Annons
Jiang Millington från Barn i Behov och Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén. Foto: Zoran Alagic

Så ska skola och föräldrar kunna mötas i konflikten

Publicerad 7 mars 2018

Relaterat

Konflikten mellan skola och föräldrar har blivit ett växande besvär och har lett till en stark debatt. Lärarnas Riksförbund, Föräldraalliansen och Barn i Behov möttes nyligen för att diskutera problematiken i skolan och hur man ska bli bättre på att arbeta tillsammans i framtiden.

I februari skrev Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén och Simon Sandström, skyddsombud i LR, en debattartikel i SvD om föräldrar som okynnesanmäler skolor till Skolinspektionen och skapar drev mot lärare.

Debattartikeln satte i gång ett intensivt samtal på forum, sociala medier och i sin tur repliker i nya debattartiklar. På Skolvärlden svarade Jiang Millington från föräldranätverket Barn i Behov att ”så länge både lärare och föräldrar fortsätter att sparka varandra på smalbenen är vi svaga”.

Några veckor efter publiceringarna valde Åsa Fahlén och Jiang Millington att träffas för att diskutera konflikten som finns mellan föräldrar och lärare. Med på mötet var även Claes Jenninger från Föräldraalliansen.

– Det var bättre att vi satte oss ner och pratade på riktigt om saken, än att det diskuterades på Facebook. För det här är så oerhört viktiga frågor. Det blir lätt att man pratar förbi varandra, säger Åsa Fahlén.

Samtalet handlade om flera frågor. Dels ville Föräldraalliansen och Barn i Behov ha förståelse för sin sida av saken och Lärarnas Riksförbund ville ha förståelse för det fackförbundet lyfte fram i den första debattartikeln.

– Det var ett bra möte. Jag tycker att vi nådde fram till varandra och vi har inte så olika åsikter egentligen. Men vi behöver ha ökad förståelse för varandras perspektiv och se vad vi kan göra tillsammans, säger Åsa Fahlén.

Jiang Millington är införstådd med att det finns vissa föräldrar som ifrågasätter saker och ting som inte ska ifrågasättas, vilket drabbar många lärare.

– Det finns ingen som försvarar det agerandet. Problemet är den polarisering som skett i diskussionen som många inte förstår – att det bara är en liten klick av föräldrar som agerar på det viset. Vi representerar alla föräldrar som inte fått rätt hjälp till sina barn i skolan och vi har helt andra incitament för att ifrågasätta hur skolan sköter sitt uppdrag. Det är upp till oss föräldrar att bevaka att våra barn får lagstadgad rätt till extra anpassningar och särskilt stöd, säger hon. 

Den diskussionen missar man tyvärr för ofta, menar Jiang Millington som under samtalet försökte belysa hur extremt utsatta dessa föräldrar är som grupp.

– Det är inga som tar oss i försvar, utan i stället blir vi utpekade som grupp att vi inte är kloka i huvudet. Det är så himla fegt att peka ut oss som problemet, i stället för att ifrågasätta varför barnen inte får rätt stöd och rikta det kravet till de som verkligen kan göra något åt det – huvudmännen, säger hon.

Jiang Millington menar att lärarfacken måste tänka på vad de sänder för signaler. Både i vad de skriver om men också vad de väljer bort att skriva om.

– Efter att ha samtalat med Åsa Fahlén om detta så upplevde jag att vi var överens. Men det är svårt. Vi har två olika perspektiv i frågan, det finns ett viktigt lärarperspektiv och ett föräldraperspektiv.

Samtidigt var Jiang Millington tydlig med att Barn i Behov aldrig har haft lärarna som måltavla för kritiken.

– Vi går aldrig på lärarna som grupp, det har vi varit jättenoga med. Lärarna får aldrig vara fienden i det här, utan vi vill ju ha dem på vår sida. Vi vill samma sak: Att våra barn och deras elever ska göra bra ifrån sig i skolan. Därför måste vi skapa en allians kring frågan i stället för att beskylla varandra, säger hon.

Hur ska ni ta samtalet vidare?

– Vi ska försöka göra ett gemensamt uttalande att vi är överens om det här, och vara tydliga med att det faktiskt finns föräldrar som får så otroligt mycket skit från alla håll. Jag tycker att vi som föräldrar är värda mer respekt. Det går samtidigt inte att måla upp alla som motståndare när man arbetar med de här frågorna. Så vi kommer behöva arbeta mer med att försöka vara på samma sida och stötta varandra. Man kan inte ta fighten helt själv, för då förlorar man, säger Jiang Millington.

Åsa Fahlén lovar att man snart kommer lyfta frågan tillsammans.

– I Lärarnas Riksförbunds fortsätta arbete för det här med särskilt stöd kan vi vara lite mer lyhörda för att det finns en föräldragrupp som känner sig utsatt. Jag skulle vilja att den här diskussionen om inkludering verkligen blev en diskussion om att man måste utgå från alla barns individuella behov. Då måste man titta både på individen men också på gruppen. Man får inte vara rädd att prata om detta.

Skolinspektionen släppte nyligen en statistikrapport för antalet anmälningar som kommit in till myndigheten under 2017. Antalet anmälningar som handlar om just särskilt stöd ökade under fjolåret och totalt kom det in 1120 stycken.

Jiang Millington förvånas inte över den ökningen. Hon och nätverket Barn i Behov tycker dock att man ska se över det nuvarande systemet.

– För det fungerar inte. Att det är föräldrarnas ansvar att anmäla till Skolinspektionen är ett otroligt destruktivt system. Man måste fatta vad föräldrar som vågar anmäla till Skolinspektionen utsätter sig för. I vår grupp är det jättemånga som inte gör det för att man inte törs, och man är rädd för att barnet ska utsättas för repressalier i skolan eller för att man själv ska anmälas till socialförvaltningen för bristande omsorgsförmåga. Man orkar inte.

Problemet är snarare att det anmäls för lite från deras grupp, menar hon.

– För systemet är felaktigt eftersom det inte skapar förutsättningar för en bra lösning. I stället borde skolpersonal kunna anmäla om det finns elever som inte får särskilt stöd men behöver det, och därmed anmäla sig själva att det inte fungerar och uppmärksamma huvudmännen på att man inte har tillräckligt med resurser. Det är inte något bra system att det läggs på föräldrarna.

Åsa Fahlén:

– Jag skulle hellre vilja se det som vi har pekat på tidigare. Att när en lärare ser och påtalar behov av särskilt stöd ska det tas omhand direkt av skolledning. Varför ska man behöva ta omvägar till Skolinspektionen. Större makt till lärarna att förskriva det särskilda stöd som eleverna har rätt till. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Efter övervakningskritiken – skolans kameror plockas ner

Bevakning

Men många frågor kvarstår, enligt facket. 

Annons
Annons

Lärarstudenter: Bristande corona-anpassning kan kosta oss vår examen

VFU

Hårda närvaroregler under VFU-perioden ligger fast trots restriktioner som tvingar studenter att stanna hemma.
– Det är befängt, säger LR:s studerandeordförande Rebecca Roth.

Annons
Arbetsmiljö

LR:s krav: Lärare måste få ett stärkt rättsskydd

Arbetsmiljö

LR vill att lärare ska omfattas av ett starkare rättsskydd.

”Digitala verktyg kan vara en naturlig del av klassrummet”

Litteratur

Det finns många fördelar med digitala verktyg enligt matematiklärarna Camilla Askebäck Diaz och Helena Kvarnsell.

Annons
Annons

Elev begär ut gamla prov – lärare beordras leta fram dem

Sekretesslagstiftning

Åtta lärare i Göteborg har beordrats lämna ut alla prov de använt de senaste fem åren.

Annons
Anställningstrygghet

LR: Därför säger vi nej till las-förslaget

Las

Båda lärarfacken gör som LO och säger nej till las-förslaget.

”Försämra inte vår trygghet – det är nu vi behöver den som mest”

Replik

”Om vi lärare vill ha arbetsplatser där man vågar höja rösten måste vi göra allt vi kan för att försvara och stärka anställningstryggheten”, Robert Armblad, lärare i Växjö.

Kommentera

Debatt: ”Förnyad LAS inget hot mot legitimerade lärare”

Debatt

"Är det någonting vi lärare behöver så är det en rörligare arbetsmarknad", skriver debattören. 

Kommentera

”Vilket värde har vår värdegrund?”

Debatt

”Att undervisa i enlighet med den värdegrund som gäller enligt svensk läroplan har blivit problematiskt.”

Kommentera
Vuxenutbildning

LR kräver bättre arbetsvillkor för vuxenlärare

Komvux

"Sverige är beroende av en befolkning med höga kunskaper."

Blogg

Skytte: ”Skickliga lärare ska inte till förorterna – de är redan där”

Blogg

”En skicklig lärare i innerstan blir inte skicklig per automatik i orten.”

Hot och våld mot lärare

Facket om ökade skolvåldet: ”Behövs mer stöd”

Våld mot lärare

Ombuden är överens – krävs ytterligare resurser. 

Debatt

”Satsning på lärlingsutbildning kan minska gängkriminaliteten”

Debatt

”Med hjälp av yrkesutbildning kan vi pressa ner ungdomsarbetslösheten och underlätta integrationen”, skriver Susanne Christenson och Paula Hammerskog på AcadeMedia.

Kommentera

Skyddsombudens dag: ”Är det nästan varje dag”

Skyddsombudens dag

Örebros huvudskyddsombud Carin Arnesson upplever att skyddsombuden varit extra uppskattade just nu.

Studie: ”Vad får lärare och elever ut av ämnesintegrering?”

Forskning

”Vinsterna är många med ämnesintegrering.”

Lärarstudent

Allvarlig trend på Gotland – bara två lärarstudenter går kvar

Student

Lärarstudenterna på Gotland blir färre och färre. 

Läraren: ”Det går inte alls att hålla avstånd”

Corona

”Rekommendationerna efterlevs definitivt inte.”

 

Lärarmordet i Frankrike

Efter lärarmordet i Frankrike: Kommer förena kåren

Utrikes

I fredags mördades läraren Samuel Paty.

Svensk skola dålig på att kompensera för socioekonomisk bakgrund

Likvärdighet

Elevers socioekonomiska bakgrund påverkar skolresultaten mer i Sverige än EU-genomsnittet, visar ny rapport.

skolverkets lägesbedömning

Skolverkets varning i bedömning av skolan

Arbetsmiljö

"Äntligen har man förstått att det kommunala självstyret har gått alldeles för långt."

Anna Ekström: ”Viktigt att bryta negativ utveckling”

Arbetsmiljö

Utbildningsministern välkomnar Skolverkets förslag om ökad statlig närvaro.

Därför är jag besviken på Skolverkets lägesbedömning

Blogg

Så här skulle Per Kornhall vilja att Skolverket skrev i stället.

coronaviruset

Forskare: Hälften hade undvikit smitta om högstadiet stängt

Corona

Hälften så många högstadielärare skulle ha smittats och blivit allvarligt sjuka om även högstadiet hade stängt i våras, enligt en ny studie.

Debatt

”Skolkoncerner får för stor skolpeng”

Debatt

”Vi vill att alla elever ska få utvecklas och lyckas oavsett förutsättningar, men privata vinstdrivande företag kommer alltid ha som främsta mål att öka sin vinst”, skriver debattörerna.

Kommentera

”Öka kunskapen om språkstörning i skolan”

Debatt

Språkstörningen påverkar inlärning och förståelse i alla skolämnen och kan även ge negativa effekter på socialt samspel, skriver debattörerna. 

Kommentera
Hot och våld mot lärare

Förälder tog stryptag på lärare – döms för våld mot tjänsteman

Våld mot lärare

Tidigiare friad pappa döms efter betygsdispyt: ”Allt annat hade varit en katastrof.”

Lärarna: Personalbrist grunden till våldsdåden på våra skolor

Hot och våld

Efter flera våldsamma händelser på högstadieskolor i Östersund pekar lärarna ut nedskärningar i personal som grundproblemet.

Läraren: ”Metoden är underordnad vår roll”

Undervisningsmetod

Hur man som lärare hanterar en undervisningsmetod är betydligt viktigare än valet av metod enligt läraren Svante Holmberg.

”Varför får inte de äldre barnen del av regeringens läsmiljoner?”

Debatt

Regeringens årliga satsning på läsning är bra men lämnar också en del frågetecken. Och varför sitter inga lärare med i läsrådet? Det skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera

Överskott på 27 miljoner – men skolan förlorar 40 lärartjänster

Nedskärningar

Sparåtgärderna i Lund grundskolor har gått så långt att det nu finns ett överskott på 27 miljoner kronor. Samtidigt har lärarna, lärar- och elevassistenterna blivit färre, och eleverna fler.

Kartläggning ska ge fler behöriga lärare

Legitimation 

En av tre grundskollärare i Norrköping saknar behörighet: ”Det är katastrof. Gör man inget radikalt kommer det att bli sämre”

Ny studie: Talängsliga elever skuldbelägger sig själva

Forskning

”Många elever tycker det känns läskigt och motigt att delta muntligt i engelskundervisningen”

Läraren om talängslan: ”Okej att vara rädd”

Talrädsla

”Det är många elever som är talängsliga och i all den här ängslan så är det främmande språket värst”, säger läraren Daniel Sandin

dokumentation

Lärarprotest mot övernitiska dokumentationskrav i Malmö

Arbetsmiljö

Digitala matriser leder till dubbelarbete och krockar med Skolverkets allmänna råd, enligt LR Malmö.
– Det rör sig om tusentals klick, säger biträdande kommunombud Andreas Lindahl.

Debatt

”Det är inte det fria skolvalet som leder unga in i kriminalitet”

Replik

”Vi måste vara beredda att införa många åtgärder för att alla elever ska lyckas”, skriver företrädare för Moderaterna i en replik.

Kommentera

”Ett segregerat skolsystem kan leda till att unga mister sina liv”

Debatt

"Det är dags att göra upp med ett skolsystem som möjliggör segregation och förstärker ojämlikheten", skriver Gunilla Svantorp (S) och Fredrik Lundh Sammeli (S).

Kommentera
friskolekoncernernas ekonomi

De största friskolornas överskott motsvarar årslön för 8000 lärare

Friskolekoncerner

Sammanlagt rörelseresultat: Över fem miljarder kronor de senaste fem åren.

Debatt

”KD:s förslag är inget annat än ett självmål”

Debatt

”Att fler behärskar sina modersmål stärker Sverige”, skriver företrädare för Liberalerna med anledning av KD:s förslag att skrota modersmålsundervisningen i alla skolor.

Kommentera

”KD sätter politiskt spel före elevernas lärande”

Debatt

”Förslag som rymmer den här typen av kunskapsförakt handlar snarare om politiskt spel”, skriver riksdagsledamoten Linus Sköld (S) om KD:s utspel att avskaffa modersmålsundervisningen.

Kommentera
Studie- och yrkesvägledning

Över 1000 vägledare saknas: ”Man känner sig otillräcklig”

Syv

Bristen på vägledare leder till enorma kostnader, enligt LR.

Skolverket hemligstämplar uppgifter

Skolstatistiken tillgänglig igen – men bara gamla uppgifter

Sekretess 

Äldre statistik om såväl fristående som kommunala skolor blir åter tillgänglig via Skolverkets webb, efter nytt rättsligt ställningstagande.

BETYG OCH BEDÖMNING

”Särskilt beakta” – en lagstiftning som inte fungerar

Bedömning

”Detta PM har aldrig publicerats av Skolverket men innehåller mycket som förtjänar att komma fram i ljuset”, skriver Nicklas Mörk.

Lärare beordras till mer undervisningstid: ”Väldigt olyckligt”

Arbetsmiljö

Skolledning och lärarfack oeniga om arbetstiden. 

Utsatta områden

Ny studie: Det här saknar lärare i utsatta områden

Rapport

"Varken lärarstudenter eller lärare känner att de har beredskap att möta den verklighet som är". 

Lärarlöner

Svenska lärarlöner långt efter grannländerna

Lönestatistik

Svenska lärare tjänar långt mindre än kollegor i många europeiska länder, visar en ny EU-rapport.

Saco: Två av tre lärarutbildningar lönar sig inte

Löner

SACO:s nya rapport om livslöner visar att två av tre lärarutbildningar innebär en ekonomisk förlust.

Kommuncheferna: ”Vårt förtroende för kommundirektören är förbrukat”

Arbetsmiljö

Kommunchefer i Hörby anklagar högsta ledningen för att skapa rädsla och en tystnadskultur.

Internationella lärardagen

Turkiska lärare kämpar för demokrati och barns rätt till utbildning

Fackligt

Engelskläraren Özgur Bozdogan berättar om sin fackliga kamp i Turkiet för demokratiska rättigheter och barns rätt till utbildning.

Derya förlorade allt men vägrar ge upp kampen

Internationellt

Derya Yulcu hade jobbat 20 år som lärare i lågstadiet när hon plötsligt blev uppsagd utan att få veta varför. 

I Argentina är lärarna krisens hjältar

Skolvärlden i Argentina

Skolvärlden åkte till Buenos Aires för att ta reda på vad som driver lärarna.

”Jag lär dem att IS religion är farlig”

Reportage

Hon undervisar i en barack och bor mitt bland Islamiska statens rekryterare. Läraren, som vi kan kalla Hanadi, vägrar se sina elever strida för extremistgruppen i Syrien.

Friades för strypgrepp på lärare – nu tas fallet upp i hovrätten

Hot och våld

Enligt vittnen misshandlade pappan sonens lärare för att han inte satt ett A i betyg.

Debatt

”Lagstadga resursskolan som den sista skolformen”

Debatt

”Den här målgruppen är inte osynlig för att den inte finns. Utan för att begreppet omfattande behov är tvetydigt”, skriver grundskolechefen Aiman Jihar.

Kommentera

Alexander Skytte: ”Läraren ska inte sära på vänner”

Blogg

”Jag som lärare ska inte sära på vänner. För vänskap är något fint.”

”Att återkoppla är viktigt i ett demokratiskt samhälle”

Feedback

För att väcka tankar som leder till kunnande ska man enligt författaren och specialpedagogen Helena Wallberg ställa frågor, vara specifik och undvika påståenden. 

 

”Tillsynsansvaret – visst kan jag strunta i det?”

Blogg

”Hur ofta pratas det om det här på våra arbetsplatser?”

Coronaviruset

FHM: Familjeisolering gäller inte elever i grundskolan

Corona

Lärarnas Riksförbund: "Viktigt att lärarnas som känner oro tas på allvar."

Dyster rapport: Så kan pandemin slå mot lärarnas pension

Pension

Pandemin riskerar att minska lärarnas pension kraftigt.    

LR efter kraschade förhandlingar: Dra tillbaka las-förslaget

Arbetsrätt

LR:s ordförande Åsa Falhén befarar drastiska konsekvenser för lärarna om las-utredningen drivs igenom.

Pisa 2018

OECD godkänner Sveriges Pisa-resultat

Pisa

Men det finns reservationer.

Kornhall: Vi behöver en analys av vad som händer med Pisa-testerna

Pisa

”Pisa-undersökningarna är för viktiga för att korrumperas på olika sätt”.

Här har eleverna lunch under lektionstid

Skolmat

”Det är en lugnare matro.”

Skolans klädkod skapar debatt: ”Kan kopplas till kriminalitet"

Klädkod

Inga mjukisbyxor eller magväskor. 

Skolinspektionen kartlägger lovskolan under pandemin

Lovskola

Skolinspektionen har kartlagt skolhuvudmännens arbete då pandemin befarats medföra högre tryck på lovskolan.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons