Annons

Jiang Millington: ”Vi har testat hårdare tag och det har inte fungerat”

Publicerad 18 mars 2019

Relaterat

Debatten om lärares befogenheter i skolan riskerar att göra mer skada än nytta, menar Jiang Millington. Hon efterfrågar förebyggande arbete och en annan syn på eleverna.
– När man pekar ut elever som problem, tror jag man producerar mer problem.  

Skolvärlden har sedan årsskiftet belyst flera enskilda fall om hot och våld mot lärare i skolan, bland annat med fallet där en förälder misstänks ha tagit stryptag och slagit SO-läraren Lars Nivbrant i en betygsdispyt, men föräldern friades av tingsrätten. 

Nu senast var det en lärare i Nybro som blev kallad ”hora” efter att ha samlat in elevernas mobiltelefoner, enligt gällande rutin på skolan. En kollega ingrep då genom att ta ut eleven ur klassrummet – och polisanmäldes.

Reaktionerna har varit starka och fallen har debatterats i kommentarsfälten på sociala medier och på tidningarnas ledarsidor.

För bara några dagar sedan lämnade Roger Haddad, Liberalernas utbildningspolitiska talesperson, in en begäran till talmannen att partiet vill ha en särskild debatt i riksdagen om situationen.

– Vi måste uppmärksamma det här problemet. Men också inhämta hur de olika politiska partierna ser på det här och vad vi vill göra åt det här politiskt, säger han till Skolvärlden.

Liberalerna kräver nu att skollagen och i synnerhet kapitlet om kränkningar förtydligas och ändras.

– Vi måste förtydliga vad som är personalens ansvar, huvudmannens ansvar och vilka befogenheter som ska gälla. Det blir ingen enkel fråga att hantera, men det måste hanteras. Vi kan inte bara fortsätta som om ingenting har hänt, säger Roger Haddad.

Men alla är inte lika övertygade om att den nuvarande debatten om lärares befogenheter i skolan kommer att göra någon nytta i förlängningen.

De stora, stora utmaningar som skolan är i förminskas till att handla om hårdare tag och bestraffningar.

Jiang Millington är skoldebattör, gruppledare för Miljöpartiet i Järfälla och medgrundare av föräldranätverket ”Barn i behov” och reagerar hårt på delar av debatten kring ämnet. Hon tycker att debatten riskerar att skada mer än vad den gör gott. 

I ett inlägg på Facebook skriver hon att det gör henne ”uppriktigt förtvivlad att de stora, stora utmaningar som skolan är i förminskas till att handla om hårdare tag och bestraffningar. Jag förstår att hela samhällsklimatet glider mot alltmer elitism och totalitarism som i sin tur spär på spänningar och konflikter ännu mer. Men måste vi verkligen elda på den onda cirkeln? Är det verkligen sådana arbetsplatser vi vill skapa och är det sådana miljöer vi vill skicka våra barn till?”

Varför blir du förtvivlad av det som sägs i debatten?

– Vi rör oss i ett debattlandskap just nu som är väldigt hårt, även inom politiken. Jag tycker att det går i en riktning som är väldigt skrämmande och kan bli skadlig. I skolans fall är man ute efter alldeles för enkla lösningar som troligen inte kommer att leda till något bra. Men jag kan förstå varför man regerar som man gör, för det är klart att ingen vill att lärare ska utsättas för våld. Vi vill ju absolut inte se sådant våld i skolan, säger Jiang Millington till Skolvärlden.

– Roger Haddad är utbildningspolitisk talesperson för Liberalerna och det var hans parti som införde bestraffningskapitlet i skollagen, kapitel 5, som går ut på att det finns en åtgärdstrappa för elever som inte sköter sig. Någonstans där började den här idén om att skolan är flummig och att det behövs ordning och reda och auktoritära lärare i klassrummet. Det har vi sett vad det har lett till – nämligen en sämre skola för vissa elever.

Sättet som Liberalerna försöker att komma tillrätta med elever som det inte fungerar särskilt bra för i skolan fungerar inte, menar hon.

– Å ena sidan har man det särskilda stödet för eleverna och att alla elever är individer som har rätt att nå kunskapsmålen, å andra sidan vet man inte vad man gör med de elever som inte klarar av skolsystemet. Jag tycker att dessa står emot varandra, det fungerar inte.

Det kan inte vara så att lärare har rätt att utöva våld mot sina elever, då sätter man en märklig ribba.

Jiang Millington tycker att det här tänket, som hon menar att många politiker och debattörer nu lyfter fram som rätt väg att gå, har skapat en miljö i skolan som pekar ut eleven som problemet.

– Den miljön, när man pekar ut elever som problem, tror jag producerar mer problem. Ingen människa blir sitt bästa jag av att ses som ett problem, vi måste bryta det tänket. Jag tror att vi självklart måste ha en tydlig och trygg zoon i skolan där det är fullständig nolltolerans mot fysiskt våld. Men det måste väga åt alla håll, det kan inte vara så att lärare har rätt att utöva våld mot sina elever, då sätter man en märklig ribba, säger Jiang Millington.

Hon menar att om en lärare får befogenheten att exempelvis peka ut elever som problem inför hela klassen, kommer det troligen att leda till mobbning i skolan.

– Om läraren som är auktoriteten kan vara taskig mot någon som är annorlunda, då är det fritt fram för andra klasskamrater också. Vill vi verkligen skicka våra barn till en sådan hård skolmiljö?

– Vill vi ha en skola där allting handlar om att man ska ha kontroll, lärare ska ha auktoritet, och eleverna ska visa respekt? Jag tror inte att det är rätt väg att gå.

Vad tycker du att man missar i debatten just nu?

– Jag saknar tankarna på det förebyggande arbetet. Sedan måste man ha utgångspunkten att elever vill fungera socialt i skolan. För att skapa den här inlärningssituationen där elever lär sig någonting, då måste man få känna sig trygg. Är man inte det så blockeras man för att ta in saker och då handlar det bara om att överleva. Man måste i stället hitta en miljö där både lärare och elever känner sig så pass trygga att man kan skapa den där alliansen som behövs.

Jiang Millington tror att sättet man talar om ordning och reda på i dag riskerar att slå ut vissa elever i förlängningen.

– Det kan det. Men det beror på vad man menar med exempelvis hårdare tag. Struktur och ordning och reda mår alla elever bra av, men det är sättet som man ser på elever som kan vara skadligt. Ser man eleverna som problembärare kan det bli ett stort problem för eleverna, säger hon.

– Nu har vi testat det här med hårdare tag, som Jan Björklund införde vid 2011, och det har inte fungerat så bra. Vi kan inte fortsätta göra mer av det som inte har fungerat – vi måste börja tänka om. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kommunen erbjöd politiker coronaskydd – men lärare nekades

Corona

"Jag blir både förbannad och fundersam", säger LR:s Niclas Wahlgren.

Annons

Bildlärarens brev till Skolverket: "Efter oron kommer ilskan"

Öppet brev

"Dessa förändringar innebär en katastrof för bildlärarkåren", skriver bildläraren Ann-Sofi Viklund.

Kommentera
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Annons
Annons

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons