vuxlarare
Vuxenlärare

Sju av tio vuxenlärare funderar på att sluta

Sju av tio lärare och studie- och yrkesvägledare har funderat på att sluta inom vuxenutbildningen det senaste året. Lika många lärare saknar den fortbildning de skulle behöva för sitt jobb.
– Jag känner igen mig i allt det, säger Lisa Hurtado Axiö, lärare på ABF i Liljeholmen i Stockholm.

Låt kvalitet gå före pris på vuxenutbildningen – detta vill LR

Undersökningen ”Låt kvalitet gå före pris på vuxenutbildningen” är gjord bland 350 lärare och 50 studie- och yrkesvägledare.

  • Lärarnas Riksförbund drar slutsatserna att:
  • Lägg inte ut vuxenutbildning på entreprenad.
  • Ökat statligt ansvar för vuxenutbildningen.
  • Varje studerande måste få den kurstid som behövs.
  • Satsa på lärare och studie- och yrkesvägledare inom vuxenutbildningen.
  • Studie- och yrkesvägledning måste förstärkas kraftigt.

Läs hela rapporten här.

Nyanlända ökar behovet av vuxenutbildning i Sverige. Samtidigt visar en ny undersökning från Lärarnas Riksförbund att vuxenundervisningen lider av flera allvarliga brister.

Den visar till exempel att var femte lärare och var tredje studie- och yrkesvägledare ofta funderar på att sluta.

– Det jag har sett att det är en enorm omsättning på lärare och det tyder på att många slutar, inte bara tänker på att sluta. Arbetsbelastningen, tempot har gjort att jag har funderat på det. Och jag har sett mina kollegor gå in i väggen och sluta, säger Lisa Hurtado Axiö.

65 procent av lärarna menar att deras arbetsbelastning ökat under de senaste tre åren och att tiden inte räcker till för förberedelser och efterarbete.

– Arbetsbelastningen pendlar väldigt mycket, men den är hög generellt inom vuxenundervisningen. Det är korta kurser och stora grupper som man inte lär känna. Och det är nationella prov eller andra former av examinerande uppgifter som kommer väldigt ofta. Tid till att möta eleverna? Det känns som att den är obefintlig. Det blir mer av en fabrik, säger hon.

Och arbetsbelastningen påverkar stämningen på arbetsplatsen.

– Det drar ner motivationen och all positiv energi på arbetsplatsen – jag hade ett bra samarbete med dem som undervisade på gymnasienivå innan, och så slutar de och så står jag själv med nya outbildade eller ny-exade kollegor. Alla har rätt i att vara nya och rätt till stöd i det, men det finns inte tid. Det blir inget kollegialt utbyte och ingen kollegial känsla, säger Lisa Hurtado Axiö.

Fyra av tio lärare i undersökningen har fått ökad undervisningstid under perioden, samtidigt som antalet timmar ändå är för få. I undersökningen uppger lärare att en 100-poängskurs kan motsvara färre än 50 timmar.

Samtidigt uppger 8 av 10 studie- och yrkesvägledare att det saknas tid för samtal och att den tiden minskat under de senaste tre åren.

– Man tänker att ett vägledningssamtal är ett vägledningssamtal, men så är det inte. Det behövs väldigt mycket mer tid när det handlar om elever från andra kulturer. Ibland behövs det tolk. Och vi ska validera vad de har med sig, så att de inte behöver börja från början, säger Catharina Niwhede, studie- och yrkesvägledare och ombud för Lärarnas Riksförbund i Malmö.

Regeringen har satsat resurser på vuxenutbildningen, så att alla vuxna har rätt till Komvux och att de som står längst från arbetsmarknaden ska få ökat studiestöd.

– För att dessa reformer ska lyckas krävs det att det finns fler utbildade lärare och studie- och yrkesvägledare att tillgå, och att får rätt till rimliga förutsättningar att kunna göra ett bra jobb, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm