Annons
Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt. Foto: Pelle Rabe.

”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Publicerad 11 juni 2018

Relaterat

Den 9 september går Sverige till val och en av de största frågorna är skolpolitiken. Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna. I mötet med Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt vill Ragnar veta: 
Hur ser han på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Varför ska man som lärare rösta på Vänsterpartiet?

– Vi har en politik för ett mer jämlikt Sverige. Vi är det enda partiet som egentligen har det. Som utjämnar inkomstskillnader och som gör att människor kommer att mötas och blandas i Sverige. Jag tycker att det är så tydligt att vårt stora samhällsproblem i dag är att vi skiljs åt allt mer, och samtidigt blir det mer ojämlikt.

– Jag tror att en grupp som verkligen har märkt av detta är lärare. Ojämlikheten har påverkat skolan enormt. Skolan har ju gått från att verkligen ha varit någonting som gav alla chansen. Vi hade väldigt likvärdiga skolresultat och skolorna var ungefär lika bra – och i dag är det en skola som ofta är jättebra, men ibland brister och ibland faktiskt förstärker skillnaderna i samhället. För mig handlar det både om att få ett jämlikt samhälle i stort, men att skolan är så otroligt viktig för att bryta den här uppdelningen. Vi måste få en likvärdig skola. Vi måste få en skola som ger barn och ungdomar samma chans. Det är det som vår politik går ut på.

– Jag tror också att det är roligare att jobba i en sådan skola. Där barn från olika bakgrunder möts, där man känner att man faktiskt känner att man gör ett bra arbete och där man på något sätt står på samma startlinje när man går i skolan.   

Och rent konkret – vad kan du lova landets lärare om Vänsterpartiet får chansen att påverka skolpolitiken efter valet?

– Vi skulle göra tre stycken stora reformer som vi tycker behövs för att få en likvärdig skola. Det ena är att ta bort hela marknadsstyrningen och vinsttänkandet. Det är så tydligt hur många av de här vinstdrivna skolorna rekryterar de elever som har det lättast för sig och det bidrar otroligt starkt till uppdelningen. Vi har friskolor som bygger på att man ställer sig i kö när barnen får personnummer, så går det januari- och februaribarn i de skolorna. Det är precis motsatsen till en likvärdig skola.

– Sedan tycker jag att skolan ska vara statlig. Det ska inte vara beroende på vilken kommun du bor i, om man har pengar och satsar på skolan, fortbildning eller annat.

Om vi får en likvärdig skola som man kan lita på tror jag det kommer att ge bättre resultat.

– Sedan måste man se över skolvalet. Framför allt i de stora städerna så är skolvalet i dag en motor som delar upp eleverna. Då blir det ”vinnarskolor” och ”förlorarskolor”. Vi måste komma till ett läge där man är i våra grannländer, som Finland och Norge, där man faktiskt kan lita på att den närmaste skolan är en bra skola – och i den kan mina barn gå. Sedan kan man jobba med upptagningsområden så att det blir en allsidig sammansättning. Om vi får en sådan likvärdig skola som man kan lita på tror jag det kommer att ge bättre resultat, och framför allt är det färre elever som kommer att misslyckas i skolan. Är det några som jag tror få ta smällen av dagens system så är det lärarna som upplever det här varje dag.

Om vi tittar tillbaka på den mandatperiod som är slut nu – tycker du att ni i Vänsterpartiet har lyckats påverka i skolpolitiken?

– Ett av de viktigaste förslagen för oss kommer snart upp till beslut i riksdagen (läs; den 7 juni), och det är att ta bort den här vinstjakten. Det skulle ha enorm betydelse. Det skulle verkligen ändra spelplanen på något sätt och kunna göra att vi kan arbeta med en jämlik skola.

Jonas Sjöstedt och Ragnar Sjölander på Blackebergs gymnasium.

– Sedan har vi jobbat mycket via budgeten. Där har det gjorts ganska stora satsningar på skolan, både på skolor som har speciella utmaningar men också i allmänhet. Det tycker jag är viktigt att det har gjorts. Jag tycker också att det är viktigt att satsa på sådant som elevhälsa. Lärarna får ju i dag göra mycket utöver lärarjobbet och har man ingen bra elevhälsa så märks det för lärarna också.

– Sedan är det på väg en förändring som jag hoppas att vi ska se, som går från kursbetyg till ämnesbetyg. Det är också någonting som vi har arbetat för.

Det märker jag som lärare här att kursbetygen skapar en stress för eleverna.

– Det gör ju det. Ett misslyckande kan stå väldigt dyrt. Jag tycker att ämnesbetyg är mycket mer rimligt och att stressen också är ett utav de stora problemen i skolan i dag. Vi har lite fått en kontrollskola där man ska ha så mycket nationella prov och så mycket kurser så att friheten också har inskränkt också för lärarna. Någonstans så tror jag att lärare drömmer om att vara någonting mer än det. Det är rimligt att ha färre nationella prov tycker vi.  

Vi har haft en skoldebatt där många politiker har snackat ner den svenska skolan rätt hårt.

Vad tycker ni i Vänsterpartiet att man borde göra för arbetssituationen och arbetsbelastningen för att få fler att vilja bli lärare och fler att vilja stanna i yrket? 

– Det är en utmaning på flera plan. En del saker är ganska naturliga som att man inte ska ha för stora klasser, man ska ha en rimlig löneutveckling, man ska kunna få fortbildning, och det ska finnas kuratorer och elevhälsa så att man inte känner sig maktlös när elever har stora problem. Utan att det faktiskt finns någon som kan kliva in och hjälpa en lärare i de situationerna.

– Men ibland tänker jag att det är ett större problem. Vi har haft en skoldebatt där många politiker har snackat ner den svenska skolan rätt hårt. Man har liksom inte sett tycker jag alla de här lärarna som gör ett otroligt bra jobb, det är ändå det normala i den svenska skolan. Det är faktiskt det som sker och som jag ser via mina egna barn – att det fungerar bra och lärarna jobbar jätteengagerat. Jag tycker att det är lite sorgligt med en skoldebatt som går ut på att man ska säga att det är ett kaos av kepsar och mobiltelefoner i skolan – det är det inte.

– Sedan finns det skolor som har problem, och det tror jag beror på segregering, för att vi har fått en marknadsskola och mycket annat också. Om vi har en tydlig politik för en likvärdig skola som inte detaljstyr lärarna, utan där man litar på lärarna att de kan sitt jobb. Det behövs inte kollas allting och vara nationella prov på allting.   

Som rikspolitiker. Går det att styra regelverket kring lärares arbetssituation hårdare i Sverige?   

– Det är klart att det går att göra. Men det hade varit mycket lättare om det vore statligt. Att kunna få likvärdighet och att det fungerar bättre. Att staten skulle ha arbetsgivaransvaret för lärarna är ett av argumenten. Om man ser på en sådan sak som förstelärarreformen, som jag tycker ha slagit ganska fel på många sätt. Tänk om kan kunde ha en dialog mellan lärarfacken om hur man skulle kunna utvecklas i yrket, man skulle kunna forska, man skulle kunna ha större ansvar. Så gör man det tillsammans över hela landet. Nu gör kommunerna väldigt olika med sådana saker. Jag tror att ibland leder lite mer centralstyrning till lite mindre detaljstyrning. Så skulle jag vilja ha skolan.

 – En del med förstelärarreformen gav ju bara högre lön till några, sedan fortsatte allt som vanligt. Och i andra kommuner gjorde man på ett helt annat sätt. Jag förstår om lärare är frustrerade över det. 

Jag är övertygad om att den här ökade stressen och ökade ohälsan märks i skolan.

Vi har sett över en lång tid att skolpolitiken har varit en stor politisk stridsfråga, där det finns stora motsättningar mellan blocken. Kan du i det här läget se något i exempelvis Alliansens skolpolitik som ni i Vänsterpartiet tycker är bra?

–  Det finns korn av sanning även där. Även om skillnaden är stor när det gäller vinster och marknad. Jag skulle vilja lyfta upp två saker. Vi har sett att Liberalerna precis som vi är för en statlig skola. Jag tror att det kommer. Man märker även på de partier som inte är där än att de går åt det hållet. Det är väldigt intressant och bra.

– Något annat som gjorde mig uppriktigt glad det var när Centerpartiet gick ut och sa att vi måste satsa mycket mer mot psykisk ohälsa. Vi måste verkligen rusta upp möjligheten för ungdomar att få hjälp. Det är precis det vi tycker i Vänsterpartiet också och har fått igenom en del reformer.

– Jag är övertygad om att den här ökade stressen och ökade ohälsan märks i skolan. Är det så att de här eleverna verkligen skulle få snabb, professionell och lätt hjälp. Många av de kan inte lyckas i skolarbetet om man mår dåligt. Det är ett direkt hinder för att kunna fungera i skolmiljön. Det tror jag är otroligt viktigt att se det, framförallt är det unga tjejer som har sämre psykisk hälsa. Skulle vi kunna göra någonting stort där tillsammans så vore det fantastiskt.

Kan du lova, om du får chansen att påverka regeringspolitiken, att ni arbetar för stora blocköverskridande lösningar?

– Ja, där skulle det vara möjligt på till exempel de två områdena. Men sedan är det så att i synen på det här med vinstjakt, marknad eller likvärdig skola så har det blivit en höger- och vänsterfråga. Det finns många borgerliga som också inser att det här inte håller. Men de försvarar företagen i dag, och vi gör inte det. Så i en del frågor står vi också långt ifrån varandra. Det kan man inte sticka under stolen med.

All forskning visar att dagens skolval gör det svårare för skolan.

Om du fick chansen att påverka en fråga inom svensk skolpolitik i grunden – vilken skulle du då vilja förändra?

– Det är en fråga där vi är helt unika, och det är att ifrågasätta skolvalet som det är i dag. Det är inte alltid så populärt. Därför att många föräldrar och elever tycker att skolvalet gynnar ”mig”, men all forskning visar att dagens skolval gör det svårare för skolan. Då skulle jag gå in och göra någonting där och att vi får skolor igen där elever från olika bakgrunder möts. För mig handlar det om vilket Sverige jag vill ha i dag. Jag tror att det är dåligt när människor inte träffar varandra, när man är lite rädda för varandra och där skillnaderna är väldigt stora. Skolan är ju en spegel av det, men skolan kan också vara vårt viktigaste verktyg för att bryta ner det för att göra någonting åt det.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Åsa Fahlén: ”Var är höstplanen för lärarna?”

Terminsstart

Lärare som återvänder till jobbet vittnar om arbetsgivare utan plan för att skydda personal och elever från smitta och överbelastning. Lärarnas Riksförbund är kraftigt kritiska.

Annons
Annons

Facket räknar med besvärlig skolstart

Corona

Pandemin och ett lapptäcke av åtgärder runt om i landet bäddar för en orolig skolstart.

Annons

Därför ska lärare använda normkritik

Stockholm Pride

Normkritik i klassrummet är en konsekvens av skolans styrdokument och kan dessutom öka ämnesförståelsen, menar läraren Annika Sjödahl.

Lund vill ha kameraövervakning på alla skolor

Bevakning

Efter ett stort antal skolbränder planerar Lunds kommun för kamerabevakning på samtliga skolor och förskolor.

Annons
Annons

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons