Annons
”Rekommendationen betyder att många lärare drar en lättnadens suck”, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund. Foto: Linda Broström

LR om nya riktlinjer: Mindre oro men ökad arbetsbelastning

Publicerad 1 december 2020

Relaterat

Symptomfria barn i för- och grundskola ska stanna hemma om någon i familjen har konstaterad covid-19, enligt FHM:s nya rekommendationer. Detta innebär mindre oro men mer press för lärare.
– Med fler elever hemma blir det tuffare för lärarna, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

 

Folkhälsomyndighetens förändrade rekommendationer innebär att även symtomfria barn i för- och grundskola ska stanna hemma om någon i familjen har konstaterad covid-19. Folkhälsomyndigheten har tidigare rekommenderat att äldre elever såsom gymnasieelever bör vara hemma om konstaterad smitta finns i hemmet. De nya riktlinjerna börjar gälla från och med 1 december.  

I ett pressmeddelande skriver Britta Björkholm, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten att "Förändringen syftar till att skapa lugn och arbetsro, och till att möjliggöra att fokus läggs på det pedagogiska arbetet i skolan. Vi hoppas att rekommendationen kan stilla den oro som vi vet att många lärare och annan personal har känt kring att ta emot barn med covid-19 hos någon i hemmet".

Utbildningsministern Anna Ekström (S) presenterade Folkhälsomyndighetens beslut om riktlinjer under tisdagen. Hon uppmanar alla i verksamheten att ta sitt ansvar och menar att skolpersonalen måste skyddas under pandemin.

– Det här är en viktig förändring som kommer betyda en större tydlighet i skolan, sa Anna Ekström vid presskonferensen.

Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund, är positiv till att folkhälsomyndigheten ändrar sina rekommendationer. Hon berättar att det finns många medlemmar som är oroliga för smittspridningen och menar att den oron nu kommer minska.

– Rekommendationen betyder att många lärare drar en lättnadens suck. Många har varit oroliga för att bli smittade efter att ha träffat elever som har covid-smittade i familjen hemma, Åsa Fahlén, ordförande LR.

Det finns en stor risk för ökad arbetsbelastning

Men den nya rekommendationen betyder också att fler elever kommer studera hemifrån, något som Åsa Fahlén menar kan göra arbetsbelastningen tyngre för lärarna.

– Redan idag ställs krav att man ska undervisa de elever som befinner sig i skolan samtidigt som eleverna hemifrån ska hänga med. När flera elever är hemma så ökar de kraven. Det finns en stor risk för ökad arbetsbelastning som drabbar en redan hårt ansatt lärarkår. Jag pratar med kollegor och de är trötta. Med fler elever hemma blir det tuffare, säger hon.

Åsa Fahlén fortsätter:

– Men man ska också se det ur samhällsperspektiv. Det är svårt för yngre elever att studera själva hemma. Det kommer ställa till att föräldrar måste vara hemma med sina barn, men ska vi kunna ha skolorna öppna är det viktigt att lärarna känner sig trygga. Även om elever inte blir sjuka ser vi att lärarna blir smittade, säger hon.

En annan oro som Åsa Fahlén hör från lärarna är elevernas kunskapstapp om pandemin pågår under våren. Lärarnas Riksförbund gjorde en undersökning om vad pandemin hade för effekter redan i våras som visade att man inte alltid hann med och fick gå fortare fram i undervisningen.

– I vår kommer vi ha nästan ett och ett halvt år bakom oss av pandemiskola. Hur kommer ytterligare en till två terminer att påverka den kunskap eleverna ska ha? Det kommer bli tufft. I våras när man skulle sätta betyg hade man ändå majoriteten av läsåret bakom sig utan pandemi men hur blir det nu? Hur får man de kunskaper som behövs för att klara skolan? Det sätter en enorm press både på lärare och elever, säger hon.

Att man inte kan tala om för varje enskild skola att följa riktlinjerna är oacceptabelt enligt Åsa Fahlén.

– Anna Ekström går ut och säger vissa saker men det är inte hon som bestämmer över de enskilda kommunerna. Det är tydligt i debatten att det höjs röster om en central styrning i dessa frågor, säger hon.

Det är respektlöst att man ska dubbel och trippelarbeta och vara i skolan mer än som behövs

Åsa Fahlén tror att fler lärare kommer känna sig tryggare med de nya riktlinjerna, men samtidigt menar hon att många av de oroliga är i riskgrupp och bör därför ha rätt att arbeta hemifrån.

– Jag tror lärare kommer känna sig tryggare men samtidigt har de oroliga ofta varit lärare eller studie- och yrkesvägledare som finner sig i riskgrupp, och de ska inte behöva gå till jobb överhuvudtaget. Det gäller också vägen till jobbet som är en risk. Man träffar många människor och elever, det är många kontaktytor. Kanske har man en sjukskrivning bakom sig och riskerar att gå in i den igen. Det kan bli fullkomligt katastrofalt, säger Åsa Fahlén.

Hon fortsätter:

– Även ramtid är ett problem. Att man är tvungen att vara i skolan när man inte har undervisning, och att man har arbetslagsmöten i samma rum. Redan före rekommendationen om åtta personer har man rekommenderat folk att jobba hemma så mycket man kan. Men inte inom skolan och det är under all kritik. Lärare tar sitt ansvar för man vet hur viktigt det är. Men då måste man också behandlas med respekt och då är det respektlöst att man ska dubbel och trippelarbeta och vara i skolan mer än som behövs, säger hon. 

Borde de nya riktlinjerna kommit tidigare?


– Det är jättesvårt att veta. Hela tiden ska man väga för och nackdelar mot varandra. Vi vet nackdelarna med att eleverna inte får gå i skolan och nackdelen är större ju yngre barnen är. Men hur mycket barn smittar har varit omdiskuterat. Man har kommit fram till att barn trots allt smittar och om man har någon som är smittad hemma tycker jag det är rimligt att man är hemma som elev. Man ska kunna gå till sitt arbete och känna sig trygg. Det är naturligtvis den viktigaste frågan för oss som fackförbund, säger hon.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Annons
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons
Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Annons

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons