mynttorget

Tusentals personer demonstrerade på Mynttorget i Stockholm.

| Foto: Jonas Fond
Lärarmarschen

Här protesterar tusentals mot nedskärningarna i skolan

”Vi bygger, bygger upp och ni river, river ner” skanderade flera tusen personer som samlats på Mynttorget i Stockholm. Under lördagen protesterade lärare mot nedskärningarna och en allt tuffare arbetsmiljö i landets kommuner.

Lärarmarschen

Lärarmarschen är ett initiativ från lärare som vill sätta stopp för besparingar och försämrad arbetsmiljö. Aktionen är partipolitiskt obunden och öppen för alla som stödjer lärarnas krav.

Marschen går av stapeln lördagen den 18 och söndagen den 19 maj 2019 i sju orter runt om i Sverige: Stockholm, Göteborg, Malmö, Jönköping, Uppsala, Mora och Jokkmokk.

I Stockholm samlades deltagarna på Sergels torg för en gemensam marsch till Mynttorget där manifestationen fortsatte.

Under helgen samlas tusentals lärare på sju platser i Sverige under parollen Lärarmarschen. I Stockholm tågade man från Sergels torg och slagorden ekade över staden. ”Lärare demonstrerar, lärarna har fått nog!”, ”Vad vill vi ha? Mer personal! När när när? Nu nu nu!” och ”vi bygger, bygger upp och ni river, river ner”.

På Mynttorget samlades man för en gemensam manifestation med Förskoleupproret. Bland talarna hördes initiativtagarna till Förskoleupproret, representanter från Kommunal, Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet. Och så initiativtagaren till Lärarmarschen – Alexander Skytte som höll en tyst minut för de kollegor som sjukskrivits och inte orkade vara på plats.

Alexander Skytte. Foto: Mikael Bergling
Alexander Skytte. Foto: Mikael Bergling | Foto: Mikael Bergling

– Nedskärningarna har pågått länge nu. Vi ser kollegor som försvinner och de ersätts inte på våra arbetsplatser. Nu säger vi stopp, berättar Alexander Skytte.

Varför tog du initiativet till Lärarmarschen?

– Antingen är det min ADHD eller så är det min militärbakgrund – jag tar befälet och gör någonting nu. Jag är trött på att sitta vid sidan och inte göra något.

Och med tusentals personer som slöt upp i Stockholm, enligt polisens uppskattning så många som 8000, har han stark tilltro till att marschen även ska få konsekvenser i politiken.

– Jag pratade precis med Vänsterpartiets utbildningspolitiska talesperson som var här på plats. Jag har också pratat med Anna Ekström och hon har samma linje som den vi driver, säger Alexander Skytte.

Så vad händer härnäst?

– Nu går vi in i en period av vila och återhämtning, låter det landa och ser vad efterspelet blir. Sen ska vi som har drivit det här samlas och komma fram till vad nästa steg blir. Men jag hoppas så många som möjligt ansluter till Lärarupproret på Facebook så kraftsamlar vi där.

Ragnar Sjölander.
Ragnar Sjölander.

En av talarna på plats var Ragnar Sjölander som är ordförande för Lärarnas Riksförbund i Stockholm.

– Mitt starkaste intryck från dagen är den frustration vi alla känner över att vara kommunala besparingsobjekt – när det borde finnas ett nationellt intresse för utbildning. Jag upplever en väldigt stor diskrepans mellan vad som sägs på regeringsnivå och vad som görs i kommunerna, säger Ragnar Sjölander.

Enligt honom är lösningen en nationell styrning och finansiering.

– Nu blir ju skolan en kommunal prioritetsfråga bland andra. SKL skriver avtal med 290 kommuner om att det är viktigt att satsa på skolan, men sen gör 260 kommuner nedskärningar – det hänger ju inte ihop.

Enligt Ragnar Sjölander ligger en del av förklaringen till nedskärningarna i konkurrensen med privat sektor.

– Kommunen börjar jämföra sina kostnader och lärartätheten med friskolorna och börjar anpassa sig till andra aktörer i branschen. Då har man en nedåtgående spiral.

Så vad kan man göra åt det här som enskild lärare?

– Ett sätt är ju faktiskt att engagera sig i sådana här breda gräsrotsrörelser. När vi bygger kontakter och knyter an till de andra professioner som finns i skolan känner vi oss mycket starkare. Om man gemensamt skickar signalerna uppåt om att det är orimligt med nedskärningar kan det ibland ha stora effekter på politiker och chefer även på enhetsnivå, säger Ragnar Sjölander.

Pernilla Olsson, mellanstadielärare på Södermalmskolan och Camilla Askebäck Diaz, matte- och NO-lärare, Södermalmskolan

Varför går du i Lärarmarschen idag?

Pernilla: – För att jag vill jobba som lärare fram till pension och det är tveksamt om det kommer gå med dagens förutsättningar. Jag vill att vi ska få till en förändring så att vi orkar med det här.

Camilla: – Vi behöver se över lärarnas arbetsvillkor och arbetsbörda. Bedömningsbördan är enorm och tar mycket tid. Vi behöver tid för att kunna planera våra lektioner istället.

Anna, sjukskriven lärare 4–6
Varför går du i Lärarmarschen idag?

– Jag är trött liksom. Jag har bara varit ute i två år och känner mig jäkligt lurad. Jag vet att det är jobbigt i skolan och jag blev förberedd under utbildningen men det är något fel om man har valt att jobba med något och efter bara två år så funkar man inte längre.

– Så därför är jag här – jag orkar inte vara hemma och vara sur längre.

Sara Edenlid, grundskollärare Beckombergaskolan

Varför går du i Lärarmarschen idag?

– Jag tycker att det är självklart att vara här om man har ork och kraft – för alla barns skull. Det är så många barn som mår dåligt i dagens skola.

– Det finns inte plats för alla barn även om de har fantastisk personal omkring sig – det har skurits ned alldeles för mycket.

 

 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm