Annons
Tusentals personer demonstrerade på Mynttorget i Stockholm. Foto: Jonas Fond

Här protesterar tusentals mot nedskärningarna i skolan

Publicerad 18 maj 2019

Fakta

Lärarmarschen

Lärarmarschen är ett initiativ från lärare som vill sätta stopp för besparingar och försämrad arbetsmiljö. Aktionen är partipolitiskt obunden och öppen för alla som stödjer lärarnas krav.

Marschen går av stapeln lördagen den 18 och söndagen den 19 maj 2019 i sju orter runt om i Sverige: Stockholm, Göteborg, Malmö, Jönköping, Uppsala, Mora och Jokkmokk.

I Stockholm samlades deltagarna på Sergels torg för en gemensam marsch till Mynttorget där manifestationen fortsatte.

Relaterat

”Vi bygger, bygger upp och ni river, river ner” skanderade flera tusen personer som samlats på Mynttorget i Stockholm. Under lördagen protesterade lärare mot nedskärningarna och en allt tuffare arbetsmiljö i landets kommuner.

Under helgen samlas tusentals lärare på sju platser i Sverige under parollen Lärarmarschen. I Stockholm tågade man från Sergels torg och slagorden ekade över staden. ”Lärare demonstrerar, lärarna har fått nog!”, ”Vad vill vi ha? Mer personal! När när när? Nu nu nu!” och ”vi bygger, bygger upp och ni river, river ner”.

På Mynttorget samlades man för en gemensam manifestation med Förskoleupproret. Bland talarna hördes initiativtagarna till Förskoleupproret, representanter från Kommunal, Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet. Och så initiativtagaren till Lärarmarschen – Alexander Skytte som höll en tyst minut för de kollegor som sjukskrivits och inte orkade vara på plats.

Alexander Skytte. Foto: Mikael Bergling

– Nedskärningarna har pågått länge nu. Vi ser kollegor som försvinner och de ersätts inte på våra arbetsplatser. Nu säger vi stopp, berättar Alexander Skytte.

Varför tog du initiativet till Lärarmarschen?

– Antingen är det min ADHD eller så är det min militärbakgrund – jag tar befälet och gör någonting nu. Jag är trött på att sitta vid sidan och inte göra något.

Och med tusentals personer som slöt upp i Stockholm, enligt polisens uppskattning så många som 8000, har han stark tilltro till att marschen även ska få konsekvenser i politiken.

– Jag pratade precis med Vänsterpartiets utbildningspolitiska talesperson som var här på plats. Jag har också pratat med Anna Ekström och hon har samma linje som den vi driver, säger Alexander Skytte.

Så vad händer härnäst?

– Nu går vi in i en period av vila och återhämtning, låter det landa och ser vad efterspelet blir. Sen ska vi som har drivit det här samlas och komma fram till vad nästa steg blir. Men jag hoppas så många som möjligt ansluter till Lärarupproret på Facebook så kraftsamlar vi där.

Ragnar Sjölander.En av talarna på plats var Ragnar Sjölander som är ordförande för Lärarnas Riksförbund i Stockholm.

– Mitt starkaste intryck från dagen är den frustration vi alla känner över att vara kommunala besparingsobjekt – när det borde finnas ett nationellt intresse för utbildning. Jag upplever en väldigt stor diskrepans mellan vad som sägs på regeringsnivå och vad som görs i kommunerna, säger Ragnar Sjölander.

Enligt honom är lösningen en nationell styrning och finansiering.

– Nu blir ju skolan en kommunal prioritetsfråga bland andra. SKL skriver avtal med 290 kommuner om att det är viktigt att satsa på skolan, men sen gör 260 kommuner nedskärningar – det hänger ju inte ihop.

Enligt Ragnar Sjölander ligger en del av förklaringen till nedskärningarna i konkurrensen med privat sektor.

– Kommunen börjar jämföra sina kostnader och lärartätheten med friskolorna och börjar anpassa sig till andra aktörer i branschen. Då har man en nedåtgående spiral.

Så vad kan man göra åt det här som enskild lärare?

– Ett sätt är ju faktiskt att engagera sig i sådana här breda gräsrotsrörelser. När vi bygger kontakter och knyter an till de andra professioner som finns i skolan känner vi oss mycket starkare. Om man gemensamt skickar signalerna uppåt om att det är orimligt med nedskärningar kan det ibland ha stora effekter på politiker och chefer även på enhetsnivå, säger Ragnar Sjölander.

Pernilla Olsson, mellanstadielärare på Södermalmskolan och Camilla Askebäck Diaz, matte- och NO-lärare, Södermalmskolan

Varför går du i Lärarmarschen idag?

Pernilla: – För att jag vill jobba som lärare fram till pension och det är tveksamt om det kommer gå med dagens förutsättningar. Jag vill att vi ska få till en förändring så att vi orkar med det här.

Camilla: – Vi behöver se över lärarnas arbetsvillkor och arbetsbörda. Bedömningsbördan är enorm och tar mycket tid. Vi behöver tid för att kunna planera våra lektioner istället.

 

Anna Vikmanis, sjukskriven lärare 4–6

Varför går du i Lärarmarschen idag?

– Jag är trött liksom. Jag har bara varit ute i två år och känner mig jäkligt lurad. Jag vet att det är jobbigt i skolan och jag blev förberedd under utbildningen men det är något fel om man har valt att jobba med något och efter bara två år så funkar man inte längre.

– Så därför är jag här – jag orkar inte vara hemma och vara sur längre.

 

 

Sara Edenlid, grundskollärare Beckombergaskolan

Varför går du i Lärarmarschen idag?

– Jag tycker att det är självklart att vara här om man har ork och kraft – för alla barns skull. Det är så många barn som mår dåligt i dagens skola.

– Det finns inte plats för alla barn även om de har fantastisk personal omkring sig – det har skurits ned alldeles för mycket.

 

 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Arbetsmiljö

Kraven sänks – nu minskar dokumentationen för lärare

Arbetsmiljö

Lärarna i Lund får till hösten sänkta krav på dokumentation. Kommunen och lärarfack har nått en överenskommelse som innebär att det blir mycket färre saker som grundskolelärare måste fylla i kring sina elever.

 

Annons
Annons

Skarapolitiker vill satsa på professionell frihet – skolchef avgår

Professionell frihet

En satsning på lärares professionella frihet eller detaljstyrning av rektorer? I Skaras nya budget skriver politikerna att skolorna inte ska behandla reglerad arbetstid som arbetsplatsförlagd tid. Det fick skolchefen att säga upp sig.

Annons

Så hittade Fredrik tillbaka till läraryrket: ”Jag var nära att krascha”

Läraryrket

Fredrik Andersson lämnade läraryrket för tillverkningsindustrin – en paus som gav nytändning att jobba i skolan.

Statsbidrag

Fler huvudmän kan bli återbetalningsskyldiga

Granskning

Skolhuvudmän som tar emot statsbidrag med ena handen och skär i personalkostnader med den andra kan tvingas betala tillbaka pengarna. Nästa vecka faller de första domarna.

Annons
Annons
TALIS

Ekström om Talis: Vi måste fortsätta stärka läraryrket

Talis

Utbildningsminister Anna Ekström är nöjd med resultaten i Talis-undersökningen, men ser trenden där lärare och rektorer byter arbetsplats som oroande.

Så ser svenska lärare på sitt arbete

Talis

Hur är det att vara lärare i Sverige idag? Under onsdagen presenteras resultaten från världens största internationella lärarenkät – Talis.

Annons

”Jag orkar inte vara lärare längre”

Debatt

"Nedskärningar, dokumentation, kundtänk och täckande för kollegor har dragit all lust ur mig, det går inte längre. Efter fem år har jag nu firat min sista skolavslutning" skriver före detta läraren Douglas Rinaldo.

Kommentera

Forskning: Så mycket påverkar konflikter lärarna

Forskning

Hur mycket påverkar konflikter med elever och kollegor i skolan en lärare? Henrik Lindqvist vid Linköpings universitet har undersökt vad lärarstudenter och nyblivna lärare upplever som känslomässigt svåra situationer och hur de manövrerar i dem.

Nya lagar och regler för skolan träder i kraft i sommar

Lagar

Ett antal nya lagar och regler för skolan träder i kraft den 1 juli, inte minst den länge debatterade läsa-skriva-räkna-garantin.

"Med skolans styrning är det omöjligt att leva upp till lagen"

Debatt

Helt rätt av LR-skyddsombuden att anmäla flera kommuner till Arbetsmiljöverket och Skolinspektionen. Det skriver representanter för Tankesmedjan Balans, Skolledarupproret och Elevens rätt i en debattartikel.

Kommentera
NPF

Expertens råd: Så blir din skola bättre på att möta elever med NPF

NPF

Vad bör en skola göra för att bli bättre på att möta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Linda Petersson, rådgivare på SPSM och specialiserad på NPF, ger sina bästa råd. 

Nedskärningar i skolan

Lärare protesterar mot nedskärningar – klär sig i rött

Nedskärningar

Genom att klä sig i rött vill lärarna i Hässleholm protestera mot nedskärningarna i skolan.
– Känslan av att komma in i ett lärarrum där alla är rödklädda är ganska mäktig, säger läraren Henrik Hedman som är en av initiativtagarna.

Skyddsombud anmäler kommuner – har fått nog av besparingar

Nedskärningar

Tre skyddsombud har fått nog av besparingarna på skolan i Karlshamn, Trelleborg och Sjöbo. Nu anmäler ombuden kommunerna.

Studie- och yrkesvägledning

Skolinspektionen: Elever får inte tillräcklig studievägledning

Syv

Elever på yrkesprogram får inte tillräckligt med studie- och yrkesvägledning, det slår Skolinspektionen fast i en ny rapport. 

Lärarnas kritik mot HÖK 18 växer: ”Vi kan inte vänta”

Avtal

Efter aviserade besparingar på skolan i en majoritet av landets kommuner växer kritiken mot det avtal som slöts mellan lärarfacken och SKL i höstas.
Vissa lärare kräver att avtalet sägs upp, andra menar att strejk är enda utvägen.

LR-ordföranden i upprop: ”Kommunerna vanvårdar skolan”

Nedskärningar

Skolan vanvårdas av kommunerna. Det menar samtliga distriktsordföranden i Lärarnas Riksförbund som nu vill se krafttag för ett förstatligande av skolan.

Kommunen vill ta bort lärartjänst på skola: ”Strider mot skollagen”

Arbetsmiljö

Ljusdal vill ta bort speciallärare på en skola på grund av kommunens budgetunderskott. Facket anser att man bryter mot skollagen.

”Jag är lärare för att jag vill – inte för att jag måste”

Debatt

”Jag har lovat mig själv att inte bli en ständigt trött, sur och stressad lärare för då skulle jag antagligen göra ett klart sämre arbete samt riskera att gå hårt in i väggen. Vem gynnas av det?”, skriver läraren Jonas Nilsson efter sitt 18:e avverkade läsår.

Kommentera
Betyg

Forskaren: Rättvisa betyg är en skadlig utopi

Betyg

Försök att administrera fram rättssäkra betyg är meningslösa och skapar problem för lärarna, menar forskaren Lars Melin.
– Betyg kommer aldrig vara rättvisa och det får vi leva med.

”SFI behöver fackliga stödinsatser”

Debatt

Uppror och protestlistor i all ära men de äger ingen förhandlingsrätt. SFI-lärare behöver ett levande fack som identifierar motståndet, verkar för aktivt medlemsskap och går till förhandlingsbordet, skriver SFI-läraren Kristina Sjöberg.

Kommentera

Jesper: Därför är jag lärare

Läraryrket

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Jesper Inegård i Åre varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Skolavslutning: Du vet att du är lärare när...

Lista

Snart är sommaren här, och 2018/19 förpassas till historien. Skolvärlden har samlat 11 situationer vi tror att flera av er upplevt under läsåret. Känner du igen dig?

TIMPLAN

Stadieindelad timplan blev nådastöt för moderna språk

Timplan

Moderna språk håller på att förblöda. Orsaken: Den stadieindelade timplanen tillsammans med skriande lärarbrist och kortsiktiga politiska beslut.

Kommunerna prioriterar olika för språkundervisning

Moderna språk

Olika kommuner prioriterar språkundervisningen olika högt.

Forskning

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Undervisning

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet? 

Nytt avtal: LR ska stötta obehöriga lärare

Fackligt

Genom ett samarbetsavtal med Akademikerförbundet SSR ska Lärarnas Riksförbund bland annat företräda obehöriga akademiker i förhandlingar.

OECD-chefen: ”Det kommer att bli svårare att vara lärare”

OECD

Vad gör en lärare i framtiden? Och hur ser en vanlig skoldag ut? 
– Det kommer bli svårare att vara lärare, men också mycket mer intressant, säger Andreas Schleicher, högste chef för organisationens utbildningskontor, till Skolvärlden.

Så reste sig skolorna – mot alla odds

Reportage

Båda skolorna ligger i socioekonomiskt utsatta områden, båda har haft Skolinspektionen efter sig – och båda har vänt utvecklingen. Skolvärlden besökte dem för att ta reda på hur det gick till.  

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Går det att vända en problemskola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan, där Skolinspektionen för första gången använt sitt yttersta maktmedel och låtit staten gå in och bestämma.

Skolverkets nya satsning sågas: ”Sanktionerar obehöriga i skolan”

Legitimation

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare som är tänkt att avlasta legitimerade lärare. Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.

Granskning: Lärarassistenter

Satsningen på lärarassistenter räcker bara till en kvart per dag

Granskning

En kvart om dagen per klass – eller sex minuter per lärare. Det är vad regeringens satsning på lärarassistenter räcker till om alla lärare och elever i grundskolan ska få del av den.
– Det är en droppe i havet, säger Margit Koppari, SO-lärare på Sjöparksskolan i Gällivare.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Läraren: ”Vårt behov av kopieringshjälp är begränsat”

Lärarassistenter

Inför höstterminen planerar Östersunds kommun att anställa 15 lärarassistenter.
– Det vore mycket bättre om man satsade på de yrkesgrupper som redan finns i skolan, säger läraren Claes Hoglert.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons