Försöker ringa in vägledarnas ”tysta” kunskaper som skiljer utbildade studie- och yrkesvägledare från andra som arbetar med studie-och yrkesvägledning på skolan som inte har samma utbildning. 

Studie-och vägledare har skolats in i ett speciellt sätt att tänka när de möter sina vägledningssökande d v s elever.

Jag kommer fram till är att studie- och yrkesvägledares utbildning, som är en treårig högskoleutbildning, har en unik ämneskombination med t ex psykologi, sociologi, statskunskap, ekonomisk historia, svensk utbildningshistoria, arbetsmarknads- och yrkesorientering såväl historiska och aktuella perspektiv, karriärteorier och modeller mm. Allt detta varvat med mycket praktik, såväl undervisning som samtalsteknik.

I vägledarens huvud ryms denna kombination av kunskaper när vägledaren möter sin vägledningssökande (gillar inte riktigt begreppet ’klient’). Den sökande är oftast elev eller presumtiv elev, ibland arbetssökande.

Med alla mina år som syv på såväl grundskola som gymnasiet och komvux, kan jag konstatera att mina samtal har präglats av:

  • Förutsättningslöshet: att låta eleven få berätta sin egen historia utan att värdera eller döma.
  • Helikopterperspektiv: att göra en mental kartläggning av vad eleven berättat i relation till aktuella brytpunkten.
  • Aktivitet: att göra klart för eleven att vägledningsprocessen är en egen och aktiv process, autentisisheten inför valet vilar på aktivt deltagande. Helst ska eleven göra så mycket av research om valalternativen själv t ex genom öppet hus besök mm.
  • Avstämning: sammanställning av det eleven berättat och det eleven kommit fram till och vad eleven behöver hjälp med för att nå sina mål.
  • Tålamod: vissa brytpunkter kanske kan behöva följas av nya. Man väljer inte för resten av sitt liv när man bara är 16 år och går i 9:an, gymnasievalet måste får vara ’good enough’ det samma för avgångselever på gymnasiet och vuxna.

Jag har alltid haft konkurrensneutralitet/opartiskhet och optimism (tänd stjärnor, inte släck stjärnor) som ledstjärnor. Jag vill också att eleven känner sig nöjd efter samtalet.

Vilka kännetecken tycker du är typiska för den utbildade studie- och yrkesvägledaren?

Omröstningsresultat från Facebook:

  • Opartiskhet 40
  • Helikopterperspektiv 32
  • Förutsättningslöshet 30
  • Optimism 20
  • Avstämning 9
  • Tålamod 5
  • Aktivitet 4
  • Annat 0

(Inlägget gjordes 9 mars 2019 och kontrollerat 5 maj 2019)

Studie- och yrkesvägledares viktigaste uppgifter enligt mina studie-och yrkesvägledarkollegor är att:

  • Vidga perspektiv (64)
  • Lära ut valkompetens (33)
  • Motivera (27)
  • Vara bollplank (13)
  • Påvisa/jämföra olika strategier (10)
  • Uppmuntra (10)
  • Professionellt förhållningssätt (6)
  • Annat (3)

(Inlägget är från 30 mars 2019 och kontrollerad 3 maj 2019)

Kommentera
lotta_lindstrom3
Lotta Lindström

Jobbar som studie- och yrkesvägledare sedan 1994. När Lotta var ute på skolorna som vikarie som upptäckte hon att det var i skolans värld hon ville jobba och sökte jag in på studie- och yrkesvägledarutbildningen 1991. Lotta har mest arbetat på grundskolor men också på gymnasiet och komvux.

”Alla skolstadierna är lika spännande och intressanta och väcker frågor som jag vill skriva om. Jag vill att alla elever ska ha rätt att få lyckas”.

Arkiv

Välj år/månad

  • 2022

  • Hela året
  • juni

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm