Annons
Lars Häggström, lärare på Enbacksskolan i Tensta och Semira Vikström, rektor på Visättraskolan i Huddinge. Foto: Magnus Glans

Så reste sig skolorna – mot alla odds

Publicerad 3 juni 2019

Fakta

Så arbetar rektorerna

RAIJA IKONEN

  • Är rektor på Enbacksskolan i Tensta sedan 2012. 
  • Tror på att skapa en uppmuntranskultur, snarare än att jobba med bestraffningar.

Tre steg för att höja kunskapsresultaten på Enbacksskolan:

  • Goda relationer: ”I socioekonomiskt svaga områden är eleverna oerhört beroende av relationen till läraren. För att de ska investera sin identitet i lärandet behöver de känna att läraren tycker om dem”.
  • Feedback: ”Det är den starkaste lärkraften som finns och får eleverna att jobba. Vi är extremt tydliga med vad det är eleven ska lära sig, var den befinner sig just nu och vad nästa steg är”.
  • Höga förväntningar: ”Det gör att eleverna känner att de kan förverkliga sina drömmar”. 

SEMIRA VIKSTRÖM

  • Är rektor på Visättraskolan i Huddinge sedan 2013.
  • Är övertygad om att trygghet och trivsel ger höga kunskapsresultat.

Om vad man kan göra om man arbetar på en skola med negativ utveckling:

”I dag som lärare har man en möjlighet att välja sin arbetsplats och det gör också att man har ett unikt läge att ställa krav på sin rektor. Jag tycker att man ska ställa krav på sin ledning, att det ska finnas en tydlig plan framåt. Hur ska vi vända den här utvecklingen? Vad är det konkret vi behöver göra på den här skolan?”

Relaterat

En skola norr om Stockholm, en annan i en söderförort. Båda ligger i socioekonomiskt utsatta områden, båda har haft Skolinspektionen efter sig – och båda har vänt utvecklingen. 
Skolvärlden besökte Enbacksskolan i Tensta och Visättraskolan i Huddinge för att ta reda på hur det gick till.  

Åtta år som ordningsvakt i tunnelbanan sätter sina spår. När Lars Häggström för andra gången blev stucken med en kanyl under ett arbetspass fick han nog. Det var dags att satsa på något mer hållbart – han skulle bli lärare. Lars Häggström svor att han aldrig mer skulle arbeta längs med blåa linjen.

I dag är det längs den han åker varje dag och går av i Tensta där han arbetar som 4–6-lärare på Enbacksskolan. 

– Jag är utbildad gymnasielärare och de ville ha någon som skulle ta ett vikariat på ett år … Så jag tackade högst motvilligt ja – i dag skulle jag inte kunna tänka mig att jobba någon annanstans överhuvudtaget. 

En av de stora anledningarna till det stavas trelärarsystem – och när man ser Lars Häggström tillsammans med kollegorna Pavlina Spanos och Elsa Luthman under lektionstid förstår man varför. De är som tre kuggar i ett väloljat maskineri efter sju år tillsammans – rör sig nästan synkroniserat i klassrummet. 

– Vi undervisar från alla håll i klassrummet, förklarar Lars Häggström. 

Just i dag håller de sig dock i bakgrunden. För under mentorstiden är det eleverna som håller i taktpinnen. Eleven som är ordförande följer noga dagordningen medan sekreteraren uppdaterar mötesdeltagarna i realtid – det han skriver på Ipaden syns direkt på projektorn. Det är 43 stycken sexor på plats i klassrummet, men ändå är det lugnt när punkt efter punkt avhandlas. Ett förslag om att få övernatta i gympasalen innan terminens slut lyfts, alla bifaller och det blir exalterad stämning när någon föreslår att de ska ”dygna”. Nästa punkt på dagordningen är att gå igenom logistiken kring Fredsdagen då klassen ska sälja kakor.

Pavlina Spanos bryter in: 

– Och vad är det för särskilt område ni ville ta upp den här veckan? 

Klassen är enig, det blev lite stökigt på hemkunskapen. 

– Och vad kan ni göra för att det ska bli bättre?

En annan elev räcker upp handen, säger att någon måste påminna klassen när ordningen rubbas och lovar att ta på sig ansvaret. Sekreteraren antecknar noga så att alla ser vad som klubbas igenom. 

Efter mentorstidens slut ber Elsa Luthman några killar stanna kvar. Det har varit tjafs efter gympan. Konflikter reds ut direkt. Sedan: Slut för i dag, tack för i dag. 43 elever går hem.  

Att de tre lärarna arbetar tillsammans i ett och samma klassrum började med en molotovcocktail. Under ett jullov var det någon som kastade in den genom fönstret – och rummet totalförstördes.

– Vi fick trycka ihop alla elever i ett klassrum under renoveringen. När den var klar efter några månader frågade vi eleverna hur de ville göra – om de ville fortsätta som en stor grupp eller om de ville gå tillbaka till att bli två parallellklasser. Då tog eleverna beslutet att de ville fortsätta så här, berättar Lars Häggström. 

Lars Häggström är lärare på Enbacksskolan i Tensta.

Lars Häggström är närmast lyrisk när han talar om trelärarsystemet och ser det som optimalt. Han lyfter flexibiliteten för eleverna och den individanpassade skolgången eftersom möjligheten ges att dela upp eleverna på olika sätt vid behov av exempelvis extra genomgångar. Och flexibiliteten gäller även lärarna. 

– Vi har ett gigantiskt förtroende från ledningen och kan planera och diskutera vår undervisning hela dagarna. Det gör också att om det är något extra projekt som man håller på med så ges man tid till att gå iväg på det också. Hela organisationen faller inte på att någon av oss är borta någon dag. Det ger en väldigt stor frihet, säger han. 

Trelärarsystemet blir också en form av daglig auskultering:

– Du får feedback varje dag. Jag kommer hem från jobbet och har lärt mig något nytt varje dag. 

Men han medger att det inte alltid fungerat smärtfritt. 

– Vårt första år blev jag och Pavlina så osams att vi båda skulle säga upp oss, säger Lars Häggström. 

Enbacksskolan ligger i hjärtat av Tensta, ett av de områden som av polisen klassas som särskilt utsatta. Försörjningsstödet och arbetslösheten är högre, medelinkomsten nära hälften av genomsnittet i Stockholm och andelen med utländsk bakgrund ligger på runt 90 procent i jämförelse med runt en tredjedel för Stockholm som helhet. 

På närliggande skolor som Rinkebyskolan och Hjulsta grundskola ligger gymnasiebehörigheten på runt 60 procent – trots en positiv utveckling de senaste åren. På Enbacksskolan är motsvarande siffra 91,4 procent för 2018 trots att upptagningsområdet är detsamma. 

Det är ingen slump. Raija Ikonen som började som rektor 2012 har hela tiden fokuserat på kunskapsresultaten.

– Jag ser att vårt arbetssätt är effektivt. Det var bättre socioekonomiska förutsättningar här för åtta år sedan än vad det är nu, men skolan har ändå presterat bättre. Sedan 2013 har vi hela tiden ökat vår prestation och vårt meritvärde ligger över vad som förväntas enligt Skolverkets Salsa-
modell.

Raija Ikonen är rektor på Enbacksskolan i Tensta norr om Stockholm.

Enligt Raija Ikonen beror det på ett omfattande förändringsarbete på tre områden: stärkta relationer, en ökad feedbackkultur och höjda förväntningar på eleverna.

– Det är välbelagt att elever från socioekonomiskt svaga områden är oerhört beroende av relationen till läraren. Vad gäller feedback är det den starkaste lärkraften och motivationen som man kan ge eleverna. 

Den tredje punkten, höga förväntningar, är svårare att hitta forskningsunderlag på menar Raija Ikonen. 

– Trots att det basuneras ut hela tiden är det svårt att hitta pedagogisk forskning på det, vi fick gå till psykologin i stället.  

Parallellt hade personalen en omfattande diskussion kring den bestraffningskultur som fanns på skolan. 

– Vi hade en hel bok med olika konsekvenser som skulle ske om reglerna inte följdes. Men i ärlighetens namn ledde de mest till konflikter mellan lärare och elever. De här bestraffningarna funkar bara i en viss elevgrupp – och i den elevgruppen fungerar vad som helst. I stället satsade vi på en uppmuntranskultur – för det du uppmärksammar växer. 

Det blev ett helt nytt klimat på skolan – ett väldigt öppet sådant.

Hela förändringsarbetet förankrades under en studiedag där lärarna hade fått förbereda sig genom att intervjua eleverna. Bland annat ställde lärarna frågan: ”Hur tycker du att en lärare skapar en god relation med dig?” och filmade svaret. Syftet var att göra eleverna delaktiga i processen.

– Är det något jag lärt mig om förändring så är det att om du inte har eleverna med dig så blir det inget, säger Raija Ikonen. 

Lärarna fick sedan analysera filmerna och ta reda på vilka beteenden man skulle fortsätta med, respektive sluta med. 

– Det var inga kontroversiella grejer, det handlade exempelvis om att inte skälla ut elever inför en hel grupp. 

Dessutom tränades alla på skolan i att ge feedback på rätt sätt och lärare började observera varandra. Även feedbacken till eleverna ökade, lärarna på Enbacksskolan är hela tiden tydliga med var eleverna befinner sig och vad som är nästa steg.

– Det blev ett helt nytt klimat på skolan – ett väldigt öppet sådant. 

I dag beskriver hon skolan som dynamisk, med vetgiriga elever och lärare som är fokuserade på sitt uppdrag – att uppnå kunskapsresultat.

– Vi har ett väldigt komplicerat uppdrag, man måste verkligen gilla den här utmaningen och det gör vår personal. De har särskilt valt att de vill arbeta i det här området, på den här skolan med de utmaningar som finns. Som lärare innebär det bland annat att du måste vara väldigt skicklig på språkutvecklande arbetssätt – eftersom all vår undervisning måste vara språkutvecklande.

Även värdegrundsarbetet tar större plats än på andra skolor, tror Raija Ikonen. 

– Våra elever har väldigt många olika slags bakgrunder och kulturer vilket bland annat innebär olika sätt att hantera konflikter. Därför är skolans värdegrundsarbete väldigt viktigt. Hur vill vi ha det? Hur samarbetar vi? Vi jobbar mycket mer med sådant än på en väldigt homogen skola, säger Raija Ikonen. 

Det sociokulturella området vi jobbar i har sina fördelar.

Lars Häggström håller med om att uppdraget är lite annorlunda på Enbacksskolan än på många andra skolor.

– Det sociokulturella området vi jobbar i har sina fördelar. Jag vet lärarkollegor som knappt vågar säga till eleverna för att man är rädd för en dispyt med föräldrarna. Men vi har föräldrar som tror på vår förmåga som lärare och förstår att vi vill deras barns allra, allra bästa. 

Och kontakten med föräldrarna är tät. Skolåret startar med ett introsamtal med varje elev och föräldrar som sedan följs upp med två utvecklingssamtal under året. Det tror Lars Häggström är del i det stora förtroende som lärarna åtnjuter på skolan. 

Men med förtroendet kommer också ett utökat ansvar. Lars Häggström nämner att Enbacksskolan lägger mer krut på simning och organisering av lov- och eftermiddagsverksamheter. Men också mer oväntade arbetsuppgifter. Han har följt barn till sjukhusbesök, hjälpt till att fylla i blanketter – och en gång beställt reservdelar till en bil. 

– Vi blir mer av en institution. Jag har haft föräldrar som har ringt mig på fredagskvällar för att de har varit oroliga för sina barn. Men jag tar hellre ett sådant samtal alla dagar i veckan från en förälder som behöver hjälp över ett samtal där någon skäller på mig på grund av sina barns betyg. 

Henrik Bartoldsson, lärare på Visättraskolan.

På andra sidan stan är det dags för lektion i samhällskunskap på Visättraskolan. Henrik Bartoldsson låter eleverna räkna upp vilka som saknas och skriver upp namnen på tavlan, i dag är många borta. En eftersläntrare dyker upp. Henrik Bartoldsson är blixtsnabb:

”Hej, varför är du sen?”

Han förklarar: 

– Man är alltid välkommen, men att fråga är respekt. 

I dag pratar de om lag och ordning eftersom eleverna snart ska gå på en rättegång. Henrik Bartoldsson vill inte stå längst fram ”som en stofil”, i stället sitter han och eleverna tillsammans i en ring på golvet och läser högt om skrivna och oskrivna regler. 

Senare i lärarrummet kommer Henrik Bartoldsson in på just det, vilka regler som är värda att ha – och vilka som inte är det. 

– Ta det här med mössor och kepsar i klassrummet, efter att Semira kom in så struntade vi i det. Jag gillar det eftersom jag har blivit så att säga korthårig med åldern.

Han pekar mot sin svarta mössa och skrattar.

Henrik Bartoldsson har varit på Visättraskolan i trettio år, men delar in karriären här i två delar: före och efter Semira Vikström. Hon som är rektor i dag. 

– De sista åren innan hon kom så var det katastrof. Vi hade tjocka luntor med incidentrapporter och dåliga resultat under lång tid. Det var dålig stämning i både klassrum och personalrum med en massa grupperingar. Det snackades bakom ryggen, konstaterar han. 

Personalomsättningen var hög och Henrik Bartoldsson var själv sugen på att sluta. 

– Men så tänkte jag att jag skulle slå en signal till den nya chefen, bara för att veta vad det var jag lämnade. Det tog inte mer än 30 sekunder innan jag visste att den här resan ville jag vara med på. 

Semira Vikström, rektor på Visättraskolan i Huddinge.

Semira Vikström hade själv inte riktigt fattat vad hon gav sig in på när hon tog jobbet som rektor.   

– Det var en skola som inte mådde bra på något plan. Röda siffror i medarbetarenkäten, höga sjuktal, konflikter, låga kunskapsresultat, en budget i obalans … 

Så var börjar man? Semira Vikström valde att skicka ut en enkät till alla i personalen och frågade vad de behövde och vad de förväntade sig. Svaret var tydlighet, struktur och en stark ledare som visade vart de skulle. 

– Direkt ändrade vi några enkla strukturer för att öka tryggheten. Låter man elever i årskurs ett och sex spela fotboll tillsammans på rasten bäddar man för att det ska hända saker – de behöver inte ha rast samtidigt. Och släpper man ut alla elever samtidigt i våra smala korridorer är det lätt att det uppstår en massa gruff – så vi strök ämnesklassrummen och satsade på hemklassrum i stället.  

Ledorden i skolan blev kunskap, trygghet och trivsel. Semira Vikström är övertygad om att trygghet och trivsel ger höga kunskapsresultat, därför var en stor satsning på elevhälsan ett naturligt nästa steg.  

– Vi hade ett bra elevhälsoteam i grunden, men eftersom det var så många elever som inte mådde bra och inte kände sig trygga var det tydligt att det behövdes en ordentlig satsning. 

Lösningen blev att sätta dåvarande kurator Erik Hall som biträdande rektor på skolan. Till sin hjälp fick han ett trygghetsteam med en trygghetsansvarig i spetsen. 

– Lärare ska absolut vara involverade i de här bitarna, men när det kommer till att ta hand om konflikter som sker och att sitta i möten med vårdnadshavare så tycker jag att någon annan ska ta ansvar för det. 

Lärarna har haft nog ändå, menar Semira Vikström. 

– De har slitit så hårt och verkligen gått utanför boxen för att lyckas med den här vändningen. Om inte de hade varit så här positiva hade det aldrig gått.

Roligare raster på Visättraskolan i Huddinge.

Det var verkligen en 180-gradersvändning.

Men det gick. Tryggheten och trivseln har ökat, personalomsättningen har minskat och andelen behöriga lärare har ökat från 67 procent 2013 till 89 procent under 2019. Samtidigt har elevresultaten höjts. År 2013 uppnådde 52 procent av eleverna minst godkänt betyg – under 2018 var siffran i stället 81 procent. 

– Det var verkligen en 180-gradersvändning, säger Chimen Ali som är lokalombud för Lärarnas Riksförbund på Visättraskolan. 

Chimen Ali.– Jag kan givetvis bara tala för våra medlemmar, men jag kan säga att de mår bra här på skolan och att vi som lärare hinner med vad vi ska göra. Det beror på att ledningen har organiserat verksamheten väl med en tydlig struktur, information ges i god tid och delaktigheten är stor.  

Henrik Bartoldsson håller med: 

– Det är utmaningar i det här området och vi har resurser i varenda klass – det är inte så att allt bara flyter. Men det finns en anda och ett samarbete som gör att det är roligt att jobba här.

Och när rutinerna och strukturerna sitter finns det tid för annat, menar Semira Vikström.

– De två senaste åren har vi kunnat jobba med det där fluffet som betyder så oerhört mycket för hela verksamheten – vi har ork och energi till det. 

Med fluff menar hon #roligareraster. Ett koncept som innebär att trygghetsteamet planerar och genomför flera vuxenledda aktiviteter varje rast där alla barn får vara med. 

– Av alla insatser som har gjorts genom åren är det här det som har gjort störst skillnad från en dag till en annan. Det var ett enda stort wow.

Hon kikar ut genom fönstret, på skolgården leker barnen. 

– Där borta håller de i bandy och Seinabo i röda jackan brukar köra zumba. Nu på sommaren vill man bara vara ute – för alla dansar!

Och när Skolinspektionen kom på besök konstaterade skolinspektören Kjell Gyllenswärd att Visättraskolan var en av de bästa skolor han någonsin varit på – och då har han varit på 250 stycken. 

– Ärligt talat blev jag väldigt rörd när jag hörde det. När man jobbar i en skola är det så många berg- och dalbanor och dalarna kan vara väldigt djupa. Det här var en otrolig topp och ett kvitto på allt vi gjort tillsammans – för man får inte ett sånt här resultat om inte alla är med på tåget. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Annons
Annons
Annons
Coronaviruset

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Annons
Annons

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Annons
NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya timplaner

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debatt

”Helt fel att ställa in vårens nationella prov”

Debatt

Ett dråpslag för likvärdigheten, skriver läraren Jonas Nilsson.

Kommentera

14 stunder: Du vet att du är lärare när...

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Skolåret – här är läsarnas favoriter 2020

Lista

Lärarlöner och ledarskap – här är läsarnas favoriter från 2020.

Minns du allt det där andra som också hände i skolans värld 2020?

Årskrönika

Skolvärldens Barometer-redaktör Emil Hedman summerar viktiga – och några mindre viktiga – coronafria händelser från 2020.

10 lärare tipsar: Här är våra favoritappar

Digialt

Nio appar som lärare använder i sin undervisning.

förstatligande av skolan

Per Kornhall: Det här kan vara precis vad skolan behöver

Skolsystemet

Så kommenterar Per Kornhall utredningen om ett statligt huvudmannaskap.

Utredning tillsätts om att förstatliga skolan

Skolsystemet

Här är direktiven kring det omtalade uppdraget. 

Åsa Fahlén om utredningen: ”En riktigt fin julklapp”

Skolsystemet

År efter kommunaliseringen – regeringen tillsätter utredning om att förstatliga skolan.

30 år efter kommunaliseringen: ”Minns hur lärare sörjde tillsammans”

Kommunaliseringen

”Det är 30 års förlorad tid av arbetsglädje för lärare”, säger Hans Eric Lindahl som deltog i lärarstrejkerna hösten 1989.

Sophie: Därför är jag lärare

Läraryrket

Sophie Jarl i Nynäshamn om varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Ricardo: Därför är jag lärare

Läraryrket

Ricardo Pousette om varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Motstånd mot stängning av kommunala skolor

Förslag

Meningarna går isär när det gäller förslaget att illa skötta kommunala skolor ska kunna stängas.

Granskning: Motivation minskar med distansundervisning

Corona

Lärarstöd och försämrad kommunikation har påverkat lärandet, enligt Skolinspektionen. 

Karin Boberg: Tack, 2020 – jag vill minnas godbitarna som ändå gavs

Blogg

Karin Boberg ser tillbaka på corona-året 2020 – här är hennes stunder att minnas.

”Vill du klicka mer och mer – ladda skolplattformen ner”

Dikt

Bildläraren Johanna Gard skrev en dikt om skolplattformen, dokumentation och dess följder.

Kommentera

Ordlistan – en julsaga för den som vill lära sig det nya skolspråket

Debatt

”Utmaning”, ”lösningsfokuserad” och ”förberedelsetid” – en julsaga om två ombud på kurs.

Kommentera
Avtalsrörelsen

Åsa Fahlén inför HÖK21: ”Vi är mycket skarpare”

Avtalsrörelsen

Efter kritiken mot HÖK18 vässar lärarfacken sina krav inför de nya avtalsförhandlingarna.

Facken: Det här ska nya läraravtalet innehålla

Avtalsrörelsen

HÖK18 är uppsagt, nu ska lärarnas nya avtal förhandlas fram. Skolvärlden listar lärarfackens yrkanden.

Coronaviruset

Nya restriktioner för gymnasiet efter jullovet

Corona

Fjärr- och distansundervisning ska bedrivas fram till den 24 januari.

Öppet brev till Anna Ekström: ”Sluta diskriminera eleverna på språkintroduktion”

Debatt

”Det är obehagligt och ovärdigt”, skriver läraren Malin Hedin.

Kommentera

Facklig kritik: Lärare beordras att arbeta inom äldreomsorgen

Corona

"Istället för att dränera en hårt ansatt skola på lärare borde kommunen vända sig till de som arbetar inom näringslivet."

LR uppmanar: Prioritera lärare vid vaccination

Corona

Svårt att hålla distans i klassrummet – fackförbundet vill att lärare prioriteras när doserna av corona-vaccin fördelas. 

Var fjärde skola följer inte corona-riktlinjer

Covid-19

”Man måste skydda personalen utifrån de riktlinjer som finns.”

27 frågor och svar om corona – det här gäller för dig som lärare

Corona

LR:s ombudsmän Reine Södergren och Erik Ekström reder ut frågetecken.

Hennes råd om undervisning på distans sprids över hela landet

Digitalt

Sara Bruuns råd på hur man lyckas ställa om till distansarbete. 

Facket grep in – då vände kommunen om lärarnas distansarbete

Corona

Efter lärarfackets agerande har Helsingborgs kommun tagit tillbaka beslutet att gymnasielärare ska undervisa i skolorna.

Arbetsmiljö

Matildas kamp mot skolans kalla klassrum gav resultat

Fackligt

Ifrågasatte om kommunen hade bedömt risker och konsekvenser av kallare lokaler.

Hur kallt får det vara på jobbet – experten svarar

Arbetsmiljö

Lärarnas Riksförbunds ombudsman Reine Södergren reder ut vad som gäller.

Nationella prov

Per Kornhall: Inställda nationella prov kan göra lärare modiga att ta oväntade beslut

Nationella prov

Så kommenterar Per Kornhall beslutet att ställa in de nationella proven i vår.

Läraren: ”Jag hade gärna genomfört de nationella proven”

Bedömning

Läraren Nicklas Mörk befarar stegrande betygsinflation efter beslutet att ställa in vårens nationella prov.

Skolverket ställer in nationella prov

Corona

Pandemin sätter stopp för proven – LR: kommer inte påverka betygen.

Friskolor

Gymnasieläraren: Därför fungerar inte skolmarknaden

Debatt

”För likvärdigheten spelar det ingen roll om vi förbjuder friskolor från att plocka ut vinst”.

Kommentera

”Se upp i backen – den ideologiska snöbollen om vinstdrivna skolor börjar bli stor”

Debatt

”När ska vinster i skolan få betydelsen att elever och lärare lyckas och inte att det anges i pengar?”, frågar sig Jens West.

Kommentera

Ny modell: ”Ger barn rätt hjälp så tidigt som möjligt”

Hälsoarbete

 Falu kommun inför en ny modell inspirerad från Skottland i skolans hälsoarbete.

BETYG OCH BEDÖMNING

Per Måhl: ”Ska eleverna själva besluta om stöd?”

Debatt

”I Skolverkets tolkning innebär det att det är eleven själv som fattar beslut om sin fortsatta skolgång”, skriver betygsexperten Per Måhl.

Kommentera
Debatt

V: ”Därför vill vi återinföra skolpliktsavdraget”

Debatt

”Kommer leda till en rättvisare fördelning av skolpengen mellan kommunala skolor och friskolor”.

Kommentera

”Det finns mycket att lära på ett bibliotek”

Debatt

"För att kunna orientera sig i denna föränderliga verklighet, måste vi kunna ställa de rätta frågorna", skriver skolbibliotekarien Richard Ohlsson.

Kommentera

Panelen: Så tycker lärare i tre aktuella frågor

Panelen

Samarbete mellan speciallärare och lärare, aktuella skolfrågor och corona – fyra speciallärare/pedagoger svarar på tre heta frågor.

timss 2019

Kornhall: Timss-resultatet stärker bilden av skolans segregation

Analys

”Skolsystemet verkar ha stabiliserat sig, men på en mycket lägre nivå än där vi en gång var”, skriver Per Kornhall.

LR om Timss-resultatet: ”Ris och ros”

Timss

”Det mest allvarliga är att likvärdigheten fortsätter försämras.”

Timss 2019: Resultaten och segregationen ligger fast

Timss 2019

Resultaten i Timss är i stort oförändrade sedan 2015. Den lilla förbättring som syns är bland redan högpresterande elever.

Forskaren: ”Tolka resultaten med försiktighet”

Timss 2019

Det är viktigt att inte dra alltför långtgående slutsatser av kunskapsrapportens resultat, poängterar Samuel Sollerman.

Blogg

Sara Bruun: Hypen runt bildstöd liknar masshysteri

Blogg

”När jag ser lärare som frågar efter bildstöd i form av widigitsymboler till skönlitterära böcker blir jag mörkrädd.”

granskning: hök18

Varannan lärare kan inte ta paus i arbetet

Arbetsmiljö

Att inte kunna gå på rast eller äta lunch ostört är vardag för många lärare i Malmös grundskolor.

Lärarnas larm: Trots avtalet – fortsatt hög arbetsbelastning

Läraravtalet

Beslut når inte lärarna – fastnar på förvaltningsnivå

Malmös svar på dystra siffrorna: Vi prioriterar arbetsmiljöfrågan

Replik

”I Malmö prioriterar vi arbetsmiljöfrågan och arbetar partsgemensamt inom ramen för HÖK18”, skriver grundskoledirektör Anders Malmquist.

Kommentera

”Våra medlemmar gav oss ett tydligt svar”

Slutreplik

Så svarar Johan Åström, vice ordförande i Lärarnas Riksförbund i Malmö stad, på grundskoledirektörens replik.

Kommentera
Debatt

”Skolan har haft nog av stora reformer”

Debatt

"Även om det finns goda skäl att utreda möjligheten till ökad statlig styrning och finansiering avstår vi", skriver KD:s Gudrun Brunegård och Pia Steensland.

Kommentera

”Eget ansvarstagande – ett karaktärsdrag som leder till framgång”

Debatt

”I en svensk skolkontext vore det fruktsamt att åter igen lyfta fram eget ansvarstagande som en nyckelegenskap, ett karaktärsdrag som går att utveckla och som leder till framgång”, skriver läraren Henrik Birkebo.

Kommentera
Individanpassad undervisning

Forskarna: Testa elever för varaktig kunskap

Forskning

”En effektiv metod som, om den används på rätt sätt, fungerar för i princip alla”.

27 lärartjänster skärs bort i Borås

Besparingar

27 lärartjänster försvinner när Borås fortsätter att spara på gymnasieskolan.
– Det är rent bedrövligt, säger Ann Pihlo, kommunobud för LR.

Debatt

”När jag anger rätt ålder så kallas jag inte till en enda intervju”

Debatt

"Resultatet visar tydligt att det från arbetsgivaren, med fackens acceptans, finns en strukturell åldersdiskriminering", skriver läraren Stefan. 

Kommentera
Specialpedagogik

Så hanterar specialpedagogen Agneta sina tre roller i skolan

Specialpedagogik

Arbetar som specialpedagog, lärare och fackligt ombud.

Studie: Lågpresterande elever får sämre förutsättningar att lära

Forskning

En ny studie visar att skolor brister i stödet till lågpresterande elever.

Lärarbristen

Skolor söker inte aktivt efter legitimerade lärare: ”Obehöriga är billigare”

Lärarbrist

Många skolor söker inte aktivt efter legitimerade och behöriga lärare till tjänster som innehas av obehöriga, framför allt inte under terminerna.

Arbetsmiljö

Nya siffror: 1 av 3 lärare upplever stress och press

Arbetsmiljö

En tredjedel anställda inom utbildning upplever att de har för höga krav, för liten egen kontroll och att yrket är psykiskt ansträngande enligt ny undersökning.

Friskolor

Fortsatt strid om friskolors skolpeng och kösystem

Skolkö

Några avfärdar utredningens förslag, andra stödjer dem fullständigt.

Forskning

Här tränar studenterna med hjälp av virtuella elever

Forskning

"Alltför många lärarstudenter upplever ett stort glapp mellan vad de har läst på universitetet och vad de sedan får göra ute i verkligheten."

Fackligt

Europeiska facken ska bidra till en starkare lärarkår

Fackligt

”Viktigt att kunna dryfta dessa frågor tillsammans.”

Arbetsmiljö

Så vände skolan den negativa trenden

Likvärdighet

"Innan vi gjorde vår helomvändning var det ganska rörigt i skolan. Det var konflikter och barn som var ledsna."

Offentlighetsprincipen

Nej till offentlighetsprincip för friskolor: ”Ett hån mot lärare”

Sekretess

Vänsterpartiets förslag om att även friskolor ska omfattas av offentlighetsprincipen har nobbats.

LR kritiserar nytt nej till offentlighetsprincip

Insyn

”Jättetråkigt” tycker LR:s Åsa Fahlén om att utbildningsutskottet röstade nej till att införa offentlighetsprincip på alla skolor.

Upprop för vinstbegränsning i skolor växer lavinartat

Lärarupprop

”Nu väntar vi på att politikerna ska börja agera.”

24 av 30 grundsärskolor har brister i arbetet

Granskning

Skolinspektionen granskning av grundsärskolor i landet visar att 24 av 30 skolor har ett eller flera arbetsområden som behöver utvecklas.

 

Debatt

”Förslagen innebär en direkt form av särbehandling”

Debatt

Förslagen för att skapa en mer likvärdig skola bör inte genomföras, skriver sociologen Hrvoje Kap.

Kommentera

Ta inte skärmen från barnen – sitt med och vägled istället

Debatt

"Svärordet fan har byts ut mot fuck och de busiga påhitten med tejp på kranen har blivit att doppa någon annans tandborste i toaletten och filma det", skriver läraren Elin Bengtsson.

Kommentera

”Viktigt att ge eleverna bevis på vår värme”

Debatt

”Lärare som förmår visa känslor, reagera, agera – en sådan lärare kan eleven arbeta hårt för”, skriver läraren Johanna Söderberg.

Kommentera

”En kamp att få bli en del av Sverige”

Debatt

”Många beslut om avslag på ansökan om uppehållstillstånd är steg bakåt i utvecklingen”

Kommentera

Här får alla grundskollärare lokalt lönelyft

Lärarlöner

Grundskollärare i Luleå lovas extra löneförhöjning – på en procent.

Modellen minskade mobbning i skolorna med 40 procent

Forskning

Gävle kommuns skolor minskar mobbning kraftigt genom att arbeta med forskningsbaserade Gävlemodellen. 

Lärarbristen

Nytt nätverk vill bota lärarbristen: ”Behovet är akut”

Forskning

"Vi måste arbeta på bred front för att komma framåt".

Debatt

”Gymnasieskolan ska inte vara lika för alla”

Debatt

”Friare utformning av program bör uppmuntras, och gymnasieexamen genom ett frivilligt examensprov bör införas”

Kommentera

Elevassistenter kan leda till sämre elevresultat

Forskning

Ny forskningsöversikt väcker frågor om elevassistenternas roll i skolan.

Arbetsmiljö

Föräldrar använder status som påtryckningsmedel

Arbetsmiljö

Poängterar titlar och tar med juridiska ombud på betygssamtal – påstridiga föräldrar problem för skolor i välbärgade områden. 

”Förtal av lärare tas inte på allvar av rektorer och huvudman”

Debatt 

"Relationen mellan elev och lärare blir skev om läraren trippar runt och är rädd", skriver gymnasieläraren Gunilla Margareta Zuleta.

Kommentera

”SFI-elever riskerar stora kunskapstapp med distansundervisning”

Debatt

”Det är av yttersta vikt att eleverna inom vuxenutbildningen kan upprätthålla sin undervisning”, skriver Maria Nilsson (L) och Anna Manell (LK).

Kommentera

Skolverkets GD hyllar LR-kritik i läckt e-post

Kritik

”Osmakligt”, ”skamligt” och ”feberdrömskt”. Det är några lärarreaktioner på Skolverkets generaldirektör Peter Fredrikssons e-post, skickat till Ulla Hamilton, vd på Friskolornas riksförbund.

Arbetsmiljö

Facket larmar: Hög arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Lärare på Anders-Olofskolan i Ragunda kommun larmar om en ohållbar arbetsmiljö. Detta har fått facket att kräva åtgärder.

Ny fortbildning i läs- och skrivsvårigheter från SPSM

Resurser

Nytt studiepaket ska träna arbetslag i att upptäcka, förstå och hantera läs- och skrivsvårigheter.

Debatt

”Inför offentlighetsprincipen för samtliga skolor”

Debatt

"Vi måste kunna känna oss trygga med att alla huvudmän tar uppdraget på allra största allvar", skriver Daniel Riazat (V).

Kommentera
Likvärdighetsdebatten

Det betyder Academedias ”slopning” av skolkön – egentligen

Skolkö

Academedia-VD:n Marcus Strömbergs rapporterade vilja att slopa skolkön visar sig kraftigt överdriven.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons