Hülya Basaran, lärare i svenska som andraspråk.
Ibland tänkte hon att alla nyanlända elever hade inlärningssvårigheter. Sen kom hon på att det nog var hon som hade undervisningssvårigheter.
Så Hülya Basaran vände sig till digital teknik för att undervisa nyanlända.
Olika språk, olika skolbakgrund, olika ålder. Att undervisa nyanlända kan vara en rejäl utmaning. Men här kommer tekniken in.
– Jag vill att man ska flytta fokus från tekniken, som kan kännas jobbig och skrämmande, till det som lärare är bra på – pedagogiken, säger Hülya Basaran, lärare i svenska som andraspråk med erfarenheter både från grundskola och vuxenutbildning.
– Jag har höga förväntningar på alla mina elever. Jag vill att de ska känna att de kan och om de inte kan, så ska de ha strategier för att lära sig, säger hon.
För henne är de digitala kanaler och applikationer som finns ett sätt att uppfylla villkoren i läroplanen. De är lätta att individanpassa, de går att använda på många sätt, på många språk, innehåller skrift och uppmuntrar språk och skrivande.
– Och digital kompetens är en demokratisk rättighet, säger hon.
Undervisa som Hülya