Annons
Socialdemokraternas Anna Ekström. Foto: Jimmy Scott.

Anna Ekström: Marknadsstyrningen av skolan leder fel

Publicerad 28 juni 2018

Relaterat

I september är det val och en av de största frågorna är skolpolitiken. Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under rasterna från lektionerna på skolan. Hur ser Socialdemokraternas minister Anna Ekström på lärarnas arbetssituation? Vad vill hon göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Socialdemokraterna?

 

Varför ska jag och mina kollegor som är väldigt intresserade av hur skolan fungerar rösta på Socialdemokraterna och er skolpolitik? 

– För det första så är vi det enda partiet som konsekvent och hela tiden sätter kunskap och bildning först, och tycker att kunskap och bildning är viktigare än till exempel rätten att gå med obegränsad vinst i skolan. För det andra så är vi det parti som ser behovet av resurser i skolan. Vi inser att undervisning och skola kostar, och att kvalitet kostar. Vi vill ju i nästa mandatperiod prioritera välfärden före skattesänkningar. 

– Sedan om jag ska lägga till någonting så tycker jag att faktiskt att vi är det parti som ser de här stora strukturella problemen med skolan och vågar prata om dem. Även om det inte alltid renderar lika stora rubriker som till exempel kepsar och liknande.

Om du stod här nere i personalrummet på en rast med lärare – vilket vallöfte skulle du då vilja och våga utfärda? 

– Då skulle jag se lärarna i ögonen och säga vi kommer att sätta kunskap och bildning och elevernas rätt till kunskap och bildning i första rummet, hela tiden. Före skolägarnas rätt att gå med vinster. Men sedan skulle jag också lova att vi kommer göra vad vi kan för att vi inte ska ha religiösa friskolor i Sverige. Skolan ska vara en plats där elevens kunskap och bildning står i centrum, och det betyder också att det är lärare och rektor som ska bestämma. Inte präster och imamer. 

Finns det något som du ser självkritiskt på under din period som gymnasie- och kunskapslyftsminister? 

– Ja, herregud det är väl massor. Jag kom ju direkt in som politiker utan att ha varit det innan. Vi tillsatte en jättestor utredning för någon månad sedan om gymnasieskolans finansiering, och dimensionering och planering. Det är en jättestor sak. Det kan jag tycka självkritiskt att det borde jag ha faktiskt kommunicerat bättre vilken stor och viktig utredning det är.

Vi är det parti som ser behovet av resurser i skolan.

Kommer den utredningen att inbegripa frågor som till exempel elevers val i gymnasiet och skolsegregation på grund av gymnasieval? 

– Ja, absolut. Det är det som är hela poängen. Min tanke med den utredningen är att vi ska gå från dagens väldigt tydliga marknadsstyrning av skolan till en mer regional planering. Gymnasieskolans utbud av program blir ju liksom summan av alla elevers enskilda val. Det behövs faktiskt lite hänsynstagande till vad som behövs för näringslivet. Gymnasieskolans yrkesprogram har ju halverats nästan på 12 års tid. 

Men det borde innebära att ni genom staten eller möjligtvis regionala skolmyndigheter kommer styra mycket mer över huvudmännen, och begränsa deras valmöjligheter. Kommer det att bli så?

– Den här utredningen har fått väldigt fria händer. Det som är sagt är att man ska hitta ett system för regional planering och man kan tänka sig flera varianter där. Man kan tänka sig ett system där de kommunala huvudmännen går ihop mycket tydligare, men man kan också tänka sig ett ökat statligt ansvarstagande. 

Anna Ekström och Ragnar Sjölander i samtal på Blackebergs gymnasium.

Om vi tittar på den skolpolitik som era politiska konkurrenter går ut med eller vill ha. Är det något i den som du tycker har fördelar eller skulle vilja prata med dem om? 

– Ja, väldigt mycket faktiskt. Jag tycker att skolpolitiken på pappret eller på ytan är mer särskiljande än vad den är i verkligheten. I verkligheten så är vi nog rätt överens om att det till exempel behövs väldigt stora insatser för att ge lärarna chansen att verkligen höja kvaliteten i undervisningen. Genom bättre förutsättningar för att planera, genomföra och efterarbeta undervisningen. Som är nyckeln. Så jag skulle vilja se mer samarbete, absolut.

Tror du att det finns en vilja från politiker att släppa skolfrågan som ett tvisteämne? 

– Jag hoppas verkligen det. Tittar du på de här länderna med uthålligt höga skolresultat och med god rekrytering till läraryrket, då ser du ju att det ofta faktiskt är rätt mycket makt hos lärarna och rätt mycket samförstånd i politiken.

Jag har läst Socialdemokraternas skolpolitiska program och någonting som återkommer där är det här med mindre klasser. Hur kan man som minister eller i en regering arbeta för att lärarna ska få en lättare arbetssituation? Inte ha lika många elever framför sig rent konkret i salen. 

– Där har vi under den här mandatperioden gjort rejäla statsbidrag för minskade klasstorlekar, och framförallt ska jag säga för lite mindre barn. Förskolegrupper och lågstadieklasser. Men det är ju ingen tvekan om att det viktigaste är kvaliteten i undervisningen, men ska den bli riktigt bra – ja, då är ju mindre klasser att föredra. Allt annat lika. 

Anna Ekström och Ragnar Sjölander.– Jag tror att det där hänger väldigt mycket ihop med finansieringen. Är det någonting som det går att tjäna pengar på i skolan så är det genom att göra klasserna lite större. När vi har ett skolsystem nu som bygger på ett marknadstänkande där det ska löna sig att göra olika former effektiviseringar. Då är det klart att klasstorleken är ett lätt pris för den som vill tjäna pengar. Det är ett av skälen till att jag är så kritisk till den marknadsstyrning som vi har i skolan, att den lockar till sådana här billiga lösningar. 

– Om man är huvudman, om man är kommun eller friskola, då sitter man ju på makten. Då är man den som bestämmer över klasstorleken och över pengarna. Det vi kan göra från regeringens sida det är att säkerställa att det finns ekonomiska resurser att hålla nere klasserna. Därför så tror jag att det här som kommer blir ett ganska klassiskt val på det viset. Det kommer handla om pengar till välfärden, däribland skolan, eller skattesänkningar. Så det kommer att bli ett tydligt val på det sättet. För små klasser kostar pengar.

Om du fick chansen att förändra något i grunden i det svenska skolsystemet – vad skulle det vara då? 

– Då skulle jag faktiskt ta och resa tillbaka till sent 80-tal/tidigt 90-tal och säga: ”ta det lite lugnt med alla de där reformerna”. Framförallt så skulle jag vädja till dåtidens skolpolitiker att lugna ner sig med de här marknadsreformerna. Vi satte igång med hela det här paketet med fritt skolval, möjligheter att gå med vinst helt obegränsat, väldigt fri etableringsrätt, skolpeng som man bär med sig. Det har faktiskt inget annat land följt efter. Där skulle det vara bra om man hade kunnat hitta ett lite mer normalt system. Med möjlighet att välja en skola, och med förekomsten av fristående skolor – men utan de här marknasstyrningsprinciperna som leder så fel. 

Intervjun med Socialdemokraternas Anna Ekström gjordes på Blackebergs gymnasium i Stockholm den 3 maj 2018.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Debatt: Betygen måste bli rättssäkra

Debatt

Svensk skola är i behov av ett system där allt fler prov rättas centralt av oberoende examinatorer, skriver Olle Bring, riksordförande Moderat Skolungdom.

Kommentera
Annons
Annons

Så påverkar budgeten dig som lärare

Budget

Riksdagen har röstat igenom Moderaternas och Kristdemokraternas budget. Så här berörs du som lärare av den.

Annons

”Villkoren måste förbättras för att locka fler till läraryrket”

Debatt

”Menar vi allvar med att lyfta yrkets status, locka de bästa studenterna till att söka lärarutbildningen så måste även villkoren för lärarna förbättras”, skriver Roger Haddad (L), vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott.

Kommentera

Lärarnas vanligaste frågor till SPSM om betyg och särskilt stöd

Betyg och bedömning

Hur fungerar pysparagrafen, alternativa verktyg, lathundar och strukturstöd vid betygsättning och bedömning?
SPSM:s expert svarar på vanliga frågor om bedömning.

Annons
Annons

Åtta rektorer kräver: Erfarna lärare måste få högre lön

Lärarlöner

Åtta rektorer på Ystad gymnasium kräver mer pengar till lärarlöner.
– Det är ett arbetsmiljöproblem att nyanställda får mycket högre lön än erfarna, lojala lärare, säger rektorn Lena Schmidt.

Annons

Skolan kraftsamlar för allas rätt att funka olika

Musikhjälpen

Från 3 miljoner 2008, till 74 miljoner förra året. Varje år sedan starten har Musikhjälpen slagit rekord. I år kommer flera initiativ från skolans värld. 

Malin skämtar om läraryrket – och fick arbetslusten tillbaka

Arbetsmiljö

Vad har undervisning och stand up gemensamt? En hel del om du frågar läraren och komikern Malin Appeltofft.

Faktorerna som påverkar ett barn som inte kommer till skolan

Hemmasittare

Alexander Skytte skriver om hur skolan kan arbeta för att förhindra att elever inte kommer till skolan: ”Om vi vill ha tillbaka elever med problematisk skolfrånvaro måste vi vara beredda på att ändra vårt sätt att jobba.”

Nya skollagar att hålla koll på 2019

Lagar

Under 2019 träder att antal lagändringar i kraft som påverkar den som arbetar i skolan. Bland annat blir det krav på mer undervisningstid i matematik och idrott och hälsa.

Här tas tekniken på allvar

NO och teknik

På de flesta skolor för teknikämnet en undanskymd tillvaro och elevernas intresse dalar i takt med att de blir äldre. I Mörrum utanför Karlshamn har man vänt trenden – med hjälp av 3D och en förändrad lärarroll. 

Läraren Pekka, 80: ”Jag kan ju inte bara sitta still”

Intervju

Sin egen stigande ålder och lärarprofessionens sjunkande status till trots vill 80-åriga ämnes-läraren Pekka Persson inte släppa yrket helt. 
– Jag kan ju inte bara sitta still, det är roligare att undervisa, säger han.

Trots att fler tar examen: ”Problem kvarstår”

Gymnasiet

Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år på de nationella programmen, visar Skolverket statistik. Men trots ökningen varnar LR:s Åsa Fahlén:
– Skolsystemet som helhet lyckas inte ge alla elever möjlighet att skaffa sig en god skolgång.

Så kan du hantera relationen med eleverna

Relationer

De flesta lärare upplever dagligen hur relationen med eleverna är viktig för att nå goda resultat. Men forskningen visar att de inte alltid är lika bra på att navigera den relationen i praktiken. 

Arbetsuppgifter

Lärarna: ”Vår tid går till annat än undervisning”

En stor del av låg- och mellanstadielärarnas arbetstid går åt till uppgifter som inte har med läraruppdraget att göra. Över 80 procent av lärarna använder
delar av sin arbetsdag till att bland annat rastvakta, kopiera, fixa i klassrummet och bjuda in till olika aktiviteter, visar en ny undersökning.

Så svarar lärarna om arbetsuppgifter som stjäl tid

Undersökning

Rastvakta, vattna blommor, fixa gardiner, kopiera... Så säger lärarna om de arbetsuppgifter som ligger utanför den egna undervisningen.

Rektorn: Är Skolverkets nya allmänna råd förenliga med skollagen?

Debatt

”Separera inte lärarens ämneskompetens och hens rättighet till bedömning om allmänna råden ska vara gångbara fullt ut”, skriver rektorn Jens S West.

Kommentera

En julsaga

Debatt

”Det lackar mot jul i Fabriken på Ågatan”. Bana 4 i Kungsbacka önskar alla montörer en god jul.

Kommentera

”Så ökar vi kunskaperna i främmande språk”

Debatt

Hur vänder vi den nedåtgående trenden för kunskaper i främmande språk och bristen på behöriga språklärare? ”Prata med barnen om exportens betydelse för Sverige och vilka dörrar språkkunskaper kan öppna för dem! Och satsa mer på språklärare!”, skriver Aino Weber på Tysk- svenska handelskammaren.

Kommentera

Rosa bussen ska öka likvärdigheten i utsatta områden

Digital kompetens

En rosa buss ska få fler mellanstadieelever i utsatta områden att intressera sig för programmering.
– Vi vill bidra till en jämlik utbildning, säger Maria Olsson.

Skolresultaten pekar uppåt i ny rapport

Positiv trend

Fler är behöriga till gymnasieskolan och det genomsnittliga meritvärdet ökar, men bristen på jämlikhet kvarstår. Det visar en ny rapport om grundskolan från SKL.

Sociala medier – därför måste även yngre barn få kunskaper i bild

Debatt

Vi lever med en visuell kommunikation i en omfattning som vi aldrig tidigare har upplevt. Därför måste skolan ta bildämnet på allvar och ge även yngre barn bildkunskaper”, skriver författaren Torhild Elisabet Sandberg.

Kommentera

Rapport: Högpresterande elever saknar utmaningar i skolan

Rapport

Det saknas anpassade utmaningar för högpresterande elever i flera av landets skolor, visar en granskning från Skolinspektionen. 
– Sverige ligger sist i hela världen när det kommer till frågor som rör särskilt begåvade och högpresterande elever, säger pedagogen Mona Liljedahl.

Så förhindrade de hundratals gymnasieavhopp

Avhopp

Satsningen ”Plugga klart” tog sikte på 800 elever i riskzonen för att hoppa av gymnasiet. Resultatet: 720 av dem är kvar i skolan. – Det handlar mycket om att skapa relationer och vara lyhörd, säger Sebastian Wass, en av lärarna som deltar i satsningen.

LR Studs ordförande tar över Saco studentråd

LR Stud

Lärarnas Riksförbunds studerandeförenings ordförande Mimmi Rönnqvist är vald till ordförande i Saco studentråd under verksamhetsperioden 19/20.

Elvira, 18: ”Det är dags att vi börjar tänka på lärarna”

Debatt

”Lärare undervisar Sveriges framtid och det är dags att vi börjar tänka på dem. Lärarutbildningen måste ställa högre krav”, skriver 18-åriga Elvira Löwenadler.

Kommentera

Miljonsatsning på tioårig grundskola i M:s budget

Budget

Inför en timme mer i undervisningstid, utöka satsningen på lovskolan och lansera en tioårig grundskola. Det är några av delarna på skolområdet som återfinns i Moderaternas budgetmotion.

Så fick Västeråsskolan stopp på stöket

Arbetsmiljö

Dagliga konflikter bland eleverna och stök i klassrummet. Lärare och rektorer som slutade på löpande band. Och ett hot om vite på nära en miljon kronor från Skolinspektionen. Det såg inte ljust ut för Vetterstorpsskolan i Västerås – men på ett halvår vände trenden.

Högsäsong för betygsfrågor – det vill lärarna veta

Betygsättning

Det drar ihop sig till betygsättning på landets skolor. På Skolverket märks det genom att fler lärare hör av sig med frågor – och i år har de en lite annan karaktär än tidigare.

De prisas för sitt arbete med nyanlända elever

Språkintroduktion

Tätt samarbete, noga planering och välutbildad personal. Arbetslaget från Blackebergs gymnasium tilldelas priset "Årets lärarlag" för sitt arbete med nyanlända elever.
– Jag hoppas att vi kan inspirera andra, säger studie- och yrkesvägledaren Kristina Salenstedt Linder. 

Efter kritiken: SPSM drar tillbaka adhd-rapporten

NPF

Specialpedagogiska skolmyndighetens rapport om insatser för elever med adhd har fått kraftig kritik. Nu drar myndigheten tillbaka rapporten.

Så slår jobbstressen mot skolan

Arbetsmiljö

Fyra av tio grundskollärare, fritidspedagoger och förskollärare säger att de haft arbetsrelaterade besvär till följd av arbetet, visar en undersökning gjord av Arbetsmiljöverket.

SKL: Inför samordnad individuell plan för elever med behov

SIP

Sveriges Kommuner och Landsting vill införa en bestämmelse om samordnad individuell plan (SIP) i skollagen.

För mycket vardag och för lite matte

Matematik

Hur ska man lära ut matte på bästa sätt i klassrummet? Den frågan har länge varit föremål för en intensiv debatt inom skolforskning. Nu ger en svensk studie svar.

Rösten en bortglömd arbetsmiljöfråga

Arbetsmiljö

Rösten är ett av lärarnas viktigaste verktyg, och problem med den leder ofta till stress och sjukskrivningar. Men skolledarna är förvånansvärt ovetande om sitt ansvar, enligt logopeden och forskaren Annika Szabo Portela.

Läraren: ”Vi får inte ta demokratin för givet”

Projekt

På Jämtlands gymnasium uppmuntras eleverna att starta föreningar och samtidigt värna om demokratin. Arbetet är en del av ett demokratiprojket som skolan startat.
– Det är viktigt att vi inte tar demokratin för givet, säger Camilla Göransson, lärare på skolan. 

Metoo

#ickegodkänt ett år senare: ”Förväntar oss mer”

Metoo

Ett år har gått sedan läraruppropet Ickegodkänt. Läraren och initiativtagaren, Elinor Holmström, berättar om vad som har hänt sedan uppropet och vad nästa steg är för en mer jämställd skola.

Fem tips: Så arbetar du med #Metoo i undervisningen

Metoo

Lärarna uppmanas prata om Metoo och sexuella trakasserier i klassrummet. Men många är obekväma med att lyfta ämnet i undervisningen.
Läraren Annika Sjödahl delar med sig av konkreta tips och lektionsuppgifter till andra pedagoger som vill lyfta det normkritiska arbetet i klassrummet.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons