Annons
Björn Åstrand leder den statliga utredningen om en mer likvärdig skola. Foto: OECD / Emil Hedman

OECD: Ojämlikheten i svensk skola kan bli förödande

Publicerad 5 april 2019

Fakta

Rapporten i korthet

Slutsatser:

  • Resultaten har lämnat bottennivån, men det finns utrymme för förbättring.
  • 90-talets reformer bidrog antagligen till resultattappet.
  • Skolsystemet förstärker segregationen i samhället.
  • Privata skolor attraherar elever med priviligierad bakgrund.
  • Åtgärder har tagits, men de är inte tillräckliga.
  • Den socioekonomiska viktningen av resurser är otillräcklig i många kommuner.
  • Kommuner varierar kraftigt i storlek, förmåga, och politiska prioriteringar.

Rekommendationer:

  • Inför en miniminivå av nationell finansiering och se till att de som behöver pengarna mest också får dem.
  • Använd valfrihet och konkurrens för att stimulera förbättringar, men motverka segregation och andra negativa effekter.
  • Gör läraryrket till ett högstatusyrke genom höjd kvalitet på lärarutbildningen, kollegialt lärande och större autonomi för lärarna.
  • Stärk lärarutbildningen genom mer lärarledd tid, praktik och forskning.
  • Förbättra kontinuerligt lärande och utveckling genom regional skolstyrning, systematiskt kollegialt lärande och kontinuerligt utbyte med universitet och högskolor.

Kommentarer:

  • En aktiv attityd till skolledarskap, undervisning och ansvarsfördelning kan höja resultaten.
  • Mer detaljerade regler och läroplan, nationella prov och hårdare inspektioner har varit logiska insatser, men ökar samtidigt den administrativa bördan och kan kväva innovationer och lärarautonomi lokalt.

Relaterat

Resultatraset har planat ut men åtgärder behövs för att råda bot på den ökande ojämlikheten, enligt OECD:s senaste rapport om svenska skolan.
– Sverige är ett jämförelsevis jämlikt land, men OECD antyder att ”om ni inte tar tag i det här är ni illa ute”, säger regeringens särskilda utredare Björn Åstrand.

Kritik mot den svenska skolans utveckling mot mer ojämlikhet har återkommit i ett flertal OECD-rapporter de senaste åren, inte minst i den djupgående ”Improving schools in Sweden: an OECD perspective” som kom 2015.

Den senaste rapporten är en genomgång av Sveriges ekonomi, men en hel del utrymme ges åt skolan och dess påverkan på samhället i stort. Några slutsatser i rapporten är att trenden med fallande skolresultaten har vänt och att viktiga åtgärder har tagits för att höja kvaliteten på svensk skolgång, men att de inte är tillräckliga.

– Utbildningsfrågorna tas också upp i ekonomidelen av rapporten så där sätts problemen i ett större sammanhang. Andra, exempelvis nobelpristagaren i ekonomi, Joseph Stiglitz, har visat på en rad negativa samhällseffekter av ett samhälle som blir alltmer ojämlikt och det OECD antyder är att ”om ni inte tar tag i det här är ni illa ute”. Sverige är jämförelsevis ett jämlikt land, men saker utvecklas på ett negativt sätt och det är mycket som står på spel. Stora världen för hela samhället, säger Björn Åstrand.

Han har bland annat lett den statliga utredningen om läraryrkets attraktivitet som föreslår ett nationellt professionsprogram för lärare, och var ledamot i Skolkommissionen. Nu leder han utredningen om en mer likvärdig skola.

Han tycker att just hur konsekventa OECD är i sitt påpekande att svensk skola glider isär borde mana till större debatt i Sverige. Skolexperten Per Kornhall instämmer, och har bloggat om sin förvåning över hur lite genomslag den senaste rapporten har fått.

– Visst är det lite överraskande att det inte blir mer diskussion om det här? Det har kommit flera tunga rapporter om hur skolor finansieras, om skolval och aspekter av likvärdighet i utbildningssystem från OECD sedan 2015. Flera av dem kommenterar svenska förhållanden och kontinuiteten i påpekanden är slående. De noterar att den negativa utvecklingen av kunskapsresultaten vänt, men den stora frågan är att man inte verkar ge alla elever lika stora chanser, säger Björn Åstrand.

Mer specifikt pekar OECD på att det fria skolvalets utformning gör att det bidrar till skolsegregationen. Organisationen slår inte ner på konkurrens i sig, men rapporten pekar på att Sverige är dåligt på att motverka de negativa effekter valfrihet och konkurrens leder till.

– Vi pratar ju om OECD, de är i normalläget för både valfrihet och konkurrens. Men i denna rapport tar de upp att Sverige har implementerat detta i det svenska skolsystemet på ett mindre framgångsrikt sätt, vilket jag i sammanhanget uppfattar som en skarp kritik, vilket ju också framgår av deras åtgärdsrekommendationer, säger Björn Åstrand.

Han menar att vi i Sverige riskerar att fastna i en ”antingen eller-debatt” som inte riktigt speglar verkligheten, när det kommer till skolvalets effekt på segregation.

– Det finns ju en debatt kring frågan vad är mest drivande – boendesegregationen eller skolans segregation. Men egentligen är den stora frågan en annan, nämligen denna: Har vi åstadkommit den skola som ger alla elever de bästa möjligheterna att lyckas? Stödjer skolan social utveckling, eller är det fortfarande så att social bakgrund styr hur väl du kommer att lyckas? Och svaret är ju tyvärr att det fortfarande är så. Vi tappar bort det faktum att grundfrågan är av så allvarlig natur att det enda som hade varit acceptabelt vore en kraftigt nedåtgående kurva, säger han.

En nyhet i rapporten är att OECD för första gången rekommenderar att Sverige bygger en regional struktur för skolstyrning. Det är en idé inspirerad av Skolkommissionens förslag, och rapporten slår fast att Skolkommissionen utgör en stabil grund och en tydlig riktning framåt för svensk skola.

– Regeringen har ju tillsatt utredningar och tagit tag i olika bitar, så ut det perspektivet jobbas det mycket med de frågorna som tas upp i rapporten. Men OECD fortsätter att titta på utvecklingen här hos oss och jag välkomnar deras analyser, säger Björn Åstrand.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Skolmarschen

Här möter Anna Ekström personerna bakom Skolmarschen: ”Jag är bekymrad”

Nedskärningar

Här möts Skolmarschens initiativtagare och utbildningsminister Anna Ekström för att diskutera nedskärningarna i skolan.

Annons
Annons
Ny i yrket

Mentorsnätverk stöttar nyexade lärare

Ny i yrket

Lärarna Anette Malby och Eva Rosell har på egen hand startat upp ett mentorsnätverk som ska hjälpa nyutbildade lärare. 

Annons
Arbetsmiljö

Fuktskadad skola fick stänga igen: ”Halva personalen mår dåligt”

Arbetsmiljö

Andningssvårigheter, torra ögon och eksem. Den dåliga luften på särskolan i Lysekil har fått skyddsombudet att stänga verksamheten. 

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Andria Zafirakou fick många erbjudanden efter Global Teacher Prize men har valt att jobba kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

Efter kritiken: ”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons