Annons
Björn Åstrand leder den statliga utredningen om en mer likvärdig skola. Foto: OECD / Emil Hedman

OECD: Ojämlikheten i svensk skola kan bli förödande

Publicerad 5 april 2019

Fakta

Rapporten i korthet

Slutsatser:

  • Resultaten har lämnat bottennivån, men det finns utrymme för förbättring.
  • 90-talets reformer bidrog antagligen till resultattappet.
  • Skolsystemet förstärker segregationen i samhället.
  • Privata skolor attraherar elever med priviligierad bakgrund.
  • Åtgärder har tagits, men de är inte tillräckliga.
  • Den socioekonomiska viktningen av resurser är otillräcklig i många kommuner.
  • Kommuner varierar kraftigt i storlek, förmåga, och politiska prioriteringar.

Rekommendationer:

  • Inför en miniminivå av nationell finansiering och se till att de som behöver pengarna mest också får dem.
  • Använd valfrihet och konkurrens för att stimulera förbättringar, men motverka segregation och andra negativa effekter.
  • Gör läraryrket till ett högstatusyrke genom höjd kvalitet på lärarutbildningen, kollegialt lärande och större autonomi för lärarna.
  • Stärk lärarutbildningen genom mer lärarledd tid, praktik och forskning.
  • Förbättra kontinuerligt lärande och utveckling genom regional skolstyrning, systematiskt kollegialt lärande och kontinuerligt utbyte med universitet och högskolor.

Kommentarer:

  • En aktiv attityd till skolledarskap, undervisning och ansvarsfördelning kan höja resultaten.
  • Mer detaljerade regler och läroplan, nationella prov och hårdare inspektioner har varit logiska insatser, men ökar samtidigt den administrativa bördan och kan kväva innovationer och lärarautonomi lokalt.

Relaterat

Resultatraset har planat ut men åtgärder behövs för att råda bot på den ökande ojämlikheten, enligt OECD:s senaste rapport om svenska skolan.
– Sverige är ett jämförelsevis jämlikt land, men OECD antyder att ”om ni inte tar tag i det här är ni illa ute”, säger regeringens särskilda utredare Björn Åstrand.

Kritik mot den svenska skolans utveckling mot mer ojämlikhet har återkommit i ett flertal OECD-rapporter de senaste åren, inte minst i den djupgående ”Improving schools in Sweden: an OECD perspective” som kom 2015.

Den senaste rapporten är en genomgång av Sveriges ekonomi, men en hel del utrymme ges åt skolan och dess påverkan på samhället i stort. Några slutsatser i rapporten är att trenden med fallande skolresultaten har vänt och att viktiga åtgärder har tagits för att höja kvaliteten på svensk skolgång, men att de inte är tillräckliga.

– Utbildningsfrågorna tas också upp i ekonomidelen av rapporten så där sätts problemen i ett större sammanhang. Andra, exempelvis nobelpristagaren i ekonomi, Joseph Stiglitz, har visat på en rad negativa samhällseffekter av ett samhälle som blir alltmer ojämlikt och det OECD antyder är att ”om ni inte tar tag i det här är ni illa ute”. Sverige är jämförelsevis ett jämlikt land, men saker utvecklas på ett negativt sätt och det är mycket som står på spel. Stora världen för hela samhället, säger Björn Åstrand.

Han har bland annat lett den statliga utredningen om läraryrkets attraktivitet som föreslår ett nationellt professionsprogram för lärare, och var ledamot i Skolkommissionen. Nu leder han utredningen om en mer likvärdig skola.

Han tycker att just hur konsekventa OECD är i sitt påpekande att svensk skola glider isär borde mana till större debatt i Sverige. Skolexperten Per Kornhall instämmer, och har bloggat om sin förvåning över hur lite genomslag den senaste rapporten har fått.

– Visst är det lite överraskande att det inte blir mer diskussion om det här? Det har kommit flera tunga rapporter om hur skolor finansieras, om skolval och aspekter av likvärdighet i utbildningssystem från OECD sedan 2015. Flera av dem kommenterar svenska förhållanden och kontinuiteten i påpekanden är slående. De noterar att den negativa utvecklingen av kunskapsresultaten vänt, men den stora frågan är att man inte verkar ge alla elever lika stora chanser, säger Björn Åstrand.

Mer specifikt pekar OECD på att det fria skolvalets utformning gör att det bidrar till skolsegregationen. Organisationen slår inte ner på konkurrens i sig, men rapporten pekar på att Sverige är dåligt på att motverka de negativa effekter valfrihet och konkurrens leder till.

– Vi pratar ju om OECD, de är i normalläget för både valfrihet och konkurrens. Men i denna rapport tar de upp att Sverige har implementerat detta i det svenska skolsystemet på ett mindre framgångsrikt sätt, vilket jag i sammanhanget uppfattar som en skarp kritik, vilket ju också framgår av deras åtgärdsrekommendationer, säger Björn Åstrand.

Han menar att vi i Sverige riskerar att fastna i en ”antingen eller-debatt” som inte riktigt speglar verkligheten, när det kommer till skolvalets effekt på segregation.

– Det finns ju en debatt kring frågan vad är mest drivande – boendesegregationen eller skolans segregation. Men egentligen är den stora frågan en annan, nämligen denna: Har vi åstadkommit den skola som ger alla elever de bästa möjligheterna att lyckas? Stödjer skolan social utveckling, eller är det fortfarande så att social bakgrund styr hur väl du kommer att lyckas? Och svaret är ju tyvärr att det fortfarande är så. Vi tappar bort det faktum att grundfrågan är av så allvarlig natur att det enda som hade varit acceptabelt vore en kraftigt nedåtgående kurva, säger han.

En nyhet i rapporten är att OECD för första gången rekommenderar att Sverige bygger en regional struktur för skolstyrning. Det är en idé inspirerad av Skolkommissionens förslag, och rapporten slår fast att Skolkommissionen utgör en stabil grund och en tydlig riktning framåt för svensk skola.

– Regeringen har ju tillsatt utredningar och tagit tag i olika bitar, så ut det perspektivet jobbas det mycket med de frågorna som tas upp i rapporten. Men OECD fortsätter att titta på utvecklingen här hos oss och jag välkomnar deras analyser, säger Björn Åstrand.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Forskning: Så mycket påverkar konflikter lärarna

Hur mycket påverkar konflikter med elever och kollegor i skolan en lärare? Henrik Lindqvist vid Linköpings universitet har undersökt vad lärarstudenter och nyblivna lärare upplever som känslomässigt svåra situationer och hur de manövrerar i dem.

Annons
Annons

Nya lagar och regler för skolan träder i kraft i sommar

Lagar

Ett antal nya lagar och regler för skolan träder i kraft den 1 juli, inte minst den länge debatterade läsa-skriva-räkna-garantin.

Annons

"Med skolans styrning är det omöjligt att leva upp till lagen"

Debatt

Helt rätt av LR-skyddsombuden att anmäla flera kommuner till Arbetsmiljöverket och Skolinspektionen. Det skriver representanter för Tankesmedjan Balans, Skolledarupproret och Elevens rätt i en debattartikel.

Kommentera
NPF

Expertens råd: Så blir din skola bättre på att möta elever med NPF

NPF

Vad bör en skola göra för att bli bättre på att möta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Linda Petersson, rådgivare på SPSM och specialiserad på NPF, ger sina bästa råd. 

Annons
Annons
Nedskärningar i skolan

Lärare protesterar mot nedskärningar – klär sig i rött

Nedskärningar

Genom att klä sig i rött vill lärarna i Hässleholm protestera mot nedskärningarna i skolan.
– Känslan av att komma in i ett lärarrum där alla är rödklädda är ganska mäktig, säger läraren Henrik Hedman som är en av initiativtagarna.

Skyddsombud anmäler kommuner – har fått nog av besparingar

Nedskärningar

Tre skyddsombud har fått nog av besparingarna på skolan i Karlshamn, Trelleborg och Sjöbo. Nu anmäler ombuden kommunerna.

Annons
Studie- och yrkesvägledning

Skolinspektionen: Elever får inte tillräcklig studievägledning

Syv

Elever på yrkesprogram får inte tillräckligt med studie- och yrkesvägledning, det slår Skolinspektionen fast i en ny rapport. 

Lärarnas kritik mot HÖK 18 växer: ”Vi kan inte vänta”

Avtal

Efter aviserade besparingar på skolan i en majoritet av landets kommuner växer kritiken mot det avtal som slöts mellan lärarfacken och SKL i höstas.
Vissa lärare kräver att avtalet sägs upp, andra menar att strejk är enda utvägen.

LR-ordföranden i upprop: ”Kommunerna vanvårdar skolan”

Nedskärningar

Skolan vanvårdas av kommunerna. Det menar samtliga distriktsordföranden i Lärarnas Riksförbund som nu vill se krafttag för ett förstatligande av skolan.

Kommunen vill ta bort lärartjänst på skola: ”Strider mot skollagen”

Arbetsmiljö

Ljusdal vill ta bort speciallärare på en skola på grund av kommunens budgetunderskott. Facket anser att man bryter mot skollagen.

”Jag är lärare för att jag vill – inte för att jag måste”

Debatt

”Jag har lovat mig själv att inte bli en ständigt trött, sur och stressad lärare för då skulle jag antagligen göra ett klart sämre arbete samt riskera att gå hårt in i väggen. Vem gynnas av det?”, skriver läraren Jonas Nilsson efter sitt 18:e avverkade läsår.

Kommentera
Betyg

Forskaren: Rättvisa betyg är en skadlig utopi

Betyg

Försök att administrera fram rättssäkra betyg är meningslösa och skapar problem för lärarna, menar forskaren Lars Melin.
– Betyg kommer aldrig vara rättvisa och det får vi leva med.

”SFI behöver fackliga stödinsatser”

Debatt

Uppror och protestlistor i all ära men de äger ingen förhandlingsrätt. SFI-lärare behöver ett levande fack som identifierar motståndet, verkar för aktivt medlemsskap och går till förhandlingsbordet, skriver SFI-läraren Kristina Sjöberg.

Kommentera

Jesper: Därför är jag lärare

Läraryrket

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Jesper Inegård i Åre varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Skolavslutning: Du vet att du är lärare när...

Lista

Snart är sommaren här, och 2018/19 förpassas till historien. Skolvärlden har samlat 11 situationer vi tror att flera av er upplevt under läsåret. Känner du igen dig?

TIMPLAN

Stadieindelad timplan blev nådastöt för moderna språk

Timplan

Moderna språk håller på att förblöda. Orsaken: Den stadieindelade timplanen tillsammans med skriande lärarbrist och kortsiktiga politiska beslut.

Kommunerna prioriterar olika för språkundervisning

Moderna språk

Olika kommuner prioriterar språkundervisningen olika högt.

Forskning

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Undervisning

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet? 

Nytt avtal: LR ska stötta obehöriga lärare

Fackligt

Genom ett samarbetsavtal med Akademikerförbundet SSR ska Lärarnas Riksförbund bland annat företräda obehöriga akademiker i förhandlingar.

OECD-chefen: ”Det kommer att bli svårare att vara lärare”

OECD

Vad gör en lärare i framtiden? Och hur ser en vanlig skoldag ut? 
– Det kommer bli svårare att vara lärare, men också mycket mer intressant, säger Andreas Schleicher, högste chef för organisationens utbildningskontor, till Skolvärlden.

Så reste sig skolorna – mot alla odds

Reportage

Båda skolorna ligger i socioekonomiskt utsatta områden, båda har haft Skolinspektionen efter sig – och båda har vänt utvecklingen. Skolvärlden besökte dem för att ta reda på hur det gick till.  

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Går det att vända en problemskola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan, där Skolinspektionen för första gången använt sitt yttersta maktmedel och låtit staten gå in och bestämma.

Skolverkets nya satsning sågas: ”Sanktionerar obehöriga i skolan”

Legitimation

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare som är tänkt att avlasta legitimerade lärare. Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.

Granskning: Lärarassistenter

Satsningen på lärarassistenter räcker bara till en kvart per dag

Granskning

En kvart om dagen per klass – eller sex minuter per lärare. Det är vad regeringens satsning på lärarassistenter räcker till om alla lärare och elever i grundskolan ska få del av den.
– Det är en droppe i havet, säger Margit Koppari, SO-lärare på Sjöparksskolan i Gällivare.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Läraren: ”Vårt behov av kopieringshjälp är begränsat”

Lärarassistenter

Inför höstterminen planerar Östersunds kommun att anställa 15 lärarassistenter.
– Det vore mycket bättre om man satsade på de yrkesgrupper som redan finns i skolan, säger läraren Claes Hoglert.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons