lars_melin_betyg

Lars Melin är docent i svenska på Stockholms universitet och har skrivit ett antal läromedel samt populärvetenskapliga böcker om framför allt språk.

| Foto: Leif Hansen/Shutterstock
Betyg

Forskaren: Rättvisa betyg är en skadlig utopi

Försök att administrera fram rättssäkra och jämlika betyg är fullkomligt meningslösa, och ställer dessutom till med problem för lärarna, menar forskaren Lars Melin.
– Betyg kommer aldrig vara rättvisa och det får vi leva med, säger han till Skolvärlden.

Betygen i den svenska skolan är inte trovärdiga, och ju mer politiker och myndigheter lägger sig i, desto mer utför går det. Det är den korta sammanfattningen av en debattartikel i Dagens nyheter den 5 juni skriven av Lars Melin, docent i svenska vid Stockholms universitet. Där går han igenom problem med de fyra betygssystem som Sverige har använt sig av det senaste halvseklet och konstaterar att de trots sina inbördes olikheter bildar en gemensam trend: tilltagande förvirring.

– Det gamla systemet med bokstäver som gällde fram till 1962 – stora a, lilla a och så vidare – det stod på egna ben och det fanns mycket lite av statlig och administrativ styrning. Det växte fram ute på skolorna, bland lärarna. Men nu har byråkraterna tagit kontroll över det här och folk på Skolverket bestämmer. Som om de skulle veta bättre än lärarna, säger han till Skolvärlden.

Det är läraren som bestämmer, jävlar anamma

Att betygen som sätts inte är trovärdiga baserar han delvis på en studie av Jonas Vlachos publicerad på webbplatsen Ekonomistas. Den visar att normalfördelningskurvan, alltså kurvan som visar hur många elever som får respektive betyg, har förändrats över tid. Betydligt fler elever uppnådde maxbetyg 2008 än 1998, vilket enligt Lars Melin (och Jonas Vlachos) är bevis för betygsinflation.

– Det finns inget som tyder på att dagens elever skulle vara annorlunda än tidigare generationer. Människor existerar på en kurva där de flesta är normalbegåvade och några få sticker ut år vardera håll. Bryter man mot normalfördelningskurvan är det ett tecken på att någonting är fel, säger Lars Melin.

Med det vill han inte ha sagt att vi borde tillbaka till det relativa betygssystemet då en normalfördelning av betygen var en regel satt uppifrån. Det ända systemskifte han vill se i fråga om betyg är att politiker och byråkrater ska låta lärarna vara ifred och sätta de betyg som de utifrån sin professionella bedömning anser är rätt. Att fokusera på att skapa ett rättssäkert och rättvist system är enligt honom rena fåfängan.

– Det är en självförstörande ambition att försöka uppnå detta, att försöka administrera bort det är fullkomligt meningslöst. Vi får finna oss i att betyg åldrig någonsin kan bli rättvisa. Det får man leva med. Det viktigaste är att betygen sätts med insikt. Om du tvingar läraren att dokumentera allting för att du tror att en administratör vet bättre så tar du ifrån läraren dennes förmåga att agera professionellt, säger Lars Melin.

I debattartikeln skriver han att han vill se en ”ny professionell tradition” bland lärarna.

Hur skulle en sådan ny tradition se ut?

– Steg ett måste vara att ge lärarna någon form av status. Det är läraren som bestämmer, jävlar anamma. Vi lever i en tid med förvirrade betygskriterier och ett lärarkollektiv som är utsatt för både föräldrars och skolledares illvilliga ränker. Så det kommer att ta tid, det är ingen quick fix. Man har förstört det som fungerade för 50 år sedan. Det är möjligt att det tar 50 år sedan igen innan det blir bra. Det är min bistra förutsägelse, säger Lars Melin.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm