Annons
Lars Melin är docent i svenska på Stockholms universitet och har skrivit ett antal läromedel samt populärvetenskapliga böcker om framför allt språk. Foto: Leif Hansen/Shutterstock

Forskaren: Rättvisa betyg är en skadlig utopi

Publicerad 7 juni 2019

Relaterat

Försök att administrera fram rättssäkra och jämlika betyg är fullkomligt meningslösa, och ställer dessutom till med problem för lärarna, menar forskaren Lars Melin.
– Betyg kommer aldrig vara rättvisa och det får vi leva med, säger han till Skolvärlden.

Betygen i den svenska skolan är inte trovärdiga, och ju mer politiker och myndigheter lägger sig i, desto mer utför går det. Det är den korta sammanfattningen av en debattartikel i Dagens nyheter den 5 juni skriven av Lars Melin, docent i svenska vid Stockholms universitet. Där går han igenom problem med de fyra betygssystem som Sverige har använt sig av det senaste halvseklet och konstaterar att de trots sina inbördes olikheter bildar en gemensam trend: tilltagande förvirring.

– Det gamla systemet med bokstäver som gällde fram till 1962 – stora a, lilla a och så vidare – det stod på egna ben och det fanns mycket lite av statlig och administrativ styrning. Det växte fram ute på skolorna, bland lärarna. Men nu har byråkraterna tagit kontroll över det här och folk på Skolverket bestämmer. Som om de skulle veta bättre än lärarna, säger han till Skolvärlden.

Det är läraren som bestämmer, jävlar anamma

Att betygen som sätts inte är trovärdiga baserar han delvis på en studie av Jonas Vlachos publicerad på webbplatsen Ekonomistas. Den visar att normalfördelningskurvan, alltså kurvan som visar hur många elever som får respektive betyg, har förändrats över tid. Betydligt fler elever uppnådde maxbetyg 2008 än 1998, vilket enligt Lars Melin (och Jonas Vlachos) är bevis för betygsinflation.

– Det finns inget som tyder på att dagens elever skulle vara annorlunda än tidigare generationer. Människor existerar på en kurva där de flesta är normalbegåvade och några få sticker ut år vardera håll. Bryter man mot normalfördelningskurvan är det ett tecken på att någonting är fel, säger Lars Melin.

Med det vill han inte ha sagt att vi borde tillbaka till det relativa betygssystemet då en normalfördelning av betygen var en regel satt uppifrån. Det ända systemskifte han vill se i fråga om betyg är att politiker och byråkrater ska låta lärarna vara ifred och sätta de betyg som de utifrån sin professionella bedömning anser är rätt. Att fokusera på att skapa ett rättssäkert och rättvist system är enligt honom rena fåfängan.

– Det är en självförstörande ambition att försöka uppnå detta, att försöka administrera bort det är fullkomligt meningslöst. Vi får finna oss i att betyg åldrig någonsin kan bli rättvisa. Det får man leva med. Det viktigaste är att betygen sätts med insikt. Om du tvingar läraren att dokumentera allting för att du tror att en administratör vet bättre så tar du ifrån läraren dennes förmåga att agera professionellt, säger Lars Melin.

I debattartikeln skriver han att han vill se en ”ny professionell tradition” bland lärarna.

Hur skulle en sådan ny tradition se ut?

– Steg ett måste vara att ge lärarna någon form av status. Det är läraren som bestämmer, jävlar anamma. Vi lever i en tid med förvirrade betygskriterier och ett lärarkollektiv som är utsatt för både föräldrars och skolledares illvilliga ränker. Så det kommer att ta tid, det är ingen quick fix. Man har förstört det som fungerade för 50 år sedan. Det är möjligt att det tar 50 år sedan igen innan det blir bra. Det är min bistra förutsägelse, säger Lars Melin.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

Annons
skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Annons
Annons
Annons
Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Efter inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons