskärningar kan ett tvålärarsystem kännas som en utopi. Men Lotta Elmbro menar att metoden inte behöver kosta mer.
 

corona i undervisningen

Han låter eleverna skriva nya kapitel i corona-historien

Corona i undervisningen

Läraren Karl Liljas valde att ägna sista tiden av vårterminen till att samla in elevernas upplevelser av pandemin.

”Det är berättelser om corona som måste samlas in”

Corona

Eleverna Verina Attalla och Julia Isaksson är två av alla som har skrivit berättelser till Stadsmuseets insamling.

Debatt

”Den tidiga läsinlärningen – samhällets livlina?”

Debatt

”Lärarna är idag i en situation där målen är otydliga och vägen dit kantad av ’hjälpmedel’ som snarare stjälper än hjälper”, skriver Martin Ingvar, professor på Karolinska Institutet.

Kommentera
Arbetsmiljö

De har hittat en nyckel till bättre arbetsmiljö

Arbetsmiljö

”Arbetsmiljöarbete är så komplext – det är en färskvara”

Skolstart

SPSM: Så blir skolstarten bättre för elever med NPF

Skolstart 

SPSM:s Lennart Hansson vet vad som krävs för att elever med NPF ska få en lyckad terminsstart.

lärarexamen

Allt färre grundskolelärare har examen

Lärarexamen

”Tragiskt att ett av Sveriges viktigaste yrken inte är tillräckligt attraktivt”

Ledarskap

Expertens kroppsknep: Så rör du dig som en ledare

Ledarskap

John Steinberg ger sina bästa tips på hur du som lärare kan bli en bättre ledare genom kroppsspråket.

Coronaviruset

Stora skillnader i hur skolor har rustat vid skolstarten

Arbetsmiljö

”Jag vet flera kollegor som känner samma oro som jag gör”

Lönegranskning

Lärarnas skilda löner – så mycket tjänar de

Lön

Skolvärldens granskning av Sveriges lärarlöner visar stora skillnader i hur kommuner satsar på lärare och studie- och yrkesvägledare.

Friskolor

Skolvärldens siffror visar: Födelseland styr val av skolform

Friskolor

Barn födda i länder med hög utbildningsnivå som har invandrat till Sverige går i friskola i betydligt större utsträckning än barn från fattiga länder, visar Skolvärldens granskning.

Debatt

Bättre psykisk hälsa i skolan med mental träning

Debatt

Författaren och föreläsaren Maria Braula vädjar till lärarna: Ge eleverna metoder att hantera sin stress.

Kommentera
Terminsstart

Riskgruppsläraren: ”Jag vill jobba i klassrummet”

Corona

Läraren Eva Dahlberg Cramér slits mellan kärleken till att undervisa och rädslan för att drabbas av det virus som riskerar ta hennes liv.

vuxenutbildning

Lärare om nedläggningen: ”Det känns som ett hån”

Vuxenutbildning

Växjö väljer att lägga ner all vuxenutbildning i kommunal regi.

Skolverket hemligstämplar uppgifter

Skolverket hemligstämplar vilka skolor som finns i Sverige

Beslut

Registret över vilka skolor som finns i Sverige – kommunala såväl som privata – hemligstämplas av Skolverket.

Skolverket om sekretessen: ”Hade inget alternativ”

Beslut

Skolverket uppger att man inte hade något annat val än att sluta publicera uppgifter om enskilda skolor.

Åsa Fahlén: ”Lagen behöver ändras”

Beslut

Offentlighetsprincipen bör även omfatta skattefinansierade friskolor. Det menar LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Så vill riksdagspartierna hantera skolstatistik i framtiden

Enkät

Politikerna i riksdagens utbildningsutskott vill göra det möjligt för Skolverket att även i framtiden publicera statistik om enskilda skolor.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons