Annons
Foto: Magnus Glans

Idrottsläraren Alexander är hjälpt av sin adhd

Publicerad 21 mars 2018

Fakta

Alexander Skytte

  • Yrke: Lärare i idrott och hälsa på Skälby-skolan i Järfälla norr om Stockholm.
  • Aktuell: Som populär bloggare på skolvärlden.se och som @bokstavspedagogen på Facebook.
  • Här kan du läsa Alexander Skyttes blogg om skolans otryggaste plats: Omklädningsrummet.

Relaterat

Idrottsläraren Alexander Skyttes adhd och autism gjorde skolan under uppväxttiden bitvis till en plåga, såväl för honom själv som för människorna omkring honom. 
Idag ger det honom ett unikt perspektiv på elever med särskilda behov.

Det kan handla om omklädningsrumskolmat, ljud- och ljusnivåer, motorik eller något annat som elever med funktionsnedsättning kan ha extra svårt med. Som bloggare på skolvärlden.se skriver Alexander Skytte gärna om att förebygga och hantera de svåra situationer som kan uppstå i skolan kring barn med särskilda behov, alltid med barnens upplevelse i fokus.

– Det är när jag ser elever må dåligt som jag vill skriva. Det är jobbigt att se andra lida i onödan. Ett barn som är utåtagerande vill egentligen ha närhet och bekräftelse. Det är få som faktiskt inte vill passa in.

Han tror att det bidrar till en förmåga att relatera, efter som han själv har varit där. 

– Jag förstår hur det känns att tänka annorlunda, och jag vet hur viktiga småsaker kan vara – sånt som de flesta inte ser men som kan vara helt avgörande, säger han.

Min diagnos blev som en stämpel i pannan – du är inte som de andra.

När Alexander Skytte gick i lågstadiet ville han gärna bli vän med en annan elev i klassen. Han visste inte hur han skulle bete sig för att ta kontakt, så han drog klasskompisen i håret. Inte bara en gång, utan igen och igen. Det gick så långt att eleven till slut bytte skola, på grund av Alexanders trakasserier.

– Jag ville sköta mig, men samtidigt slogs och revs jag. Jag fick ett antal assistenter att sluta. Jag hade svårt att förstå det sociala samspelet och såg mig själv som väldigt missförstådd, berättar han.

I fjärde klass gick han knappt till skolan överhuvudtaget, och när han var där rev han sönder saker och klottrade.

– Då var rollen så befäst hos mig att jag skulle stöka och bråka. Det var också då jag fick min diagnos, och den blev som en stämpel i pannan – du är inte som de andra. 

Efter halva fyran flyttades han till en liten klass på sex elever och fyra pedagoger. Trots att det kunde bli bråk med de andra eleverna i gruppen så lyckades pedagogerna för första gången tända ett intresse för skolan i honom, som sporrade honom tillräckligt för att ta sig igenom grundskolan.

– Jag hade svårt att analysera och reflektera, vilket ingår i nästan alla ämnen. Det visar att läroplanen inte är gjord för alla. Men jag kämpade mig igenom högstadiet, berättar han.

På gymnasiet fungerade studierna bättre, och i slutändan gick han ut med ett av skolans högsta snittbetyg. Men trots att han lyckades övervinna många av sina svårigheter pratade han inte med andra om sina diagnoser förrän för två år sedan. Han skämdes över dem.

– Jag har alltid dolt det. Jag vill inte se mig själv som min diagnos, så jag trängde undan det. Men det smög sig på, och till sist förstod jag att jag har gått igenom livet och lagt en massa energi på att undvika jobbiga situationer, och att jag behövde ändra på det.

Visar man att man är engagerad kan det väcka elevens egen vilja att faktiskt försöka.

Sedan han började tala öppet om sina diagnoser och de besvär – men också fördelar – han upplever i vardagen har han fått överväldigande positiv respons.

– Många elever med svårigheter som liknar mina tycker att det är jättebra med någon som kan sätta ord på deras upplevelser. Varför är det till exempel jobbigt att byta om till gymnastiken? Det kan vara jobbigt att duscha för att vattnet gör ont om det är fel temperatur, eller så kanske kläderna kliar så mycket att de blir helt oanvändbara. Men som liten med en bristande analysförmåga får man ofta inte ur sig mer än att ”det känns jobbigt”.

Som lärare i idrott och hälsa möter han dagligen elever med olika utmaningar, och han är mån om att försöka möta dem alla efter deras unika förutsättningar.

– Jag har elever som utmanar på flera sätt. Mitt bästa redskap är tid – att man tar sig tid att lyssna, och visar det. Det är också viktigt att återkoppla, oavsett om det går dåligt eller bra och att prata om hur det gick och vad som kan bli bättre. Visar man att man är engagerad kan det väcka elevens egen vilja att faktiskt försöka.

Han varnar också för att stirra sig blind på en elevs eventuella diagnos.

– En diagnos är en kategorisering, det måste man poängtera. Den kan på sin höjd ge en övergripande förståelse, och kan hjälpa dig att förebygga situationer som kan bli jobbiga. Men det är individer vi jobbar med, och du måste alltid utgå från barnet. Och utgå från det positiva – det som eleven klarar av. Vi människor tenderar att utgå från det negativa. 

Här kan du läsa Alexander Skyttes blogg om skolans otryggaste plats: Omklädningsrummet.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kommunen erbjöd politiker coronaskydd – men lärare nekades

Corona

"Jag blir både förbannad och fundersam", säger LR:s Niclas Wahlgren.

Annons

Bildlärarens brev till Skolverket: "Efter oron kommer ilskan"

Öppet brev

"Dessa förändringar innebär en katastrof för bildlärarkåren", skriver bildläraren Ann-Sofi Viklund.

Kommentera
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Annons
Annons

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons