Annons

Han jobbar med empati som grund

Publicerad 22 april 2014

Fakta

Så jobbar Martin Laps

Bokcirklar: Martin brukar dela in eleverna i läspar. De diskuterar och analyserar bokens handling och karaktärer utifrån frågeställningar han har gett dem.

Högläsning: Även här brukar han ge eleverna förberedande uppgifter. "Det är viktigt att eleverna får skapa sig ett material utifrån det de har hört. Det kan vara att rita en bild eller formulera varför en karaktär gjorde si eller så. Elevernas material ligger sedan till grund för vidare diskussioner", säger Martin Laps.

Prata om aktuella händelser: Att låta eleverna titta på ”Lilla Aktuellt” är ett bra sätt att lyfta nyhetshändelser för elever i mellanstadieåldern, menar Martin. "Min samhällsundervisning bygger mycket på att vi diskuterar saker som händer och drar paralleller till vår tillvaro i Sverige. Att ge en grund för att försöka förstå vad som händer i Syrien och andra delar av världen och varför det kommer flyktingar hit." 

Tips på böcker och musik

Musik och skönlitteratur är något Martin Laps flitigt använder sig av för att lyfta frågan om rasism och främlingsfientlighet i sin undervisning. Böcker, musik och låttexter som brukar fånga hans elevers intresse och ge grund för vidare diskussioner är:

”Harry Potter och de vises sten” av J.K. Rowling.

”Hoppet” av Moni Nilsson.

”Svenne” av Per Nilsson.

”Man in the Mirror” med Michael Jackson.

”Ebony and ivory” med Stevie Wonder.

”Flickan och kråkan” med Mikael Wiehe.

”Skymningssång för de mörka rådarna” av Martin Laps (finns även som e-bok). Musiken Martin skrivit till boken finns på Spotify och Youtube.

Relaterat

Skönlitteratur är läraren Martin Laps främsta verktyg för att motverka intolerans hos eleverna. Nu har han själv skrivit en bok om främlingsfientlighet och rädslan för det okända.
– Att arbeta med litteratur tror jag förebygger mycket. När eleverna ska skriva ner på papper varför de tycker som de tycker, så klarnar ofta tankarna, säger Martin Laps. 

 

Främlingsfientlighet och rasism ska bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser. Det förebyggande arbetet med rasism och främlingsfientlighet i förskola och skola bör fokusera på att problematisera kring hur föreställningar om till exempel ’svenskar’ och ’invandrare’ skapas.”

Så skriver Skolverket på sin specialsajt om värdegrunden i skola och förskola.

En som funderat mycket över hur han, som lärare, kan jobba med frågorna i praktiken är Martin Laps. Han undervisar i musik och samhällskunskap på Piratenskolan i Kivik och Gärs-näs skola, två F–6-skolor i Simrishamns kommun på Österlen i Skåne. 

– Det är frågor som behöver belysas mycket, och på olika sätt. Det ska vara ett kontinuerligt arbete och inte bara jippon och temadagar, och då är litteraturen väldigt bra att utgå ifrån. Att arbeta med litteratur ökar barns och ungdomars förmåga att utveckla empati. Empatiträningen ser jag som en grund för att jobba vidare med främlingsfientlighet och rasism. Att i litteraturen följa olika karaktärer och deras dilemman och problem tror jag ger eleven möjlighet att reflektera över sig själv och sitt eget beteende, säger Martin Laps. 

Han brukar para ihop sina elever i mellanstadiet två och två och ge dem frågeställningar om karaktärer och handling i boken de läser. Ibland låter Martin eleverna skriva brev till varandra om sin bok, ifall de läser olika titlar.

– De blir experter på sin egen bok, samtidigt som kamraten kan komma med frågor och invändningar. Diskussionerna brukar bli levande och bra. Jag hade en elev som skrev i texten till sin samarbetspartner att hon, innan de började jobba med boken, tyckte att invandrare inte har något här att göra. Efter att hon läst boken och jobbat med den hade hon helt ändrat inställning och förstod andras behov. 

Martin har tidigare undervisat på skolor i Norrköping och i Stockholmsförorten Bredäng. Ingen skola han jobbat på har varit befriad från rasism och främlingsfientlighet, men hur det tagit sig uttryck har skilt sig åt mycket. På en skola hade han elever, som för att medvetet provocera andra, använde ordet ”neger”.

– I Stockholm hörde jag nästan aldrig uttrycket ”utlänning”, medan här i Skåne är det utbrett. Det behöver inte nödvändigtvis innebära att det är mer rasism på ett ställe, men det ter sig olika. Man bör alltid vara uppmärksam på vad utryck står för i olika sammanhang.

Hur vanligt är det att elever har intoleranta eller främlingsfientliga åsikter?

– Det finns överallt. Sedan tror jag att barn upp till början av högstadiet har väldigt lätt att ändra åsikt. Jag tror att de påverkas mycket av sin omvärld; av det de hör från föräldrar och kompisar och av det de ser på tv. Jag har märkt att när vi arbetar med främlingsfientlighet och rasism i skolan, så är det många som hör en väckarklocka ringa och ser hur det faktiskt ser ut runt omkring dem, med kompisar från andra länder. 

Martin Laps elever är så unga att det inte varit aktuellt att bjuda in företrädare från de politiska partierna till skolan. Däremot händer det att elever spontant tar upp Sverigedemokraterna och vill prata om deras åsikter, säger Martin.

– Jag tror på den fria och öppna diskussionen. Det hjälper inte att knäppa någon på näsan, till exempel kring vad de tycker om ett politiskt parti. Jag sätter aldrig en elev i klistret så att han eller hon måste försvara sin åsikt. Jag försöker ge goda exempel och ofta kommer det motargument från gruppen. Men det är viktigt att inte måla ut någon som ”bad guy”, det tror jag snarare förstärker åsikterna. Att möta med argument och humor kan vara förlösande. Jag har aldrig någon knivskarp gräns för vad som är rätt och fel. 

Martins engagemang för litteratur och musik och mot rasism och främlingsfientlighet har utmynnat i en bok, ”Skymningssång för de mörka rådarna”. Det är en ungdomsroman av fantasykaraktär som tar upp rädslan för det okända. Martin arbetar nu med en lärarhandledning till boken, som kommer finnas klar i höst. Han har också skrivit och spelat in tio låtar, som fungerar som ett soundtrack som vävs in i bokens handling.

– Grundtanken med boken är att lyfta frågan om främlingsfientlighet med hjälp av ett äventyr med musik och litteratur. Böcker har en enorm kraft, dels för att utveckla läsförståelsen, dels för en själv.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

Annons
skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Annons
Annons
Annons
Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Efter inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons