Annons
Foto: Shutterstock

”Facket ska jobba för läraren – inte arbetsgivaren”

Publicerad 12 maj 2020

Relaterat

Debatt ”Jag vill vara medlem i ett fack som vågar lyfta den verklighet lärare befinner sig i, som vågar vara jobbigt”, skriver Alexander Skytte i sin debattartikel.

  • Så ska vi lösa lärarbristen.
  • Så ska lärare komma tillbaka till skolan.
  • Fler ska utbilda sig till lärare.
  • Förbundet vill se fler karriärsteg för lärare.

Jag förstår att det är lockande att gå in i dessa frågor. Särskilt med mantrat "vi är facket" refererandes till att varje medlem, varje lärare, är en fundamental del av de frågor facket ska driva. 

Problemet i det hela är den samvetestress gemene lärare känner. En stress för att undervisningen ska vara i högklass, en stress för att kunna nå varje barn och elev. En stress för att helt enkelt inte räcka till. Och vi lärare är experter på att finna lösningar på problem. Det har kommit att definiera vår samtid i rollen som lärare i nedskärningstider.

Det är en fälla att sättas i den lösningsfokuserade rutan. Vi har förskjutits hit efter decennier av NPM-styrning där det blivit fult att lyfta problem, sätta sig på tvären när något inte fungerar och att vara jobbig. Det har letat sig in i våra lönekriterier att se lösningar där andra ser problem. Detta tror jag är anledningen till varför vi lärare är så dåliga på att anmäla tillbud. Vi vill inte vara jobbiga. Den som är jobbig riskerar dessutom outtalade repressalier. Så vi härdar ut.

Lärarnas tidning gick nyligen ut med en artikel med ingressen ”Så vill Lärarförbundet lösa den akuta lärarbristen i coronakrisen”. Jag anser att det här inte är en fråga lärare ska ta eller äga. Jämförbart vore som exempel att lärare behöver whiteboardpennor i sin undervisning. Det innebär inte att lärarfacken ska erbjuda en upphandling på detta.

Läraren ska inte vara hjälten.

Facket ska vara till för medlemmen. Facket ska stå upp för medlemmens intresse och välmående. Inte verksamhetens. Tar arbetsgivaren inte ansvar för rådande skolkris är det inte fackets uppgift att gå in och ta över den pucken. Jag förstår att det kan anses som fult att säga, men jag tänker göra det ändå. 

Facket ska utnyttja lärarbristen. Facket ska trycka på när lärare slutar som lärare och sätta hårt mot arbetsgivaren: "Våra medlemmar flyr, lös problemet".

För ska man ha rätten att kalla sig ett fackförbund för lärare så måste man släppa andras frågor. Lärarfacket ska inte vara ett förbund för elever med elevers intressen i fokus. 

Jag vill vara med i ett fack som värnar om medlemmars arbetsmiljö framför att bibehålla en fin dialog med arbetsgivaren. Jag tror helt enkelt inte på att det är möjligt att smöra sig in i en organisation som så bestämt och absolut i flera decennier beslutat sig för att demolera skolan. 

Jag vill vara medlem i ett fack som vågar lyfta den verklighet lärare befinner sig i utan en rädsla för att riskera att inte bli inbjuden i värmen där lokalpolitiker sitter och diskuterar nedskärningar på skolan. Jag vill vara medlem i ett fack som vågar vara jobbigt.

Mitt budskap är enkelt: Läraren ska inte vara hjälten. Läraren ska inte vara den individ som mot överväldigande odds reser sig ur askan för att slå tillbaka mot orättvisorna och rädda de svaga grupperna. Det är film, och film gör sig bäst fiktiv på storduken.

Varje uttalande som görs, varje kampanj, måste från och med nu ha lärarens arbetsmiljö i fokus. Det är enda chansen för lärarkårens överlevnad. Annars kommer vi jobba ihjäl oss på grund av samvetesstressen.

En av fackens stora farhågor är hur andra i samhället uppfattar de frågor facket väljer att driva. Enligt mig borde den största farhågan hur lärare ser på de frågor facket väljer att driva. 

Därför ser jag mycket fram emot den kommande kongress som LR kommer hålla i maj (15–16) med fortsättning i september . Här finns en del riktigt bra motioner som fokuserar på det livsnödvändiga för lärarartens överlevnad, nämligen konkreta skrivelser i HÖK21. Jag anser att lärare behöver få följande:

  • En förstatligad skola
  • Fullt förtroende för sin tid utanför lektioner och lärarmöten. Reformera arbetsförlagda framtiden.
  • Renodlat läraruppdraget
  • Ett tak för undervisningstid
  • Ett tak för gruppstorlek
  • Tarifflön

Detta är inte mycket begärt. Det är skäliga villkor i förhållande till det viktiga uppdrag lärare utför varje dag. Vissa av dessa frågor kommer behandlas på kongressen. Och det är bra, det är viktigt, för de här frågorna ska inte behöva falla ned på lokal nivå. De måste beslutas centralt, så alla får ta del av en dräglig arbetsmiljö.

Jag vill avsluta med att uppmana våra lärarfack till att våga vara obekväma. Ingen facklig rörelse har lyckats utan kamp. Ingen rörelse överlever utan att värna om medlemmarnas intressen. Glöm allt annat, det får någon annan sköta. Det här är ingen popularitetstävling – det här är en kamp för lärarkårens överlevnad.

Alexander Skytte, lärare i idrott och hälsa på Skälbyskolan i Järfälla

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Annons
Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Annons
Annons
Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Annons

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

BETYG OCH BEDÖMNING

Efter inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons