Annons

Juristen: Det här gäller vid fysiska ingripanden som lärare

Publicerad 30 januari 2019

Fakta

Det här gör olika myndigheter vid en anmälan

Arbetsdomstolen:

Om arbetsgivaren känner att den har tappat förtroende för sin anställda och avskedar eller säger upp läraren kan facket gå in och begära skadestånd. Fallet tas då upp i Arbetsdomstolen.

Tingsrätten:

Om läraren anmäls för exempelvis misshandel av förälder eller arbetsgivare kallas läraren till polisförhör och en åklagare tar beslut om det går att styrka fallet vid en rättegång. I så fall blir det ett allmänt åtal där läraren kallas till tingsrätten som första insats.

Lärarnas ansvarsnämnd:

Om en förälder eller arbetsgivare anser att incidenten borde leda till att läraren blir av med sin legitimation så kan man anmäla till Skolinspektionen som sedan kan föra ärendet vidare till Lärarnas ansvarsnämnd.

Barn- och elevombudet:

Vid kränkande behandling kan exempelvis en förälder anmäla till Barn- och elevombudet som finns under Skolinspektionen. Beslutar Boe om ett skadestånd är det huvudmannen, det vill säga en kommun eller ett aktiebolag som är skyldig att betala. Antalet anmälningar om kränkande behandling ökar kontinuerligt – från 389 stycken år 2006 till 1970 år 2017.

Relaterat

Som lärare kan du ha rätt att rent fysiskt tillrättavisa en elev ur klassrummet. Men även om du har lagen på din sida kan det få konsekvenser. Så hur ingriper man på rätt sätt när en elev stör ordningen? LR:s chefsjurist Kristina Rollbäck reder ut.

Sydsvenskan berättade nyligen om läraren Carina* som lyfte ut en störande elev ur klassrummet, med stora konsekvenser som följd eftersom Carina anmäldes av elevens pappa till polisen.

Pappan anmälde också händelsen till Barn- och elevombudet på Skolinspektionen som krävde att skolan skulle betala 15 000 kronor i skadestånd till eleven för kränkande behandling. Därtill utredde Skolinspektionen om ärendet skulle tas vidare till Lärarnas ansvarsnämnd som beslutar om indragna lärarlegitimationer.

Efter händelsen ville Carinas arbetsgivare dessutom att hon skulle sluta omedelbart och till slut kände Carina sig manad att avgå mot fyra månaders avgångsvederlag.

Carina fick slutligen rätt för sitt agerande enligt polisutredningen och lärarlegitimationen drogs aldrig in. Men ändå fick hennes arbetsgivare betala böter och Carina avsluta sin anställning. Så hur ska man som lärare förstå händelsen?

Kristina Rollbäck är chefsjurist på Lärarnas Riksförbund och känner igen den problematik som beskrivs i Carinas fall.

– När jag är ute och träffar medlemmar i olika sammanhang så märker jag att miljön i skolorna är mycket tuffare idag än tidigare – då uppstår också fler sådana här situationer.

Så hur ska man tänka som lärare om en liknande situation uppstår där en elev stör och vägrar lämna klassrummet?

– I skollagens femte kapitel finns en hel del verktyg och redskap som lärare har rätt att använda. Där har du möjligheten att visa ut en elev, att stänga av en elev, att ge en skriftlig varning till en elev och så vidare. Dessa verktyg ska man utnyttja. Sedan är jag helt medveten om att det här är fruktansvärt stressande och jobbiga situationer för alla inblandade.

Den här läraren blev ju friad efter att ha utfört fysiska påtryckningar – samtidigt fick hon ändå betala ett högt pris. Hur ska man tänka som lärare kring fysiska ingripanden?

– Det finns antal avgöranden från Högsta Domstolen som säger att du har rätt att använda fysiska påtryckningar för att avvärja en våldsam situation eftersom du har din tillsynsplikt som lärare. Om du exempelvis har två trettonåringar som ligger och slåss på golvet, måste du självklart försöka få stopp på situationen. I det fallet är ju det bästa om du kan be om hjälp av någon vuxen i närheten. Men går inte det så har du ju rätt att ta tag i eleverna för att sära dem åt och du har rätt att fösa bort dem så att säga. Men du får aldrig gå över gränsen så att det blir misshandel, säger Kristina Rollbäck.

Att det är en gråzon är Kristina Rollbäck dock högst medveten om:

– Det här är snabba, hetsiga förlopp där adrenalinet pumpar på alla inblandade och då är det väldigt svårt att hålla igen och behärska sig. Men vi kan aldrig, aldrig acceptera våld i en sådan här situation.

Istället gäller det att se de här incidenterna för vad det är – en arbetsmiljöfråga. Där är det viktigt att minnas att det är rektorn som har det övergripande ansvaret för frågan, inte du som lärare, menar Kristina Rollbäck.

– Kräv av arbetsgivaren att få utbildning och möjlighet att diskutera de här frågeställningarna – för det är väldigt svåra frågor. Den här debatten ska tas i arbetslagen, alla ska veta vad som gäller. Det gäller i synnerhet nyexade som måste få med sig det här i sin introduktion på arbetsplatsen. Alla ska känna sig trygga och säkra att om det inträffar något så vänder man sig direkt till rektor och där ska man kunna berätta vad som har hänt och få stöd i hela processen. Det är otroligt viktigt.

*Carina heter egentligen något annat.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

S-ledamoten: Inför premie för lojala lärare

Lärarlöner

De lärare som stannar på skolan istället för att byta arbetsgivare i sökandet efter högre lön borde premieras. Det tycker socialdemokraten Nermina Mizimovic.
– Det behövs en strategi för att behålla lärare på ett och samma ställe. För elevernas skull, säger hon.

Annons
Annons
Hej, lokalombud!

Anja: Därför är jag lokalombud

Lokalombud

Anja Nilsson är lärare och lokalombud på Fjälkinge Skola i Kristianstad. Hon tycker det är viktigt att någon driver de frågor som är viktiga för skolan och dess personal och har därför arbetat fackligt genom hela sin lärargärning.

Annons

Skolverket svarar på NP-kritiken: ”Vi kan inte förklara det”

Nationella prov

Under årets nationella prov i engelska fick flera skolor ta emot fel hörförståelse – årskurs 6 istället för årskurs 9. Så hur kunde det ske?  
– Det undrar jag också, säger Anders Boman som är enhetschef för nationella prov på Skolverket.

Sara Bruun: ”Lärarna förtjänar en ursäkt”

Nationella prov

”Det är skandal att hanteringen runt något som ska vara så viktigt är så usel!” Sara Bruun ryter till efter att Skolverket har skickat ut  f e l  nationella prov till flera skolor.

Annons
Annons

Betygsforskaren: Inget pekar på ordningsomdömen som en bra idé

Ordning och reda

En majoritet i riksdagen vill införa skriftliga ordningsomdömen i skolan. Men forskare varnar för att det kan befästa ojämlikheter och helt missa målet att minska oredan.
– Idén är ogenomtänkt och bygger inte på ordentliga utredningar, säger Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebro universitet.

Annons

”Hem- och konsumentkunskap är mer än bara matlagning”

Hem- och konsumentkunskap

Hem- och konsumentkunskapen ges minst antal timmar i hela grundskolan, få söker sig till lärarutbildningen och det finns flera praktiska problem för den som vill gå den.
– Det är ologiskt att vi får så lite tid, säger Karin Hjälmeskog, universitetslektor i pedagogik vid Uppsala Universitet.

”Det är utbildade lärare vi saknar – inte en ny yrkesgrupp som assistenter”

Debatt

”Nu har väl alla våra politiker, oavsett partitillhörighet, experimenterat klart med svensk skola”, skriver skolledaren Eva Myrehed Karlsson.

Kommentera

Lärarhyllningarna på Twitter: ”Min lärare blev min räddning”

Första läraren

Rektorn Sirkka Persson tröttnade på den negativa mediebilden av skolans värld och efterfrågade berättelser om den allra första läraren. 
– Jag kände bara att lärare är så sjukt viktiga så jag vill skapa något positivt.

 

 

Läraren började filma sina lektioner – då höjdes studieron

Undervisning

Läraren Jonas Vikström hade tidigare ofta problem med strulande lektionsgenomgångar och missnöjda elever. Men allting vände när han började filma alla genomgångar i klassrummet med en videokamera. Nu pekar resultaten uppåt.

”LR:s ordförande håller tyst om Academedias brister”

Debatt

”Det känns som ett slag i ansiktet när Åsa Fahlén skriver en debattartikel tillsammans med en av dem som är direkt ansvariga för Academedias brister, vd-n Marcus Strömberg”, skriver debattörerna.

Kommentera

Åsa Fahlén: LR:s friskolekritik är tydlig

Replik

”Att skriva en artikel med en annan aktör innebär att man inte kan få med alla de delar som man själv önskar men det kan ändå ha ett värde. Ingen ska tveka om att förbundets hållning att aktiebolag ska fasas ut från skolan ligger fast”, skriver Åsa Fahlén i en replik.

Kommentera

Två av tre utbildningar till lågstadielärare har brister

Granskning

Sammanlagt måste hälften av grundlärarutbildningarna på svenska lärosäten rätta till brister inom ett år för att inte bli av med examensrätten. Det visar Universitetskanslersämbetets nya utvärdering.

Lärarna i Norrtälje har fått nog: ”Förstår att det var droppen”

Nedskärningar

Efter flera år av besparingskrav samlades lärare idag utanför kommunfullmäktiges möte för en manifestation mot nedskärningarna i Norrtälje.
– Skolsituationen är ganska förtvivlad, säger Anna-Karin Lönnström som är kommunombud för Lärarnas Riksförbund.

 

Lundin och Diaz: Så arbetar vi inkluderande med digitala verktyg

Inkludering

Att arbeta inkluderande med digitala verktyg i klassrummet är dåligt för ingen, nödvändigt för vissa och bra för alla. Det menar lärarna Joanna Lundin och Patricia Diaz. Nu vill de inspirera fler.

”Läromedel riktade till lärarna är en central del i lärarhantverket”

Debatt

”En skola utan gedigna läromedel som alla lärare har tillgång till liknar hantverkens situation på medeltiden. Det är förvånande att vi tar så lätt på den saken i många kommuner och friskolor”, skriver Ruhi Tyson, lektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik på Stockholms Universitet.

Kommentera

Fackets larm: Spara inte på utsatta skolan

Hot och våld

Med en måluppfyllelse på 38 procent och dagliga problem med våld, skrik och stök ska Vivallaskolan bantas med 6 tjänster.
– Sätter inte kommunledningen in de åtgärder som krävs så kopplar jag in Arbetsmiljöverket, det är inget snack, säger Bengt Olov Johansson, huvudskyddsombud.

”Vår hjärna älskar internet”

Digitalisering

En ökad digitalisering innebär större möjligheter för undervisningen i skolan. Men det ökar samtidigt risken för att påverka elevernas lärande negativt, säger gymnasieläraren Elias Granath.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Halv miljard mindre till yrkesutbildningar i vårbudgeten

Vårbudgeten

Regeringens förslag till vårändringsbudget innehåller kraftiga neddragningar i stödet till yrkesinriktade utbildningar både på gymnasiet och i vuxenutbildningen.
– Både näringsliv och offentlig sektor skriker efter utbildat folk och så gör man såhär. Jag förstår det inte, säger Mats Sternbring på LR.

”Våldsspiralen kommer snurra fortare i våra skolor”

Debatt

Psykologen Annika Laestadius skriver ett förtvivlat öppet brev till Anna Ekström: ”Våldsspiralen kommer snurra allt fortare i våra skolor framöver, och lärarna kommer att utsättas för ännu mer risker gällande hot och våld”.

Kommentera

”Varningsklockorna borde ringa för de i grundskolan”

Slutreplik

”Att vifta bort vår kritik mot förslaget om kunskapsområdet Framtidsval som obefogad oro och missförstånd känns alltför lättvindigt”, skriver studie- och yrkesvägledarna i Uddevalla.

Kommentera

Skolpsykologen: Så skapas nyfikenhet

SETT-mässan

Människan är född till att vara nyfiken. Ändå försvinner nyfikenheten många gånger någonstans på vägen genom skolsystemet. Vad är det som händer på vägen och vad kan trigga igång nyfikenheten hos eleverna? Skolpsykologen John Kaneko som har nyfikenhet som avhandlingsämne försökte ge svar under årets SETT-mässa.

OECD: Ojämlikheten i svensk skola kan bli förödande

Systemkritik

Resultatraset har planat ut men åtgärder behövs för att råda bot på den ökande ojämlikheten, enligt OECD:s senaste rapport om svenska skolan.
– Sverige är ett jämförelsevis jämlikt land, men OECD antyder att ”om ni inte tar tag i det här är ni illa ute”, säger regeringens särskilda utredare Björn Åstrand.

Läraren om lärarassistenter: ”Bygger på en djup okunskap”

Lärarassistenter

En ny satsning på 475 miljoner kronor till lärarassistenter ute i kommunerna blir verklighet redan till hösten. Men satsningen delar kåren.
– Jag tycker att det bygger på en djup okunskap om hur svensk skola fungerar, säger mellanstadieläraren Petra Åkerström.

Skolchef klarade inte att spara på skolan – får sparken

Nedskärningar

Hässleholms skolchef Eva Andersson skulle spara 49 miljoner kronor från den budget hon föreslagit. Ett omöjligt uppdrag menade hon. Nu petas hon från posten. 

Ordningsomdömen

”Respektlöst och nedsättande med betyg som mäter vårt beteende”

Debatt

”Att införa betyg som ska mäta vårt beteende är nedsättande, inhumant och fullkomligt respektlöst. Vi är inte små hundvalpar som går att träna i lydnad och sedan ge tuggben ifall vi beter oss efter en mall”, skriver fyra elever i Huddinge.

Kommentera

Jan Björklunds svar: De flesta kommer tycka det är ganska bra

Politik

Många lärare hyser misstro till förslaget omdömen i ordning. 
Nu svarar Liberalernas partiledare Jan Björklund på kritiken.

L-läraren: Bättre med betyg än omdöme i ordning

Politik

Läraren och politikern Mårten Hemström går emot sitt eget parti och tycker det är fel att införa ett ordningsomdöme. Däremot skulle han gärna se betyg i ordning och uppförande.

”Tvinga mig inte att rangordna mina elever efter beteende”

Debatt

Maria Wiman, lärare i Huddinge, skriver ett öppet brev till Jan Björklund (L): ”Vi är många lärare som är trötta på att skoldebatten inte betonar orsakerna som är grunden till ordningsproblemen från första början”.

Kommentera

Ris och ros bland lärare om förslaget

Ordningsomdömen

En riksdagsmajoritet vill att skriftliga omdömen i ordning införs i svensk skola. Reaktionerna bland lärare andas både optimism och misstro kring förslaget.

Professorn: Därför är jag tveksam till ordningsbetyg

Ordning

Kritiken mot mot förslaget om skriftliga ordningsomdömen är stor bland framför allt lärare.
– Ingen kan egentligen uttala sig om effekten kring detta än så länge, säger Marcus Samuelsson, professor i pedagogik vid Högskolan Väst.

Läraren i Norge: De har en stor effekt här

Ordning

I Norge har betyg i ordning och uppförande i skolan funnits länge.
– Jag tycker det fungerar bra med betygen, säger läraren Anders Lundblad.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons