skytte_marsch

Läraren Alexander Skytte. Foto: Magnus Glans

Skolmarschen

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.
– Jag tänker inte låta skolan fortsätta förfalla, säger läraren Alexander Skytte, initiativtagare till Skolmarschen. 

I maj rapporterade Skolvärlden om hur tusentals lärare samlades runt om i Sverige, under parollen Lärarmarschen, för att protestera mot nedskärningarna och en allt tuffare arbetsmiljö i landets kommuner.

Nu har Lärarmarschen blivit Skolmarschen. I det nya initiativet samlas yrkesgrupperna lärare, skolledare, studie- och yrkesvägledare, föräldrar och fritidspedagoger i en gemensam demonstration som återigen riktar fokus mot nedskärningar i skolan.

Marschen går av stapeln lördagen den 12 och söndagen den 13 oktober 2019 i tolv orter runt om i Sverige: Falun, Lund, Växjö, Stockholm, Karlshamn, Göteborg, Norrköping, Piteå, Trelleborg, Uppsala, Malmö och Strömstad.

Läraren Alexander Skytte var med och arrangerade Lärarmarschen i maj, och även den här gången är han högst delaktig i protestmarschen. 

Nu blir det fler professioner som samlas under Skolmarschen. Varför är det rätt väg att gå? 

– Det är en progression. Långsiktigt vill vi dra med hela välfärden i en och samma marsch, men vi är inte riktigt där än. Senare är det tänkt att vården också ska med i marschen och det hoppas vi kunna göra i maj nästa år. Vi måste krossa den nuvarande ekonomiska styrningen, för den håller inte, säger Alexander Skytte. 

Det väntas nya nedskärningar i flera kommuner under 2020 – vad gör det med svensk skola? 

– Det är klart att det får konsekvenser. Vi ser till exempel att byskolor stänger och ska slås ihop till jätteskolkomplex, vi ser att elevassistenter och annan kringpersonal försvinner och specialpedagoger och elevhälsan får mer och mer att göra. Det leder till att de får en mer handledande roll och till slut är det läraren som står själv kvar – och det enda sättet att få in mer pengar är att trycka fler elever. Så personal tas bort och klasserna blir större, säger han och fortsätter: 

– Det spelar ingen roll i dag hur mycket man kan om NPF eller extra anpassningar för till slut kommer det krascha ändå – oavsett hur duktiga lärarna är. Det ser vi nu och det är därför läraryrket är ett högriskyrke. Arbetsmiljön är i dag förkastlig. Det gäller även elever och annan skolpersonal.

Vi får inte ge upp, det finns inga andra alternativ.

Om det fortsätter på samma bana som i dag – vad kommer det få för konsekvenser? 

– Jag kan bara sia. Det vi redan nu kan se är att det måste till dumsnåla lösningar, som till exempel att sätta in dyra vikarier på skolor eftersom grundbemanningen inte täcker dagens behov. Fler lärare blir sjuka och till slut kommer vi behöva skära ner på vår målsättning om vad man ska lära sig i skolan. Vi kommer behöva sänka kraven eftersom vi tar bort så mycket resurser. 

Alexander Skytte menar att en konsekvens för honom som idrottslärare blir till exempel att han måste finna sig i att idrottsdagarna är ett minne blott. 

– Vi kommer inte kunna ha det framöver, eftersom vi inte har kapaciteten att åka iväg med så många elever på så få vuxna. Det kommer bli mer och mer undervisning på skolan och upplevas mer som ett fängelse bland eleverna, vilket kommer att slå ut fler elever, säger han. 

Vad kan en skolmarsch åstadkomma då tror du?

– Vi måste väcka opinion. Framförallt handlar skolmarschen om att visa vad som händer i skolan i dag. För man har ljugit så himla länge i kommunbudgetar, också på riksnivå, om vad det är man gör. Det låter i ord som att man satsar inom reformutrymmet, men den lögnen har synats nu. 

Tror du beslutsfattare tar till sig av budskapet från marschen?

– Jag tror att de är väl medvetna om budskapet redan. Men det kommer att krävas en stark opinion innan de kommer göra någon över huvud taget. Vi måste vara många för att det ska bli förändring. Vi får inte ge upp, det finns inga andra alternativ. Antingen kämpar vi eller så dör vi. Jag tänker inte låta skolan fortsätta förfalla, säger Alexander Skytte.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm