Annons

Fem tips: Så arbetar du med #Metoo i undervisningen

Publicerad 1 november 2017

Fakta

Annikas fem bästa undervisningstips till lärare som vill lyfta det normkritiska arbetet i klassrummet: 

1. ”Sluta tafsa” – en film om utsatthet och gränsdragning

I filmen Sluta tafsa, som kom 2016, lyfts frågor som rör synen på sexualitet och hur skolan kan stötta eleverna i det arbetet. Filmen är 20 minuter lång och det finns material och diskussionsfrågor hos SLI och Filmoteket. De finns på många webbplatser som man kan komma åt om man har avtal med skolan. Det blir jättebra diskussion och väldigt konkret. Den är också ny och relevant, samtidigt som att de som pratar i filmen är ungdomar. Så de som tittar är också med i filmen. Det blir väldigt bra. Vi tittade på filmen och sedan fick de sitta i små grupper och diskutera över vad de hade antecknat ner för tankar.

2. Läsa normkritiska noveller

”Det behöver inte alltid vara en pojke och flicka som blir kära i varandra, utan vad händer när man läser en berättelse och i slutet avslöjas det att karaktärerna som var kära var två pojkar. Spännande diskussioner med eleverna om vad de tycker om det, de får skriva om andra noveller och sagor för att sedan ändra på perspektivet. Det här är material som jag själv har använt i min undervisning och som jag vet fungerar alldeles utmärkt. Jag har också fått tips på material då jag frågat i olika grupper för svensklärare som gör att man egen bank växer.

Här är några exempel på böcker eller noveller:

"Ta det som en man" av Hampus Nessvold.

"Pojkarna" av Jessica Schiefauer (finns också som film med handledning).

"Brorsan är Kung" (radioteater på SR).

"Jag kommer fortfarande ihåg" av Sofia Heine.

"Kylan" av Inger Alfven.

"Försök till kärnfysik" av Jonas Hassen Khemiri.

3. Normen om sexuell läggning

Det finns ett material från RFSU som tar upp arbetet med normer och då främst heteronormen.

4. Machonormen/kvinnonormen

Att lyfta synen på manligt och kvinnligt. Finns flera filmer med diskussionsmaterial till.

5. Reklam och den bild den förmedlar

Läs mer här.

Fakta

Vad säger Läroplanen?

Skolans mål är att varje elev:

  • kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter,
  • respekterar andra människors egenvärde,
  • tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor,
  • kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen, och
  • visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.

Relaterat

Lärarna uppmanas prata om Metoo och sexuella trakasserier i klassrummet. 
Men många är obekväma med att lyfta ämnet i undervisningen.
Läraren Annika Sjödahl delar med sig av konkreta tips och lektionsuppgifter till andra pedagoger som vill lyfta det normkritiska arbetet i klassrummet.

Nätkampanjen Metoo har varit det mest framträdande i internationell och svensk medierapportering under de senaste veckorna.

Lärarnas Riksförbund har tidigare gått ut med en allmän uppmaning till landets lärare att prata med sina elever om hashtaggen och sexuella trakasserier i undervisningen. Lärarna vill sätta igång och sprida kampanjen till klassrummen, men efterfrågan på undervisningsmaterial är stor inom lärarkåren.

En lärare som redan är igång med att undervisa kring sexuella trakasserier och Metoo är Annika Sjödahl, lärare i svenska och engelska på högstadiet vid Gröna Dalenskolan i Bålsta och ämnesspanare på LR.

– Jag ser otroligt många förfrågningar varje dag på sociala medier om hur man kan jobba med detta som lärare. Så jag bestämde mig för att samla ihop det jag hade och delade med mig av det jag jobbar med. Jag kommer att fortsätta att lägga ut material så länge lärarna hör av sig och vill ha tips och råd. Efterfrågan är jättestor. Många vill jobba med det men vill veta hur andra har gjort för att använda varandras beprövade erfarenhet, säger Annika Sjödahl.

Hon menar att det är viktigt som lärare att ta tag i de här frågorna och vara drivande i att motverka sexuella trakasserier.

– Arbetet med det förebyggande och främjande arbetet måste ske i klassrummen kontinuerligt för att motverka diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter till att alla behandlas lika i samhället. Sedan januari i år finns det en ny lag som särskilt betonar detta arbetet.

Men att undervisa eleverna kring Metoo och sexuella trakasserier är ingenting som man bara slänger ihop på en arbetsdag, och sedan stannar efter ett lektionstillfälle, menar Annika Sjödahl, utan det måste följas upp ordentligt och arbetas med kontinuerligt.

– Det är verkligen så. Det ingår i vår värdegrund och skolans uppdrag att jobba med diskriminering och förståelse kring kränkningar. Som svensklärare är det enkelt att koppla till ämnet då det knyter an till syftestexten om att eleverna ska utveckla sin identitet. Det går även att koppla till första kapitlet i läroplanen. Det finns så många aspekter på hur man kan arbeta med jämställdhet, man skulle kunna grotta in sig hur mycket som helst. Det finns nästan för mycket, säger hon.

Hennes första tips är därför att fokusera på ett enskilt område.

– När man skapar en planering måste man bygga på elevernas förkunskaper och intressen och i och med att eleverna redan pratar om Metoo kan vi lyfta det i undervisningen på ett naturligt sätt. Det är inte alltid så att eleverna vet vad den står för, så att upplysa dem om vad det handlar om är jätteviktigt. I detta uppstår diskussionerna om vad är rätt och vad är fel, vad får man som människa göra och inte göra.

– Man kan jobba med alla förmågor, det ena utesluter inte det andra. Eleverna ska jobba med språket och sin identitet i svenskan. Men det kan man göra utifrån sådana ämnen som berör dem, och som är aktuella och behöver diskutera i samhället. 

Många lärare berättar att man är lite rädda och obekväma av att lyfta det här i undervisningen, för det är ju lite tabu, menar Annika Sjödahl.

– Man kanske även är obekväm i hur man ska ställa frågor så man inte kränker eleverna. Frågorna måste utgå från öppna nyfikna frågor där man inte dömer utan håller sig till fakta och vad lagen säger. Sedan vet man kanske inte riktigt hur man ska förhålla sig till det när man lyfter upp det och var diskussionen hamnar. Det första steget är att man som lärare måste våga börja skrapa på ytan och möta elevernas nyfikenhet. För om du gör det och lyssnar på hur de tänker då är du igång. Eleverna kan mer än man tror och när de väl börjar tänka och reflektera kan man få igång många tankar och diskussioner med klasskompisarna och eleverna kan genom dem synliggöra sina egna tankar och bilda sig en uppfattning.

– Men vill man råda bukt på problemet är det livsviktigt att jobba med det hela tiden. För det är ett sådant stort problem i dag. Men det stora problemet är egentligen det som sker i ungdomarnas mobiler och på sociala medier, det är lite låst för vuxenvärlden.

Hur pratar ni om det i undervisningen?

– Det ingår i källkritiks-delen och vi diskuterar mycket om vad som stannar på nätet och vad man lämnar för digitala fotspår efter sig. Och även integriteten på nätet. Vad får man lämna ut och vad bör man lämna ut. Det är en jätteviktig del i det här. Det kan vara en bra ide att man samplanerar över ämnesgränserna i ett sådant här arbete då innehållet tangerar många ämnen. Då kan lärare stötta varandra och eleverna ser också att det är ett större område än en liten bit av undervisningen.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Så påverkar budgeten dig som lärare

Budget

Riksdagen har röstat igenom Moderaternas och Kristdemokraternas budget. Så här berörs du som lärare av den.

Annons
Annons

Lärarnas vanligaste frågor till SPSM om betyg och särskilt stöd

Betyg och bedömning

Hur fungerar pysparagrafen, alternativa verktyg, lathundar och strukturstöd vid betygsättning och bedömning?
SPSM:s expert svarar på vanliga frågor om bedömning.

Annons

Åtta rektorer kräver: Erfarna lärare måste få högre lön

Lärarlöner

Åtta rektorer på Ystad gymnasium kräver mer pengar till lärarlöner.
– Det är ett arbetsmiljöproblem att nyanställda får mycket högre lön än erfarna, lojala lärare, säger rektorn Lena Schmidt.

Skolan kraftsamlar för allas rätt att funka olika

Musikhjälpen

Från 3 miljoner 2008, till 74 miljoner förra året. Varje år sedan starten har Musikhjälpen slagit rekord. I år kommer flera initiativ från skolans värld. 

Annons
Annons

Malin skämtar om läraryrket – och fick arbetslusten tillbaka

Arbetsmiljö

Vad har undervisning och stand up gemensamt? En hel del om du frågar läraren och komikern Malin Appeltofft.

Annons

Faktorerna som påverkar ett barn som inte kommer till skolan

Hemmasittare

Alexander Skytte skriver om hur skolan kan arbeta för att förhindra att elever inte kommer till skolan: ”Om vi vill ha tillbaka elever med problematisk skolfrånvaro måste vi vara beredda på att ändra vårt sätt att jobba.”

Nya skollagar att hålla koll på 2019

Lagar

Under 2019 träder att antal lagändringar i kraft som påverkar den som arbetar i skolan. Bland annat blir det krav på mer undervisningstid i matematik och idrott och hälsa.

Här tas tekniken på allvar

NO och teknik

På de flesta skolor för teknikämnet en undanskymd tillvaro och elevernas intresse dalar i takt med att de blir äldre. I Mörrum utanför Karlshamn har man vänt trenden – med hjälp av 3D och en förändrad lärarroll. 

Läraren Pekka, 80: ”Jag kan ju inte bara sitta still”

Intervju

Sin egen stigande ålder och lärarprofessionens sjunkande status till trots vill 80-åriga ämnes-läraren Pekka Persson inte släppa yrket helt. 
– Jag kan ju inte bara sitta still, det är roligare att undervisa, säger han.

Trots att fler tar examen: ”Problem kvarstår”

Gymnasiet

Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år på de nationella programmen, visar Skolverket statistik. Men trots ökningen varnar LR:s Åsa Fahlén:
– Skolsystemet som helhet lyckas inte ge alla elever möjlighet att skaffa sig en god skolgång.

Så kan du hantera relationen med eleverna

Relationer

De flesta lärare upplever dagligen hur relationen med eleverna är viktig för att nå goda resultat. Men forskningen visar att de inte alltid är lika bra på att navigera den relationen i praktiken. 

Arbetsuppgifter

Lärarna: ”Vår tid går till annat än undervisning”

En stor del av låg- och mellanstadielärarnas arbetstid går åt till uppgifter som inte har med läraruppdraget att göra. Över 80 procent av lärarna använder
delar av sin arbetsdag till att bland annat rastvakta, kopiera, fixa i klassrummet och bjuda in till olika aktiviteter, visar en ny undersökning.

Så svarar lärarna om arbetsuppgifter som stjäl tid

Undersökning

Rastvakta, vattna blommor, fixa gardiner, kopiera... Så säger lärarna om de arbetsuppgifter som ligger utanför den egna undervisningen.

Rektorn: Är Skolverkets nya allmänna råd förenliga med skollagen?

Debatt

”Separera inte lärarens ämneskompetens och hens rättighet till bedömning om allmänna råden ska vara gångbara fullt ut”, skriver rektorn Jens S West.

Kommentera

En julsaga

Debatt

”Det lackar mot jul i Fabriken på Ågatan”. Bana 4 i Kungsbacka önskar alla montörer en god jul.

Kommentera

”Så ökar vi kunskaperna i främmande språk”

Debatt

Hur vänder vi den nedåtgående trenden för kunskaper i främmande språk och bristen på behöriga språklärare? ”Prata med barnen om exportens betydelse för Sverige och vilka dörrar språkkunskaper kan öppna för dem! Och satsa mer på språklärare!”, skriver Aino Weber på Tysk- svenska handelskammaren.

Kommentera

Rosa bussen ska öka likvärdigheten i utsatta områden

Digital kompetens

En rosa buss ska få fler mellanstadieelever i utsatta områden att intressera sig för programmering.
– Vi vill bidra till en jämlik utbildning, säger Maria Olsson.

Skolresultaten pekar uppåt i ny rapport

Positiv trend

Fler är behöriga till gymnasieskolan och det genomsnittliga meritvärdet ökar, men bristen på jämlikhet kvarstår. Det visar en ny rapport om grundskolan från SKL.

Sociala medier – därför måste även yngre barn få kunskaper i bild

Debatt

Vi lever med en visuell kommunikation i en omfattning som vi aldrig tidigare har upplevt. Därför måste skolan ta bildämnet på allvar och ge även yngre barn bildkunskaper”, skriver författaren Torhild Elisabet Sandberg.

Kommentera

Rapport: Högpresterande elever saknar utmaningar i skolan

Rapport

Det saknas anpassade utmaningar för högpresterande elever i flera av landets skolor, visar en granskning från Skolinspektionen. 
– Sverige ligger sist i hela världen när det kommer till frågor som rör särskilt begåvade och högpresterande elever, säger pedagogen Mona Liljedahl.

Så förhindrade de hundratals gymnasieavhopp

Avhopp

Satsningen ”Plugga klart” tog sikte på 800 elever i riskzonen för att hoppa av gymnasiet. Resultatet: 720 av dem är kvar i skolan. – Det handlar mycket om att skapa relationer och vara lyhörd, säger Sebastian Wass, en av lärarna som deltar i satsningen.

LR Studs ordförande tar över Saco studentråd

LR Stud

Lärarnas Riksförbunds studerandeförenings ordförande Mimmi Rönnqvist är vald till ordförande i Saco studentråd under verksamhetsperioden 19/20.

Elvira, 18: ”Det är dags att vi börjar tänka på lärarna”

Debatt

”Lärare undervisar Sveriges framtid och det är dags att vi börjar tänka på dem. Lärarutbildningen måste ställa högre krav”, skriver 18-åriga Elvira Löwenadler.

Kommentera

Miljonsatsning på tioårig grundskola i M:s budget

Budget

Inför en timme mer i undervisningstid, utöka satsningen på lovskolan och lansera en tioårig grundskola. Det är några av delarna på skolområdet som återfinns i Moderaternas budgetmotion.

Så fick Västeråsskolan stopp på stöket

Arbetsmiljö

Dagliga konflikter bland eleverna och stök i klassrummet. Lärare och rektorer som slutade på löpande band. Och ett hot om vite på nära en miljon kronor från Skolinspektionen. Det såg inte ljust ut för Vetterstorpsskolan i Västerås – men på ett halvår vände trenden.

Högsäsong för betygsfrågor – det vill lärarna veta

Betygsättning

Det drar ihop sig till betygsättning på landets skolor. På Skolverket märks det genom att fler lärare hör av sig med frågor – och i år har de en lite annan karaktär än tidigare.

De prisas för sitt arbete med nyanlända elever

Språkintroduktion

Tätt samarbete, noga planering och välutbildad personal. Arbetslaget från Blackebergs gymnasium tilldelas priset "Årets lärarlag" för sitt arbete med nyanlända elever.
– Jag hoppas att vi kan inspirera andra, säger studie- och yrkesvägledaren Kristina Salenstedt Linder. 

Efter kritiken: SPSM drar tillbaka adhd-rapporten

NPF

Specialpedagogiska skolmyndighetens rapport om insatser för elever med adhd har fått kraftig kritik. Nu drar myndigheten tillbaka rapporten.

Så slår jobbstressen mot skolan

Arbetsmiljö

Fyra av tio grundskollärare, fritidspedagoger och förskollärare säger att de haft arbetsrelaterade besvär till följd av arbetet, visar en undersökning gjord av Arbetsmiljöverket.

SKL: Inför samordnad individuell plan för elever med behov

SIP

Sveriges Kommuner och Landsting vill införa en bestämmelse om samordnad individuell plan (SIP) i skollagen.

För mycket vardag och för lite matte

Matematik

Hur ska man lära ut matte på bästa sätt i klassrummet? Den frågan har länge varit föremål för en intensiv debatt inom skolforskning. Nu ger en svensk studie svar.

Rösten en bortglömd arbetsmiljöfråga

Arbetsmiljö

Rösten är ett av lärarnas viktigaste verktyg, och problem med den leder ofta till stress och sjukskrivningar. Men skolledarna är förvånansvärt ovetande om sitt ansvar, enligt logopeden och forskaren Annika Szabo Portela.

Läraren: ”Vi får inte ta demokratin för givet”

Projekt

På Jämtlands gymnasium uppmuntras eleverna att starta föreningar och samtidigt värna om demokratin. Arbetet är en del av ett demokratiprojket som skolan startat.
– Det är viktigt att vi inte tar demokratin för givet, säger Camilla Göransson, lärare på skolan. 

Metoo

#ickegodkänt ett år senare: ”Förväntar oss mer”

Metoo

Ett år har gått sedan läraruppropet Ickegodkänt. Läraren och initiativtagaren, Elinor Holmström, berättar om vad som har hänt sedan uppropet och vad nästa steg är för en mer jämställd skola.

Fem tips: Så arbetar du med #Metoo i undervisningen

Metoo

Lärarna uppmanas prata om Metoo och sexuella trakasserier i klassrummet. Men många är obekväma med att lyfta ämnet i undervisningen.
Läraren Annika Sjödahl delar med sig av konkreta tips och lektionsuppgifter till andra pedagoger som vill lyfta det normkritiska arbetet i klassrummet.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons