Annons

Sara Bruun: ”Kan inte blunda för betygsinflationen”

Publicerad 15 februari 2017

Nio av tio lärare anser att de nationella proven utgör ett viktigt stöd för att bedöma eleverna.
Det visar en undersökning av Lärarnas Riksförbund.
– De nationella proven måste återigen utformas för att kunna utgöra ett ankare för att dämpa betygsinflationen, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Fakta

LR:s undersökning

Här kan du läsa hela undersökningen. 

Relaterat

Under onsdagen presenterade Lärarnas Riksförbund en undersökning om de nationella proven. Och resultatet visar att lärarkåren är enig. Bland annat visar det sig att nio av tio lärare anser att proven utgör ett viktigt stöd för att bedöma om eleverna nått kunskapskraven.

– De nationella proven måste återigen utformas för att kunna utgöra ett ankare för att dämpa betygsinflationen, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

I början av förra året kom det siffror från Skolverket som visar att allt fler lärare anpassar sin undervisning efter de nationella proven.

– Vilket är otroligt intressant. Man kan inte blunda för betygsinflation längre. Man ser tydligt hur många skolor som har en otrolig differens högre, att man kan ha upp emot 70–80 procent högre slutbetyg än de nationella proven, säger Sara Bruun, läraren och ämnesspanaren på LR, till Skolvärlden.

Hur går tankarna när du hör siffrorna från Skolverket?

– Det gör mig irriterad. När man pratar runt så hör man röster som säger att: ”Ja, men nationella proven är bara en del” eller ”Vi har så mycket annat på fötterna för att bedöma”. De må vara hänt, men det är ändå så att det här ska vara en riktlinje för likvärdig bedömning. Jag menar att vi behöver knyta det hårdare till varandra – slutbetyg mot nationella prov, säger hon och tillägger:

– Man säger att man ska lite på lärarna, men när vissa lärare och rektorer gör som de vill så kan vi inte det. Varför låter man eleverna ha tillgång till internet när det tydligt står att de inte får? Varför väljer man att bryta mot riktlinjerna och skita i det? 

Men så finns det också en oro. LR:s undersökning visar samtidigt att nästan en av tio lärare medger att det har förekommit fusk under nationella proven på deras skola. En del vittnar om att lärare ibland går över gränsen, och exempelvis har öppnat proven innan provdagen och sedan gått igenom likartade arbetsuppgifter med eleverna innan provet.

– Tydligare regler och sambedömning av proven är helt nödvändigt för att stoppa fusket. Att i unga år utsättas för fusk och orättvisor riskerar att underminera tilltron till vuxenvärlden och till hela samhället, säger Åsa Fahlén.

Sara Bruun har tidigare twittrat om provfuskandet och att man måste börja med att definiera vad som är fusk.

– Det här klassiska att ta med mobilen tycker jag bara känns dumt att missa. Det begriper ju vem som helst att man måste samla in mobilerna. Men sådant om inte många tänker på är deras klockor – ska man samla in Apple Watch också? Hur långt ska man gå? säger hon.

Skolverket har satt upp ganska tydliga riktlinjer för var gränsen ska gå. Sara Bruun berättar om att till exempel i engelska står det att det är noga att du testar det som ska testas. 

– Då får du inte läsa upp läsförståelsen för elever med lässvårigheter, men många lärare vet jag väljer att göra det i alla fall för man tycker så synd om eleverna. Det är för att man vill göra eleverna en björntjänst. Jag tycker det är fusk. Varför ska vi annars ha riktlinjer om de inte ska följas? De finns ju där för en anledning.

Sara Bruun menar att hur mycket hon än tycker om sina elever så måste rätt vara rätt.

– Jag kan tycka fantastiskt mycket om mina elever men måste ändå ibland sätta F. Det är två olika saker. Det är jobbigt att sätta F – föräldrarna blir sura, barnen blir arga. Så jag kan förstå, men det är fel. Då är det enklare att välja den andra vägen med bra betyg, för då blir alla glada. Speciellt på de nationella proven.

Samtidigt har fusket pågått i flera år och Sara själv har egna erfarenheter av det.

– Jag var expert på att fuska när jag gick på högstadiet. Jag var skitbra. Vi till och med betalde den bästa i vår klass för att ta alla kontroller på orienteringen, det är inte klokt. På fysikproven skickade vi fusklappar till varandra och fuskade. Detta är exempel som förtydligar att alla kan göra det. Man är tonåring och försöker, men vuxenvärlden måste sätta ramarna, säger Sara Bruun.

Hur ska man göra för att undvika fusk?

– Det är mitt ansvar att inte eleverna fuskar på provtillfället. Det är bara läraren som kan se till att telefonerna samlas in och att de inte har internettillgång. För elever kommer alltid att försöka fuska – så har det varit i alla tider, säger hon och fortsätter:

– Lärare och rektorer måste stå upp för rätt och fel. Hur tänker man när man helt uppenbart bryter mot riktlinjerna? Jag ser det ofta och jag fattar det inte. Hur ska vi kunna ha en likvärdig skola om lärare gör olika och kommer undan med det? Har vi riktlinjer ska de följas.

Skolinspektionen säger att man inte känner något till fusk och slarv kring nationella proven.

– Förekommer det systematiskt fusk är det något som vi också ser allvarligt på. Vi kan alltid fundera över hur vi väljer att prioritera våra resurser, säger Helena Olivestam Torold på Skolinspektionen i SVT-programmet Uppdrag Granskning.

– Bor Skolinspektionen under stenar eller? Det är inte någon raketforskning att det förekommer fusk på prov direkt. De behöver säkerställa att riktlinjerna följs, säger Sara Bruun.

Tre fjärdedelar av lärarna anser att de nationella proven tar för mycket tid i anspråk för förberedelser, genomförande och rättning.

– De nationella proven måste minska i antal och i gymnasieskolan bör ett externt rättat examensprov övervägas. Det kan viktas tillsammans med betygen och utgöra elevens avgångsbetyg. På det sättet motverkas orättvisor och en utveckling mot glädjebetyg, säger Åsa Fahlén.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Global Teacher Prize öppnade många dörrar men Andria Zafirakou jobbar kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Annons
Annons
Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Annons
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons