Annons
Jiang Millington från Barn i Behov och Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén. Foto: Zoran Alagic

Så ska skola och föräldrar kunna mötas i konflikten

Publicerad 7 mars 2018

Relaterat

Konflikten mellan skola och föräldrar har blivit ett växande besvär och har lett till en stark debatt. Lärarnas Riksförbund, Föräldraalliansen och Barn i Behov möttes nyligen för att diskutera problematiken i skolan och hur man ska bli bättre på att arbeta tillsammans i framtiden.

I februari skrev Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén och Simon Sandström, skyddsombud i LR, en debattartikel i SvD om föräldrar som okynnesanmäler skolor till Skolinspektionen och skapar drev mot lärare.

Debattartikeln satte i gång ett intensivt samtal på forum, sociala medier och i sin tur repliker i nya debattartiklar. På Skolvärlden svarade Jiang Millington från föräldranätverket Barn i Behov att ”så länge både lärare och föräldrar fortsätter att sparka varandra på smalbenen är vi svaga”.

Några veckor efter publiceringarna valde Åsa Fahlén och Jiang Millington att träffas för att diskutera konflikten som finns mellan föräldrar och lärare. Med på mötet var även Claes Jenninger från Föräldraalliansen.

– Det var bättre att vi satte oss ner och pratade på riktigt om saken, än att det diskuterades på Facebook. För det här är så oerhört viktiga frågor. Det blir lätt att man pratar förbi varandra, säger Åsa Fahlén.

Samtalet handlade om flera frågor. Dels ville Föräldraalliansen och Barn i Behov ha förståelse för sin sida av saken och Lärarnas Riksförbund ville ha förståelse för det fackförbundet lyfte fram i den första debattartikeln.

– Det var ett bra möte. Jag tycker att vi nådde fram till varandra och vi har inte så olika åsikter egentligen. Men vi behöver ha ökad förståelse för varandras perspektiv och se vad vi kan göra tillsammans, säger Åsa Fahlén.

Jiang Millington är införstådd med att det finns vissa föräldrar som ifrågasätter saker och ting som inte ska ifrågasättas, vilket drabbar många lärare.

– Det finns ingen som försvarar det agerandet. Problemet är den polarisering som skett i diskussionen som många inte förstår – att det bara är en liten klick av föräldrar som agerar på det viset. Vi representerar alla föräldrar som inte fått rätt hjälp till sina barn i skolan och vi har helt andra incitament för att ifrågasätta hur skolan sköter sitt uppdrag. Det är upp till oss föräldrar att bevaka att våra barn får lagstadgad rätt till extra anpassningar och särskilt stöd, säger hon. 

Den diskussionen missar man tyvärr för ofta, menar Jiang Millington som under samtalet försökte belysa hur extremt utsatta dessa föräldrar är som grupp.

– Det är inga som tar oss i försvar, utan i stället blir vi utpekade som grupp att vi inte är kloka i huvudet. Det är så himla fegt att peka ut oss som problemet, i stället för att ifrågasätta varför barnen inte får rätt stöd och rikta det kravet till de som verkligen kan göra något åt det – huvudmännen, säger hon.

Jiang Millington menar att lärarfacken måste tänka på vad de sänder för signaler. Både i vad de skriver om men också vad de väljer bort att skriva om.

– Efter att ha samtalat med Åsa Fahlén om detta så upplevde jag att vi var överens. Men det är svårt. Vi har två olika perspektiv i frågan, det finns ett viktigt lärarperspektiv och ett föräldraperspektiv.

Samtidigt var Jiang Millington tydlig med att Barn i Behov aldrig har haft lärarna som måltavla för kritiken.

– Vi går aldrig på lärarna som grupp, det har vi varit jättenoga med. Lärarna får aldrig vara fienden i det här, utan vi vill ju ha dem på vår sida. Vi vill samma sak: Att våra barn och deras elever ska göra bra ifrån sig i skolan. Därför måste vi skapa en allians kring frågan i stället för att beskylla varandra, säger hon.

Hur ska ni ta samtalet vidare?

– Vi ska försöka göra ett gemensamt uttalande att vi är överens om det här, och vara tydliga med att det faktiskt finns föräldrar som får så otroligt mycket skit från alla håll. Jag tycker att vi som föräldrar är värda mer respekt. Det går samtidigt inte att måla upp alla som motståndare när man arbetar med de här frågorna. Så vi kommer behöva arbeta mer med att försöka vara på samma sida och stötta varandra. Man kan inte ta fighten helt själv, för då förlorar man, säger Jiang Millington.

Åsa Fahlén lovar att man snart kommer lyfta frågan tillsammans.

– I Lärarnas Riksförbunds fortsätta arbete för det här med särskilt stöd kan vi vara lite mer lyhörda för att det finns en föräldragrupp som känner sig utsatt. Jag skulle vilja att den här diskussionen om inkludering verkligen blev en diskussion om att man måste utgå från alla barns individuella behov. Då måste man titta både på individen men också på gruppen. Man får inte vara rädd att prata om detta.

Skolinspektionen släppte nyligen en statistikrapport för antalet anmälningar som kommit in till myndigheten under 2017. Antalet anmälningar som handlar om just särskilt stöd ökade under fjolåret och totalt kom det in 1120 stycken.

Jiang Millington förvånas inte över den ökningen. Hon och nätverket Barn i Behov tycker dock att man ska se över det nuvarande systemet.

– För det fungerar inte. Att det är föräldrarnas ansvar att anmäla till Skolinspektionen är ett otroligt destruktivt system. Man måste fatta vad föräldrar som vågar anmäla till Skolinspektionen utsätter sig för. I vår grupp är det jättemånga som inte gör det för att man inte törs, och man är rädd för att barnet ska utsättas för repressalier i skolan eller för att man själv ska anmälas till socialförvaltningen för bristande omsorgsförmåga. Man orkar inte.

Problemet är snarare att det anmäls för lite från deras grupp, menar hon.

– För systemet är felaktigt eftersom det inte skapar förutsättningar för en bra lösning. I stället borde skolpersonal kunna anmäla om det finns elever som inte får särskilt stöd men behöver det, och därmed anmäla sig själva att det inte fungerar och uppmärksamma huvudmännen på att man inte har tillräckligt med resurser. Det är inte något bra system att det läggs på föräldrarna.

Åsa Fahlén:

– Jag skulle hellre vilja se det som vi har pekat på tidigare. Att när en lärare ser och påtalar behov av särskilt stöd ska det tas omhand direkt av skolledning. Varför ska man behöva ta omvägar till Skolinspektionen. Större makt till lärarna att förskriva det särskilda stöd som eleverna har rätt till. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Ny satsning ska stärka skolans sexualundervisning

Kompetensutveckling

Sex- och samlevnadsundervisningen är en utmaning för många lärare och behovet av kompetensutveckling är stort.
För att vända trenden satsar RFSU på riktade insatser till lärare för att höja kunskapen inom området.

Annons
Annons

Sara Bruun: Vi måste våga nämna trollet vid dess namn

Blogg

”Vi får inte ducka för att lyfta upp jobbiga saker av rädsla för att till exempel bli rasiststämplade”, skriver Sara Bruun.

Annons

Vänersborg ska spara – genom minskade sjukskrivningar

Budget

I nya budgeten ska Vänersborg spara nästan 10 miljoner på läromedel, kompetensutveckling – och minskade sjukskrivningar.

Kornhall: Så ser jag på punkterna om skolan i överenskommelsen

Skolpolitik

Per Kornhall går igenom överenskommelsen – punkt för punkt om skolan – som kan ligga till grund för att en S/MP-regering.

Annons
Annons

Utredning: Förslag om statlig skola

Förstatligande

Förslag till förstatligande av skolan är del av uppgörelsen mellan Socialdemokraterna och Liberalerna. Det bekräftar Liberalernas utbildningspolitiska talesperson Roger Haddad för Skolvärlden.

Annons

Kravet på mer undervisningstid tas bort: ”Glädjande”

Arbetsmiljö

Det kritiserade lönekriteriet om mer undervisningstid för lärare i Uppsala skrotas. 
– De signaler jag fått är att det har upplevts som stressande snarare än att det är utvecklande, säger Birgitta Pettersson, utbildningsdirektör i Uppsala kommun.

Så vände Gotland syv-krisen

Syv-brist

För två år sedan fanns det inte en enda behörig studie- och yrkesvägledare på Gotlands grundskola. Idag är situationen en annan.

Mors dag och kanelbullar – är de en del av vårt uppdrag?

Ny blogg

Vilka dagar och högtider ska vi i skolan uppmärksamma i undervisningen? Födelsedagar, mors dag och kanelbullar – är de en del av vårt uppdrag? Karin Boberg är ny bloggare på Skolvärlden.

Skolinspektionen

Staten tar över problemskola: ”En viktig markering”

Skolinspektionen

Problemen på en skola i Botkyrka har visat sig så allvarliga att Skolinspektionen går in och tar över – något som aldrig gjorts tidigare. 
– Jag tror att det här är en viktig markering, säger Peter Bergander, kommunombud för LR i Botkyrka.

Skolinspektionen: Unikt att problemen fortsatt under så lång tid

Skolövertagandet

Trots upprepande anmärkningar och vitesförelägganden har Botkyrka kommun inte åtgärdat bristerna på Storvretskolan, som nu tas över av Skolinspektionen.
­– Det handlar om elevernas rätt till en god undervisning, säger Jukka Kuusisto på myndigheten.

Botkyrka efter det unika beslutet: ”Det är tungt”

Skolinspektionen

För första gången har Skolinspektionen tagit beslutet att gå in och ta över en kritiserad skola för att säkerställa att bristerna åtgärdas.

Forskning: Lärarna ser brister i sin egen undervisning

Forskning

Ny forskning visar att lärare är självkritiska till sin egen undervisning i NO-ämnena. Samtidigt slår lärarna fast att de saknar stöd för att arbeta språkutvecklande med eleverna.

Nya förslag: Så vill Skolverket förändra kursplanerna

Kurs- och ämnesplaner

Skolverket har presenterat förbättringar som man vill göra av kurs- och ämnesplaner. Bland annat vill myndigheten se en ökad betoning på faktakunskaper, mindre detaljerade kunskapskrav och bättre anpassning till de olika stadierna. 

”Likabehandlingen börjar med språket”

Debatt

”Vi kan inte passivt stå vid sidan av den ’digitala skolgården’ och iaktta när en normalisering av begrepp och uttryck som går emot våra mänskliga värden börjar formas”, skriver rektorn Peter Heddelin.

Kommentera

Så ser Skolsverige på det nya året

Enkät

Ett år är till ända. Skolvärlden frågade centrala personer i skolans värld om 2018 blev som de hade hoppats. Och vad de önskar för 2019. 

Mest läst 2018

Här är de 15 mest lästa artiklarna 2018

Mest läst 2018

Lågaffektivt bemötande, lärarlöner och NPF. Här är listan på de 15 mest lästa artiklarna på Skolvärldens webbplats under 2018.

Forskning: Rollerna lärare går in i när de skriver omdömen

Bedömning

Lärare iklär sig fyra olika roller när de skriver elevomdömen, visar ny forskning. Enligt språkforskaren Annelie Johansson är det mest professionella att bemästra de alla. 

Terminsavslutning: Du vet att du är lärare när…

Lista

Höstterminen har bjudit på många minnen. Några fina, och några som du helst vill glömma så fort som möjligt. Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Nya skollagar att hålla koll på 2019

Lagar

Under 2019 träder att antal lagändringar i kraft som påverkar den som arbetar i skolan. Bland annat blir det krav på mer undervisningstid i matematik och idrott och hälsa.

Skolverket kritiseras för de läckta nationella proven

Nationella prov

Riksrevisionens granskning visar att Skolverket brister i arbetet mot spridningen av nationella proven. Men myndigheten tror att man är på rätt väg med att bryta trenden.

Nytt förslag: Slopa karensavdraget för lärare

Budget

Lärare är i högre grad utsatta för smittorisk än andra yrkesgrupper, därför borde karensavdraget slopas för skolpersonal menar Sverigedemokraterna.
– Det är inte rimligt att lärarna själva ska få stå för kostnaden, säger Patrick Reslow som är riksdagsledamot för Sverigedemokraterna.

Debatt: Betygen måste bli rättssäkra

Debatt

Svensk skola är i behov av ett system där allt fler prov rättas centralt av oberoende examinatorer, skriver Olle Bring, riksordförande Moderat Skolungdom.

Kommentera

Så påverkar budgeten dig som lärare

Budget

Riksdagen har röstat igenom Moderaternas och Kristdemokraternas budget. Så här berörs du som lärare av den.

”Villkoren måste förbättras för att locka fler till läraryrket”

Debatt

”Menar vi allvar med att lyfta yrkets status, locka de bästa studenterna till att söka lärarutbildningen så måste även villkoren för lärarna förbättras”, skriver Roger Haddad (L), vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott.

Kommentera

Lärarnas vanligaste frågor till SPSM om betyg och särskilt stöd

Betyg och bedömning

Hur fungerar pysparagrafen, alternativa verktyg, lathundar och strukturstöd vid betygsättning och bedömning?
SPSM:s expert svarar på vanliga frågor om bedömning.

Åtta rektorer kräver: Erfarna lärare måste få högre lön

Lärarlöner

Åtta rektorer på Ystad gymnasium kräver mer pengar till lärarlöner.
– Det är ett arbetsmiljöproblem att nyanställda får mycket högre lön än erfarna, lojala lärare, säger rektorn Lena Schmidt.

Skolan kraftsamlar för allas rätt att funka olika

Musikhjälpen

Från 3 miljoner 2008, till 74 miljoner förra året. Varje år sedan starten har Musikhjälpen slagit rekord. I år kommer flera initiativ från skolans värld. 

Malin skämtar om läraryrket – och fick arbetslusten tillbaka

Arbetsmiljö

Vad har undervisning och stand up gemensamt? En hel del om du frågar läraren och komikern Malin Appeltofft.

Faktorerna som påverkar ett barn som inte kommer till skolan

Hemmasittare

Alexander Skytte skriver om hur skolan kan arbeta för att förhindra att elever inte kommer till skolan: ”Om vi vill ha tillbaka elever med problematisk skolfrånvaro måste vi vara beredda på att ändra vårt sätt att jobba.”

Här tas tekniken på allvar

NO och teknik

På de flesta skolor för teknikämnet en undanskymd tillvaro och elevernas intresse dalar i takt med att de blir äldre. I Mörrum utanför Karlshamn har man vänt trenden – med hjälp av 3D och en förändrad lärarroll. 

Läraren Pekka, 80: ”Jag kan ju inte bara sitta still”

Intervju

Sin egen stigande ålder och lärarprofessionens sjunkande status till trots vill 80-åriga ämnes-läraren Pekka Persson inte släppa yrket helt. 
– Jag kan ju inte bara sitta still, det är roligare att undervisa, säger han.

Trots att fler tar examen: ”Problem kvarstår”

Gymnasiet

Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år på de nationella programmen, visar Skolverket statistik. Men trots ökningen varnar LR:s Åsa Fahlén:
– Skolsystemet som helhet lyckas inte ge alla elever möjlighet att skaffa sig en god skolgång.

Så kan du hantera relationen med eleverna

Relationer

De flesta lärare upplever dagligen hur relationen med eleverna är viktig för att nå goda resultat. Men forskningen visar att de inte alltid är lika bra på att navigera den relationen i praktiken. 

Arbetsuppgifter

Lärarna: ”Vår tid går till annat än undervisning”

En stor del av låg- och mellanstadielärarnas arbetstid går åt till uppgifter som inte har med läraruppdraget att göra. Över 80 procent av lärarna använder
delar av sin arbetsdag till att bland annat rastvakta, kopiera, fixa i klassrummet och bjuda in till olika aktiviteter, visar en ny undersökning.

Så svarar lärarna om arbetsuppgifter som stjäl tid

Undersökning

Rastvakta, vattna blommor, fixa gardiner, kopiera... Så säger lärarna om de arbetsuppgifter som ligger utanför den egna undervisningen.

Rektorn: Är Skolverkets nya allmänna råd förenliga med skollagen?

Debatt

”Separera inte lärarens ämneskompetens och hens rättighet till bedömning om allmänna råden ska vara gångbara fullt ut”, skriver rektorn Jens S West.

Kommentera

En julsaga

Debatt

”Det lackar mot jul i Fabriken på Ågatan”. Bana 4 i Kungsbacka önskar alla montörer en god jul.

Kommentera

”Så ökar vi kunskaperna i främmande språk”

Debatt

Hur vänder vi den nedåtgående trenden för kunskaper i främmande språk och bristen på behöriga språklärare? ”Prata med barnen om exportens betydelse för Sverige och vilka dörrar språkkunskaper kan öppna för dem! Och satsa mer på språklärare!”, skriver Aino Weber på Tysk- svenska handelskammaren.

Kommentera

Rosa bussen ska öka likvärdigheten i utsatta områden

Digital kompetens

En rosa buss ska få fler mellanstadieelever i utsatta områden att intressera sig för programmering.
– Vi vill bidra till en jämlik utbildning, säger Maria Olsson.

Skolresultaten pekar uppåt i ny rapport

Positiv trend

Fler är behöriga till gymnasieskolan och det genomsnittliga meritvärdet ökar, men bristen på jämlikhet kvarstår. Det visar en ny rapport om grundskolan från SKL.

Sociala medier – därför måste även yngre barn få kunskaper i bild

Debatt

Vi lever med en visuell kommunikation i en omfattning som vi aldrig tidigare har upplevt. Därför måste skolan ta bildämnet på allvar och ge även yngre barn bildkunskaper”, skriver författaren Torhild Elisabet Sandberg.

Kommentera

Rapport: Högpresterande elever saknar utmaningar i skolan

Rapport

Det saknas anpassade utmaningar för högpresterande elever i flera av landets skolor, visar en granskning från Skolinspektionen. 
– Sverige ligger sist i hela världen när det kommer till frågor som rör särskilt begåvade och högpresterande elever, säger pedagogen Mona Liljedahl.

Så förhindrade de hundratals gymnasieavhopp

Avhopp

Satsningen ”Plugga klart” tog sikte på 800 elever i riskzonen för att hoppa av gymnasiet. Resultatet: 720 av dem är kvar i skolan. – Det handlar mycket om att skapa relationer och vara lyhörd, säger Sebastian Wass, en av lärarna som deltar i satsningen.

LR Studs ordförande tar över Saco studentråd

LR Stud

Lärarnas Riksförbunds studerandeförenings ordförande Mimmi Rönnqvist är vald till ordförande i Saco studentråd under verksamhetsperioden 19/20.

Elvira, 18: ”Det är dags att vi börjar tänka på lärarna”

Debatt

”Lärare undervisar Sveriges framtid och det är dags att vi börjar tänka på dem. Lärarutbildningen måste ställa högre krav”, skriver 18-åriga Elvira Löwenadler.

Kommentera

Miljonsatsning på tioårig grundskola i M:s budget

Budget

Inför en timme mer i undervisningstid, utöka satsningen på lovskolan och lansera en tioårig grundskola. Det är några av delarna på skolområdet som återfinns i Moderaternas budgetmotion.

Så fick Västeråsskolan stopp på stöket

Arbetsmiljö

Dagliga konflikter bland eleverna och stök i klassrummet. Lärare och rektorer som slutade på löpande band. Och ett hot om vite på nära en miljon kronor från Skolinspektionen. Det såg inte ljust ut för Vetterstorpsskolan i Västerås – men på ett halvår vände trenden.

Högsäsong för betygsfrågor – det vill lärarna veta

Betygsättning

Det drar ihop sig till betygsättning på landets skolor. På Skolverket märks det genom att fler lärare hör av sig med frågor – och i år har de en lite annan karaktär än tidigare.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons