Annons

Del 5: Så ser Skolsverige på 2017/2018

Publicerad 2 januari 2018

Relaterat

Del 5 Vad var det viktigaste som hände i skolan under 2017 och vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
Skolvärlden ställde frågorna till en universitetslektor, den nya läsambassadören och andra personer i skolans värld. Här är deras svar.

Marcus Larsson, lärare och arbetar på tankesmedjan Balans

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det är svårt att inte lyfta fram Skolkommissionens slutrapport som den enskilt viktigaste händelsen under 2017. Tyvärr innebar Skolkommissionen en besvikelse för oss som tror att bra arbetsmiljö för lärare är grunden till goda elevresultat. Skolkommissionen duckar den frågan nästan helt vilket gör det fortsatt svårt att få upp lärares arbetsbelastning på den politiska agendan. Något mycket oroande är även det som hänt i Uppsala där kommunen gjort mer undervisningstid till lönekriterium. Den testballongen måste lärarfacken göra allt för att spräcka.    

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Till våren ska SKL och lärarfacken komma överens om ett nytt läraravtal. Min önskan är att fokus flyttas från individen och lön till kollektivet och arbetsmiljö. Kommunerna har mycket begränsade resurser och de senaste åren har därför lärare fått betala för sina löneökningar med ökad arbetsbelastning. Det slår extra snett när ökningarna främst hamnar hos de som byter jobb. Så löser man inte lärarbristen. Vi behöver ett avtal som skyddar rättigheten för alla lärare att orka med sitt jobb, inte möjlighet för vissa lärare att få väldigt hög lön. Här måste lärarfacken gå före och sätta press på SKL. 

 

Johan Anderblad, läsambassadör 

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– För mig som läsambassadör har läslovet varit en fantastisk upplevelse. Många läsfrämjare utanför skolans värld var oroliga att barn och ungdomar skulle uppleva detta lov som ytterligare en pålaga från skolan; "Jaha, nu får man inte vara ledig heller fast det är lov, nu måste man läsa!" Men skolan gjorde det rätta och drog sig tillbaka från läslovet och släppte fram oanade krafter hos bland annat folkbiblioteken. Barn och familjer har strömmat till bibliotek och kulturhus som skapar fantastiskt fantasifulla bokaktiviteter för barnen. Själv besökte jag tio evenemang denna höst och överallt intygade bibliotekarierna att de sett nya grupper komma till biblioteken.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?     
– För 2018 önskar jag mig samma sak av skolan. Låt läslovet fortsätta att blomma med hjälp av alla inspiratörer som jobbar med böcker och läsning utanför skolans värld. Och njut av frukterna när barnen kommer tillbaka. Och fortsätt ert fantastiska arbete med att jobba med läsförståelse och läslust för alla i skolan. Det är ni som lägger grunden för barnens läsning. Hurra för er!

 

Robert Elg, lärare i historia och samhällskunskap och biträdande kommunombud Lärarnas Riksförbund i Malmö

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det var att Malmö Stad i oktober valde att slopa sina planer på att tillsvidareanställa obehöriga lärare som grundskolepedagoger. Efter LR:s protester och en följande debatt bestämde sig politikerna för att lägga förslaget åt sidan.
Förslaget som grundskoleförvaltningen hade tagit fram var tänkt att runda de nationella legitimationskraven och behörigheten genom att man skulle försöka övertala utbildningsdepartementet om att få göra ett lokalt undantag.
Hade förlaget gått igenom hade inte bara legitimationen och behörigheten urholkats. Med stor sannolikhet hade också likvärdigheten på Malmös grundskolor minskat ytterligare, då vissa skolor hade fått en ännu större andel av obehöriga lärare. Ingen hänsyn togs heller till de behöriga lärarnas arbetsbelastning när det gäller handledning och betygssättning vilket säger en del om förslagets syn på kvalitet.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– I december 2017 har grundskoleförvaltningen åter lanserat exakt samma förslag på att tillsvidareanställa obehöriga lärare som grundskolepedagoger så frågan kommer leva under 2018. Vi får innerligt hoppas att politikerna ännu en gång spolar förslaget, annars är Malmö Stad tillbaka till 1990-talets märkliga syn på hur svensk skola ska bedrivas.
Ett annat önskemål är att lärarna i Sverige själva får bestämma över sina egna fortbildningsinsatser och att inte dessa bestäms av förvaltningstjänstemän i kommunerna eller av upphandlade företag som anser sig kunna spå i framtiden.
För övrigt i önskelistan under 2018 ligger att stora delar av Skolkommissionens förslag blir verklighet och att staten tar övergripande ansvar över svensk skola, samt att fler läser boken ”Kunskapssynen och pedagogiken”.

 

Vesna Prekopic, ledarskribent på Dagens Arena, gör podden "Jakten på den jämlika skolan"

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Att fokus i skoldebatten och inom politiken lagts på bristen på och behovet av en jämlik skola. Ingen kan längre med huvudet i sanden påstå att vi har en likvärdig skola. Tvärtom är det uppenbart även för dem som var med om att införa 90-talets skolreformer att det inte blev så bra. Det är utmärkt att regeringen har lyssnat på Skolkommissionen och visat att ojämlikheten är ett prioriterat område att åtgärda. Och även om det kan avfärdas som ett orealistiskt symbolförslag, är det en viktig markering att säga att man vill införa ny lagstiftning för att få bort segregationen.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag vill att alla elever oavsett familjebakgrund, boendeort och personliga förutsättningar ska få den skola de har rätt till. Skolsegregationen måste minska och jämlikheten öka. För det krävs modiga politiska beslut. Politikerna måste en gång för alla ta itu med den galna idén att skolan ska fungera som vilken annan marknad som helst. Det är barn och ungdomars framtida liv som står på spel. Jag önskar också att skolan ska sluta vara ett politiskt slagfält och att våra politiker dels slutar låtsas vara oense om frågor som de egentligen tycker lika om och dels att de tar sig i kragen och kommer överens om resten. Och inför varje beslut som ska tas ska de utgå från frågan: Är det här bra för eleverna  

 

Patricia Diaz, författare och lärare i engelska och spanska på Mikael Elias Gymnasium i Stockholm

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Trots att det av en del anses vara mest fina ord och svårt att få till i praktiken så vill jag ändå lyfta den reviderade läroplanen och den nationella IT-strategin. Jag tror att dessa dokument på sikt kommer att bidra till att fler lärare kommer att bli bättre på att kunna avgöra hur digitala verktyg kan användas för att främja elevernas kunskapsutveckling - den viktigaste meningen i den reviderade läroplanen!

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Mot bakgrund av föregående fråga så önskar jag att alla lärare och elever får tillgång till de digitala verktyg som krävs för att just de ska få utveckla sina kunskaper på bästa sätt. Det behövs en rejäl behovsinventering för att kunna avgöra detta och jag önskar att skolledning, IKT-pedagoger, IT-enhet och lärare får möjlighet att göra en sådan behovsinventering i nära samråd med varandra för att öka förståelsen för vad som krävs för att kunna bedriva god undervisning idag.

 

Isak Skogstad, lärare och tidigare ordförande för LR Stud

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Tyvärr har året 2017 inte präglats av några särskilt stora händelser. Det talas ofta om stora och viktiga reformer, men i praktiken händer dessvärre väldigt lite. Jag är besviken.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Att politikerna vågar ta tag i skolans systemfel. Med det menar jag pseudomarknaden, de ständiga effektiviseringskraven som många lärarna tvingas hantera, den flummiga läroplanen och sist men inte minst den bristfälliga lärarutbildningen.

 

 

Mikael Bruér, lärare och ämnesspanare på Lärarnas Riksförbund

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det viktigaste som hänt är att regeringen aktivt börjat genomföra åtgärder för att minska betygsinflation och utarmningen av skolans resultat. Det beslut som togs under hösten som innebär att de nationella provens resultat ska knytas hårdare mot betygen innebär ett stort och viktigt steg i den riktningen. Min förhoppning är att det blir fler reformer i den riktningen i framtiden.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– För 2018 önskar jag mig ett läraravtal som inte bara fokuserar på löner utan och också utjämning av lönestrukturerna som minskar den snedfördelning som uppstått genom olika statliga satsningar och splittrat lärarkåren. Jag önskar också ett avtal som inte bara fokuserar på lön utan faktiskt också ställer rejäla krav på åtgärder för att förbättra lärares arbetsmiljö. 

 

Maria Jarl, universitetslektor i utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det händer så mycket hela tiden! Men en reflektion är att samtalet om skolan i politiken och i media allt oftare handlar om undervisningen och om hur undervisningen kan utvecklas och förbättras. Det tycker jag är bra. Då ligger fokus på rätt saker. När samtalet domineras av frågor som handlar om till exempel förstatligande så riskerar det att ta bort fokus på det som egentligen spelar roll – hur verksamheten organiseras på enskilda skolor och vad som händer i klassrummet.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Att frågan om skola och utbildning på vetenskaplig grund tas på allvar. Att det skapas förutsättningar för mer forskning med direkt betydelse för utvecklingen i skolan och förskolan. Att det blir verklighet av Skolkommissionens förslag om ett nationellt professionsprogram för lärares- och skolledares kompetensutveckling. Och att vi som samhälle visar förtroende och respekt för alla som arbetar i skolan och för deras professionella kompetens. Det är bara de som kan driva kunskapsutvecklingen framåt! 

 

Helena Kvarnsell, lärare och ämnesspanare på Lärarnas Riksförbund

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Under året 2017 togs äntligen beslut om en nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet.  Den innehåller de viktigaste delarna jag kan tänka mig när det gäller skolans digitalisering: likvärdigheten, arbetsmiljön och forskning. Dessutom kom skolkommissionen med sitt slutbetänkande och det jag gillar bäst i det är att de tar upp behovet av kontinuerlig utbildning av lärare under hela den yrkesverksamma tiden.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Egentligen önskar jag mig enbart att vi följer och lever upp till den nationella digitaliseringsstrategin genom att alla elever, det vill säga inte bara elever i rika kommuner och med eldsjälar till lärare får tillgång till bra tillgång till bra digitala verktyg som gör att deras kunskaper fördjupas. Jag hoppas också att alla lärare får möjlighet att förkovra sig i hur digitala verktyg kan hjälpa eleverna nå högre och att allt detta sker utan nerdragningar i arbetsmiljön. Jag önskar också att den digitala arbetsmiljön prioriteras och blir bättre.

Nu är det din tur att tycka till. Hur ser du som läsare av Skolvärlden på Skolsverige 2017/2018? Klicka här för att delta i enkäten.

Här kan du läsa del 1del 2, del 3del 4 och del 6 av årsenkäten.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Snabbare språkutveckling med transspråkande

Språkutveckling

På Bergsjöskolan använder man sig sedan två år tillbaka av transspråkande, en metod där elevernas flerspråkighet ses som en resurs i lärandet.
– Det gör att eleverna lär sig svenska mycket snabbare, säger läraren Linus Johansson.

 

Annons
Annons
Debatt

"Att lära ut om barnkonventionen är skolans uppdrag"

Debatt

En central uppgift för skolan är att förmedla kunskap och lära eleverna om barns rättigheter. Särskilt viktigt blir detta mot bakgrund av att barnkonventionen blir svensk lag 1 januari 2020. Det innebär både större skyldigheter och ökade möjligheter för skolor och kommuner att sätta barnets rättigheter i fokus, skriver UNICEF:s programchef Christina Heilborn.

 

Kommentera

”Lärare måste ges förutsättningar att undervisa i språk”

Debatt

Med meritpoängssystemet har det frivilliga valet att läsa ett tredje språk i praktiken blivit obligatoriskt. ”Tyskan blir en slasktratt och en förvaringsplats för elever som tror att det är det minst krävande språket” skriver språkläraren Veronika Knittel.

Kommentera
Annons
Granskning: Lärarassistenter

Satsningen på lärarassistenter räcker bara till en kvart per dag

Granskning

En kvart om dagen per klass – eller sex minuter per lärare. Det är vad regeringens satsning på lärarassistenter räcker till om alla lärare och elever i grundskolan ska få del av den.
– Det är en droppe i havet, säger Margit Koppari, SO-lärare på Sjöparksskolan i Gällivare.

Läraren: ”Vårt behov av kopieringshjälp är begränsat”

Lärarassistenter

Inför höstterminen planerar Östersunds kommun att anställa 15 lärarassistenter.
– Det vore mycket bättre om man satsade på de yrkesgrupper som redan finns i skolan, säger läraren Claes Hoglert.

Annons
Annons
Annons
Friskolor

Kommunen går back – tvingas ändå betala sju miljoner till friskolor

Friskolor

Kunskapsnämnden i Sandviken går back med 28 miljoner och tvingas därför ersätta friskolorna i kommunen med mångmiljonbelopp, däribland en skola som inte längre finns.
 

Forskaren: ”Rensa skolan från hjärnmyter och banala experttips”

Hjärnan

Påhitt som lärstilar och separerade hjärnhalvor fortsätter att påverka i svenska klassrum.
– Elever utsätts för manipulation och det är förödande, säger Anita Norlund, docent i pedagogiskt arbete.

WEBB-TV

Lärares löner sänktes med tusentals kronor

Lärarlönelyftet

När Tranås gjorde om processen kring lärarlönelyftet sänktes flera lärares löner med uppemot 3000 kronor – utan motivering.
– Det här var droppen som fick bägaren att rinna över, säger Petter Birath som är kommunombud för Lärarnas Riksförbund.

”Är det okej att mobba en lärare på grund av politiska åsikter?”

Debatt

”Jag hade varit offentlig med mina då kontroversiella åsikter och fick därmed ta konsekvenserna. Men är det okej att mobba en lärare på grund av politiska åsikter?”, skriver Jan Sjunnesson, lärare och före detta chefredaktör för SD-tidningen Samtiden.

Kommentera

BEO: ”Huvudmannens ansvar att förebygga kränkningar”

Arbetsmiljö

Vad får lärare göra och inte göra i klassrummet för att upprätthålla trygghet och studiero?
– Det finns en rädsla för att ingripa, säger läraren och skoldebattören Isak Skogstad.

Anmälningar mot nedskärningar i kommunerna avslås

Nedskärningar

Hur mycket kan man spara på skolan utan att bryta mot lagen? Genom att anmäla sina kommuner till Skolinspektionen hoppades de fackliga ombuden få svar. Men två anmälningar avslogs direkt.
– Jag tycker att Skolinspektionen är nyckfulla, säger kommunombudet Niclas Wahlgren.

 

Finansieringen av skolan

Anna Ekström efter rapporten: ”Jag är oroad”

Kommentar

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är oroad över kommunernas möjlighet att finansiera skolan. Roger Haddad (L) går längre och tycker att kommunerna försatt sin chans.
– De har misslyckats i sitt uppdrag, säger han.

Skolpolitikerna: Kommunerna klarar inte att finansiera skolan

Ny rapport

En majoritet av kommunala skolpolitiker menar att likvärdigheten i skolan skulle förbättras om staten tog över finansieringen av skolan, visar en ny undersökning.

Omtvistad förstelärarreform utökas – i utsatta områden

Förstelärare

Från och med augusti ska förstelärare i utsatta områden tjäna 10 000 mer i utsatta områden. Syftet är att locka fler erfarna lärare till skolorna med störst utmaningar.
– I slutändan bör man premiera hela kollegiet, säger Raija Ikonen som är rektor i Tensta. 

 

Debatt

”Var tredje rektor budgeterar inte för kognitiva hjälpmedel”

Debatt

Enligt skollagen har rektorn till uppgift att fördela skolans resurser för elevernas olika behov och förutsättningar. Men en tredjedel av Sveriges rektorer budgeterar inget för kognitiva hjälpmedel. Det visar en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av Abilia.

Kommentera

Vi har inte råd att följa skollagen – därför måste vi prioritera

Replik

"Det är inte konstigt att rektorer inte budgeterar och köper in kognitiva hjälpmedel trots att vi vet att det behövs", skriver rektorn Linnea Lindquist i en replik. 

Kommentera

”Det är svårt att prioritera något man inte ens vet existerar”

Slutreplik

Kognitiva hjälpmedel är inte enbart en resursfråga – den låga kännedomen bidrar också till att rektorer inte budgeterar för dem. ”Det är svårt att prioritera något man inte ens vet existerar”, skriver Tove Christiansson i en slutreplik.

Kommentera

Så kan skolor organiseras för att lätta lärares arbetsbörda

Debatt

”För att lyckas leva upp till HÖK18 krävs en bättre introduktion av nyanställda, mer jämlika undervisningsgrupper och mer stabil tjänstefördelning”, skriver läraren Johan Haeffner. 

Kommentera
Statsbidrag

Skolverket: ”Effektiviseringskrav är inte ett särskilt skäl”

Likvärdighetsbidrag

Nu slår Skolverket fast att kommuner med effektiviseringskrav inte samtidigt kan ta emot likvärdighetsbidraget utan särskilda skäl. Sju huvudmän ska betala tillbaka totalt 24 miljoner till staten.

Facket anmäler Hörby för språktest

Modersmål

Lärarnas Riksförbund tänker anmäla Hörby kommun till Skolinspektionen. Anledningen är en ny policy kring modersmålsundervisning där det bland annat krävs ett språktest för att få delta.

Ge lärare tid åt det som fungerar – relationer

Debatt

"Vad man har missat i sina försök att leda skolan som framgångsrika företag är att just dessa företag satsar mycket av sina resurser på relationer. I skolan värderas inte relationer högt trots att vi som arbetar i klassrummen vet att det är det enda som fungerar", skriver läraren och adjunkten Helena Påls. 

Kommentera

Gustav Fridolin blir lärare igen: ”Jag har längtat”

Utbildningspolitik

Gustav Fridolin har fått nytt jobb – som lärare. Men att jobbet som utbildningsminister skulle gett honom några fördelar i ansökningsprocessen tror han inte.
– Jag tycker att det var en väldigt seriös process, berättar han.

Arbetsmiljö

Kraven sänks – nu minskar dokumentationen för lärare

Arbetsmiljö

Lärarna i Lund får till hösten sänkta krav på dokumentation. Kommunen och lärarfack har nått en överenskommelse som innebär att det blir mycket färre saker som grundskolelärare måste fylla i kring sina elever.

 

Skarapolitiker vill satsa på professionell frihet – skolchef avgår

Professionell frihet

En satsning på lärares professionella frihet eller detaljstyrning av rektorer? I Skaras nya budget skriver politikerna att skolorna inte ska behandla reglerad arbetstid som arbetsplatsförlagd tid. Det fick skolchefen att säga upp sig.

Fredrik hittade tillbaka till läraryrket: ”Var nära att krascha”

Läraryrket

Fredrik Andersson lämnade läraryrket för tillverkningsindustrin – en paus som gav nytändning att jobba i skolan.

Statsbidrag

Fler huvudmän kan bli återbetalningsskyldiga

Granskning

Skolhuvudmän som tar emot statsbidrag med ena handen och skär i personalkostnader med den andra kan tvingas betala tillbaka pengarna. Nästa vecka faller de första domarna.

TALIS

Ekström om Talis: Vi måste fortsätta stärka läraryrket

Talis

Utbildningsminister Anna Ekström är nöjd med resultaten i Talis-undersökningen, men ser trenden där lärare och rektorer byter arbetsplats som oroande.

Så ser svenska lärare på sitt arbete

Talis

Hur är det att vara lärare i Sverige idag? Under onsdagen presenteras resultaten från världens största internationella lärarenkät – Talis.

”Jag orkar inte vara lärare längre”

Debatt

"Nedskärningar, dokumentation, kundtänk och täckande för kollegor har dragit all lust ur mig, det går inte längre. Efter fem år har jag nu firat min sista skolavslutning" skriver före detta läraren Douglas Rinaldo.

Kommentera

Forskning: Så mycket påverkar konflikter lärarna

Forskning

Hur mycket påverkar konflikter med elever och kollegor i skolan en lärare? Henrik Lindqvist vid Linköpings universitet har undersökt vad lärarstudenter och nyblivna lärare upplever som känslomässigt svåra situationer och hur de manövrerar i dem.

Nya lagar och regler för skolan träder i kraft i sommar

Lagar

Ett antal nya lagar och regler för skolan träder i kraft den 1 juli, inte minst den länge debatterade läsa-skriva-räkna-garantin.

"Med skolans styrning är det omöjligt att leva upp till lagen"

Debatt

”Helt rätt av LR-skyddsombuden att anmäla flera kommuner till Arbetsmiljöverket och Skolinspektionen.” Det skriver representanter för Tankesmedjan Balans, Skolledarupproret och Elevens rätt i en debattartikel.

Kommentera
NPF

Expertens råd: Så blir din skola bättre på att möta elever med NPF

NPF

Vad bör en skola göra för att bli bättre på att möta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Linda Petersson, rådgivare på SPSM och specialiserad på NPF, ger sina bästa råd. 

Nedskärningar i skolan

Lärare protesterar mot nedskärningar – klär sig i rött

Nedskärningar

Genom att klä sig i rött vill lärarna i Hässleholm protestera mot nedskärningarna i skolan.
– Känslan av att komma in i ett lärarrum där alla är rödklädda är ganska mäktig, säger läraren Henrik Hedman som är en av initiativtagarna.

Skyddsombud anmäler kommuner – har fått nog av besparingar

Nedskärningar

Tre skyddsombud har fått nog av besparingarna på skolan i Karlshamn, Trelleborg och Sjöbo. Nu anmäler ombuden kommunerna.

Studie- och yrkesvägledning

Skolinspektionen: Elever får inte tillräcklig studievägledning

Syv

Elever på yrkesprogram får inte tillräckligt med studie- och yrkesvägledning, det slår Skolinspektionen fast i en ny rapport. 

Lärarnas kritik mot HÖK 18 växer: ”Vi kan inte vänta”

Avtal

Efter aviserade besparingar på skolan i en majoritet av landets kommuner växer kritiken mot det avtal som slöts mellan lärarfacken och SKL i höstas.
Vissa lärare kräver att avtalet sägs upp, andra menar att strejk är enda utvägen.

LR-ordföranden i upprop: ”Kommunerna vanvårdar skolan”

Nedskärningar

Skolan vanvårdas av kommunerna. Det menar samtliga distriktsordföranden i Lärarnas Riksförbund som nu vill se krafttag för ett förstatligande av skolan.

Kommunen vill ta bort lärartjänst på skola: ”Strider mot skollagen”

Arbetsmiljö

Ljusdal vill ta bort speciallärare på en skola på grund av kommunens budgetunderskott. Facket anser att man bryter mot skollagen.

”Jag är lärare för att jag vill – inte för att jag måste”

Debatt

”Jag har lovat mig själv att inte bli en ständigt trött, sur och stressad lärare för då skulle jag antagligen göra ett klart sämre arbete samt riskera att gå hårt in i väggen. Vem gynnas av det?”, skriver läraren Jonas Nilsson efter sitt 18:e avverkade läsår.

Kommentera
Betyg

Forskaren: Rättvisa betyg är en skadlig utopi

Betyg

Försök att administrera fram rättssäkra betyg är meningslösa och skapar problem för lärarna, menar forskaren Lars Melin.
– Betyg kommer aldrig vara rättvisa och det får vi leva med.

”SFI behöver fackliga stödinsatser”

Debatt

Uppror och protestlistor i all ära men de äger ingen förhandlingsrätt. SFI-lärare behöver ett levande fack som identifierar motståndet, verkar för aktivt medlemsskap och går till förhandlingsbordet, skriver SFI-läraren Kristina Sjöberg.

Kommentera

Jesper: Därför är jag lärare

Läraryrket

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Jesper Inegård i Åre varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Skolavslutning: Du vet att du är lärare när...

Lista

Snart är sommaren här, och 2018/19 förpassas till historien. Skolvärlden har samlat 11 situationer vi tror att flera av er upplevt under läsåret. Känner du igen dig?

TIMPLAN

Stadieindelad timplan blev nådastöt för moderna språk

Timplan

Moderna språk håller på att förblöda. Orsaken: Den stadieindelade timplanen tillsammans med skriande lärarbrist och kortsiktiga politiska beslut.

Kommunerna prioriterar olika för språkundervisning

Moderna språk

Olika kommuner prioriterar språkundervisningen olika högt.

Forskning

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Undervisning

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet? 

Nytt avtal: LR ska stötta obehöriga lärare

Fackligt

Genom ett samarbetsavtal med Akademikerförbundet SSR ska Lärarnas Riksförbund bland annat företräda obehöriga akademiker i förhandlingar.

OECD-chefen: ”Det kommer att bli svårare att vara lärare”

OECD

Vad gör en lärare i framtiden? Och hur ser en vanlig skoldag ut? 
– Det kommer bli svårare att vara lärare, men också mycket mer intressant, säger Andreas Schleicher, högste chef för organisationens utbildningskontor, till Skolvärlden.

Så reste sig skolorna – mot alla odds

Reportage

Båda skolorna ligger i socioekonomiskt utsatta områden, båda har haft Skolinspektionen efter sig – och båda har vänt utvecklingen. Skolvärlden besökte dem för att ta reda på hur det gick till.  

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Går det att vända en problemskola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan, där Skolinspektionen för första gången använt sitt yttersta maktmedel och låtit staten gå in och bestämma.

Skolverkets nya satsning sågas: ”Sanktionerar obehöriga i skolan”

Legitimation

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare som är tänkt att avlasta legitimerade lärare. Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.

Granskning: Lärarassistenter

Satsningen på lärarassistenter räcker bara till en kvart per dag

Granskning

En kvart om dagen per klass – eller sex minuter per lärare. Det är vad regeringens satsning på lärarassistenter räcker till om alla lärare och elever i grundskolan ska få del av den.
– Det är en droppe i havet, säger Margit Koppari, SO-lärare på Sjöparksskolan i Gällivare.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Läraren: ”Vårt behov av kopieringshjälp är begränsat”

Lärarassistenter

Inför höstterminen planerar Östersunds kommun att anställa 15 lärarassistenter.
– Det vore mycket bättre om man satsade på de yrkesgrupper som redan finns i skolan, säger läraren Claes Hoglert.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons