Annons
Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt. Foto: Pelle Rabe.

”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Publicerad 11 juni 2018

Relaterat

Den 9 september går Sverige till val och en av de största frågorna är skolpolitiken. Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna. I mötet med Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt vill Ragnar veta: 
Hur ser han på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Varför ska man som lärare rösta på Vänsterpartiet?

– Vi har en politik för ett mer jämlikt Sverige. Vi är det enda partiet som egentligen har det. Som utjämnar inkomstskillnader och som gör att människor kommer att mötas och blandas i Sverige. Jag tycker att det är så tydligt att vårt stora samhällsproblem i dag är att vi skiljs åt allt mer, och samtidigt blir det mer ojämlikt.

– Jag tror att en grupp som verkligen har märkt av detta är lärare. Ojämlikheten har påverkat skolan enormt. Skolan har ju gått från att verkligen ha varit någonting som gav alla chansen. Vi hade väldigt likvärdiga skolresultat och skolorna var ungefär lika bra – och i dag är det en skola som ofta är jättebra, men ibland brister och ibland faktiskt förstärker skillnaderna i samhället. För mig handlar det både om att få ett jämlikt samhälle i stort, men att skolan är så otroligt viktig för att bryta den här uppdelningen. Vi måste få en likvärdig skola. Vi måste få en skola som ger barn och ungdomar samma chans. Det är det som vår politik går ut på.

– Jag tror också att det är roligare att jobba i en sådan skola. Där barn från olika bakgrunder möts, där man känner att man faktiskt känner att man gör ett bra arbete och där man på något sätt står på samma startlinje när man går i skolan.   

Och rent konkret – vad kan du lova landets lärare om Vänsterpartiet får chansen att påverka skolpolitiken efter valet?

– Vi skulle göra tre stycken stora reformer som vi tycker behövs för att få en likvärdig skola. Det ena är att ta bort hela marknadsstyrningen och vinsttänkandet. Det är så tydligt hur många av de här vinstdrivna skolorna rekryterar de elever som har det lättast för sig och det bidrar otroligt starkt till uppdelningen. Vi har friskolor som bygger på att man ställer sig i kö när barnen får personnummer, så går det januari- och februaribarn i de skolorna. Det är precis motsatsen till en likvärdig skola.

– Sedan tycker jag att skolan ska vara statlig. Det ska inte vara beroende på vilken kommun du bor i, om man har pengar och satsar på skolan, fortbildning eller annat.

Om vi får en likvärdig skola som man kan lita på tror jag det kommer att ge bättre resultat.

– Sedan måste man se över skolvalet. Framför allt i de stora städerna så är skolvalet i dag en motor som delar upp eleverna. Då blir det ”vinnarskolor” och ”förlorarskolor”. Vi måste komma till ett läge där man är i våra grannländer, som Finland och Norge, där man faktiskt kan lita på att den närmaste skolan är en bra skola – och i den kan mina barn gå. Sedan kan man jobba med upptagningsområden så att det blir en allsidig sammansättning. Om vi får en sådan likvärdig skola som man kan lita på tror jag det kommer att ge bättre resultat, och framför allt är det färre elever som kommer att misslyckas i skolan. Är det några som jag tror få ta smällen av dagens system så är det lärarna som upplever det här varje dag.

Om vi tittar tillbaka på den mandatperiod som är slut nu – tycker du att ni i Vänsterpartiet har lyckats påverka i skolpolitiken?

– Ett av de viktigaste förslagen för oss kommer snart upp till beslut i riksdagen (läs; den 7 juni), och det är att ta bort den här vinstjakten. Det skulle ha enorm betydelse. Det skulle verkligen ändra spelplanen på något sätt och kunna göra att vi kan arbeta med en jämlik skola.

Jonas Sjöstedt och Ragnar Sjölander på Blackebergs gymnasium.

– Sedan har vi jobbat mycket via budgeten. Där har det gjorts ganska stora satsningar på skolan, både på skolor som har speciella utmaningar men också i allmänhet. Det tycker jag är viktigt att det har gjorts. Jag tycker också att det är viktigt att satsa på sådant som elevhälsa. Lärarna får ju i dag göra mycket utöver lärarjobbet och har man ingen bra elevhälsa så märks det för lärarna också.

– Sedan är det på väg en förändring som jag hoppas att vi ska se, som går från kursbetyg till ämnesbetyg. Det är också någonting som vi har arbetat för.

Det märker jag som lärare här att kursbetygen skapar en stress för eleverna.

– Det gör ju det. Ett misslyckande kan stå väldigt dyrt. Jag tycker att ämnesbetyg är mycket mer rimligt och att stressen också är ett utav de stora problemen i skolan i dag. Vi har lite fått en kontrollskola där man ska ha så mycket nationella prov och så mycket kurser så att friheten också har inskränkt också för lärarna. Någonstans så tror jag att lärare drömmer om att vara någonting mer än det. Det är rimligt att ha färre nationella prov tycker vi.  

Vi har haft en skoldebatt där många politiker har snackat ner den svenska skolan rätt hårt.

Vad tycker ni i Vänsterpartiet att man borde göra för arbetssituationen och arbetsbelastningen för att få fler att vilja bli lärare och fler att vilja stanna i yrket? 

– Det är en utmaning på flera plan. En del saker är ganska naturliga som att man inte ska ha för stora klasser, man ska ha en rimlig löneutveckling, man ska kunna få fortbildning, och det ska finnas kuratorer och elevhälsa så att man inte känner sig maktlös när elever har stora problem. Utan att det faktiskt finns någon som kan kliva in och hjälpa en lärare i de situationerna.

– Men ibland tänker jag att det är ett större problem. Vi har haft en skoldebatt där många politiker har snackat ner den svenska skolan rätt hårt. Man har liksom inte sett tycker jag alla de här lärarna som gör ett otroligt bra jobb, det är ändå det normala i den svenska skolan. Det är faktiskt det som sker och som jag ser via mina egna barn – att det fungerar bra och lärarna jobbar jätteengagerat. Jag tycker att det är lite sorgligt med en skoldebatt som går ut på att man ska säga att det är ett kaos av kepsar och mobiltelefoner i skolan – det är det inte.

– Sedan finns det skolor som har problem, och det tror jag beror på segregering, för att vi har fått en marknadsskola och mycket annat också. Om vi har en tydlig politik för en likvärdig skola som inte detaljstyr lärarna, utan där man litar på lärarna att de kan sitt jobb. Det behövs inte kollas allting och vara nationella prov på allting.   

Som rikspolitiker. Går det att styra regelverket kring lärares arbetssituation hårdare i Sverige?   

– Det är klart att det går att göra. Men det hade varit mycket lättare om det vore statligt. Att kunna få likvärdighet och att det fungerar bättre. Att staten skulle ha arbetsgivaransvaret för lärarna är ett av argumenten. Om man ser på en sådan sak som förstelärarreformen, som jag tycker ha slagit ganska fel på många sätt. Tänk om kan kunde ha en dialog mellan lärarfacken om hur man skulle kunna utvecklas i yrket, man skulle kunna forska, man skulle kunna ha större ansvar. Så gör man det tillsammans över hela landet. Nu gör kommunerna väldigt olika med sådana saker. Jag tror att ibland leder lite mer centralstyrning till lite mindre detaljstyrning. Så skulle jag vilja ha skolan.

 – En del med förstelärarreformen gav ju bara högre lön till några, sedan fortsatte allt som vanligt. Och i andra kommuner gjorde man på ett helt annat sätt. Jag förstår om lärare är frustrerade över det. 

Jag är övertygad om att den här ökade stressen och ökade ohälsan märks i skolan.

Vi har sett över en lång tid att skolpolitiken har varit en stor politisk stridsfråga, där det finns stora motsättningar mellan blocken. Kan du i det här läget se något i exempelvis Alliansens skolpolitik som ni i Vänsterpartiet tycker är bra?

–  Det finns korn av sanning även där. Även om skillnaden är stor när det gäller vinster och marknad. Jag skulle vilja lyfta upp två saker. Vi har sett att Liberalerna precis som vi är för en statlig skola. Jag tror att det kommer. Man märker även på de partier som inte är där än att de går åt det hållet. Det är väldigt intressant och bra.

– Något annat som gjorde mig uppriktigt glad det var när Centerpartiet gick ut och sa att vi måste satsa mycket mer mot psykisk ohälsa. Vi måste verkligen rusta upp möjligheten för ungdomar att få hjälp. Det är precis det vi tycker i Vänsterpartiet också och har fått igenom en del reformer.

– Jag är övertygad om att den här ökade stressen och ökade ohälsan märks i skolan. Är det så att de här eleverna verkligen skulle få snabb, professionell och lätt hjälp. Många av de kan inte lyckas i skolarbetet om man mår dåligt. Det är ett direkt hinder för att kunna fungera i skolmiljön. Det tror jag är otroligt viktigt att se det, framförallt är det unga tjejer som har sämre psykisk hälsa. Skulle vi kunna göra någonting stort där tillsammans så vore det fantastiskt.

Kan du lova, om du får chansen att påverka regeringspolitiken, att ni arbetar för stora blocköverskridande lösningar?

– Ja, där skulle det vara möjligt på till exempel de två områdena. Men sedan är det så att i synen på det här med vinstjakt, marknad eller likvärdig skola så har det blivit en höger- och vänsterfråga. Det finns många borgerliga som också inser att det här inte håller. Men de försvarar företagen i dag, och vi gör inte det. Så i en del frågor står vi också långt ifrån varandra. Det kan man inte sticka under stolen med.

All forskning visar att dagens skolval gör det svårare för skolan.

Om du fick chansen att påverka en fråga inom svensk skolpolitik i grunden – vilken skulle du då vilja förändra?

– Det är en fråga där vi är helt unika, och det är att ifrågasätta skolvalet som det är i dag. Det är inte alltid så populärt. Därför att många föräldrar och elever tycker att skolvalet gynnar ”mig”, men all forskning visar att dagens skolval gör det svårare för skolan. Då skulle jag gå in och göra någonting där och att vi får skolor igen där elever från olika bakgrunder möts. För mig handlar det om vilket Sverige jag vill ha i dag. Jag tror att det är dåligt när människor inte träffar varandra, när man är lite rädda för varandra och där skillnaderna är väldigt stora. Skolan är ju en spegel av det, men skolan kan också vara vårt viktigaste verktyg för att bryta ner det för att göra någonting åt det.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
NPF

Expertens råd: Så blir din skola bättre på att möta elever med NPF

NPF

Vad bör en skola göra för att bli bättre på att möta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Linda Petersson, rådgivare på SPSM och specialiserad på NPF, ger sina bästa råd. 

Annons
Annons
Nedskärningar i skolan

Lärare protesterar mot nedskärningar – klär sig i rött

Nedskärningar

Genom att klä sig i rött vill lärarna i Hässleholm protestera mot nedskärningarna i skolan.
– Känslan av att komma in i ett lärarrum där alla är rödklädda är ganska mäktig, säger läraren Henrik Hedman som är en av initiativtagarna.

Skyddsombud anmäler kommuner – har fått nog av besparingar

Nedskärningar

Tre skyddsombud har fått nog av besparingarna på skolan i Karlshamn, Trelleborg och Sjöbo. Nu anmäler ombuden kommunerna.

Annons
Studie- och yrkesvägledning

Skolinspektionen: Elever får inte tillräcklig studievägledning

Syv

Elever på yrkesprogram får inte tillräckligt med studie- och yrkesvägledning, det slår Skolinspektionen fast i en ny rapport. 

Annons
Annons

Lärarnas kritik mot HÖK 18 växer: ”Vi kan inte vänta”

Avtal

Efter aviserade besparingar på skolan i en majoritet av landets kommuner växer kritiken mot det avtal som slöts mellan lärarfacken och SKL i höstas.
Vissa lärare kräver att avtalet sägs upp, andra menar att strejk är enda utvägen.

Annons

LR-ordföranden i upprop: ”Kommunerna vanvårdar skolan”

Nedskärningar

Skolan vanvårdas av kommunerna. Det menar samtliga distriktsordföranden i Lärarnas Riksförbund som nu vill se krafttag för ett förstatligande av skolan.

Kommunen vill ta bort lärartjänst på skola: ”Strider mot skollagen”

Arbetsmiljö

Ljusdal vill ta bort speciallärare på en skola på grund av kommunens budgetunderskott. Facket anser att man bryter mot skollagen.

”Jag är lärare för att jag vill – inte för att jag måste”

Debatt

”Jag har lovat mig själv att inte bli en ständigt trött, sur och stressad lärare för då skulle jag antagligen göra ett klart sämre arbete samt riskera att gå hårt in i väggen. Vem gynnas av det?”, skriver läraren Jonas Nilsson efter sitt 18:e avverkade läsår.

Kommentera
Betyg

Forskaren: Rättvisa betyg är en skadlig utopi

Betyg

Försök att administrera fram rättssäkra betyg är meningslösa och skapar problem för lärarna, menar forskaren Lars Melin.
– Betyg kommer aldrig vara rättvisa och det får vi leva med.

”SFI behöver fackliga stödinsatser”

Debatt

Uppror och protestlistor i all ära men de äger ingen förhandlingsrätt. SFI-lärare behöver ett levande fack som identifierar motståndet, verkar för aktivt medlemsskap och går till förhandlingsbordet, skriver SFI-läraren Kristina Sjöberg.

Kommentera

Jesper: Därför är jag lärare

Läraryrket

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Jesper Inegård i Åre varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Skolavslutning: Du vet att du är lärare när...

Lista

Snart är sommaren här, och 2018/19 förpassas till historien. Skolvärlden har samlat 11 situationer vi tror att flera av er upplevt under läsåret. Känner du igen dig?

TIMPLAN

Stadieindelad timplan blev nådastöt för moderna språk

Timplan

Moderna språk håller på att förblöda. Orsaken: Den stadieindelade timplanen tillsammans med skriande lärarbrist och kortsiktiga politiska beslut.

Kommunerna prioriterar olika för språkundervisning

Moderna språk

Olika kommuner prioriterar språkundervisningen olika högt.

Forskning

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Undervisning

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet? 

Nytt avtal: LR ska stötta obehöriga lärare

Fackligt

Genom ett samarbetsavtal med Akademikerförbundet SSR ska Lärarnas Riksförbund bland annat företräda obehöriga akademiker i förhandlingar.

OECD-chefen: ”Det kommer att bli svårare att vara lärare”

OECD

Vad gör en lärare i framtiden? Och hur ser en vanlig skoldag ut? 
– Det kommer bli svårare att vara lärare, men också mycket mer intressant, säger Andreas Schleicher, högste chef för organisationens utbildningskontor, till Skolvärlden.

Så reste sig skolorna – mot alla odds

Reportage

Båda skolorna ligger i socioekonomiskt utsatta områden, båda har haft Skolinspektionen efter sig – och båda har vänt utvecklingen. Skolvärlden besökte dem för att ta reda på hur det gick till.  

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Går det att vända en problemskola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan, där Skolinspektionen för första gången använt sitt yttersta maktmedel och låtit staten gå in och bestämma.

Skolverkets nya satsning sågas: ”Sanktionerar obehöriga i skolan”

Legitimation

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare som är tänkt att avlasta legitimerade lärare. Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.

Granskning: Lärarassistenter

Satsningen på lärarassistenter räcker bara till en kvart per dag

Granskning

En kvart om dagen per klass – eller sex minuter per lärare. Det är vad regeringens satsning på lärarassistenter räcker till om alla lärare och elever i grundskolan ska få del av den.
– Det är en droppe i havet, säger Margit Koppari, SO-lärare på Sjöparksskolan i Gällivare.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Läraren: ”Vårt behov av kopieringshjälp är begränsat”

Lärarassistenter

Inför höstterminen planerar Östersunds kommun att anställa 15 lärarassistenter.
– Det vore mycket bättre om man satsade på de yrkesgrupper som redan finns i skolan, säger läraren Claes Hoglert.

200 rektorer: Resursbristen gör våra lärare sjuka

Protester

Bakom det nya Skolledarupproret står hundratals rektorer som är trötta på nedskärningar.
– Vi måste gå tillsammans med lärarna för att driva igenom förändringar, säger rektor Linnea Lindquist, en av initiativtagarna.

Fler äldre lärare än yngre i Sverige

Lärarbristen skenar – snart är var femte lärare pensionär

Lärarbristen

Var femte legitimerad grund- och gymnasielärare är 60 år eller äldre. I många kommuner är andelen ännu större, visar ny statistik. Flera tusen av dem väntas gå i pension under de kommande åren, vilket kommer att förvärra den redan rekordstora lärarbristen.

”Skolverket visar en beröringsskräck kring hedersförtryck”

Debatt

Skolverket gör det svårt för lärare att undervisa om hedersförtryck, menar riksdagsledamoten Amineh Kakabaveh (V). ”Skolverket borde inse att också läroplanerna måste vara tydliga och inte ängsligt smyga runt frågan om hedersnormer och värderingar” skriver hon.

Kommentera

De vill koppla hjärnforskning med undervisning

Inlärning

En ny podd försöker göra kognitionsforskning tillgänglig för lärare och andra som är intresserade av inlärning. Men man vill också utmana förutfattade meningar.

500 dör av jobbstress varje år – lärare i riskzonen

Arbetsmiljö

Stress är den snabbast växande orsaken till arbetsrelaterade dödsfall i Sverige, och lärare är en riskgrupp, enligt en ny rapport från Arbetsmiljöverket.

Debatt: ”Novellen kan vara räddaren i nöden”

Debatt

”Noveller är ett steg in i den skönlitterära världen och ett sätt att få alla elever in i läsningen”, skriver svensklärarna Anna Klockar och Mia Vestman.

Kommentera
Fysisk lärmiljö

Skolan förnyade sin fysiska lärmiljö – lyfte alla elever

Fysisk lärmiljö

Skolan förbättrade sin fysiska lärmiljö med små medel. Det ledde till att eleverna nu kan koncentrera sig bättre i klassrummet. 

Så påverkas skolan av den fysiska lärmiljön

Arbetsmiljö

Hur ska egentligen ett klassrum se ut för att höja arbetsron och inlärningen? 

Per Kornhall: Inkludering la grunden för mirakelskolan

Inkludering

”Deras metod är alltså konst och inkludering – prat istället för tystnad. Och de kallas för en mirakelskola i Spanien på grund av sina resultat. Det tål att tänka på”, skriver Per kornhall.

Arbetsmiljö

Lärare i ny enkät: Vi skippar lunch för att hinna med

Arbetsmiljö

Scheman utan paus och lärare som skippar lunchen för att hinna med. Det är ett par av resultaten i en ny arbetsmiljöundersökning.
– Ge oss bättre resurser eller sänk kraven, säger LR:s Johan Åström.

”Det pressade läget i skolan måste ses över innan det är försent”

Debatt

”Om man menar allvar och vill vara en attraktiv arbetsgivare måste förhållandena i skolan allvarligt ses över, hellre än att strama åt budgeten”, skriver Catharina Niwhede med andledning av den alarmerande enkäten bland lärare.

Kommentera

”Är skolan en Dux-soffa eller IKEA-soffa?”

Debatt

Man får vad man betalar för. Det gäller både vid ett köp av ny soffa – eller hur en kommun bedriver skolverksamhet. Läraren Kerstin Irehjelm skriver om hur kvalitet alltid lönar sig, framför allt när det landar i lärarnas arbetsmiljö.

Kommentera
Undantagsbestämmelsen

Lärare efterfrågar mer tydlighet kring undantagsbestämmelsen

Betyg

Många lärare tycker att det är knepigt att tillämpa undantagsbestämmelsen vid betygssättning. Specialpedagogen Diana Storvik efterfrågar mer stöd från Skolverket.

Skolverket om pys-kritiken: ”Svåra bedömningsfrågor”

Betyg

Skolverket får kritik för sin vägledning kring frågor som rör undantagsbestämmelsen.

 

Vad betyder EU-valet för skolan?

Blogg

”I dag röstar vi i EU-valet. Men vad är EU:s roll när det kommer till skola och lärarutbildning?” Åsa Morberg bloggar.

Kommunombudet: De gick bakom fackets rygg

Arbetsmiljö

Många kommunala skolor i Östersund är slitna, undermåliga och har dåligt utrymme. En renoverad gymnasieskola skulle ge avlastning men nu vill politikerna ge den till Engelska Skolan.

”Dags att byta fokus från bedömning till lärande”

Debatt

”Med en skola som fokuserar på begripligt lärande och undervisning får vi mer motiverade och professionella lärare, elever som begriper och en minskad psykisk stress för alla”, skriver läraren Johan Alm.

Kommentera

Inställd lärarstrejk i Norge – trots oförändrad löneutveckling

Strejk

Det blir ingen lärarstrejk i Norge i dag. Parterna har funnit en lösning i förhandlingarna. Men lärarnas löneutveckling förblir oförändrad. 

Statsbidrag

Kommunen la statsbidrag för likvärdighet på rektorslöner

Statsbidrag 

Härryda kommun får skarp kritik för sin hantering av statsbidraget för ökad likvärdighet. Trots varningar har kommunen valt att lägga riktade pengar på annat än de var avsedda för – bland annat rektorslöner.

Skolverket: ”Det blir bevakning på Härryda”

Statsbidrag 

Chefen för statsbidragsenheten på Skolverket reagerar när Skolvärlden informerar honom om bidragen till Härryda. 
– Vi kommer att följa upp det här när pengarna är använda. Det blir en bevakning på Härryda, säger Andreas Spång.

Debatt: ”Betyg är ett lärarbeslut”

Debatt

”Det är inte enkelt att sätta betyg, tvärtom. Det här kan alla ha nytta av att läsa i samband med betygsättningen”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

Lärarnas vanligaste frågor om betyg

Betyg och bedömning

Hur ”särskilt beaktar” man provresultat, och var går gränsen för F? Det är betygstider och Skolverket tar just nu emot tusentals frågor från lärare som söker tydlighet.

Skolans mentorssatsning ska locka fler behöriga lärare

Arbetsmiljö

På Pajala centralskola infördes heltidsmentorer i höstas för att underlätta för lärarna. Nu hoppas fack och lärare att satsningen utökas – och att införandet kan locka fler behöriga lärare till kommunen.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons