Något som är så fantastiskt med mitt jobb som studie- och karriärvägledare är den stora kreativa friheten jag har på min skola. Det är otroligt viktigt för att kunna skapa en meningsfull och värdeskapande verksamhet med avseende på studie- och karriärvägledning.

Igår hade jag några spännande timmar på stan tillsammans med kollegan Frida Klar! Även det här läsåret kommer våra elever inte att kunna genomföra traditionell PRAO. Våra skolor kommer genomföra alternativa upplägg för PRAO och som ett led i detta begav vi oss ut på stan för att träffa olika yrkesverksamma personer och spela in korta filmer.

Filmerna lyfter olika yrken, utbildning och vilka egenskaper som är bra inom yrket. Att vi som vägledare får besöka, ta del av och uppleva olika verksamheter skapar ett betydligt bättre underlag för oss att kunna vägleda och skapa hopp för våra elever.

Igår besökte vi bland annat Riksdagen och träffade Roger Haddad, riksdagsledamot, 1:a vice ordförande i utbildningsutskottet och skolpolitisk talesperson för Liberalerna. Vi hade många bra och givande samtal om studie- och yrkesvägledning. Hur är det att arbeta som politiker? Vad behöver man för utbildning?

Vi skapade under besöket tre olika filmer för vårt arbete med skola-arbetsliv, en film riktad till F–6, en film riktad till 7–9 och en film avsedd för arbete med alternativ PRAO. Filmerna kan med fördel användas inom arbetet med samhällskunskap då innehållet uppfyller delar av det centrala innehållet för ämnet.

Vi passade även på att träffa en polis, en IT-tekniker och en pensionär, som fick berätta om sitt gedigna yrkesliv innan pension. Detta resulterade i flera små, korta yrkespresentationer, som kommer användas i vårt arbete med alternativ PRAO. Dessutom fick vi chans att ta del av två anläggningsarbetares väg till yrket, vilket inte på något sätt var spikrak. Vi pratade om vikten av lärlingsutbildningar och hur viktigt det är med särskilt stöd och anpassningar i grundskolan. Utanför Svea Hovrätt träffade vi en ordningsvakt och en advokat för att prata om deras yrke och vägen dit.

Ett par timmars äventyr på stan har resulterat i att vi utökat vår förståelse och kunskap om olika yrken, branscher och vägar dit! Det gynnar både vår egen professionsutveckling, men framför allt kan vi skapa och utveckla en bra och meningsfull vägledningsverksamhet som skapar hopp och framtidstro!

Se filmen med Roger Haddad här.

Kommentera
David Spak
David Spak

David Spak arbetar som studie- och yrkesvägledare på en F–9-skola. Han har ett stort intresse och engagemang för vägledning i yngre åldrar, och anser att kontinuerlig vägledning redan från förskoleklass är ett viktigt inslag för att utveckla elevernas valkompetens.

Han jobbar också för att utveckla den generella vägledningen där vägledningen blir ett naturligt inslag i den ordinarie undervisningen, stärkt samverkan och samarbete mellan skolans personal kring vägledningsuppdraget samt en stärkt koppling mellan skolan och arbetslivet.

Arkiv

Välj år/månad

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm