Annons
Pia Andersson, Elisabeth Gustafsson, Kristin Persson och Geraldine Illanes. Foto: Kalle Assbring

Dubbelt så bra med tvålärarsystem

Publicerad 28 oktober 2015

Fakta

Tvålärarskap

Tvålärarsystemet innebär att två lärare arbetar tillsammans i klassrummet. De planerar, undervisar och samarbetar och har gemensamt ansvar i och utanför klassrummet. Ett exempel kan vara att en lärare undervisar medan den andra observerar eleverna. En del skolor delar klassen i två delar som var sin lärare tar ansvar för. Andra undervisar alla elever i en klass tillsammans. 

De lärare som ingår i systemet bör planera och lägga upp undervisningen för att eleverna ska kunna tillgodogöra sig kunskapen på bästa sätt. Fördelarna med tvålärarsystem är till exempel att det är utvecklande, blir en lugnare miljö för lärare och elever, arbetet i klassrummet blir effektivare och arbetsbelastningen minskar. I Södertälje har Ronnaskolan, Brunnsängsskolan och Wasaskolan provat tvålärarsystem med lyckade resultat. 

 

Relaterat

Att jobba i par i klassrummet är tryggt, effektivt och ökar kunskapen hos eleverna. Men det finns också en del utmaningar med tvålärarssystem. Tid för planering och vem som gör vad under lektionen måste kommuniceras. I Södertälje är modellen med två lärare i en klass inarbetad. 

I drygt två läsår har lärarna Pia Andersson och Elisabeth Gustavsson undervisat tillsammans i SO i flera klasser på Brunnsängsskolan. Där har alla elever på högstadiet två lärare i de teoretiska ämnena. Geraldine Illanes och Kristin Persson undervisar i sin tur nio klasser på högstadiet i biologi och kemi på Ronnaskolan. Tanken med tvålärarsystemet är att lärarna som arbetar tillsammans i par delar på och ansvarar för det pedagogiska, betygssättning och planering. Det i sin tur ska skapa trygghet för eleverna, en större chans att inhämta kunskap och nå uppsatta kunskapsmål. 

Hur gick era tankar när skolledningen införde tvålärarsystem?

Pia: Till en början var jag lite orolig eftersom jag funderade på vem jag skulle få jobba med. Vi fick inte välja det själva, paren sattes ihop utifrån kompetens. Men det har fungerat jättebra!

Elisabeth: Jag var lite orolig inför det nya men det var mest spännande att få prova på något nytt efter fyra år här.

Geraldine: Jag såg fram mot det. Under ganska lång tid har vi haft det tufft med många elever som inte har klarat kunskapsmålen och som lärare kände jag att det ibland var tufft att ha stora klasser helt ensam. 

Kristin: Vi hade en bra gemenskap i våra ämneslag och ur dem bildades paren. Jag såg fram emot att dela på ansvaret. Under en ganska lång tid hade vi på eget bevåg jobbat lite två och två. Det var bra att systemet infördes på riktigt. 

Varför infördes systemet på era skolor?

Pia: Vi fick en ny rektor från Sollentuna som hade jobbat med tvålärarsystem i tio år. Där hade det fungerat bra. Dessutom hade Södertälje kommun nya riktlinjer och då passade det att ”hoppa på tåget”. 

Geraldine: Vi hade inte haft tillräckligt många elever som fick godkända betyg och som klarade behörigheten till gymnasiet. Vi har många nyanlända. Med två lärare hoppas skolledningen och vi att vi kan nå måluppfyllelsen med fler godkända. 

Vilka är de största skillnaderna med att jobba två i jämförelse med ensam?

Elisabeth: Det är tryggare. Vi är två som kan lära ut och lyssna. Arbetsbördan blir mindre. Vi hinner med eleverna och de lär sig mer. Tidigare var det svårt att hinna med. En elev kanske behövde tio minuter av mig. Då fick 20 andra ingenting. Nu hjälps vi åt och det är fantastiskt.

Pia: Vi behöver aldrig sätta in vikarier förutom vid långtidssjukskrivningar och föräldraledighet eller tjänstledighet. För barnen innebär det många fördelar. De får göra det som är planerat även om jag råkar bli sjuk. Elisabeth har full koll och ser till att det blir gjort. Det är en lättnad. Vi jobbar dessutom i team med två andra som vi kan dela jobbet med. Det är tryggt och bra.

Kristin: Det är lättare och tryggare. Om jag är sjuk vet jag att Geraldine tar hand om eleverna och lektionen. Det är skönt att vara två i klassrummet. Vi stöttar varandra. Vi kan upprepa det vi ska lära ut och hjälpa eleverna på ett helt annat sätt än om jag är själv. För eleverna är det bra att få uppleva olika lärstilar. De slipper höra bara en röst.

Hur var det de första gångerna när ni var två i klassrummet?

Pia: Du måste släppa prestigen och tänka att vi är här för eleverna. Jag insåg snabbt att det var roligt att vara två. Men det är viktigt att komma överens om hur lektionerna ska byggas upp och vem som gör vad. 

Elisabeth: Först tänkte jag att det kunde bli nervöst inför det nya. Jag var aldrig negativ till den nya förändringen. Nu pratar båda inför klassen och vi delar på ansvaret.

Geraldine: Man måste komma ihåg att alla har sin stil, släpp fram varandra och strunta i prestigen. Försök komma överens.

Hur planerar ni vad var och en gör under lektionerna?

Pia: Vi har en timme i veckan då vi planerar vad vi ska göra, säga och gå igenom. I klassrummet faller det sig sedan naturligt vem som gör och säger vad. Vi har en pärm där den övergripande planeringen finns och annat har vi digitalt. Det underlättar om någon av oss blir sjuk. Var och en har huvudansvar för varsin klass. 

Kristin: Vi planerar tillsammans men ännu är inte planeringstiden inlagd i våra scheman. Jag hoppas att det blir av för det behövs. Men vi brukar bestämma att någon av oss inleder och skriver upp målet med lektionen på tavlan. Den andra står längst ned i klassrummet. Det ger en bättre överblick. Sedan undervisar vi som vanligt.

Hur undviker ni konflikter med varandra?

Pia: Genom att prata. I början pratade vi ofta om förväntningar och lärstilar. Det viktigaste är att vara öppen och försöka komma fram till ett sätt som passar båda. Det funkar inte om någon blir sur eller missnöjd. Då måste det upp på bordet.

Geraldine: Prata är viktigt. Om vi har olika stilar i klassrummet som krockar är det smart att ta upp det. Men det är även bra att anamma varandras stilar – vi är ju olika som människor. 

Kristin: Om man verkligen inte kan jobba ihop måste ledningen ta tag i det. För det händer ju att personkemin inte alls stämmer. Men för oss fungerar det. 

Hur gör ni vid betygssättning och prov?

Kristin: Vi gör en samlad bedömning. Det är oerhört skönt. Det är bättre för eleven också. Att det är fyra ögon som tittar och bedömer i stället för ett par.

Pia: Vi gör en samlad bedömning av allt eleven har gjort. Sedan rättar vi prov och uppgifter tillsammans. 

Vilka utmaningar har ni stött på med tvålärarskap?

Elisabeth: En förändring innebär alltid tankar och funderingar kring hur det ska bli men jag tycker det är roligt att samarbeta med andra. Vi har haft några missuppfattningar kring genomförande och planering. Men det har vi löst genom att prata med varandra. 

Kristin: En del elever testar oss genom att till exempel fråga oss samma sak bara för att se vad vi svarar. Det är kreativt och roligt. 

Pia: Att vi ibland har olika lärstilar och erfarenheter. Men det har vi löst. Dessutom, vad är det som säger att just min undervisningsstil är den rätta? Genom att jobba två och två kan man få inspiration, lära av och tipsa varandra.

Vad innebär tvålärarsystemet för eleverna?

Pia: De blir sedda, får mer hjälp och de som är svaga får en större chans att lära sig mer. 

Geraldine: Vi hinner hjälpa och fånga upp dem som behöver mer hjälp och stöd. Jag tycker att det har blivit lugnare i klassrummet. 

Vad säger elever och föräldrar om tvålärarskap?

Pia: Vi har bara hört positiva saker i till exempel utvecklingssamtal. De tycker framför allt att det är bra att ha en lärare till att fråga. De får mer tid. 

Kristin: De är positiva. Föräldrarna tycker att det är bra. Deras barn får en större möjlighet att nå sina mål och lära sig mer. Vi hinner ta hand om eleverna på ett helt annat sätt. 

Har ni lyckats höja betygen?

Pia: Ja. Det är fantastiskt roligt. Och jag kan tänka mig att vi kommer att se ännu mer om ett par år. 

Kristin: Vi har inte utvärderat ännu och med våra utmaningar, med många nyanlända, är det svårt. Men jag tror att vi kommer att ha bättre förutsättningar och se en skillnad om ett par år.

Har ni fått spara in på annat sedan systemet infördes?

Pia: Vi tar inte längre in korttidsvikarier.

Geraldine: Vi har aldrig vikarier och de har tagit bort assistenterna. 

Kan ni tänka er att gå tillbaka till att undervisa ensamma?

Pia: Absolut inte! Det här sättet är mycket roligare, tryggare och utvecklande. 

Kristin: Nej. Eleverna tycker också om det. Under förra året gick vi ju tillbaka till ensamundervisning och då var det flera som påpekade att de ville ha två lärare. 

Elisabeth: Nej, faktiskt inte. Och då var jag ändå lite nervös inför det i början. 

Geraldine: Nej, jag tycker att det är jättebra att jobba ihop med Kristin.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Annons
Annons

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Annons
Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons