Digitalt

Författaren: ”Google borde betala för att få vara i skolan”

Andreas Ekström google

Författaren Andreas Ekström Ifrågasätter it-jättens dominans i sin nya bok: ”Vilka produkter och system kommer eleverna att gynna efter att ha vuxit upp med Google i skolan i tolv år?”.

| Foto: Rikard Westman och Shutterstock

Författaren Andreas Ekström varnar för att techjättarna fått för stor makt i samhället.
– Google borde betala för att svenska elever lär sig använda företagets tjänster i skolan. Värdet för detta är gigantiskt, säger han till Skolvärlden.

I sin nya bok ”Bekvämlighetens tyranni” ifrågasätter journalisten och författaren Andreas Ekström hur stora företag genom att vara först med innovationer under digitaliseringen tagit över funktioner som samhället egentligen borde ansvara för.

– Det är en självklarhet att fysiska pass och ID-kort är viktiga handlingar som ska utfärdas av myndigheter som polisen och Skatteverket, men när det gäller det digitala har vi släppt ansvaret för legitimeringen till BankID som ägs av storbankerna, säger han.

Jättarna påverkar skolan

En vanlig dag legitimerar vi oss med BankID för att ta oss in på en myndighets digitala plattform (som ofta är applicerad till andra techjättars produkter) efter att ha sökt fram webbadressen till den på Google.

– Ska vi sedan betala något använder vi Swish som också ägs – och har utvecklats – av storbankerna och inte av staten som genom Riksbanken borde ha ansvaret för det allmänna digitala betalningssystemet, säger Andreas Ekström.

Skolan påverkas självklart också av de privata techjättarna på samma sätt.

– Bekvämligheten övertrumfar rädslan. Det är så lätt att låta barn inspireras av klipp i TikTok att vi glömmer att tänka på att Kina samtidigt bygger en jättepublik för framtida påverkansoperationer, säger Andreas Ekström.

Inte se det som gratis hjälp

I sin bok konstaterar han att så gott som alla svenska kommuner placerat skolbarnens digitala arbetsplats i Google.

– Jag skulle vilja säga att samhället tillhandahåller Google en armé med svenska barnsoldater i kriget om marknadsandelar på den digitala marknaden. Man ska inte glömma att dagens elever är morgondagens ansvariga för upphandlingar i samhället. Vilka produkter och system kommer de att gynna efter att ha vuxit upp med Google i skolan i tolv år?

Andreas Ekström har inget emot att techjättar driver på utvecklingen.

– Men man ska inte se det som att samhället får gratis hjälp med digital undervisning. Det här har ett enormt värde för Google. Egentligen skulle de betala stora pengar till svensk skola för att de får finnas där med sina tekniska verktyg, säger han.

Andreas Ekström
  • Ålder: 47, född 1975.
  • Familj: ”Stor, med föräldrar och syskon med flera! Fru och tre barn delar hushållet.” Hustrun Lisa Kirsebom är vetenskapsjournalist och författare till den uppmärksammade boken ”Ur döden liv” från 2021, som handlar om organdonationsfrågan – Andreas är levertransplanterad efter flera år med svår leversjukdom, och nu helt återställd.
  • Bor: Lund.
  • Yrke: Journalist och författare.
  • Tidigare böcker: Åtta till antalet – mest kända är förmodligen föräldraskildringen ”Hemliga pappan” och reportageboken ”Google-koden”.
  • Aktuell med: Nya boken ”Bekvämlighetens tyranni”.

Han poängterar att Googles affärsidé är att samla på sig så mycket information som möjligt om individer för att nischa dem mot annonsköpare.

– Skulle Google välja att se en elev som en kund till en annonskund, så skulle de kunna kartlägga skolbarnet väldigt effektivt via sökhistoriken i kombination med Google Drive, Google Maps, Gmail och YouTube, säger Andreas Ekström.

Tror du beroendet av Google påverkar undervisningen?

– Jag måste säga från hjärtat att svenska lärare är väldigt bra på att kombinera analog och digital undervisning. Så min bild är att lärarna är så skickliga att de inte går i några fällor i onödan, säger han.

”Lärarna är bättre än de tror”

Vad grundar du den erfarenheten på?

– Jag inser givetvis att jag personligen är lite bortskämd som bor i ett utpräglat lärosäte som Lund och har mina barn i skolor där. Men som författare föreläser jag ofta i andra kommuner. Ett vanligt upplägg är att jag först pratar inför elever på morgonen och sedan för lärare på eftermiddagen. Lärarna är så mycket bättre än de själva tror på att parera de baksidor som kan finnas oavsett var i Sverige de bor, säger Andreas Ekström.

Måste ligga i framkant

Kan du utveckla det?

– När vi samtalar ger lärarna uttryck för en stor oro när det gäller information från nätet och hur de ska förhålla sig till den i klassrummet. De säger att de inte känner sig nog kunniga och skulle vilja ha mer utbildning. Men när de berättar vad de gör och vad de säger till eleverna visar de prov på djupa insikter och ett väldigt sunt sätt att lära ut exempelvis digital källkritik.

– Men visst skulle ökad utbildning i hur man ska förhålla sig till Google, TikTok, YouTube och annat leda till en större trygghet i nuet – och för dem som ska bli nya lärare i framtiden är det ett måste att ligga i framkant här, säger Andreas Ekström.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm