Annons
Foto: Magnus Glans

Idrottsläraren Alexander är hjälpt av sin adhd

Publicerad 21 mars 2018

Fakta

Alexander Skytte

  • Yrke: Lärare i idrott och hälsa på Skälby-skolan i Järfälla norr om Stockholm.
  • Aktuell: Som populär bloggare på skolvärlden.se och som @bokstavspedagogen på Facebook.
  • Här kan du läsa Alexander Skyttes blogg om skolans otryggaste plats: Omklädningsrummet.

Relaterat

Idrottsläraren Alexander Skyttes adhd och autism gjorde skolan under uppväxttiden bitvis till en plåga, såväl för honom själv som för människorna omkring honom. 
Idag ger det honom ett unikt perspektiv på elever med särskilda behov.

Det kan handla om omklädningsrumskolmat, ljud- och ljusnivåer, motorik eller något annat som elever med funktionsnedsättning kan ha extra svårt med. Som bloggare på skolvärlden.se skriver Alexander Skytte gärna om att förebygga och hantera de svåra situationer som kan uppstå i skolan kring barn med särskilda behov, alltid med barnens upplevelse i fokus.

– Det är när jag ser elever må dåligt som jag vill skriva. Det är jobbigt att se andra lida i onödan. Ett barn som är utåtagerande vill egentligen ha närhet och bekräftelse. Det är få som faktiskt inte vill passa in.

Han tror att det bidrar till en förmåga att relatera, efter som han själv har varit där. 

– Jag förstår hur det känns att tänka annorlunda, och jag vet hur viktiga småsaker kan vara – sånt som de flesta inte ser men som kan vara helt avgörande, säger han.

Min diagnos blev som en stämpel i pannan – du är inte som de andra.

När Alexander Skytte gick i lågstadiet ville han gärna bli vän med en annan elev i klassen. Han visste inte hur han skulle bete sig för att ta kontakt, så han drog klasskompisen i håret. Inte bara en gång, utan igen och igen. Det gick så långt att eleven till slut bytte skola, på grund av Alexanders trakasserier.

– Jag ville sköta mig, men samtidigt slogs och revs jag. Jag fick ett antal assistenter att sluta. Jag hade svårt att förstå det sociala samspelet och såg mig själv som väldigt missförstådd, berättar han.

I fjärde klass gick han knappt till skolan överhuvudtaget, och när han var där rev han sönder saker och klottrade.

– Då var rollen så befäst hos mig att jag skulle stöka och bråka. Det var också då jag fick min diagnos, och den blev som en stämpel i pannan – du är inte som de andra. 

Efter halva fyran flyttades han till en liten klass på sex elever och fyra pedagoger. Trots att det kunde bli bråk med de andra eleverna i gruppen så lyckades pedagogerna för första gången tända ett intresse för skolan i honom, som sporrade honom tillräckligt för att ta sig igenom grundskolan.

– Jag hade svårt att analysera och reflektera, vilket ingår i nästan alla ämnen. Det visar att läroplanen inte är gjord för alla. Men jag kämpade mig igenom högstadiet, berättar han.

På gymnasiet fungerade studierna bättre, och i slutändan gick han ut med ett av skolans högsta snittbetyg. Men trots att han lyckades övervinna många av sina svårigheter pratade han inte med andra om sina diagnoser förrän för två år sedan. Han skämdes över dem.

– Jag har alltid dolt det. Jag vill inte se mig själv som min diagnos, så jag trängde undan det. Men det smög sig på, och till sist förstod jag att jag har gått igenom livet och lagt en massa energi på att undvika jobbiga situationer, och att jag behövde ändra på det.

Visar man att man är engagerad kan det väcka elevens egen vilja att faktiskt försöka.

Sedan han började tala öppet om sina diagnoser och de besvär – men också fördelar – han upplever i vardagen har han fått överväldigande positiv respons.

– Många elever med svårigheter som liknar mina tycker att det är jättebra med någon som kan sätta ord på deras upplevelser. Varför är det till exempel jobbigt att byta om till gymnastiken? Det kan vara jobbigt att duscha för att vattnet gör ont om det är fel temperatur, eller så kanske kläderna kliar så mycket att de blir helt oanvändbara. Men som liten med en bristande analysförmåga får man ofta inte ur sig mer än att ”det känns jobbigt”.

Som lärare i idrott och hälsa möter han dagligen elever med olika utmaningar, och han är mån om att försöka möta dem alla efter deras unika förutsättningar.

– Jag har elever som utmanar på flera sätt. Mitt bästa redskap är tid – att man tar sig tid att lyssna, och visar det. Det är också viktigt att återkoppla, oavsett om det går dåligt eller bra och att prata om hur det gick och vad som kan bli bättre. Visar man att man är engagerad kan det väcka elevens egen vilja att faktiskt försöka.

Han varnar också för att stirra sig blind på en elevs eventuella diagnos.

– En diagnos är en kategorisering, det måste man poängtera. Den kan på sin höjd ge en övergripande förståelse, och kan hjälpa dig att förebygga situationer som kan bli jobbiga. Men det är individer vi jobbar med, och du måste alltid utgå från barnet. Och utgå från det positiva – det som eleven klarar av. Vi människor tenderar att utgå från det negativa. 

Här kan du läsa Alexander Skyttes blogg om skolans otryggaste plats: Omklädningsrummet.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Annons
Annons

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Annons
Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons