Annons
Alexander Skytte är aktuell med debutboken "Pojken med extra allt". Foto: Shutterstock/Magnus Glans

Skyttes fem råd: Så ska lärare förstå elever med NPF bättre

Publicerad 2 september 2020

Fakta

Mer om Alexander Skytte:

Alexander Skytte arbetar som lärare i idrott och hälsa, föreläser regelbundet om NPF i skolan och bloggar på Skolvärlden.

Läs hans blogg här. 

Relaterat

Alexander Skytte vill hjälpa andra lärare att förstå elever med NPF bättre. 
I nya boken ”Pojken med extra allt” delar han med sig av sin egen livshistoria och ger tips på hur man stöttar de eleverna som ofta slarvigt stämplas som bråkstakar.

När Alexander Skytte ombeds rubricera sin egen skoltid som barn återkommer han ofta till ordet ”turbulent” i beskrivandet.

– Det var en tuff uppväxt och det var väl inte förrän när jag fyllde 25 år som jag faktiskt fick svaret på vad som kunde ligga bakom problemen jag fick leva med i skolan. Då diagnosticerades jag med ADHD och autism.

Tankarna om Alexander Skyttes egen uppväxt och hur funktionsnedsättningarna har påverkat hans liv har sedan en tid tillbaka skildrats i blogginlägg på Skolvärldens webbplats. Nu har hans digitala reflektioner blivit en bok som släpps i september.

I debutboken "Pojken med extra allt" berättar Alexander Skytte om sin svåra uppväxt kombinerat med hans egna reflektioner från livet som pappa och åren som yrkesverksam i skolan. Skildringarna kopplas samtidigt till pedagogiska teorier och forskning, med målet är att stötta andra lärare kring frågor som rör elever med NPF. 

– Jag försöker ge Sveriges lärare ett nytt perspektiv på hur det är att leva med ADHD och autism. I boken har jag försökt att fånga känslorna, tankarna och situationerna som har varit kritiska för mig under min skolgång och i lärarrollen. Min förhoppning är att kunna förmedla en stark känsla med mina exempel och att läsaren ska förstå mer hur jag känner. Lyckas jag med det så har jag lyckats med boken, säger han.

Vad hoppas du att det ska leda till i förlängningen? 

– Förståelse för de här barnen, men förhoppningen är även att det ska leda till att elever med ADHD får mer hjälp i skolan. Det handlar om att guida de här eleverna genom vissa hinder som står där helt i onödan. Det finns mycket i skolmiljön som vi kan förebygga och göra annorlunda. 

Alexander Skytte tror att boken kan fylla en lucka där man äntligen kan få se NPF-barnens perspektiv.

– Många lärare jag stöter på är väldigt kunniga och vill lära sig mer på det här området. Sedan finns det så klart ett stort behov av stoffet i sig. Jag skulle säga att det framförallt är mer resurser som behövs.

Vad är ditt bästa konkreta tips till andra yrkesverksamma lärare? 

– Det absolut viktigaste är att ha ett öppet sinne. Det är avgörande som lärare att man går in med en nyfikenhet och försöker förstå eleven varför hen reagerar som den gör. När lärare börjar kolla utifrån barnens perspektiv kommer man se saker som man annars inte ser. 

Utöver detta har Alexander Skytte fem punkter som han starkt rekommenderar till andra lärare:

1. Var tydlig. 
”Det är viktigt att vara tydlig i det man gör som lärare. Det handlar om allt ifrån kroppsspråk till verbalt. Visualisera, håll det kort och koncist och försök visa på flera olika sätt som fångar upp många olika intryck.”

2. Var förutsägbar. 
”Det är viktigt att vara förutsägbar som ledare. Alltså att du som lärare reagerar förutsägbart i situationer. Då vet eleverna var de har mig och det skapar en trygghet. ”

3. Var konsekvent.
”När eleven gör någonting som de inte ska göra då ska det ske en konsekvens av det. Allting borde ha konsekvenser. Det betyder inte att man konsekvent ska skälla på eleverna, utan situationen måste få den konsekvensen som ett visst beteende har.”

4. Var förlåtande. 
”När det väl sker en situation försök att själv inte älta den. Gå vidare och acceptera att alla kan göra fel ibland. Lägg inte in gamla händelser till den nya.”

5. Var empatisk. 
”Det är viktigt att känna in eleverna. Känslor spelar en stor roll för oss människor. När vi är upprörda eller även glada vill vi få dessa känslor bekräftade. Annars letar vi andra sätt att få bekräftelse på. Det hör med ett basalt behov vi människor har att passa in i gruppen och självuppfyllelse. Därför är det viktigt att bekräfta elevernas känslor, oavsett om de är negativa eller positiva, och trycka på att det inte är fel att känna. Barn som blir utåtagerande känner sig så ofta missförstådda.”

Använder man de här punkterna så leder det till ett bättre klimat i klassrummet, tror Alexander Skytte.

– Det här är tips som samtliga elever skulle vinna på, inte enbart elever med NPF. Det leder i slutändan till att hela gruppen mår bättre – de här punkterna leder till mindre bråk, tjafs och konflikter, säger han och fortsätter:

– En förutsättning för att man ska kunna applicera detta förhållningssätt är att det finns resurser och tid. Lägger man bara in det är risken stor att man direkt hamnar i en stresstrut då det är nytt och det inte finns tid för reflektion. Då kommer man med stor sannolikhet att avfärda detta då man upplever att det inte funkar. Men får man tid att implementera detta – då kommer man att lyckas, det är jag övertygad om.

Vilka har nytta av att läsa boken? 

– Min målgrupp är lärare, fritidspersonal och stödpedagoger till sådana här barn. Men boken kan också läsas av vårdnadshavarna och elever som själva har en diagnos.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

Annons
skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Annons
Annons
Annons
Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Efter inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons