Annons
Tusentals personer demonstrerade på Mynttorget i Stockholm. Foto: Jonas Fond

Här protesterar tusentals mot nedskärningarna i skolan

Publicerad 18 maj 2019

Fakta

Lärarmarschen

Lärarmarschen är ett initiativ från lärare som vill sätta stopp för besparingar och försämrad arbetsmiljö. Aktionen är partipolitiskt obunden och öppen för alla som stödjer lärarnas krav.

Marschen går av stapeln lördagen den 18 och söndagen den 19 maj 2019 i sju orter runt om i Sverige: Stockholm, Göteborg, Malmö, Jönköping, Uppsala, Mora och Jokkmokk.

I Stockholm samlades deltagarna på Sergels torg för en gemensam marsch till Mynttorget där manifestationen fortsatte.

Relaterat

”Vi bygger, bygger upp och ni river, river ner” skanderade flera tusen personer som samlats på Mynttorget i Stockholm. Under lördagen protesterade lärare mot nedskärningarna och en allt tuffare arbetsmiljö i landets kommuner.

Under helgen samlas tusentals lärare på sju platser i Sverige under parollen Lärarmarschen. I Stockholm tågade man från Sergels torg och slagorden ekade över staden. ”Lärare demonstrerar, lärarna har fått nog!”, ”Vad vill vi ha? Mer personal! När när när? Nu nu nu!” och ”vi bygger, bygger upp och ni river, river ner”.

På Mynttorget samlades man för en gemensam manifestation med Förskoleupproret. Bland talarna hördes initiativtagarna till Förskoleupproret, representanter från Kommunal, Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet. Och så initiativtagaren till Lärarmarschen – Alexander Skytte som höll en tyst minut för de kollegor som sjukskrivits och inte orkade vara på plats.

Alexander Skytte. Foto: Mikael Bergling

– Nedskärningarna har pågått länge nu. Vi ser kollegor som försvinner och de ersätts inte på våra arbetsplatser. Nu säger vi stopp, berättar Alexander Skytte.

Varför tog du initiativet till Lärarmarschen?

– Antingen är det min ADHD eller så är det min militärbakgrund – jag tar befälet och gör någonting nu. Jag är trött på att sitta vid sidan och inte göra något.

Och med tusentals personer som slöt upp i Stockholm, enligt polisens uppskattning så många som 8000, har han stark tilltro till att marschen även ska få konsekvenser i politiken.

– Jag pratade precis med Vänsterpartiets utbildningspolitiska talesperson som var här på plats. Jag har också pratat med Anna Ekström och hon har samma linje som den vi driver, säger Alexander Skytte.

Så vad händer härnäst?

– Nu går vi in i en period av vila och återhämtning, låter det landa och ser vad efterspelet blir. Sen ska vi som har drivit det här samlas och komma fram till vad nästa steg blir. Men jag hoppas så många som möjligt ansluter till Lärarupproret på Facebook så kraftsamlar vi där.

Ragnar Sjölander.En av talarna på plats var Ragnar Sjölander som är ordförande för Lärarnas Riksförbund i Stockholm.

– Mitt starkaste intryck från dagen är den frustration vi alla känner över att vara kommunala besparingsobjekt – när det borde finnas ett nationellt intresse för utbildning. Jag upplever en väldigt stor diskrepans mellan vad som sägs på regeringsnivå och vad som görs i kommunerna, säger Ragnar Sjölander.

Enligt honom är lösningen en nationell styrning och finansiering.

– Nu blir ju skolan en kommunal prioritetsfråga bland andra. SKL skriver avtal med 290 kommuner om att det är viktigt att satsa på skolan, men sen gör 260 kommuner nedskärningar – det hänger ju inte ihop.

Enligt Ragnar Sjölander ligger en del av förklaringen till nedskärningarna i konkurrensen med privat sektor.

– Kommunen börjar jämföra sina kostnader och lärartätheten med friskolorna och börjar anpassa sig till andra aktörer i branschen. Då har man en nedåtgående spiral.

Så vad kan man göra åt det här som enskild lärare?

– Ett sätt är ju faktiskt att engagera sig i sådana här breda gräsrotsrörelser. När vi bygger kontakter och knyter an till de andra professioner som finns i skolan känner vi oss mycket starkare. Om man gemensamt skickar signalerna uppåt om att det är orimligt med nedskärningar kan det ibland ha stora effekter på politiker och chefer även på enhetsnivå, säger Ragnar Sjölander.

Pernilla Olsson, mellanstadielärare på Södermalmskolan och Camilla Askebäck Diaz, matte- och NO-lärare, Södermalmskolan

Varför går du i Lärarmarschen idag?

Pernilla: – För att jag vill jobba som lärare fram till pension och det är tveksamt om det kommer gå med dagens förutsättningar. Jag vill att vi ska få till en förändring så att vi orkar med det här.

Camilla: – Vi behöver se över lärarnas arbetsvillkor och arbetsbörda. Bedömningsbördan är enorm och tar mycket tid. Vi behöver tid för att kunna planera våra lektioner istället.

Anna, sjukskriven lärare 4–6
Varför går du i Lärarmarschen idag?

– Jag är trött liksom. Jag har bara varit ute i två år och känner mig jäkligt lurad. Jag vet att det är jobbigt i skolan och jag blev förberedd under utbildningen men det är något fel om man har valt att jobba med något och efter bara två år så funkar man inte längre.

– Så därför är jag här – jag orkar inte vara hemma och vara sur längre.

Sara Edenlid, grundskollärare Beckombergaskolan

Varför går du i Lärarmarschen idag?

– Jag tycker att det är självklart att vara här om man har ork och kraft – för alla barns skull. Det är så många barn som mår dåligt i dagens skola.

– Det finns inte plats för alla barn även om de har fantastisk personal omkring sig – det har skurits ned alldeles för mycket.

 

 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Storvretskolan

Så räddades problemskolan: ”Lever upp till lagen nu”

Botkyrka

Myndigheten var på plats på Storvretskolan i åtta månader – nu lever skolan upp till lagens krav.

Utredare i färsk rapport: ”Problem sopas under mattan”

Storvretskolan

Hur kunde situationen gå så långt? Det har oberoende utredare granskat.

Annons
Annons
Annons
Hot och våld mot lärare

Skyddsombudet: ”Våld mot lärare börjar redan i förskoleklass”

Arbetsmiljö

Irene Ziverts, huvudskyddsombud för LR i Stockholm, upplever att våldet mot lärare har gått ner i åldrarna.

Likvärdighet

Prisade föreningen Tamam: ”Vi jobbar för vänskap utan gränser”

Likvärdighet

De vill göra skolungdomar till aktiva samhällsmedborgare. Nu får Tamam Lärarnas Riksförbunds likvärdighetspris. 

Annons
Annons
BEO-anmälde läraren

Kritiserade fallet med BEO-anmälde läraren prövas i HD

Lärarbefogenheter

Det uppmärksammade fallet där en lärare lyfte en elev med NPF-diagnos har nu drivits hela vägen till Högsta Domstolen som tar upp ärendet.

Annons

Lärare vann i rätten – ändå kräver BEO skadestånd

Lärarbefogenheter

Läraren som ingrep fysiskt mot en stökig elev har friats i såväl tingsrätt som hovrätt, men BEO fortsätter att driva frågan om skadestånd till eleven.

BEO-anmälde läraren berättar: ”Ingen vill utsätta sig i onödan”

Lärares befogenheter

Läraren som ingrep mot en elev och anmäldes av BEO berättar själv om händelsen för Skolvärlden.

Skolmarschen

Här möter Anna Ekström personerna bakom Skolmarschen: ”Jag är bekymrad”

Nedskärningar

Här möts Skolmarschens initiativtagare och Anna Ekström för att diskutera nedskärningarna i skolan.

Ny i yrket

Mentorsnätverk stöttar nyexade lärare

Ny i yrket

Lärarna Anette Malby och Eva Rosell har på egen hand startat upp ett mentorsnätverk som ska hjälpa nyutbildade lärare. 

Arbetsmiljö

Fuktskadad skola fick stänga igen: ”Halva personalen mår dåligt”

Arbetsmiljö

Andningssvårigheter, torra ögon och eksem. Den dåliga luften på särskolan i Lysekil har fått skyddsombudet att stänga verksamheten. 

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Andria Zafirakou fick många erbjudanden efter Global Teacher Prize men har valt att jobba kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Kritik mot AcadeMedia

Efter kritiken: ”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons