ann_persson

Ann Persson är i dag lärare på Sprintgymnasiet i Stockholm och läser KPU.

| Foto: Magnus Glans
Ny karriär

”Jag har stor nytta av min bakgrund”

Som reporter på Dagens Nyheter hade Ann Persson många journalisters drömjobb. Men hon längtade bort från datorn och ut på fältet – och undervisar i dag nyanlända ungdomar på en gymnasieskola i Stockholm.

Ann Persson

Ålder: 56.

Bor: Stockholm.

Gör: Undervisar på språkintroduktionsprogrammet på Sprintgymnasiet i Stockholm och läser den kompletterande pedagogiska utbildningen.

Bakgrund: Arbetade i 25 år som journalist på Dagens Nyheter. Sökte och fick för två år sedan avgångsvederlag från tidningen och började då läsa svenska som andraspråk med målet att bli lärare.

På fritiden: Umgås med familj och vänner, läser, spelar tennis.

”Jag har arbetat som journalist i 25 år och har sett yrket förändras. Det har blivit kortare och kortare tid för uppdragen och du är mindre ute på plats och mer vid telefonen. Jag tycker att det är en dyster utveckling.

Biståndsarbetare brukar säga att de ”längtar ut på fältet” och det gjorde jag också. Som reporter skrev jag mycket om migrationsfrågor och om de stora förändringarna i världen, med 60 miljoner människor på flykt. Jag kände att jag ville arbeta ännu närmare dessa frågor, med personerna som kommit till Sverige.

Det var nedskärningar på DN med jämna mellanrum och för två år sedan sökte jag och fick avgångsvederlag. Redan som ung hade jag funderat på läraryrket och när jag slutade på DN började jag läsa svenska som andraspråk. Jag tycker att det är väldigt roligt med språk och språkutveckling. Det är stimulerande att lära ut ett främmande språk och att förstå hur svenskan fungerar i förhållande till andra språk. Jag skulle inte vilja bli lärare i vilket ämne som helst, utan vill arbeta med människor som är nya i Sverige. 

Den stora behållningen med lärarjobbet är att möta eleverna, men det kan också vara tungt. Majoriteten av mina elever är ensamkommande tonåringar från Afghanistan och Eritrea och många av dem behöver mycket stöd. Flyktingmottagandet i Stockholm har varit kaotiskt det senaste året och jag har elever som ännu inte har fått gode män eller som har bott på HVB-hem som underkänts. Då blir jag som lärare ännu viktigare – jag blir den person som representerar samhället, även om det inte är jag som kan lösa just dessa problem. 

Mina elever är extremt motiverade att lära sig svenska, men kan samtidigt må väldigt dåligt. Många har hemska erfarenheter med sig, av farliga båtfärder och annat. 

Jag har stor nytta av min journalistbakgrund i mitt nuvarande yrke. Jag har varit på reportage i Grekland och träffat personerna på flykt. Att vara journalist handlar mycket om att kunna berätta och förklara saker på ett begripligt sätt och det gör du även som lärare. På så sätt är yrkena ganska lika. 

Reaktionerna på att jag bytt yrke har varit extremt positiva – bland journalister tycker många att jag är modig och säger ”det skulle jag också vilja göra”. Jag har inte mött någon som tycker att jag sänkt min status genom att bli lärare.”

Kommentera