martinlaps
Läraren

Han jobbar med empati som grund

Skönlitteratur är läraren Martin Laps främsta verktyg för att motverka intolerans hos eleverna. Nu har han själv skrivit en bok om främlingsfientlighet och rädslan för det okända.
– Att arbeta med litteratur tror jag förebygger mycket. När eleverna ska skriva ner på papper varför de tycker som de tycker, så klarnar ofta tankarna, säger Martin Laps. 

 

Så jobbar Martin Laps

Bokcirklar: Martin brukar dela in eleverna i läspar. De diskuterar och analyserar bokens handling och karaktärer utifrån frågeställningar han har gett dem.

Högläsning: Även här brukar han ge eleverna förberedande uppgifter. ”Det är viktigt att eleverna får skapa sig ett material utifrån det de har hört. Det kan vara att rita en bild eller formulera varför en karaktär gjorde si eller så. Elevernas material ligger sedan till grund för vidare diskussioner”, säger Martin Laps.

Prata om aktuella händelser: Att låta eleverna titta på ”Lilla Aktuellt” är ett bra sätt att lyfta nyhetshändelser för elever i mellanstadieåldern, menar Martin. ”Min samhällsundervisning bygger mycket på att vi diskuterar saker som händer och drar paralleller till vår tillvaro i Sverige. Att ge en grund för att försöka förstå vad som händer i Syrien och andra delar av världen och varför det kommer flyktingar hit.” 

Tips på böcker och musik

Musik och skönlitteratur är något Martin Laps flitigt använder sig av för att lyfta frågan om rasism och främlingsfientlighet i sin undervisning. Böcker, musik och låttexter som brukar fånga hans elevers intresse och ge grund för vidare diskussioner är:

”Harry Potter och de vises sten” av J.K. Rowling.

”Hoppet” av Moni Nilsson.

”Svenne” av Per Nilsson.

”Man in the Mirror” med Michael Jackson.

”Ebony and ivory” med Stevie Wonder.

”Flickan och kråkan” med Mikael Wiehe.

”Skymningssång för de mörka rådarna” av Martin Laps (finns även som e-bok). Musiken Martin skrivit till boken finns på Spotify och Youtube.

Främlingsfientlighet och rasism ska bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser. Det förebyggande arbetet med rasism och främlingsfientlighet i förskola och skola bör fokusera på att problematisera kring hur föreställningar om till exempel ’svenskar’ och ’invandrare’ skapas.”

Så skriver Skolverket på sin specialsajt om värdegrunden i skola och förskola.

En som funderat mycket över hur han, som lärare, kan jobba med frågorna i praktiken är Martin Laps. Han undervisar i musik och samhällskunskap på Piratenskolan i Kivik och Gärs-näs skola, två F–6-skolor i Simrishamns kommun på Österlen i Skåne. 

– Det är frågor som behöver belysas mycket, och på olika sätt. Det ska vara ett kontinuerligt arbete och inte bara jippon och temadagar, och då är litteraturen väldigt bra att utgå ifrån. Att arbeta med litteratur ökar barns och ungdomars förmåga att utveckla empati. Empatiträningen ser jag som en grund för att jobba vidare med främlingsfientlighet och rasism. Att i litteraturen följa olika karaktärer och deras dilemman och problem tror jag ger eleven möjlighet att reflektera över sig själv och sitt eget beteende, säger Martin Laps. 

Han brukar para ihop sina elever i mellanstadiet två och två och ge dem frågeställningar om karaktärer och handling i boken de läser. Ibland låter Martin eleverna skriva brev till varandra om sin bok, ifall de läser olika titlar.

– De blir experter på sin egen bok, samtidigt som kamraten kan komma med frågor och invändningar. Diskussionerna brukar bli levande och bra. Jag hade en elev som skrev i texten till sin samarbetspartner att hon, innan de började jobba med boken, tyckte att invandrare inte har något här att göra. Efter att hon läst boken och jobbat med den hade hon helt ändrat inställning och förstod andras behov. 

Martin har tidigare undervisat på skolor i Norrköping och i Stockholmsförorten Bredäng. Ingen skola han jobbat på har varit befriad från rasism och främlingsfientlighet, men hur det tagit sig uttryck har skilt sig åt mycket. På en skola hade han elever, som för att medvetet provocera andra, använde ordet ”neger”.

– I Stockholm hörde jag nästan aldrig uttrycket ”utlänning”, medan här i Skåne är det utbrett. Det behöver inte nödvändigtvis innebära att det är mer rasism på ett ställe, men det ter sig olika. Man bör alltid vara uppmärksam på vad utryck står för i olika sammanhang.

Hur vanligt är det att elever har intoleranta eller främlingsfientliga åsikter?

– Det finns överallt. Sedan tror jag att barn upp till början av högstadiet har väldigt lätt att ändra åsikt. Jag tror att de påverkas mycket av sin omvärld; av det de hör från föräldrar och kompisar och av det de ser på tv. Jag har märkt att när vi arbetar med främlingsfientlighet och rasism i skolan, så är det många som hör en väckarklocka ringa och ser hur det faktiskt ser ut runt omkring dem, med kompisar från andra länder. 

Martin Laps elever är så unga att det inte varit aktuellt att bjuda in företrädare från de politiska partierna till skolan. Däremot händer det att elever spontant tar upp Sverigedemokraterna och vill prata om deras åsikter, säger Martin.

– Jag tror på den fria och öppna diskussionen. Det hjälper inte att knäppa någon på näsan, till exempel kring vad de tycker om ett politiskt parti. Jag sätter aldrig en elev i klistret så att han eller hon måste försvara sin åsikt. Jag försöker ge goda exempel och ofta kommer det motargument från gruppen. Men det är viktigt att inte måla ut någon som ”bad guy”, det tror jag snarare förstärker åsikterna. Att möta med argument och humor kan vara förlösande. Jag har aldrig någon knivskarp gräns för vad som är rätt och fel. 

Martins engagemang för litteratur och musik och mot rasism och främlingsfientlighet har utmynnat i en bok, ”Skymningssång för de mörka rådarna”. Det är en ungdomsroman av fantasykaraktär som tar upp rädslan för det okända. Martin arbetar nu med en lärarhandledning till boken, som kommer finnas klar i höst. Han har också skrivit och spelat in tio låtar, som fungerar som ett soundtrack som vävs in i bokens handling.

– Grundtanken med boken är att lyfta frågan om främlingsfientlighet med hjälp av ett äventyr med musik och litteratur. Böcker har en enorm kraft, dels för att utveckla läsförståelsen, dels för en själv.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm