Annons
Andreas Spång är chef för statsbidragsenheten på Skolverket som nu granskar användningen av likvärdighetsbidraget.

Kommunerna tvingas betala tillbaka bidrag för likvärdighet

Publicerad 27 juni 2019

Fakta

Så mycket ska de betala tillbaka

ALM Education

Tilldelat bidrag: 170 528
Återkrav: 170 528

Eda kommun

Tilldelat bidrag: 1 081 810
Återkrav: 1 081 810

Eskilstuna kommun

Tilldelat bidrag: 12 423 305
Återkrav: 3 547 238

Gotlands kommun

Tilldelat bidrag: 4 585 625
Återkrav: 4 585 625

Huddinge kommun

Tilldelat bidrag: 8 818 654
Återkrav: 8 818 654

Luleå kommun

Tilldelat bidrag: 4 436 719
Återkrav: 4 436 719

Mörbylånga kommun

Tilldelat bidrag: 1 350 331
Återkrav: 1 350 331

Linköping kommun hade uppgett att man hade sänkt sina kostnader per elev och granskades därför. Efter att Skolverket hade gått igenom räkenskaperna kunde man dock konstatera att det i själva verket hade gjorts en höjning på 366 kronor per elev. 

 

Relaterat

Nu slår Skolverket fast att kommuner med effektiviseringskrav inte samtidigt kan ta emot likvärdighetsbidraget utan särskilda skäl. Sju huvudmän ska betala tillbaka totalt 24 miljoner till staten.

Som Skolvärlden tidigare har rapporterat har Skolverket börjat granska hanteringen av likvärdighetsbidraget för 2018. I den första vändan granskades åtta huvudmän som själva angett att de sänkt sina egna kostnader per elev. Idag beslutades att totalt 24 miljoner kronor ska betalas tillbaka till staten.

– Tanken med bidraget är att det blir en skjuts i grundskolan för måluppfyllelse och för att öka jämlikheten i kommunen. Därför får man inte motta bidraget och samtidigt sänka kostnaderna för förskoleklass och grundskolan om det inte finns särskilda skäl. Sådana särskilda skäl är saker som ligger utom huvudmannens kontroll. Att ha interna effektiviseringskrav är inte ett särskilt skäl, säger Andreas Spång som är chef för statsbidragsenheten på Skolverket.

Många kommuner runt om i landet brottas med en tuff ekonomisk situation och de här bidragen har redan använts eftersom de är för 2018. Var ska pengarna som återbetalas komma ifrån?

– När det gäller alla statsbidrag så måste både kommuner och enskilda göra ett aktivt val och titta på vad det är för villkor som gäller innan man ansöker. Om man vet att man kommer sänka sina kostnader, ska man inte söka det här statsbidraget för då finns det en stor risk att man blir återbetalningsskyldig.  

Finns det inte en risk att de här återbetalningarna drabbar lärarna?

– Jo, det är klart att det kan komma att påverka kommunen om man redan har sänkt kostnaderna i förskolan och grundskolan och sedan drabbas av ytterligare ett, i vissa fall, mångmiljonåterkrav. Men återigen så är det huvudmännens ansvar att innan man söker statsbidrag ha koll på villkoren. Sedan får man göra allt som står i ens makt för att de inte ska drabba elever och lärare ute i skolverksamheten för att man inte har lyckats förhålla sig till de villkor som finns i statsbidraget, säger Andreas Spång.

Vi jobbar just nu febrilt för att ta reda på vad det är som har hänt.

En av de kommuner som ska återbetala mångmiljonbelopp är Huddinge kommun.

– Vi fick reda på det här idag och det kom som en överraskning för oss. Så jag kan ännu inte svara på vad det är som har hänt. Vi behöver titta på våra underlag och analysera vad det är som har blivit tokigt – antingen i våra underlag eller i tolkningen av våra underlag. Vår förvaltning jobbar naturligtvis febrilt just nu för att ta reda på vad det är som har hänt, säger grundskolechefen Kerstin Andersson.

Vad får det för konsekvenser om ni får betala tillbaka de här 8,8 miljoner kronorna nu – när pengarna redan är använda?

– Vi behöver som sagt gå till botten med vad som har hänt innan vi kan ta ställning till vad det får för konsekvenser. Men det som är väldigt, väldigt olyckligt är att det här är viktiga medel för att kunna utveckla och kunna göra väldigt bra saker i Huddinge kommun – och vi har gjort det. Så det här känns oerhört tråkigt.

Har ni även fått likvärdighetsbidrag för 2019?

– Ja, absolut. Och det behöver vi naturligtvis säkra nu så att vi inte hamnar i samma situation igen. Är det så att vi blir återbetalningsskyldiga får man ju fundera på hur man ska hantera det här framöver, säger Kerstin Andersson.

Läraren Annika Hakkestad som är kommunombud för Lärarnas Riksförbund i Huddinge är också djupt förvånad över beskedet.

– Jag tycker att det är för bedrövligt. Det är jättesorgligt att det har blivit på det här viset. Det kommer drabba eleverna och framförallt elever i utsatta områden.

Förhoppningsvis blir detta en ögonöppnare för politikerna.

Hon är den som har suttit med i förhandlingarna kring likvärdighetsbidraget med förvaltningen, vilka hon menar har fungerat väl.

– Inför årets förhandling mejlade jag att vi inte hade något att invända kring vad bidraget skulle användas till, men att vi ville säkerställa att det inte gjorde nedskärningar i verksamheterna samtidigt. Så vi har varit supertydliga med det när vi har suttit i samverkan.

Skolvärlden har tidigare skrivit om besparingar i skolbudgeten för Huddinge. Kan det här beskedet få några positiva konsekvenser på det området?

– Förhoppningsvis blir detta en ögonöppnare för politikerna. Eftersom det är jättetydliga direktiv att man inte får göra nedskärningar samtidigt som man får stadsbidragen så är det märkligt att man ändå verkar ha gjort det i Huddinge, säger Annika Hakkestad.

Nu fortsätter granskningarna på trettio huvudmän som till skillnad från Huddinge inte säger sig ha sänkt kostnaderna – men som Skolverket av någon anledning vill dubbelkolla.  

–  Vi har en omvärldsbevakning som följer hur enskilda huvudmän och kommuner förhåller sig till sina kostnader utifrån statsbidraget och vill få kunskap huruvida det här villkoret om att inte sänka sina kostnader följs. Skulle det visa sig att samtliga har minskat sina kostnader får vi fundera på om vi inte ska ta ett ännu större grepp på de här kontrollerna framgent, säger Andreas Spång.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Global Teacher Prize öppnade många dörrar men Andria Zafirakou jobbar kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Annons
Annons
Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Annons
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons