Annons
Tusentals personer demonstrerade på Mynttorget i Stockholm. Foto: Jonas Fond

Här protesterar tusentals mot nedskärningarna i skolan

Publicerad 18 maj 2019

Fakta

Lärarmarschen

Lärarmarschen är ett initiativ från lärare som vill sätta stopp för besparingar och försämrad arbetsmiljö. Aktionen är partipolitiskt obunden och öppen för alla som stödjer lärarnas krav.

Marschen går av stapeln lördagen den 18 och söndagen den 19 maj 2019 i sju orter runt om i Sverige: Stockholm, Göteborg, Malmö, Jönköping, Uppsala, Mora och Jokkmokk.

I Stockholm samlades deltagarna på Sergels torg för en gemensam marsch till Mynttorget där manifestationen fortsatte.

Relaterat

”Vi bygger, bygger upp och ni river, river ner” skanderade flera tusen personer som samlats på Mynttorget i Stockholm. Under lördagen protesterade lärare mot nedskärningarna och en allt tuffare arbetsmiljö i landets kommuner.

Under helgen samlas tusentals lärare på sju platser i Sverige under parollen Lärarmarschen. I Stockholm tågade man från Sergels torg och slagorden ekade över staden. ”Lärare demonstrerar, lärarna har fått nog!”, ”Vad vill vi ha? Mer personal! När när när? Nu nu nu!” och ”vi bygger, bygger upp och ni river, river ner”.

På Mynttorget samlades man för en gemensam manifestation med Förskoleupproret. Bland talarna hördes initiativtagarna till Förskoleupproret, representanter från Kommunal, Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet. Och så initiativtagaren till Lärarmarschen – Alexander Skytte som höll en tyst minut för de kollegor som sjukskrivits och inte orkade vara på plats.

Alexander Skytte. Foto: Mikael Bergling

– Nedskärningarna har pågått länge nu. Vi ser kollegor som försvinner och de ersätts inte på våra arbetsplatser. Nu säger vi stopp, berättar Alexander Skytte.

Varför tog du initiativet till Lärarmarschen?

– Antingen är det min ADHD eller så är det min militärbakgrund – jag tar befälet och gör någonting nu. Jag är trött på att sitta vid sidan och inte göra något.

Och med tusentals personer som slöt upp i Stockholm, enligt polisens uppskattning så många som 8000, har han stark tilltro till att marschen även ska få konsekvenser i politiken.

– Jag pratade precis med Vänsterpartiets utbildningspolitiska talesperson som var här på plats. Jag har också pratat med Anna Ekström och hon har samma linje som den vi driver, säger Alexander Skytte.

Så vad händer härnäst?

– Nu går vi in i en period av vila och återhämtning, låter det landa och ser vad efterspelet blir. Sen ska vi som har drivit det här samlas och komma fram till vad nästa steg blir. Men jag hoppas så många som möjligt ansluter till Lärarupproret på Facebook så kraftsamlar vi där.

Ragnar Sjölander.En av talarna på plats var Ragnar Sjölander som är ordförande för Lärarnas Riksförbund i Stockholm.

– Mitt starkaste intryck från dagen är den frustration vi alla känner över att vara kommunala besparingsobjekt – när det borde finnas ett nationellt intresse för utbildning. Jag upplever en väldigt stor diskrepans mellan vad som sägs på regeringsnivå och vad som görs i kommunerna, säger Ragnar Sjölander.

Enligt honom är lösningen en nationell styrning och finansiering.

– Nu blir ju skolan en kommunal prioritetsfråga bland andra. SKL skriver avtal med 290 kommuner om att det är viktigt att satsa på skolan, men sen gör 260 kommuner nedskärningar – det hänger ju inte ihop.

Enligt Ragnar Sjölander ligger en del av förklaringen till nedskärningarna i konkurrensen med privat sektor.

– Kommunen börjar jämföra sina kostnader och lärartätheten med friskolorna och börjar anpassa sig till andra aktörer i branschen. Då har man en nedåtgående spiral.

Så vad kan man göra åt det här som enskild lärare?

– Ett sätt är ju faktiskt att engagera sig i sådana här breda gräsrotsrörelser. När vi bygger kontakter och knyter an till de andra professioner som finns i skolan känner vi oss mycket starkare. Om man gemensamt skickar signalerna uppåt om att det är orimligt med nedskärningar kan det ibland ha stora effekter på politiker och chefer även på enhetsnivå, säger Ragnar Sjölander.

Pernilla Olsson, mellanstadielärare på Södermalmskolan och Camilla Askebäck Diaz, matte- och NO-lärare, Södermalmskolan

Varför går du i Lärarmarschen idag?

Pernilla: – För att jag vill jobba som lärare fram till pension och det är tveksamt om det kommer gå med dagens förutsättningar. Jag vill att vi ska få till en förändring så att vi orkar med det här.

Camilla: – Vi behöver se över lärarnas arbetsvillkor och arbetsbörda. Bedömningsbördan är enorm och tar mycket tid. Vi behöver tid för att kunna planera våra lektioner istället.

Anna, sjukskriven lärare 4–6
Varför går du i Lärarmarschen idag?

– Jag är trött liksom. Jag har bara varit ute i två år och känner mig jäkligt lurad. Jag vet att det är jobbigt i skolan och jag blev förberedd under utbildningen men det är något fel om man har valt att jobba med något och efter bara två år så funkar man inte längre.

– Så därför är jag här – jag orkar inte vara hemma och vara sur längre.

Sara Edenlid, grundskollärare Beckombergaskolan

Varför går du i Lärarmarschen idag?

– Jag tycker att det är självklart att vara här om man har ork och kraft – för alla barns skull. Det är så många barn som mår dåligt i dagens skola.

– Det finns inte plats för alla barn även om de har fantastisk personal omkring sig – det har skurits ned alldeles för mycket.

 

 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

Annons
skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Annons
Annons
Annons
Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Efter inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons